Anonieta
08-02-2009 om 20:54
Kliergedrag bij brugklasjongens
Hoi,
Onze oudste zit momenteel in de brugklas VWO. Het is een hele grote klas, en ook een hele drukke klas, volgens de leraren. Soms krijg ik verhalen over hoe m.n. de jongens met elkaar omgaan, en daar word ik niet echt vrolijk van. Maar goed, misschien is het normaal en moet ik me geen zorgen maken. Is dit herkenbaar?
Heel fysiek gedrag; elkaar slaan, armpje omdraaien, op het hoofd timmeren enz, allemaal als geintjes bedoeld. Verder opmerkingen tegen elkaar als: "jij gaat vandaag dood" en andere opmerkingen die te maken hebben met dood en zelfmoord.
Ik weet het niet, ik houd er totaal niet van, en hier thuis zie ik het ook niet echt, als oudste met jongste omgaat. Ik maak me een beetje zorgen over zijn weerbaarheid tav dit gedrag op school. Wij tolereren dit niet, maar als alle jongens het op school wel doen...
Groet,
Anonieta

Tirza G.
08-02-2009 om 21:57
Herkenbaar
En gelukkig zit zoon in een klas met meer meiden. Maar dit gedrag: heel herkenbaar. En jouw verwondering/ergernis: ook heeeeel herkenbaar. Bah. Zucht. Blijf van elkaar áf.......
Tirza

reina
09-02-2009 om 09:31
Ach
Waarschijnlijk zullen veel meisjes zich op die leeftijd ergeren aan de jongens en is dat andersom net zo hard het geval, 't is maar net welke kant je thuis hoort En denk ook niet dat de meeste jongens die zich op school zo gedragen dat thuis ook zo doen. Ik vind wel dat de leerkrachten de leerlingen die zich fysiek of verbaal vervelend naar elkaar opstellen hen daarop aan moeten spreken.

Jujube
09-02-2009 om 11:04
Niet abnormaal
Jongens zijn vaak een stuk fysieker, zeker op die leeftijd. Stoeien, elkaar duwen e.d., het hoort er allemaal bij (al in de bovenbouw van het BO overigens). En stoere praatjes ook. En als er een toneelstukje in de klas wordt gedaan door jongens gaat het altijd over moord en doodslag. Mijn zoon ergerde zich juist aan de meiden toen hij in de brugklas zat. Dat domme gegiechel, zeuren over make-up, zwijmelen over filmsterren e.d. Hij zei altijd dat er maar een paar 'normaal' waren (de wat stoerdere types), de rest vond hij 'dom'.
Jongens zijn ook vaak nog wat kinderlijker dan meisjes op die leeftijd.
Groet,
Jujube

Maylise
09-02-2009 om 15:15
Volgens mij wel normaal
Niet alle jongens zijn zo maar genoeg gedragen zich wel op deze manier. Inderdaad heel veel "ik sla je dood", "ik maak hem helemaal kapot" enzovoorts. En elkaar constant omduwen en zo.
Mijn zoon van 18 kan zich nog steeds zo kinderlijk gedragen. Voorbeeld: vandaag installeerde hij op de computer een spelletje voor zijn zus van 2O. Bij het invullen van de naam van de speler vult hij dan hoer in. Dat is zogenaamd heel grappig. Overigens reageert mijn dochter dan ook als een klein kind en begint te gillen en hem uit te schelden voor vuil varken en nog minder charmante termen. Ach kinderen, ooit worden ze wel volwassen hoop ik dan maar.
Maylise

bobbit
09-02-2009 om 18:39
Niet anders
Ik moet even denken aan de klinkhamertjes uit het boek de kameleon en het brave neefje uit de stad. Volgens mij is het dus echt niet veel anders als vroeger. Als het geklier en aan elkaar zitten maar openlijk gaat en met respect voor elkaars grenzen. Ik was het weekend bij mijn neef die vierde zijn verjaardag met tien jongens uit zijn brugklas.
Kwam ze tegen bij het trapveldje. Onherkenbaar die neef van mij, nee,datzie ik hem thuis niet doen.Ze hadden wel lol,toen 1 "gast" aangaf dat het wel een hele pijnlijke actie was, werd er gelijk getroost en vervolgens ging het weer verder. 1 jongen deed niet mee, kwam naar mij toe en deed zijn beklag over het ruwe gedrag. Mijn schoonzus vertelde later dat deze jongen verleden week aan de deur kwam vragen of zoon al thuis was. Nee,is hij niet meegefietst met jou. Nee, want hij heeft strafcorvee met een aantal jongens. Dan weet je toch dat hij niet thuis is.?
Ja, wat heb je liever? Overigens neef moet inderdaad niets weten van de meiden in zijn klas en de brave jongen,ach die hoort er gewoon bij.
Dus m.i. niet nieuw en ook niet anders alex

Maylise
10-02-2009 om 21:21
Vandaag
Vandaag heb ik via vrijwilligerwerk wat ik doe bijles gegeven aan jongentjes tussen de 11 en 14 jaar oud. Ik liet ze een gesprekje voeren in het spaans en wat ze verzonnen zal ik hier niet herhalen maar het was niet erg fraai Wel verbazingwekkend trouwens dat ze al dit soort woorden wel kennen terwijl ze nog geen werkwoord kunnen vervoegen
Tijdens de pauze gingen een paar met elkaar stoeien, ze zaten sowieso constant aan elkaar. Natuurlijk eindigde het met echte ruzie zoals meestal.
Daarna hadden we nog even gesproken over school en toen barsten alle stoere verhalen los. De een had een prullebak in de fik gestoken, de andere had een mes bij zich, de derde was geschorst vanwege te vaak vechten. En hoewel er vast wel een kern van het waarheid in zat werden de verhalen wel heel wild op een gegeven moment.
Ik vind het eigenlijk wel grappig die kinderen. Zeker als ze niet van mij zijn en ik er dus niks educatiefs mee moet.
Maar dat lijvelijke van jongens en dat stoer doen herken ik wel. Hoewel we vandaag ook twee hele lieve rustige brave jochies hadden. Die zijn er ook wel
Maylise

Tirza G.
10-02-2009 om 22:44
Jetteke
Ik ben benieuwd in welke gemeente jij dan woont De algemene sfeer op school zegt verrekte weinig over hoe jongetjes tegen elkaar doen in de pauze op het plein. Mijn zoon zit op een regelrechte kakschool en dan ook nog eens op het gymnasium, prima sfeer, prima beleid. En tóch gebeurt het. Omdat jongetjes zo doen. O, ik woon in Zeeland. Een hele nette, rustige provincie.
Tirza

Lynna
11-02-2009 om 07:06
Jetteke
Op de middelbare school waar ik werkte hoorde ik ook jongens weleens roepen in de aula tegen andere jongens: "ik maak je dood". Omdat ze over elkaars tas struikelden of omdat er iets anders onschuldigs gebeurde.
Terwijl ik werkelijk op een school werkte met een hele goede sfeer, waar nooit vervelende dingen gebeurden en de leerlingen tegen ons altijd behoorlijk beleefd en netjes waren.
Dus ik denk dat het overal voorkomt. Daarmee praat ik het niet goed, ik vind het vreselijk om zoiets te horen.

Anonieta
11-02-2009 om 21:29
Ik begin het te snappen
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Goed dat jullie mij even bijgepraat hebben, want zelf afkomstig uit een meidengezin, herken ik het voor geen meter. Ik schrok even van het eerst bericht, dat het pas ophoudt met een jaar of 15/16. Dat betekent dat we nog 4 jaar te gaan hebben en dan precies zal nummer 2 ook beginnen dus tel maar op. Gelukkig begon ik na de mail van Maylise de humor van dit jongensgedrag in te zien. Aan de school ligt het inderdaad niet, komt op mij als heel keurig over. Bij sommige leraren zijn de boys ook heel rustig, daar hebben ze het lef niet om te stoeien in de les. Af en toe zit er echter een onervaren type tussen en dan wordt het een dierentuin met jongensapen.
Moet de laatste tijd veel aan mijn -reeds lang overleden- oma denken. Zij was in het rijke bezit van 9 kinderen, waaronder nul dochters.
groet,
Anonieta

Monique D*
15-02-2009 om 13:38
Tijdens een verjaardag zag ik het verschil tussen jongens en mei
Een paar jaren geleden waren er op mijn zoons verjaardag een aantal jongens uitgenodigd. Er waren ook een paar vriendinnen bij voor mijn dochter. De meisjes speelden rustig in de ene kamer (met barbies spelen, haren vlechten, spelletjes spelen) en de jongens waren aan het playstationnen, wat zeer luidruchtig en met kleine stoepartijtjes gepaard ging. In het vuur van het spel sprongen ze op het bed, schreeuwen was blijkbaar normaal, totdat de playstation van de tafel afdonderde. Mijn zoon huilde bijna dat zijn playstation nu kapot was... ik verloor mijn geduld en pakte een bal, donderde de jongens het huis uit zodat ze buiten hun energie konden ontladen met die bal. Ze mochten voor het eten weer terugkomen. Toen ze buiten uitgespeeld waren kwamen ze weer rustig terug en wij konden in alle rust aan tafel..
Zelfde verhaal hoorde ik ook in datzelfde jaar van de vader van een vriendje van de kinderen die een slaapfeestje organiseerde. Hij had het te stellen met die drukke jongens.. en zei ook dat hij met de meisjes geen enkel probleem had..
Tsja, verschil moet er zijn!

Monique D*
15-02-2009 om 13:43
Maylise, heel herkenbaar!
"vandaag installeerde hij op de computer een spelletje voor zijn zus van 2O. Bij het invullen van de naam van de speler vult hij dan hoer in. Dat is zogenaamd heel grappig. Overigens reageert mijn dochter dan ook als een klein kind en begint te gillen en hem uit te schelden voor vuil varken en nog minder charmante termen. Ach kinderen, ooit worden ze wel volwassen hoop ik dan maar."
Het enige verschil is dat mijn zoon 14 is en mijn dochter 12.. wat ik hieruit begrijp is dat het nog jaren duurt voordat dit gedrag eindelijk verandert?

bobbit
15-02-2009 om 19:49
Denk ook niet te snel.:mijn zoon doet dit niet
of is niet tegen dit rare gedrag opgewassen. Mijn neef is verder een hele rustige,goed aanspreekbaar,goed opgevoed, sociaal kind.Dus ik stond even mijn mijn ogen te knipperen. En wat ik ook wilde aangeven: ik zag ook dat het echt wel goed ging tussen die jongens onderling. Dus in die zin heel sociaal. Diegene die dus hard op zoek zijn naar de sociale school waar dit niet gebeurt:vraag je af of dit echt nodig is en of het echt erg is als je zoon zich blijkbaar zo opstelt in een groep. Wat wel belangrijk is ,of ze elkaars grenzen respecteren en kijk of school daar ook goed mee omgaat. Scholen die zeggen dit gedrag totaal niet toe te laten c.q aangeven dit niet te tolereren/zeggen dat dit niet gebeurt zou ik bij voorbaat niet vertrouwen.

Tirza G.
16-02-2009 om 16:22
Vandaag
parkeerde ik mijn auto op het parkeerterrein bij de super. Terwijl ik een karretje stond te kopen, begroeten achter mij twee jongens van een jaar of 15, 16 elkaar. Heeeeeeeee vuile hufter! Heeeeeeee vuile klootzak! En daarop volgde een ingewikkeld ritueel met vuiststompjes en schouderduwen enzo. Ik voelde me net een antropoloog toen ik dit gedrag bestudeerde
Tirza

Bastet
16-02-2009 om 18:01
Haha tirza
Ik ken het gevoel,en hoewel ik zelf pubers heb,herken ik het helemaal niet.
Bastet

branca2
16-02-2009 om 18:58
Hier
geregeld een huis vol puber jongens en ik vind het heerlijk.Het geklier onderling gestoei en het taal gebruik.
Af en toe hangt er een ondersteboven in de handen van een ander,kijken wie het meest op kan drukken of je zelf optrekken aan de rekstok,elkaars schoenen verstoppen,knelbroek schijnt ook iets echt van puberjongens te zijn elkaars onderbroek die een halvemeter boven hun broek uitkomt ,omhoog trekken zodat het knelt,rollebollen over de vloer al stoeiend,met een man of drie mijn man uitdagen en dan met zijn allen achterelkaar aan rennen,nou ja ik hou er van die vreemde wezens die puberjongens heten.
Ze hebben onderling wel een groot sociaal gevoel als iemand iets heeft staan ze met zijn allen klaar om te helpen,troosten,ondersteunen of elkaar er door heen te slepen.
en als er iets moet gebeuren hier in huis staan ze ook altijd klaar om te helpen.

Monique D*
17-02-2009 om 01:06
Ja, branca2, precies mijn zoon en zijn vrienden!
"Af en toe hangt er een ondersteboven in de handen van een ander,kijken wie het meest op kan drukken of je zelf optrekken aan de rekstok,elkaars schoenen verstoppen,knelbroek schijnt ook iets echt van puberjongens te zijn elkaars onderbroek die een halvemeter boven hun broek uitkomt ,omhoog trekken zodat het knelt,rollebollen over de vloer al stoeiend.."
Komt mijn zoon ook wel eens bij jou thuis?-)
Zo had hij vorig jaar als brugklasser op school een keer op zijn donder gehad van een juffrouw omdat hij zich liet Jonassen en slepen door de aula door allerlei andere jongens. Die juf belde mij op mijn werk om te zeggen dat mijn zoon zich niet zo met zich moet laten sollen. Later, toen ik hem erover sprak zei hij dat de juf enorm overdreef, het was maar een spel! En dat konden ze die juf maar niet overtuigen..
Zo hebben ze nog een ander spel. De een staat tegen een muur en de ander tegenover hem. Diegene die tegen de muur staat moet heel snel ademhalen terwijl de ander hem tegen zijn borst duwt. Dit gebeurt totdat hij flauwvalt. Met een pets in zijn gezicht komt hij dan weer bij.. Ik vroeg aan mijn zoon van wat is dat nou voor rotspel? Hij zei dat dit maar een spel is en ze een soort kick geeft.. nu vraag ik je. Bovendien doen ze dit omstebeurt, het is niet zo dat mijn zoon elke keer het "slachtoffer" is.
En die taal onderling of op msn? Ze zorgen er wel voor dat ik er niet bij ben, maar het komt bij mij wel nogal grof in de oren!
Voor zusjes kan het ruwe spelen soms wel een voordeel zijn, zijn zus (12) heeft door stoeipartijtjes met haar broer wel geleerd hoe ze pestkoppen letterlijk van zich af kan slaan. Wel gaan die stoeipartijtjes van haar kant met veel lawaai gepaard (Nououou!), zeker als haar broer met schijnbewegingen speelse stompen of trapjes geeft. Verder is hij heel lief en behulpzaam naar zijn zus toe. Op een gegeven moment vind ik dat klierige gedrag wel storend, maar ja, dat zijn nou jongens.

branca2
17-02-2009 om 09:48
Monique
o dat flauwvallen heb ik hier nog nooit gezien dat lijkt me wel erg ver gaan trouwens.
Grof in de mond ach ik doe gewoon of ik het niet hoor ze weten dat het woord K....r als scheld woord ofzo gebruiken hier in huis streng verboden is en ze houden zich daar super aan.In hun vrienden groep is vorig jaar iemands vader overleden daar aan en dat heeft erge diepe indruk gemaakt.Als het me te gortig wordt zeg ik gewoon in de zelfde puber taal of het mischien even wat minder kan.Moet je hun ogen dan zien vaak horen ze dan hoe belachelijk het klinkt en dimmen ze wat in.
Ik kreeg laatst een telefoontje van school dat mijn zoon iemand anders zijn fiets op het fietsenhok had gelegd en dat hij een waarschuwing had gehad voor pesten.THuis heb ik een ernstig gesprek met hem gehad en het bleek dus dat die jongen een klas hoger zit .
Hij schijnt altijd gemeen te doen tepeldraaien en achter hun aan lopen en hun tassen verstoppen en in de kantine kwetsende opmerkingen te maken over hun en het ergste die jongen die zijn vader is verloren uitschelden met die rotziekte .
Ze hadden er echt schoon genoeg van en zijn tot deze actie over gegaan.Na een gesprek hier thuis met alle vrienden bleek het verhaal van mijn zoon idd waar.Mijn vraag waarom ze niet naar een leerkraqcht gingen was erg dom ze zijn toch geen mietjes!
Ik bleef erbij dat ze niet aan andermans spullen mogen zitten dei daar door stuk kunnen gaan en hun opmerking was nou dan slaan we hem volgende keer maar in elkaar.zucht...
Ik heb wel weer contact met school opgenomen en daar hebben ze de boel in de gaten gehouden en na een poosje kreeg ik bericht van school dat de situatie idd zo bleek te zijn.Mijn zoons waarschuwing is ingetrokken als je er 2 hebt moet je 2 weken van school en als het weer gebeurt wordt je helemaal geschorst.Dus ik ben blij dat hij ingetrokken is.

bobbit
17-02-2009 om 12:11
Kliergedrag en grenzen
dat flauwvallen gaat mij gevoelsmatig ook ver.Zou hier wel even een stevig gesprek over hebben. Maar sinds ik dat gestoei van neef zie, en inderdaad mijn rustige zoon begint ook als er meer dan twee pubervrienden in de buurt zijn, begrijp ik ook meer het probleem voor de leerkrachten.
Wanneer is het stoeien wat je op afstand ziet, wanneer is er sprake van pesten of ruzie die uit de hand loopt. Zeggen dat je niet wil dat ze aan elkaar komen,lijkt niet haalbaar. Ik heb van zoon ook al wel begrepen dat zij met hun gestoei weleens ïn de problemen zijn gekomen (nablijven ,gesprek e.d) terwijl hij verzucht dat de stiekeme echte etterbakken niet worden aangepakt. Moeilijk hoor. Ik geef wel aan dat als hij echt ziet dat iemand gepest wordt, dat hij dit bij zijn mentor moet melden. Dat dit niet kinderachtig is.

SuusMaria
18-02-2009 om 08:37
Even over dat flauwvallen
Dat deed mijn man vroeger ook! Hij is nu 42, dus niks nieuws onder de zon...

branca2
18-02-2009 om 16:38
Hé daar hebben we alex
Hoe oud zijn jou kids??
Ik hou van volwassenen die puber gedrag vertonen gewoon lekker stoeien en klieren is toch heerlijk ook binnen een relatie.Ik vind het niet kinderachtig als je maar weet tot hoe ver je kan gaan en niemand kwetst.
Ik ben toch zo benieuwd wat voor type jij bent alex!

Jade
18-02-2009 om 18:48
Mwoach alex,
"Die hadden al ouders die net als veel ouders van nu er onvoldoende tegen op traden."
Of die hadden strenge ouders, waardoor ze geen puber durfden te zijn......nu komen ze als het ware "los".

branca2
19-02-2009 om 21:25
Pfff
Ik geloof dat ik bijna medelijden krijg met jou kinderen.
Ik ben het met je eens dat je een kind goed moet begeleiden zodat ze weten wat wel en niet kan in de "grote mensen wereld" maar ik vind een beetje humor en klieren over en weer best verfrissend. We kunnen niet allemaal als saaie grijze muizen door het leven gaan,dan zou het leven wel heel saai en eentonig worden

bobbit
20-02-2009 om 09:29
Alex tot hun 16e klierden ze dus ook
Grappig dat je zegt dat ze zich na hun 16e niet meer klierig gedragen. Ik denk dat het hier ook gaat om puber jongens die zich voor hun 16e klierig gedragen. We zijn het dus met elkaar eens. Jammer alleen dat je doet alsof het aan jouw opvoeding ligt, en dat de andere moeders er niks van bakken omdat ze er wat luchtiger over praten.

Bastet
20-02-2009 om 15:09
Tss alex
Hadden jouw kinderen dat pas met 16 afgeleerd?Ik vind dat laat hoor,de mijne hebben het nooit gedaan!Voed ik toch beter op dan ik dacht...))
Bastet

branca2
20-02-2009 om 15:12
Ja dat vind ik ook
dat het altijd lijkt als Alex wat post dat hij andere moeders/ouders aanvalt ik wordt daar altijd heel kriebelig van.Het lijkt niet of hij de almachtigeAlex is die zelf de boeken van dr Spock heeft geschreven ofzo .bah! Terwijl hij dat mischien niet eens zo bedoelt maar komt gewoon zo over.

bobbit
20-02-2009 om 17:53
Gewoon geklier
Een beetje klieren hoort erbij. Ik heb juist het gevoel dat onze pubers zo vroeg al volwassen moeten zijn. Tenminste in de stad, veel meer wordt er m.i. een beroep gedaan op hun verantwoordelijkheid,incasseringsvermogen, je niet mee laten slepen door raar gedrag. En inderdaad er is sprake van extreem gedrag. Er zijn kinderen de weg kwijt door weet ik wat voor factoren; maar 1 factor ken ik . Thuis heel erg kort gehouden, en dan toch wel de macho moeten uithangen en op school helemaal grenzeloos los gaan. Met veel hang en vliegwerk,projecten,extra aandacht wordt deze groep binnenboord gehouden. Maar gewoon geklier kan er dan niet meer bij. Nee, van mijn zoon en vrienden wordt voorbeeldig "volwassen" gedrag verwacht. Dus ik vind het fijn om te zien als hij met zijn vrienden ook nog lekker zichzelf kan zijn en lol kan hebben buiten school.