Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 11:06

Kostgeld mbo-er

Mijn dochter wordt 17 en ik wil het laatste jaar naar 18 financieel de puntjes op de i zetten, om haar beter voor te bereiden op financiële zelfstandigheid. Ik probeer te bereken met hoeveel ze, als ze 18 is, rond moet komen en haar dat bedrag nu geven. ( ze krijgt nu zak/kleedgeld en wij betalen daarnaast nog hoge kosten) Nu heb ik een proefberekening gemaakt bij duo en ben toch wel geschrokken van de uitkomst. Ze zal rond 400 euro in handen krijgen met volgens mij maar weinig kosten. Ik reken daarmee met school- en boeken geld. ( zorgverzekering-zorgtoeslag) Ze wil door naar het hbo op kamers en ik verwacht dat de overgang van een ruim budget naar sappelen wel heel erg groot gaat worden. Mijn idee is om een deel als kostgeld te vragen en, indien mogelijk, op een rekening te zetten.
Hoe maak ik zo'n berekening, met welke kosten moet ik rekening houden en wat is reëel?

Simpel

Je gaat haar natuurlijk nu niet alvast geven wat ze straks als beurs krijgt. Die situatie is gewoon nog niet aan de orde.
Houd er ook rekening mee dat, ook al heb je een zorgtoeslag, er wat geld bij zal moeten om de premie te betalen.
Ook moeten ze het eigen risico zien te besparen mocht dat nodig zijn voor zorgkosten. Vanaf 18 jaar gaan ze dat ook betalen.
En er zijn ook eigen bijdragen.
Misschien niet voor de meeste kinderen, maar mijn dochter maakt wel gebruikt van medische zorg, en het kan je ook zomaar overvallen. We kijken nu aan tegen het mogelijk verwijderen van verstandskiezen.
Je kunt niet goed doen alsof ze nu al het budget kan beheren dat ze in een uitwonende situatie heeft.
Je kunt het wel met haar in kaart brengen alvast en er met name tijd voor uittrekken als het zover is.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-09-2016 om 11:19

Budget

Hoeveel zakgeld houdt ze over na de begroting van studie-, zorg- en vervoerkosten en kosten voor kleding? Ga je ook een bijbaan aanmoedigen?
Als alle kosten gedekt zijn, inclusief een redelijk bedrag voor extraatjes (zeg 100 euro voor uitgaan, cadeautjes, make-up - wat ik best een hoog bedrag vind), zou ik alleen kostgeld vragen als ik dat als ouder nodig had. Je hebt immers ook een ouderbijdrage die je moet geven in de vorm van huisvesting en voeding.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 11:51

Startstuderen.nl

Heb inmiddels via het nibud bovengenoemde site met overzichten gevonden. Ik had bijv. Niet aan contributies, kapper ed. gedacht. Het is niet de bedoeling om haar het vel over de oren te trekken. Ik kan me alleen bijna niet voorstellen dat als ze thus blijft wonen ze heel veel meer kosten heeft of ze nu 17 of 18 is. Ze heeft een bijbaan, maar die loopt opnhet moment niet lekker, omdat ze vanwege de nieuwe schooltijden ' s avonds niet meer kan werken, te laat thuis. Het geld dat ze daarmee verdient vliegt heel hard door haar hand, vandaar dat ik dit goed wil bekijken. En over financieën.... We hebben nog heel wat jaren te gaan om haar en volgend kind te steunen. De maximale aanvullende beurs krijgt ze niet vanwege ons hoge inkomen.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 11:56

Hmm

ze krijgt de maximale aanvullende beurs, omdat ons inkomen niet heel hoog is. Daarnaast valt natuurlijk ook de kinderbijslag en kindgebondenbudget weg.

bieb63

bieb63

16-09-2016 om 12:24

mbo-mam

Ik begreep die 400 euro eerst niet... maar ik begrijp nu dat ze de max beurs krijgt ivm jullie inkomen.
In ons geval krijgt dochter alleen de gewone stufi en dat is iets van 82,00. Dat mag zij houden en wij betalen de schoolrekeningen, maar zij krijgt geen zak en kleedgeld meer. M.a.w. zij moet het doen met die 82,00 en evt. bijbaan (heeft ze).
In jullie geval krijgt zij 400,--, maaaaar dat is vanwege jullie geringe inkomen en dus de invalshoek dat jullie niet de gehele schoolrekeningen zouden kunnen betalen en dús die 400,-- voor een deel bedoeld is om de schoolrekeningen te betalen. Ik zou dan zo in staan: zij betaalt de schoolkosten en die zijn ECHT geen 400 euro per maand (ik zit me nu af te vragen waarom ze 400 euro krijgt als ze thuis woont...... klopt dat wel?)

Triva

Triva

16-09-2016 om 12:34

waar bestaat dat bedrag uit?

Hoe zit die 400 in elkaar? Iets van 75 euro zorgtoeslag en de rest studiefinanciering? Dat vind ik wel extreem voor MBO, klopt dat wel?

Maar goed, als ze daar de studie, de schoolkosten, de boeken, de extra spullen, de zorgverzekering, sporten, uitgaan, kleding etc van betaalt heeft en er is nog steeds geld over dan kan ze inderdaad meebetalen aan het huishouden.

Mijn zoon is net begonnen met HBO en wij betalen de schoolkosten maar de aanvullende beurs die hij krijgt (niet volledig hier) gaat dan wel naar ons. Hij krijgt minder dan dat de studie kost.

Triva

Triva

16-09-2016 om 12:34

vergat ik nog

zit in die 400 ook haar bijbaan wilde ik vragen?

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 12:56

Duo

81,81 basisbeurs + 336,23 is de maximale aanvullende beurs = 418,04.

Deze gedachtenspinsels zijn begonnen toen ik mijn dochter meedeelde dat ik haar zak/kleedgeld naar boven aan ging passen. We hadden de afspraak dat ze zolang ze niet uitgegroeid was ze een "wenbedrag" zou krijgen en we bij zouden springen met jas/ schoenen / sportkleding / bh-s ed.
deze fase is ze nu uit en wil ik het af gaan bouwen waarbij ik sportkleding ( en de contributie) nog wel wil betalen ( geld mag voor ons geen reden zijn om daarmee te stoppen).
Ik ging dus op zoek wat met de invoering van het leenstelsel haar bestedingsbedrag ongeveer kon worden.

Carola

Carola

16-09-2016 om 13:19

maximaal lenen?

Waarom zou je haar maximaal laten lenen voor MBO. Is dat echt nodig? En dan aan jullie kostgeld betalen? Lijkt me een beetje krom.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 13:25

Carola

Dat is geen lening, maar een aanvullende beurs ( prestatie). Aanvullend zou ze nog 178 mogen lenen.
Of lees ik dit nu helemaal verkeerd en haalt iemand me uit de droom.
Knip/plak lukt niet... Duo.nl, particulier mbo, studiefinanciering bedragen studiefinanciering

bieb63

bieb63

16-09-2016 om 14:03

volgens mij klopt het niet

418 euro voor een thuiswonend kind dat een MBO opleiding doet. De totaalkosten van de opleiding (beetje afhankelijk of er nog uniform gekocht moet worden o.i.d.) zal toch echt niet veel meer dan 1500, nou laten we royaal zijn, 2000 euro per jaar zijn all in. 12x 418 euro is ruim 5.000 euro.... De zorgtoeslag zit hier niet bij, dat gaat via de belastingdienst (volgens mij), maar is sowieso een aparte post. De schoolkosten all in zijn dus echt niet meer dan 125 euro per maand. Ouders krijgen natuurlijk geen kinderbijslag meer en toeslagen, maar dat zal toch geen 375 euro per maand minder zijn.
Maar.... ik heb even op de site van DUO gekeken en het lijkt te kloppen. Nou, ik vind dat wel een vetpot eerlijk gezegd. Het lijkt erop dat met de max aanvullende beurs naast de volledige schoolkosten volledig zak- en kleedgeld is en dan is er nog over om bij te dragen aan eten en g/l/w aan je ouders.
Of vallen er zóveel geld aan toeslagen weg, dat dat compenseert? Kan het me nauwelijks voorstellen. KB is per maand maar iets van 75,--, maar die krijgt iedereen tot 18 jaar voor z'n kinderen al ben je stinkend rijk.
Apart.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-09-2016 om 14:21

Gut

Inderdaad een vette pot, en een flink verschil met een hbo-student wiens ouders net boven de grens zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het gros van de hbo'ers later zoveel meer gaat verdienen dan een gemiddelde mbo'er (met het oog op aflossen van de studielening).
400 euro gratis geld voor een thuiswonende scholier. Dat is volgens mij nog meer dan uitwonend in de oude situatie van twee jaar geleden.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 14:36

Nou

Mijn verbazing is dus niet zo vreemd. Ik zou zelf reëel vinden: wat je als ouders aan toeslagen kwijt raakt bij een laag inkomen + de studiekosten. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het zit bij bijv. Alleenstaande ouders, bijstand, toeslagpartner ed.
He, zou nu bijna zeggen, wat jammer dat ze pas 17 wordt.
Blijft de vraag hoe ver ik nu haar toelage ga verhogen en wat ze daarvan moetvgaan betalen. De telefoonkosten beginnen ook steeds verder op te lopen.

bieb63

bieb63

16-09-2016 om 14:36

mbo-mam

minus 200 euro is nog steeds 218 extra, waarvan de schoolkosten max (echt max) 125 euro zijn.
Niet om zuur te doen (want dat is niet mijn strekking, maar meer verbazing). Wij zitten nét boven de grens dat we ergens recht op hebben of gehad. Dus geen toeslagen en nu dus ook geen aanvullende beurs. Ook KB valt weg en met de basis stufi a 81 euro per maand, blijven er nog ca. 500 euro aan totale schoolkosten over die uit eigen zak betaald moeten worden. En ook voor kind blijft van de stufi niets over (ofwel aan ons betalen voor bijdrage schoolgeld, of geen zak/kleedgeld meer en daar die 81 euro per maand voor).
Nogmaals, niet zuur bedoeld, maar het is toch wel een beetje scheef.

bieb63

bieb63

16-09-2016 om 14:48

terugkomend op je vraag

Wat kind laten betalen? Ga ik even van onze situatie uit: stufi is 81 per maand, te weinig voor de schoolkosten. Wij betalen dus de schoolkosten, maar kind krijgt geen zak/kleedgeld meer (daar heeft ze die stufi van 81 per maand voor). Wat ze meer wil (voor eigen prive uitgaven) moet (doet) ze zelf bijverdienen. En in ons geval dus geen sprake van kostgeld (want niet reeel, ze zit ft op school).

In jullie situatie zou ik dan ook voor het meest praktische en overzichtelijke kiezen, én haar (verplicht) iets laten sparen voor latere HBO of start voor zelfstandig wonen i.p.v. kostgeld: Dus max 100 euro haar laten houden voor zak/kleedgeld (is ruim en wat ze meer wil kan ze zelf bijverdienen). Jullie betalen het schoolgeld, is (max) 125 (waarschijnlijk zal dat eerder 100 euro zijn). Die 100/125 euro betaalt ze aan jullie. Blijft er nog ca. 200 euro over. Laat haar daar een deel van op een spaarrekening zetten en een deel aan jullie ter compensatie van weggevallen toeslagen en huishoudelijke kosten die ze maakt (eten g/w/l enz). Óf ze zet die gehele 200 euro (verplicht) op een spaarrekening (als jullie dat fin. redden) om daarmee ofwel haar hbo studie deels mee te bekostigen ofwel een startje als ze zelfstandig gaat wonen.

bloemetje

bloemetje

16-09-2016 om 15:11

zelf schoolgeld laten betalen

Als je je kind financieel zelfstandig wil maken, laat je haar dus zelf het schoolgeld betalen. Ik vind de constructie die sommigen voorstellen (kind betaalt ouders, ouders betalen schoolgeld, of kind moet nu sparen van de stufi) onnodig complex. Kind krijgt StuFi juist om studie te betalen. Dus laat kind dat dan ook zelf doen. Als er ruimte is om kostgeld aan de ouders te betalen (en dat lijkt mij wel met zo'n bedrag): benoem dat dan ook en laat kind dat doen.
Ik zou mijn kind dan ook zeker niet van dit geld laten sparen voor een volgende studie. Waarom zo ingewikkeld doen? Als je als ouders genoeg ruimte hebt, spaar dan nu zodat je op een later moment (als kind geen financiële ruimte heeft) kan bijspringen.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 15:43

Ook niet zuur

Grofweg wat bedragen invoeren bij duo laat zien dat de maximale aanvulling stopt bij een BELASTBAAR inkomen van 36500 en afloopt tot nihil bij 52000. Het cbs heeft berekend dat bij 2 kinderen zo'n 26% van het BESTEEDBAAR inkomen hieraan uitgegeven wordt / kan worden. Een kind laten studeren ( of de verplichte startkwalificatie) drukt op het ene gezin wat zwaarder dan het andere. Die kinderbijslag , die zelfs de stinkend rijken krijgen, dekt bij ons bijlange na niet het busgeld van dochter.

Triva

Triva

16-09-2016 om 15:52

tjonge

wat een megabedrag zeg en dat is dus nog zonder zorgtoeslag. Nee daar zou mijn puber niet mee weg komen want blijkbaar hebben jullie dus ook nog eens een laag inkomen. Sparen dus voor het HBO of kostgeld betalen en jij spaart het voor het HBO.

Ik snap niet dat een kind op het HBO maar 380 krijgt bij hetzelfde lage inkomen en dus op het MBO veel meer. Vreemd hoor en dan krijgt een kind op het MBO als uitwonende NOG meer, dat krijg je op het HBO ook niet.

Lente

Lente

16-09-2016 om 15:59

Het verschil zit in de basisbeurs

Die krijgt een HBO-er niet. De aanvullende beurs schilt niet zoveel (380 of 400 per maand).
Ik zie nergens bij DUO staan dat een kind op het MBO als uitwonende nog meer krijgt. Kijk ik daar overheen?
https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.jsp

Voor een 17-jarige is het weer anders. Dan krijgt een HBO-er wel studiefinanciering en een MBO-er niet. Maar de ouders van de MBO-ers houden hun toeslagen. En de ouders van de HBO-er niet.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 16:00

Triva

Ik vermoed dat het te maken heeft met het halen van een startkwalificatie, die je bij hbo uni immers al hebt.

Triva

Triva

16-09-2016 om 16:03

mbomam

Ja maar dat is niet van belang als je 18 bent...

Lente: "Voor een 17-jarige is het weer anders. Dan krijgt een HBO-er wel studiefinanciering en een MBO-er niet." maar dat is dus niet meteen, tot 1 okt bijv betaal je de volledige OV kosten omdat je op 1 juli nog kinderbijslag kreeg. Hier zit WEL het verschil ivm de startkwalificatie maar in het voorbeeld is de MBO'er al 18.

Triva

Triva

16-09-2016 om 16:03

gelukkig

krijgen mbo'ers onder de 18 wel vanaf 1 januari ook een OVkaart maar daar ging dit voorbeeld ook al niet over.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 16:08

Lente

Klopt een uitwonenende mbo-er krijgt 267 ipv 81 basisbeurs (verwacht niet dat je voor het verschil een kamer krijgt). Een 17-jarige ( de ouders) betaalt geen lesgeld, maar wel boeken, laptop, kleding, gereedschap ed. De ouders houden de toeslagen, En die ben je daaraan dan ook wel kwijt.

Lente

Lente

16-09-2016 om 16:08

Voor een jonge MBO-er is dat nadeliger

De 17-jarige MBO-er moet voor alle maanden dat hij/zij 16,17 is tijdens de studie, de reiskosten zelf betalen.
De 17-jarige HBO-er hoeft alleen voor september de reiskosten zelf te betalen. Daarna gaat de OV-kaart in.

Er zijn toch heel wat 16-17 jarigen die aan een MBO-opleiding beginnen.
Voordeel voor hen is wel dat ze geen lesgeld hoeven te betalen.

Ik denk dat de politici het niet aandurfden om voor MBO 3 en 4 de basisbeurs af te schaffen. Dat had de kans op afhakende potentiële studenten nog groter gemaakt. Iets dat nu gebeurt bij de studenten HBO en WO.

triva

triva

16-09-2016 om 16:50

Lente

Vanaf 1 jan krijgt ook de mbo'er onder de 18 een ovkaart. Ik heb dat altijd al oneerlijk gevonden maar daar gaat dit draadje niet om.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.