Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Flow78

Flow78

18-12-2019 om 20:10

Kleedgeld

Mijn dochter van net 15 wil graag kleedgeld. Op Nibud zeggen ze 50,- per maand. Maar dat vindt ze niet genoeg. Zij vertelt me dat haar vriendinnen het dubbele krijgen + jassen, schoenen en sportkleding.
Heeft iemand ervaring?
Wat geven jullie? En geef je dan ook nog zakgeld per maand erbij?

Liefs


Flavia

Flavia

18-12-2019 om 20:47

Minder

Mijn dochter van 14 krijgt €30 per maand maar krijgt wel haar jas, ondergoed, en schoenen van ons, net als haar sportkleding (3* per week trainen en in bijna alle weekenden toernooi of eendagswedstrijden)
Ze moet 1,5 garderobe bijhouden en dat redt ze makkelijk. Ze koopt weinig, meestal bij de kringloop en vult het aan met bonnen die ze voor haar verjaardag vraagt.
Ze begon met €50 op haar 13e maar omdat ze naar ons idee te veel overhield hebben we dat teruggeschroefd, blijkbaar was de behoeft lager dan we ingeschat hadden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2019 om 21:01

Mijn oudste kreeg 62,50 zak- en kleedgeld. Daarnaast koop ik meestal haar ondergoed en panty’s, en sportkleding. Het was goed te doen maar niet overdreven veel.

Jan

Jan

18-12-2019 om 21:04

Eerst eens in kaart brengen

Wat ze er van moet kopen.
Alles of alleen dagelijkse kleding? Ook een winterjas? Schoenen?

En ook even kijken waar je nu haar kleding haalt. Vooral Hema, H&M en zeeman of alleen maar merkkleding. Dat moet je ook verdisconteren. Het is immers geen bezuiniginsmaatregel.

Hanne.

Hanne.

18-12-2019 om 22:04

Mijm 15 jarige krijgt 22.50 zakgeld en 35 euro kleedgeld, en dan krijgen ze schoenen, sportkleding jassen en bh's van ons.

Heb nog niet gehoord dat het te weinig zou zijn.

Klavertje 4

Klavertje 4

18-12-2019 om 22:15

kleedgeld

Hier altijd 30 euro kleedgeld, en 20 euro zakgeld.
Jassen, schoenen en ondergoed betalen wij.
We zijn hier met 14 jaar mee begonnen en hebben dit tot 18 jaar volgehouden. Nu krijgt ze scholierentoeslag. Kinderen werken alle twee bij, de jongste koopt van zijn loon merkkleding.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-12-2019 om 22:24

Hier is het als volgt

Kinderen hadden een goede uitgangspositie wbt hun garderobe incl jas en schoenen.
Vanaf dat moment krijgen ze €50,- per maand kleedgeld en moeten ze daar gewone kleding, jassen en schoenen voor kopen. Sportkleding en skikleding betalen wij. De afspraak is dat ze ook kleding hebben om naar een uitvaart te kunnen (hoeft geen superchique stel te zijn maar wat gedekte kleuren waarmee je niet uit de toon valt op zo’n gelegenheid).
Ze kregen er ook zakgeld naast. De eerste periode mocht zakgeld wel ingezet worden voor kleding maar kleedgeld niet om zakgeld aan te vullen. Later werden we daar gemakkelijker in.
We lieten ze bijhouden wat ze uitgaven en waar aan. Gedachte hierachter is dat ze konden laten zien of ze het geld verantwoord uitgaven vooral als ze tekort zouden komen. Dat laatste hebben ze nooit aangegeven.

Persoonlijk zou ik niet kiezen om een spaarzaam kind minder te geven. Er komen vanzelf momenten dat er meer kleding nodig is of de kringloop niet voldoet. Ik heb graag dat ze leren daarvoor opzij te leggen dan dat ze minder krijgen en zich gestraft zouden kunnen voelen voor het feit dat ze spaarzaam zijn.

@Emma

@Emma

18-12-2019 om 22:40

15 jaar

Mijn dochter kreeg op haar 15e 100 euro per maand, kleed- en zakgeld bij elkaar. Nooit een probleem geweest. 1x per jaar kreeg ze schoenen en een jas van mij.
Vanaf haar 12e kreeg ze wel eens geld om kleren van te kopen. Zo kon ze er een beetje aan wennen.
Budgetteren leert ze als het nodig is: als je iets wil kopen en er is geen geld zul je iets anders moeten laten. Zo doe ik het zelf ook.

hier

Op die leeftijd 50 euro kleedgeld waarvan ze geen jassen, ondergoed of schoenen hoefden te betalen (sporten doen ze niet). Daarnaast kregen ze zakgeld.Of ze zakgeld gebruikten voor kleding of kleedgeld voor iets anders vind ik niet interessant.
Oudste kind kocht vooral weinig maar duur en jongste heeft tijdje veel maar goedkoop gekocht. Ik liet ze daar vrij in. Ik ben wel blij dat jongste inmiddels ook weinig koopt en dan veel tweedehands. Ze houdt geld over van kleedgeld en dat mag ze gewoon vrij besteden

Flavia

Flavia

18-12-2019 om 22:53

@Emma

Als je van € 50 structureel €30 - 40 overhoud mag het wel wat minder.
Vond ze zelf ook.

@Emma

@Emma

18-12-2019 om 23:01

Flavia

Ik denk dat je Aagje Helderder bedoelt. Ik voel me niet aangesproken

Flavia

Flavia

18-12-2019 om 23:04

@Emma / Aagje

@Emma, excuus ik bedoelde idd Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-12-2019 om 23:48

Flavia

Dat snap ik, dat je dat vindt maar dat vind ik dus niet. Dan zou een kind (natuurlijk niet jouw kind) zich nog gedwongen kunnen voelen maar kleding te kopen om het geld niet in te hoeven leveren terwijl ik dan liever het sparen/reserveren stimuleer.

Ik weet dat de vergelijking met salaris niet helemaal opgaat, maar dan toch wel een beetje voor mijn gevoel. Ik wil ook niet minder verdienen dan mijn werkgever en ik hebben afgesproken omdat ik me met veel minder ook kan redden. Dus ik wil mijn kind niet leren dat zuinig zijn betekent dat je uiteindelijk minder krijgt dan de afspraak was, terwijl het bedrag in beginsel redelijk begroot is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-12-2019 om 23:51

Aanvulling

Vasthouden aan een eerder afgesproken bedrag zou ik mss alleen niet doen als het een bedrag is dat erg hoog is. Die €50,- is gemiddeld genomen niet extreem veel.

overhouden kleedgeld

Als mijn kinderen over zouden houden van kleedgeld omdat ze nauwelijks iets kopen en in versleten kleding blijven lopen of omdat ze vooral bij de Primark kopen, dan zou ik kleedgeld eerder stoppen en zelf weer kleding gaan kopen, dan het verminderen,
Als ze overhouden omdat ze alleen basics en/of slim kopen (tweedehands, uitverkoop) dan zou ik het kleedgeld niet minderen, eens met Aagje Helderder

Flow78

Flow78

19-12-2019 om 08:44

Bedankt

Ik overweeg zelf om 25,- per maand aan zakgeld te storten en 60,- per maand aan kleedgeld.
Twee maal per jaar een jas en twee maal per jaar schoenen + haar sportkleding krijgt ze dan nog los van mij.
Dan maar eens aankijken hoe dat gaat.

Nogmaals bedankt voor jullie advies

Lou

Lou

19-12-2019 om 09:28

Ruim

Bij elkaar 85 euro dus per maand, en dan nog jassen en schoenen erbij. Lekker ruim.

Mijn dochter zat op die leeftijd op 20 zakgeld + 50 kleedgeld, exclusief winterjas en schoenen, het mocht door elkaar en ze heeft er vaak flink van gespaard omdat ze overhield.

Dat vonden wij dan alleen maar fijn. Maar dat is misschien wel iets om over na te denken: of je het bedrag ook naar beneden kunt bijstellen na een tijdje. Lijkt mij niet prettig, maar er zijn dus ook mensen die daar geen problemen mee hebben.

Jasmijn

Jasmijn

19-12-2019 om 10:48

60 euro

Wij hadden 50 euro per maand en van de winterjas en schoenen betaalden wij 50% (omdat dochter echt totaal niet naar prijzen omkeek en ik wilde haar ook prijsbewust maken)
Het leuke hiervan is dat ik echt wel eens onverwachts wat extra's toestopte, of als we aan het winkelen waren gewoon een keer trakteerde (waar ze dan ook echt blij mee was, vroeger was dat 'gewoon')
En ze leerde inderdaad om goede beslissingen te nemen, soms even wachten met de jas, tot hij in de uitverkoop was bijvoorbeeld. (zou ze echt niet gedaan hebben als ze die jas niet hoefde te betalen)

Jasmijn

Jasmijn

19-12-2019 om 10:49

correctie het was 50 euro dus.

vorige titel klopt niet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-12-2019 om 11:42

Dochter van 17 krijgt vanaf haar 12e 40 euro zak/kleedgeld. Daar verdient ze zelf vanaf haar 13e met een krantenwijk wat bij. Inmiddels heeft ze ook een vakantiebaan en komt ze mooi uit.

Voordat ze kon werken hielpen we haar nog wel met de duurdere uitgaven hoor. Maar inmiddels regelt ze haar zaken zelf.

100

Hier krijgt dochter van 14 €100 per maand. Dat Is zak-en kleedgeld en ik koop verder niks extra en betaal ook van niks de helft ofzo. Helemaal eigen regie. Vindt zij fijn.

Limi

Limi

19-12-2019 om 12:13

en jongens?

Hoe gaat het bij de jongens?

Ik heb een zoon van 13 die voorlopig echt nog niets zelf gaat kopen, want daar heeft hij geen zin in. De genoemde bedragen lijken me enorm hoog voor een jongen. Als we er volgend jaar mee zouden beginnen zou hij niks kopen. Het maakt niet uit wat het bedrag zou zijn. (Overigens ben ik nu nog geen 100 euro per jaar aan zijn kleding kwijt.)

Hij wisselt nu twee lange broeken maat 158 af die eigenlijk te kort zijn, maar hij wil niet over op de twee van 164 die er ook al liggen...

Wanneer slaat dit gemiddeld een beetje om bij een jongen?

Jasmijn

Jasmijn

19-12-2019 om 12:18

zoon

Mijn zoon heeft nooit kleedgeld gehad, wij gingen gewoon zo nu en dan wat samen kopen. Rond zijn 18e kreeg hij een baantje waarbij hij voldoende verdiende (en hij betaalt geen kostgeld o.i.d.) dus koopt hij nu zelf zijn kleding (meestal online) heeft ie zelf bedacht, ik heb hem niet eens gezegd dat hij het zelf moest gaan betalen, maar vind het prima uiteraard, hij heeft het geld ervoor.

Hier ook niet

Kinderen gingen kleding kopen met hun vader, ook toen ze al ouder waren. Als er daarnaast iets nodig was gaf ik zoon geld om zelf kleding of schoenen of een jas aan te schaffen. Hij was een tijdje dol op bandshirts, vooral metal, en shirts met doodskoppen en zo. En andere dingen als mutsen voor overdag of dikke vesten. Dat ging vader alvast niet voor hem kopen.
Dochter was nog lang te angstig om alleen uit winkelen te gaan. Ze vond samen winkelen ook gezellig, dus dat deden we ook wel samen, vooral bij speciale gelegenheden als verjaardagen, huwelijken of zoiets. En dan ook als vader het niet aanschafte.
Zoon regelt inmiddels grotendeels zelf zijn garderobe, vooral omdat het van 'metal' naar 'pak' is veranderd. Ik geef hem nog wel eens sokken of zo, verder doet hij alles zelf van zijn, inmiddels, studielening. Dingen als maatpakken en zo, en dure schoenen, wil ik nog wel aan bijdragen, dat gaat per keer, in overleg. Of hij leent het van mij.
Dochter regelt zelf haar kleding, vooral veel 2ehands of ze maakt het zelf. Ze heeft inmiddels een baantje en kleding betaal ik niet meer voor haar, ja, tenzij ze iets nodig zou hebben en er andere dingen van haar geld betaald worden.
Beiden hebben op de basisschool en onderbouw vo flink kunnen sparen, dan verdubbelde ik hun geld op hun verjaardag wat ze overhadden van hun zakgeld. Dezelfde opvoeding. Echter zoon heeft een gat in zijn hand als hij niet uitkijkt, zijn geld is altijd op, einde van de maand. Dan komt hij soms bij ons 'lenen'. En dochter heeft altijd geld over en weet heel erg goed met geld om te gaan. Hopelijk lukt het zoon die dure goedbetaalde baan te krijgen die bij zijn studie hoort. Dochter redt zich toch wel.

Triva

Triva

19-12-2019 om 12:42

Zonen

Mijn zonen hebben nooit kleedgeld gekregen, wilden ze ook niet. Soms zei ik dat ze bijv 1 broek en 2 truien nodig hadden en dat ze daarvoor x euro kregen. De rest konden ze bijleggen.

Ik zou alleen kleedgeld geven als ze perse merkkleding wilden hebben of heel veel kleding.

Hanne.

Hanne.

19-12-2019 om 12:54

gelijk

Jongen of meisje maakt niet uit. Bedrag dat ik noemde gold voor mijn zoon, dochter krijgt, qua kleedgeld het zelfde. Met uitzondering dat ik voor haar nog BH's er bij betaal om te voorkomen dat ze juist daar op gaat besparen. Zakgeld is naar leeftijd, maar niet geslachtsafhankelijk.

Als zoon er niets van koopt dan is het zo. Ergens zal hij toch een kleer kleding nodig hebben. Als je 2 broeken hebt en die continu draagt zullen ze eerder slijten dan als je er 10 hebt en ze driekwart van de tijd in de kast liggen. In de praktijk merk ik dat dochter heel vaak tussendoor even iets koopt, en zoon wacht tot het nodig is en dan in één keer een bulk spullen haalt.

Heb voor beiden wel gewacht tot ze uit de hele grote groeisprints waren en niet meer in 2 maanden uit hun kleding groeiden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2019 om 12:58

Triva

Waarom?

Niet dat ik vind dat kleedgeld het enig zaligmakende is hoor. Ik kan me best indenken dat er mensen zijn die er niet voor kiezen. Maar jouw redenering kan ik niet goed volgen.

Onze kinderen willen doorgaans helemaal geen merkkleding maar wel graag autonomie in keuzes rondom kleding.
Daarnaast vonden wij het prettig om uit de oeverloze discussie te blijven over wat wanneer nodig was. Ze bepalen het nu zelf of ze iets nodig vinden en dan denken ze daar sinds ze kleedgeld hebben nog eens beter over na dan wanneer ze tegen ons zeiden dat ze nog echt dit of dat nodig hadden.

chocolaatje

chocolaatje

19-12-2019 om 13:33

Kleedgeld

Hier hebben op een gegeven moment dochters zelf aangegeven dat ze kleedgeld wilden. Jongste heeft het nu sinds afgelopen zomer. Die krijgt 80 euro per maand (oudste ook maar toen die begon, 5 jaar geleden kreeg die minder. Ik dacht 70 euro) Daar moet ze alles van doen (ook uitjes) Ik koop alleen sokken en onderbroeken voor haar. Het wordt ook niet veel hoger denk ik. Hooguit een keer 5 euro. Ik vind het leuker om haar af en toe wat toe te stoppen of een keer de bioscoop te betalen. Net als bij Jasmijn. De dankbaarheid is inderdaad een stuk groter nu . Ze komen er prima mee rond en sparen er ook van (concertkaartjes en jongste heeft net een nieuwe telefoon gekocht).

Mams

Mams

19-12-2019 om 14:49

Zoon

Onze zoon van 12 krijgt sinds een half jaar kleedgeld. Omdat we telkens gezeur hadden over merkkleding. Wij betalen nog schoenen, jas en sportkleding, de rest mag hij zelf regelen. Nu nog wel in afstemming met ons maar de bedoeling is dat hij dit meer en meer zelfstandig gaat doen. Wij bemoeien ons trouwens niet met wat hij koopt, is eerder bedoeld om ff mee te kijken waarvan hij nog genoeg heeft en wat hij zou kunnen gebruiken. Laatst liep ie in te kleine truien, dan geven we de tip om even te kijken voor nieuwe truien... Hij krijgt €30,- per maand en heeft de afgelopen maanden al ontdekt dat je dan voor een merktrui meerdere maanden moet sparen. Heeft pas heel tevreden bij de Zara en H&M ingeslagen. In ons geval een goede stap dus, dat kleedgeld. Hij koopt nu naar zijn eigen smaak (en dat is niet de mijne 🙈), dat vind ik wel jammer maar is een logisch gevolg van groter worden. Is dus ook prima, al moet ik er nog wel ff aan wennen....

Triva

Triva

19-12-2019 om 15:08

Aagje

Waarom denk je dat mijn zonen niet zelf mochten bepalen wat ze wilden kopen? En waarom denk je dat wij oeverloze discussies hadden?

Deze zonen hadden eigenlijk nooit iets nodig, dat was vooral het probleem. Ik had ook geen zin om geld te geven wat toch gebruikt werd voor games (en nee ik was niet bang dat ze dan geen geld zouden hebben en met kapotte kleding zouden lopen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-12-2019 om 15:32

Triva

Heeft geen dochters die na 1x iets gedragen te hebben denken: ik wil iets nieuws!
Kleedgeld is niet zaligmakend, maar het is wel een middel richting verantwoord budgetbeheer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.