Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjesschema


Gingergirl schreef op 22-08-2023 om 10:08:

[..]

Terwijl het toch vragen zijn waar nee ook een antwoord is .

Klopt, daarom zegt hij dat af en toe ook vaak gelijk met gevolg. Bij tafel dekken (dat is bij ons alleen placemat neerleggen en bestek) ontdekt hij dat als we gaan eten zijn kleedje en bestek er niet ligt en ook geen bord met eten, vaak wil hij daarna wel helpen met afwas terwijl ik dat eigenlijk nooit vraag.

Bijtje82

Bijtje82

22-08-2023 om 11:08

Hier ook wel eens een schema geprobeerd, maar dat hielden we nooit vol.

Ze krijgen hier geen geld voor normale klusjes zoals even helpen met de afwas, zak naar de container brengen of de tafel dekken. Dat hoort er gewoon bij. 

Maar de grotere klussen zoals de tuin helpen onkruid vrij maken of even boodschappen doen, daar krijgen ze meestal wel iets voor.

Iedere maand mag een van de kinderen de tas met blikjes en flessen inleveren. De opbrengst is dan voor hun spaarpot. 

En als ik ze om een boodschap stuur, dan mogen ze het restant houden. Ik geef ze een x bedrag mee waarvan ik zeker ben dat ze het redden met dat bedrag als ze alleen de duurste dingen zouden kopen. 
Alles wat ze overhouden is voor hen. Dus dat stimuleert ze om na te denken over wat ze kopen. 

Decembermamma schreef op 22-08-2023 om 10:25:

[..]

Klopt, daarom zegt hij dat af en toe ook vaak gelijk met gevolg. Bij tafel dekken (dat is bij ons alleen placemat neerleggen en bestek) ontdekt hij dat als we gaan eten zijn kleedje en bestek er niet ligt en ook geen bord met eten, vaak wil hij daarna wel helpen met afwas terwijl ik dat eigenlijk nooit vraag.

Ja, hier was dochter er ook snel achter dat als zij te vaak 'nee' zei, haar eigen vragen aan mij ook vaak met 'nee' werden beantwoord. Als er overigens een goede reden achter haar 'nee' zat, deed ik niet moeilijk. Vaak kwam er dan ook wel 'ik heb nu geen tijd, is het goed als ik het vanmiddag doe?' 

Qua taakjes had dochter: vaatwasser uitruimen, tafel afruimen en zorgen dat haar kamer een beetje netjes bleef. Dingen als jas ophangen, schoenen op het schoenenrek en was in de wasmand en broodtrommel uit de schooltas halen en in de vaatwasser zetten waren al van jongs af aan aangeleerd, dat beschouwen we niet als taakje. 

Dymo schreef op 22-08-2023 om 11:11:

[..]

Ja, hier was dochter er ook snel achter dat als zij te vaak 'nee' zei, haar eigen vragen aan mij ook vaak met 'nee' werden beantwoord. Als er overigens een goede reden achter haar 'nee' zat, deed ik niet moeilijk. Vaak kwam er dan ook wel 'ik heb nu geen tijd, is het goed als ik het vanmiddag doe?'

Qua taakjes had dochter: vaatwasser uitruimen, tafel afruimen en zorgen dat haar kamer een beetje netjes bleef. Dingen als jas ophangen, schoenen op het schoenenrek en was in de wasmand en broodtrommel uit de schooltas halen en in de vaatwasser zetten waren al van jongs af aan aangeleerd, dat beschouwen we niet als taakje.

Nou precies, tafel dekken is hier wel een taakje hoewel we dat meestal gewoon zelf doen tijdens het koken als kind lekker buiten speelt vind ik het sociale van het samen spelen ook wel heel belangrijk, maar als hij toch binnen is vraag ik het hem wel. Tafel afruimen is hier gewoon geen taakje omdat als je klaar bent met eten je gewoon je eigen bord, bestek en kleedje weer naar achteren brengt zodat het afgewassen kan worden. 

Je eigen zooi opruimen is ook geen taakje. Mijn zoon hoeft niet zoveel maar doet genoeg. 

S.ndra

S.ndra

22-08-2023 om 11:48 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 22-08-2023 om 09:26:

Wij hebben een schema hangen. En het helpt wel tegen gezeur. Het meeste gedoe gaat hier nl. over wie wat wanneer heeft gedaan. “Ik heb het gisteren al gedaan, “ja, maar ik heb het 2 dagen daarvoor gedaan” etc.

Dit ja. ‘Waarom moet IK altijd alles doen?’ ‘Ja, maar ZIJ…’ En ik onthoud gewoon niet wie wat 3 dagen geleden heeft gedaan. Ze hebben geen ruzie met ons, maar wijzen met alles naar elkaar en zijn als de dood dat de een iets meer doet dan de ander.

Natuurlijk mogen ze kind zijn, maar ik hoef toch ook niet hun butler te zijn die alles achter hun bips opruimt .

Zijn er hier ook mensen die schermtijd geven als beloning? Dat was een tip die ik kreeg van een professional, maar ik vond dat in de praktijk moeilijk, omdat ik dan ook weer op de schermtijd moest gaan letten.

S.ndra schreef op 22-08-2023 om 11:48:

[..]

Dit ja. ‘Waarom moet IK altijd alles doen?’ ‘Ja, maar ZIJ…’ En ik onthoud gewoon niet wie wat 3 dagen geleden heeft gedaan. Ze hebben geen ruzie met ons, maar wijzen met alles naar elkaar en zijn als de dood dat de een iets meer doet dan de ander.

Dan werkt een schema, dan kun je daar naar wijzen.

Maak het, hou ze eraan, en zeg dat jullie over 2 weken of een maand gaan evalueren hoe het werkt en het zo nodig aanpassen.

Nog drie thuiswonende kinderen. Hier een roulatiesysteem: 
Vaatwasser uitruimen, vaatwasser inruimen, schoonmaken + vegen. 
Diegene die gisteren de vaatwasser heeft ingeruimd, ruimt hem vandaag uit. Als het dan niet netjes genoeg gedaan is moeten ze zelf de gevolgen opruimen. Diegene die heeft schoongemaakt gaat inruimen. 
En wie er ongesteld is moet de pedaalemmertjes legen. 
Verder moet elke donderdag hun kamer helemaal netjes zijn en ze vouwen hun eigen was. 
Extra klusjes: tuin, badkamer (ze maken er wel eens een make-upzooi van), een keukenkastje opruimen, een boodschapje doen. 
Ze krijgen er geen geld voor. 

S.ndra schreef op 22-08-2023 om 11:48:

[..]

Dit ja. ‘Waarom moet IK altijd alles doen?’ ‘Ja, maar ZIJ…’ En ik onthoud gewoon niet wie wat 3 dagen geleden heeft gedaan. Ze hebben geen ruzie met ons, maar wijzen met alles naar elkaar en zijn als de dood dat de een iets meer doet dan de ander.

Natuurlijk mogen ze kind zijn, maar ik hoef toch ook niet hun butler te zijn die alles achter hun bips opruimt .

Zijn er hier ook mensen die schermtijd geven als beloning? Dat was een tip die ik kreeg van een professional, maar ik vond dat in de praktijk moeilijk, omdat ik dan ook weer op de schermtijd moest gaan letten.

Ik zou het zelf niet doen, maar dat ben ik. Je woont samen in het huis, dus je houdt het samen netjes. 

Een schema voorkomt inderdaad het wijzen naar elkaar. Misschien een goed idee om jezelf (en partner?) er ook bij te zetten. Dan is het ook maar duidelijk dat jullie iets doen.

Maar op die leeftijd lijken mij zaken als, zelf je kamer opruimen, zelf je gebruikte spullen in de gemeenschappelijk ruimte opruimen (bv eigen glas naar de keuken brengen, knutselspullen opruimen, speelgoed opruimen ed), tafeldekken/afruimen, dat soort dingen. 

Bijtje82

Bijtje82

22-08-2023 om 13:27

Zusterclivia schreef op 22-08-2023 om 13:21:

[..]

Ik zou het zelf niet doen, maar dat ben ik. Je woont samen in het huis, dus je houdt het samen netjes.

Een schema voorkomt inderdaad het wijzen naar elkaar. Misschien een goed idee om jezelf (en partner?) er ook bij te zetten. Dan is het ook maar duidelijk dat jullie iets doen.

Maar op die leeftijd lijken mij zaken als, zelf je kamer opruimen, zelf je gebruikte spullen in de gemeenschappelijk ruimte opruimen (bv eigen glas naar de keuken brengen, knutselspullen opruimen, speelgoed opruimen ed), tafeldekken/afruimen, dat soort dingen.

Eens!

Wat je wel kunt doen is zeggen: als je zorgt dat zus en zo gedaan is, dan kun je daarna nog even de tv, telefoon of tablet pakken. 

Zo doe ik dat met die van mij ook. 

Stel ze moeten om 8u op bed en willen nog iets kijken,  dan mag dat als ze alles opgeruimd hebben, pyjama aan en tanden gepoetst. Hoe langer ze daar over doen, Joe korter ze kunnen kijken.

hier ruimen ze de tafel af en houden hun eigen kamer bij (naar eigen standaarden) smeren hun eigen brood en ja als trommel  in de tas blijft dan blijft het in de tas. Oh en ze ruimen hun eigen wasgoed op want heb drie dochters en kan het niet uit elkaar houden dus ligt op een schone wasstapel

ze hebben het luxe want de rest doen wij.     Ik vraag weleens wie wil er koken vanavond of wie wil even de was afhalen ofzo en dan bied iemand zich altijd wel aan hoor.  

Dat eeuwige gewijs naar elkaar, bang dat ze ook maar een stap meer zetten dan de ander, daar zou ik ook heel moe van worden. Nu heb ik er maar eentje, dus daar hoef ik niet zo bang voor te zijn.
Maar dan zou ik dus met een schema gaan werken met vaste dagen en verantwoordelijkheden. Belonen voor iets als tafeldekken of afruimen zou ik niet doen. Dat hoort er gewoon bij in een huishouden. Wel is het zo dat als je je klusjes gewoon snel even doet zonder gezucht en gezeur dat je dan meer tijd hebt om op je telefoon te zitten, tv te kijken of anderszins te lamzakken. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

22-08-2023 om 16:04

Hier (twee beginnende pubers) is het om-en-om helpen met koken. Elke dag dat ze er zijn. Alle andere huishoudelijke klusjes doe ik zelf.
Af en toe mogen ze 'koken' omruilen met meehelpen om boodschappen te doen.
Ik heb een tijdje om-en-om in- en uitruimen van de vaatwasser geprobeerd, maar dat werd chaos in de vaatwasser zelf. Dus dat ga ik over een half jaar weer opnieuw proberen.

Er zit geen beloning aan vast.
Tot nu toe wordt het ook als redelijk logisch gezien (afkloppen ) dat ze meehelpen met huishoudelijke klusjes. Als ik vraag -- bij uitzondering -- of ze de wasmachine willen vullen, morren ze even, maar doen het wel (omdat ze inzien dat niet alles op mijn schouders terecht hoort te komen).

Wij hebben hier ook een schema hangen voor tafel dekken en afruimen. Zonder dat schema is het chaos en wil vooral zoonlief NIET meehelpen. Met schema wel, want als het op het schema staat, dan is het zo... (zucht.... )

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

22-08-2023 om 16:08

MamaE schreef op 22-08-2023 om 14:36:

Dat eeuwige gewijs naar elkaar, bang dat ze ook maar een stap meer zetten dan de ander, 

Daar heb ik snel korte-metten mee gemaakt. Het is om-en-om en ze moeten zelf maar bijhouden wie aan de beurt is. Als ik extra taakjes uitdeel, zijn het er altijd twee (voor elke puber één) en ik bepaald willekeurig wie het eerst mag kiezen uit "de lijst". Het overgebleven taakje is voor de ander.
Als daar gemorrel over ontstaat, zoeken ze zelf maar uit of en hoe er geruild gaat worden... maar de taakjes zullen echt gedaan moeten worden. Niet over 10 minuten, niet als het filmpje klaar is, maar nu gelijk.

Hier wel een schema omdat ik geen zin heb om het bij te houden en je anders inderdaad situaties krijgt dat de een zegt dat hij gisteren ook al heeft geholpen en de anderen nooit hoeven te helpen. 
De oudsten zijn om de beurt een dag verantwoordelijk voor de keuken opruimen en de vaatwasser in en uitruimen (wel de bedoeling dat iedereen gewoon zijn eigen spullen opruimt tussendoor.)
Daarnaast laten ze om de beurt de honden uit.
Verder zijn ze verantwoordelijk voor hun eigen kamer opruimen/schoonmaken en hun eigen schone was opruimen.
En als ze hun kleding willen strijken mogen ze dat in principe zelf doen. Ik strijk niet maar mijn man strijkt wel af en toe en wil dan nog wel eens een bloesje of zo mee strijken van de kinderen.
Ad hoc passen ze wel eens op hun kleine broertje/zusje of maken ze wat te eten.
Betaald krijgen ze voor extra klussen zoals de tuin opruimen of als ze echt een hele middag of avond oppassen. 

De jongste twee ruimen hun eigen speelgoed en kamer op, vuile was in de wasmand en daarnaast helpen ze mij mee met de dieren verzorgen en af en toe wat ad hoc klusjes doen in huis. Over een paar jaar krijgen ze ook wat meer serieuze taken. Ze zijn nog op de leeftijd dat ze het leuk vinden om thuis mee te helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.