tanja nieuwenhuizen
26-11-2008 om 16:57
Kosten vo
Zoon (13) zit in 1 HAVO (kansklas). Hij heeft zich vorig schooljaar opgegeven voor de Kunstklas. Op deze school zijn dit soort talentklassen te kiezen.
Na een paar weken bleek de Kunstklas toch wat zwaar te zijn i.v.m. de extra uren die gewerkt moeten worden. Er komen 2 uur per week bovenop het toch al volle rooster. Uiteraard hebben we niet meteen toegegeven toen Zoon niet meer wilde, maar ook wij zagen wel in dat het handiger was als hij zou stoppen.
Bij zijn mentor heb ik dus aangegeven dat hij wilde stoppen. Zij heeft hem vervolgens afgemeld. Aan haar hebben we ook de vraag gesteld of we het bedrag dat betaald moest worden voor de Kunstklas in mindering konden brengen.
Deze kosten (75 euro!) kwamen trouwens als een volkomen verrassing. Ik heb eerder nergens gelezen dat er extra kosten waren verbonden aan de Kunstklas. Er is ook niks over te vinden op de site en in het jaarboekje.
Het antwoord van de deelschoolleider is nu: 'het is niet de bedoeling volgens mij dat er tussentijds wordt gestopt met de kunstklas. Echter als de cijfers het niet toelaten dan moet er verder worden gekeken maar het geld kan niet worden verrekend. Er worden zaken van buiten de school in gekocht op een bepaald aantal leerlingen en dat kost geld. Als er telkens leerlingen gaan stoppen en geld terug willen kunnen we niets meer beginnen en heeft een talentklas geen zin meer.
Dus hier moeten de ouders zelf een beslissing in nemen wat ze willen voor hun kind.
Bij de voorlichting avond wordt altijd verteld, volgens mij dat er een extra bijdrage gevraagd + het staat ook in de begeleidende folders.'
Kortom, 2x "volgens mij" en een hoop onduidelijkheid. Dat er kosten zijn wil ik geloven, maar het is toch nonsens dat we moeten gaan betalen voor zaken die we niet afnemen? Bovendien vind ik het vreemd dat we van tevoren geen weet hadden van de kosten (tenzij wij ergens overheen gelezen hebben in "de folder" (die ik me ook niet kan herinneren)).
Hetzelfde geldt voor de vrijwillige ouderbijdrage die op het formulier al aangevinkt staat als zou die verplicht zijn... Een formulier dat bovendien met de leerlingen meegegeven wordt en door de leerling weer ingeleverd moet worden. We krijgen elke week wel een brief van de school, maar zoiets belangrijks laten ze aan pubers over???!
Kortom: Hoe gaan we het aanpakken dat we slechts 15 euro (voor de eerste periode) gaan betalen en niet de volle mep? Of is er niets tussen de redenatie vand e deelschoolleider te krijgen?
Ellen Wouters
26-11-2008 om 19:41
Ja en nee
"maar het is toch nonsens dat we moeten gaan betalen voor zaken die we niet afnemen?"
Nee, dat is geen onzin. Die school kan er niks aan doen dat jullie besluiten te stoppen. De school huurt een tekenleraar (of wat voor kunstleraar dan ook) in, die moet betaald worden, en die komt echt niet goedkoper omdat jouw zoon afhaakt.
Als iedereen zomaar kan afhaken onder het motto "toch niet zo leuk, toch een beetje te druk, toch andere prioriteiten" kunnen ze er inderdaad mee stoppen, want geen enkele inhuurdocent laat zich inboeken voor nop.
Als je een reis boekt en je besluit halverwege terug te gaan krijg je ook geen geld terug, tenzij je toevallig verzekerd was.
Maar er is wel een ander probleem: die school had duidelijk moeten maken wat de kosten waren van dat traject. Bij de informatie over de Kunstklas had het tarief ondubbelzinnig vermeld moeten staan, en ook wat de consequenties zijn van stoppen.
Alleen op grond van dat gebrek aan informatie heb je een punt.
De vrijwillige ouderbijdrage is inderdaad vrijwillig, maar wat heeft die hier mee te maken?
Groet, Ellen
tanja
26-11-2008 om 20:08
Ellen
Ja, dat begrijp ik ook hoor, dat mensen ingehuurd worden en niet iedereen zomaar af kan haken. Mijn probleem ligt idd bij het gebrek aan informatie over de kosten en over het eventuele afhaken.
De ouderbijdrage heeft op zich niets met dit probleem te maken. Ik vind het alleen niet juist dat op een formulier waarop de kosten aangegegeven stonden alle vakjes automatisch stonden aangevinkt als zijnde kosten die betaald dienen te worden. Het lijkt mij dat dit hokje open gelaten moet worden zodat ouders het daadwerkelijk vrijwillig invullen... Maar de redenatie dat ouders het dan gaan vergeten en dat de school dan inkomsten mis gaat lopen begrijp ik ook wel weer...
In mijn gedachten komen deze twee zaken omdat pas bij dit formulier duidelijk was dat er kosten aan de Kunstklas verbonden waren... Vandaar.