parker
03-04-2012 om 18:49
Kleedgeld
Hallo, onze oudste dochter is inmiddels vijftien jaar en heeft tot nu toe geen kleedgeld gehad. Ging ook eigenlijk altijd goed tot nu toe dus.... Eindeloze discussies, "ik heb niets om aan te trekken" , ja die trui vind ik heel erg mooi mag ik hem pleeeease ? Om hem dan vervolgens echt nooit aan te doen. Wat ik dan weer doodzonde vind.
Ik heb dus met man overlegd om haar dan kleedgeld te geven, kan ze het lekker zelluf uitzoeken, ik bemoei me er niet meer mee.
Maar hoeveel geef je dan? Heb eerlijk gezegd nooit zo bijgehouden wat ik uitgeef aan kleding. Ligt er ook maar aan wat er nodig is.
Dus hoe hebben jullie dat geregeld?
groet, Parker

Merel
03-04-2012 om 18:59
Nibud
je kan eens kijken wat het nibud aanraadt? Dan zit je een beetje gemiddeld.
Hier heeft dochter al vanaf 13 jaar kleedgeld en dat gaat heel goed. Ze krijg 50 euro per maand, ik betaal de helft van het bedrag wat ze aan schoenen uitgeeft en de helft van haar winter- en/of zomerjas. Dit omdat dat toch wel dure uitgaven zijn en als ik ze geheel zou betalen dan zou ze veel duurdere spullen gaan kopen of doodleuk een tweede jas of nog meer schoenen. (of discussies daarover) Verder krijgt ze 10 euro zakgeld per maand en 10 euro als bijdrage bij haar telefoonkosten.
Als ik het hier bij vrienden rondvraag zitten we hier redelijk gemiddeld. Veel kinderen krijgen meer, maar sommige ook minder. Ik vind het zelf al behoorlijk wat, dus hier moet ze het maar mee doen.

parker
03-04-2012 om 20:03
Vergeten te vermelden
dat dochter nu al € 20,- zakgeld krijgt per maand, voor uitgaan, kadoos voor vriendinnen en familie etc. Ze heeft een krantenwijk waar ze ongeveer € 40,- mee verdiend. En ik betaal haar abbo voor mobiel (€11,-), waar ze overigens heel netjes mee is, één keer te veel gebeld, maar daarna nooit weer.
Lees op nibud dat € 50,- toch wel minimaal is, vind dat eigenlijk wel erg veel!
Ben dus erg benieuwd hoeveel jullie geven
groet, Parker

ijsvogeltje
03-04-2012 om 21:32
70 euro
Zoon van bijna 15 krijgt 70 euro en betaalt daar alle kleding en schoenen van. Ook sportkleding moet hij zelf betalen.

sus-anne
03-04-2012 om 21:53
45 euro
dochter van 14 krijgt 45 euro kleedgeld,daar doet ze alles van,ook schoenen en jassen.
Verder 15 euro zakgeld ,waar ze ook beltegoed van koopt.

Pittka
03-04-2012 om 21:57
Wij geven 50 euro in de maand. Winterjas en 2 keer per jaar schoenen krijgt ze van ons, rest is voor haarzelf.

anoikke
04-04-2012 om 14:13
30 euro
Onze dochter van 13 krijgt 30 euro kleedgeld per maand, daarvan koopt ze alles; winterjassen, schoenen, laarzen, ondergoed enz.
Daarnaast krijgt ze 3 euro zakgeld per week en 5 Euro per maand voor haar mobiele telefoonkosten.
Niet veel als is het zo lees maar meer kunnen we gewoon niet missen. Aan haar broertje geef ik veel minder uit (die is ook nog maar 7) en wij zelf komen aan dat bedrag per jaar misschien hahaha (overdreven natuurlijk maar ik kan me niet herinner wanneer ik iets nieuws voor mezelf gekocht heb)
Ze weet dat haar klasgenootjes meer hebben maar ze vind het zelf best veel en ze weet er goed mee om te gaan zodat ze niet te kort komt. Zo spaart ze bv in de zomer al voor een winterjas.
Ik ben heel blij dat wij kleedgeld hebben ingevoerd! Nu weet ze zelf waarom wij geen merkkleding dragen en kan ze zelf beslissen of ze speciaal die AllStars wil of een goedkopere variant......... en ik hoef niet steeds nee te zeggen en uit te leggen waarom niet.
Dus met dit geld per maand (wat ik overigens zelf helemaal niet weinig vind) is dochter heel gelukkig en wij ook!

Sawo
04-04-2012 om 14:50
Hoi Parker
Onze kinderen krijgen 50 euro. Hier hoeven ze geen schoenen, jassen, ondergoed en sportkleding van te betalen.
groet
Saar

oregano
04-04-2012 om 18:58
50 euro
Mijn dochter krijgt vanaf haar 14e 50 euro (is nu net 15). Ik betaal 1x per jaar een zomer- en winterjas en 1x per jaar zomer- en winterschoenen. Daarnaast krijgt ze 20 euro zakgeld en wij betalen haar telefoonabonnement.
Groet oregano

sus-anne
04-04-2012 om 19:20
Huh?? sawo?
*Hier hoeven ze geen schoenen, jassen, ondergoed en sportkleding van te betalen. *
waar is dat kleedgeld dan voor? alleen voor broeken en shirtjes?? €50 per maand?vind ik behoorlijk veel.

Kaaskopje
05-04-2012 om 01:55
50 euro
Wij gaven ook 50 euro per maand en dat was in principe ook niet bedoeld voor sportkleding. Sportkleding valt onder het kopje 'sportkosten' en niet onder 'kleedgeld', vind ik.
Ik geef voor mezelf ook lang niet altijd 50 euro per maand uit aan kleding, maar ik kan het bedrag niet 'veel' noemen. 150 euro per kwartaal. Als daar ook nog een jas en schoenen van betaald moeten worden blijft er wel erg weinig over voor de rest.

Sawo
05-04-2012 om 09:50
Veel?
Hoi sus-anne
ik vind het zelf ook wel veel. maar het gaat bij mijn dochter toch wel redelijk op zonder dat ze buitensporig veel kleding heeft. Naast broeken en shirtjes wordt het besteed aan vesten, korte broeken, uitgaanskleding, rokjes en dergelijk. Wij hadden zelf 45 euro in gedachten maar daar werd onze dochter erg verdrietig van. Van haar vriendinnen is ook degene die het minst uitgeeft. De rest van haar vriendinnen gaat lekker met mams en creditkaart lekker shoppen.
Mijn zoon lift hier lekker op mee. Hij heeft eigenlijk geen 50 euro meer nodig (de eerste 2 jaar groeide hij heel hard). Hij geeft het nu uit aan extra sportkleding.
groet
Saartje

parker
05-04-2012 om 19:53
Overleg gehad
Hallo allemaal, allereerst bedankt voor jullie reacties. We hebben met dochter zelf overlegd, die had inmiddels vriendinnen gecheckt, maar bijna niemand krijgt kleedgeld, één vriendin slechts en die krijgt ook € 50,-. We gaan beginnen met € 40,- per maand, ze moet een kasboek gaan bijhouden en dan kunnen we eventueel nog het bedrag aanpassen, als ze er niet mee uitkomt. Dochter is in ieder geval erg tevreden hiermee, wij ook, iedereen blij dus (voorlopig.... 't blijft een puber)
Nogmaals allen bedankt,
groet, Parker