Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kunstgebit tiener


Er zijn tandartsen waar je onder narcose behandeld kunt worden. Uiteraard alleen met zeer goede redenen, maar dit lijkt me er wel 1. ACTA in Amsterdam bijvoorbeeld, maar zo zijn er meer centra in Nederland.

MamaE schreef op 14-10-2023 om 01:05:

[..]

Dit vind ik toch een andere situatie. Als iemand bruine tanden heeft door een aandoening kan dat psychisch en maatschappelijk dusdanige gevolgen hebben dat een prothese dan een realistisch en beter alternatief kan zijn dan de eigen tanden. Dan heeft iemand echt last van zijn/haar gebit alleen dan niet in de zin van fysieke pijn.

Mijn opa vond een kunstgebit nergens naar zitten, flikkerde het ergens in een kast en leefde nog 35 jaar zonder tanden. Mijn vader vindt met name zijn ondergebit ook niet fijn zitten en draagt dat voornamelijk in het openbaar voor het esthetische aspect, maar thuis bijna nooit. Of dat met autisme en prikkels te maken heeft? Ik vermoed van wel. Het komt aan die kant van de familie best veel voor.

Maar prikkels zijn niet altijd te vermijden. Er zijn ook mensen met autisme die douchen vervelend vinden. Dat kun je ook niet vermijden. Die dingen horen bij het leven.

Wat wel zo is, is dat bepaalde prikkels ook wel wennen. Mijn dochter heeft verschillende beugels en dat is altijd een paar dagen enorm wennen, met enorm veel weerstand, tranen en boze buien, maar uiteindelijk lukt het haar wel om zich er min of meer bij neer te leggen.
Zelf heb ik als kind een beugel categorisch geweigerd en zonder enige spijt, want mijn tanden staan best netjes op een rijtje.

Reactie op deze maar ook je eerdere post;

Zoals iemand eerder al zei heb je autisme in verschillende vormen en gradaties. Ik denk niet dat je het kind waar TO jet over heeft klakkeloos kan vergelijken met jezelf of je eigen kind.

Dat neemt niet weg dat het advies hetzelfde kan blijven, maar de toon en de ‘het went wel’ hoeven niet op te gaan. 

Ik heb niet alles aandachtig gelezen, maar mijn gedachte is: als ze onder narcose kan om haar tanden te laten trekken, dan kan ze toch ook onder narcose om haar gebit te laten saneren?
Als haar gaatjes gevuld zijn, is alle pijn weg. Als ze haar tanden laat trekken, zit ze met veel napijn en de rest van haar leven gedoe in haar mond. Dat lijkt me heel naar.

Ik denk dat een tandarts niet snel zal overgaan tot het trekken van het hele gebit, zeker niet bij een jong iemand. Zoals meerdere mensen al aangegeven hebben, lijkt het beter zich te wenden tot een angsttandarts, wellicht kan ze een roesje of narcose krijgen bij het behandelen van haar gebit en beugel.

Zelf heb ik sinds een half jaar een klikgebit en implantaten, ben er erg tevreden over (mijn gebit was echt slecht met ook loszittende tanden) . Ook nu moet ik alles nog goed onderhouden en ik kan sommige dingen moeilijker eten dan voorheen, bijvoorbeeld een belegd stokbrood kan ik niet afhappen maar moet dit in stukjes snijden. Voor mij geen ramp maar wellicht minder fijn voor een jong iemand. Dat zal bij een kunstgebit vast niet anders zijn, zeker iets om rekening mee te houden.

Ik heb ooit een soortgelijk topic gestart op Viva. Ook zoon met autisme, ernstig verwaarloosd gebit en zijn wens was een kunstgebit, er was alleen geen sprake van een beugel. Maar wel dezelfde problematiek. Je zou het topic eens op kunnen zoeken. Er zijn echt goede redenen nog niet te kiezen voor een kunstgebit (mocht je al iemand vinden die het zou willen doen). Uiteindelijk heb ik geprobeerd zoon op de wachtlijst te krijgen voor bijzondere tandzorg. Niet gelukt, de wachtlijsten waren zo lang dat er een patientenstop was overal. Via via zijn we terecht gekomen bij een tandarts in Amsterdam die veel werkt met angst patienten en wat een goede stap is dat geweest. Weinig zichtbare "enge apparaten" in de behandelruimte, heel veel geduld en lieve benadering en een heel stappenplan. De eerste keer alleen even in  de stoel en kijken, de tweede keer een soort laklaagje op de voortanden om de gaatjes te verbergen ( zo kon hij al zien hoe het zou kunnen worden na alle behandelingen, heel fijn), de derde keer de slechtste kies wat schoongemaakt en zo steeds verder tot het punt dat er nu gewoon gaatjes gevuld worden en straks zelfs kiezen trekken die niet gered kunnen worden maar wel gemist kunnen worden. Dat alles met een enorme deskundigheid hoe om te gaan met angsten en autisme. Ik raadt je dus aan een angst tandarts te zoeken die ervaring heeft met mensen met autisme.

Hier ook een zoon met autisme. Moest ook een beugel, want echt schots en scheef gebit. Hij wilde zelf absoluut niet. Is een pittig traject geweest voor hem, maar eigenlijk was het ergste nog het trekken van een aantal tanden/kiezen voorafgaand aan het beugeltraject. Troffen een hork van een kaakchirurg die niets van tevoren uitlegde, 10 keer prikte voor verdoving etc. Zoon dus echt een trauma voor de kaakchirurg opgelopen. Het beugeltraject zelf is hij aardig doorheen gekomen. Ik heb wel tegen de orthodontist gezegd dat hij absoluut geen hyrax (volgens mij heet dat ding zo) mocht. Die had zijn zus al gehad en was bij haar (zonder autisme) al een drama. 
Orthodontist heeft hier keurig naar geluisterd. Zoon heeft wel slotjesbeugel gehad en daarna kreeg hij een nachtbeugel die hij vervolgens niet droeg. Daar zijn we ook gestopt hoor. Heeft nu nog wel spalkjes, die accepteert hij. Echter ze zijn al een paar keer los gegaan en dan moet hij dus weer terug naar de orthodontist. Dat proberen we dan tot een minimum te beperken, dus wel spalkje plakken, maar niet eindeloos weer controle daarna.
Tandarts idem dito, controle doen we, evt. gaatjes vullen ook, mondhygieniste zijn we mee gestopt. 
Laatst moest zoon toch weer naar de kaakchirurg omdat de tandarts verstandskiezen had gesignaleerd die niet goed lagen. Dat hebben we heel goed voorbereid: andere kaakchirurg, eerst alleen kijken, daarna pas plan maken met evt. narcose. Gelukkig bleek het niet nodig dat plan. De kaakchirurg (hele vriendelijke man, legde alles goed uit) voelde even en zei vervolgens dat we over een jaar terug mochten komen. Hij ging nu echt nog niets doen, was niet nodig. Een hele opluchting. 
Een kunstgebit zou zoon hier dus echt niet willen, want dat trekken, daar is hij echt panisch voor vanwege die eerste hork. Maar we zijn blij dat we van het hele beugelgebeuren af zijn. 

PhilDunphy schreef op 13-10-2023 om 22:04:

[..]

Zo dan. Ik wist niks van dit alles, want ik ken niemand met kunstgebit. En TO en Eva wisten het blijkbaar ook niet. In plaats van zomaar wat roepen of beslissen, besloot TO zich te laten informeren. Toen ze op het internet geen passende antwoorden vond, besloot ze het eens op een forum te vragen wat de keerzijden van een kunstgebit zijn. Om een goede beslissing te nemen.

Ik vind het een goede stap dat je je goed laat informeren zodat je een goed besluit kan nemen. En reacties die je het gevoel geven dat je dit niet had mogen vragen, vind ik onnodig kleinerend.

Dus goed bezig TO. En ik hoop dat deze antwoorden je voldoende input geven om je (of eigenlijk Eva's) besluit te onderbouwen.

Tuurlijk dat het goed is dat TO en Eva zich informeren wat er allemaal kan. Maar - en daar blijf ik bij mijn standpunt - ik begrijp niet dat volwassen vrouwen met een normaal IQ de vraag stellen 'is er een goede reden dat je je eigen goede tanden liever niet trekt'. Wie daar een kleinerende boodschap in ziet, die vindt het misschien ook een normale vraag als iemand vraagt, is er een goede reden om je gezonde voeten niet te laten amputeren. Al wat in/aan een mens zijn lijf zit en geen noodzakelijke operatie vraagt, dat zal toch wel nodig zijn voor het goed functioneren.

Dat is mijn idee, maar misschien het verkeerde.


letterkoekje schreef op 14-10-2023 om 17:04:

[..]

Tuurlijk dat het goed is dat TO en Eva zich informeren wat er allemaal kan. Maar - en daar blijf ik bij mijn standpunt - ik begrijp niet dat volwassen vrouwen met een normaal IQ de vraag stellen 'is er een goede reden dat je je eigen goede tanden liever niet trekt'. Wie daar een kleinerende boodschap in ziet, die vindt het misschien ook een normale vraag als iemand vraagt, is er een goede reden om je gezonde voeten niet te laten amputeren. Al wat in/aan een mens zijn lijf zit en geen noodzakelijke operatie vraagt, dat zal toch wel nodig zijn voor het goed functioneren.

Dat is mijn idee, maar misschien het verkeerde.


Omdat de andere optie zwaarder weegt misschien. Liever een kunstgebit dan al het gedoe met een beugel is misschien de gedachte erachter. Dat zijn keuze’s uit wanhoop , niet uit logica. Want een kunstgebit is waarschijnlijk veel meer gedoe en als je toch al al je kiezen eruit laat trekken voor een kunstgebit kun je net zo goed al je tanden laten vullen en en netjes maken. Een beugel kan ook een latere leeftijd. Een kunstgebit lijkt in verhaal van TO een makkelijke uitweg maar dat is het echt niet.


en natuurlijk is een beugel ook heel veel gedoe maar als je klaar bent met dat proces dan ben je ook echt klaar. Spalkjes boven en onder en je tanden blijven gegarandeerd recht staan. (Als alles goed gedaan word).

De grote opluchting achteraf als alles erop zit is de moeite wel waard om te knokken vind ik.

letterkoekje schreef op 14-10-2023 om 17:04:

[..]

Tuurlijk dat het goed is dat TO en Eva zich informeren wat er allemaal kan. Maar - en daar blijf ik bij mijn standpunt - ik begrijp niet dat volwassen vrouwen met een normaal IQ de vraag stellen 'is er een goede reden dat je je eigen goede tanden liever niet trekt'. Wie daar een kleinerende boodschap in ziet, die vindt het misschien ook een normale vraag als iemand vraagt, is er een goede reden om je gezonde voeten niet te laten amputeren. Al wat in/aan een mens zijn lijf zit en geen noodzakelijke operatie vraagt, dat zal toch wel nodig zijn voor het goed functioneren.

Dat is mijn idee, maar misschien het verkeerde.


Het trekken van de verstandskiezen had mijn dochter in corona-tijd uitgesteld. Wat schetst nu mijn verbazing bij het laatste tandarsten-bezoek. Verstandskiezen trekken is niet meer nodig, omdat uit onderzoek bleek dat deze kiezen niet een gebit scheef trekken of tanden wegduwen Wat?? Ik heb thuis het onderzoek opgezocht. En dat klopte, kan nu helaas niet zo snel het onderzoek terug vinden. De tandarts vertelde dat men ervan uitging dat het op latere leeftijd wat schever trekken van tanden kwam door de verstandskiezen, maar dat dit sowieso (ook zonder deze kiezen) gebeurt. 

Kwam wel recenter Nederlands promotieonderzoek waarin gesteld wordt dat er geen kwalitatief goed onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van het trekken. 

Jammer dat ik nu niet zo snel het onderzoek kan vinden, maar ik was wel confuus, omdat er zoveel van deze verstandskiezen (preventief) worden getrokken, met alle complicaties die daar het gevolg van kunnen zijn. 

Zo’n 35 jaar geleden gaf de tandarts aan de doorkomende verstandskiezen te trekken omdat die moeilijker te verzorgen waren en minder sterk dus gevoeliger voor gaatjes. De kiezen vertoonden bij verwijderen idd gaatjes. Afgelopen jaar gaf een andere tandarts mijn dochter eenzelfde advies; trekken van die achterste kiezen voor goede verzorging van de rest van het gebit. 

Flanagan schreef op 14-10-2023 om 19:58:

Zo’n 35 jaar geleden gaf de tandarts aan de doorkomende verstandskiezen te trekken omdat die moeilijker te verzorgen waren en minder sterk dus gevoeliger voor gaatjes. De kiezen vertoonden bij verwijderen idd gaatjes. Afgelopen jaar gaf een andere tandarts mijn dochter eenzelfde advies; trekken van die achterste kiezen voor goede verzorging van de rest van het gebit.

Onze zoon heeft dat advies ook gehad, dit vooral ivm de ruimte ertussen.

Ik ben op mijn 51ste nog begonnen aan een beugel om meer ruimte tussen de tanden en kiezen te creëren voor betere verzorging en minder kans op gaatjes of kanaalbehandelingen. Er zit wel een spalk achter de tanden maar daar heb ik amper erg in.

letterkoekje schreef op 14-10-2023 om 17:04:

[..]

Tuurlijk dat het goed is dat TO en Eva zich informeren wat er allemaal kan. Maar - en daar blijf ik bij mijn standpunt - ik begrijp niet dat volwassen vrouwen met een normaal IQ de vraag stellen 'is er een goede reden dat je je eigen goede tanden liever niet trekt'. Wie daar een kleinerende boodschap in ziet, die vindt het misschien ook een normale vraag als iemand vraagt, is er een goede reden om je gezonde voeten niet te laten amputeren. Al wat in/aan een mens zijn lijf zit en geen noodzakelijke operatie vraagt, dat zal toch wel nodig zijn voor het goed functioneren.

Dat is mijn idee, maar misschien het verkeerde.


Jeetje, deze post is nog neerbuigender dan de vorige.
#doeslief

letterkoekje schreef op 14-10-2023 om 17:04:

[..]

Tuurlijk dat het goed is dat TO en Eva zich informeren wat er allemaal kan. Maar - en daar blijf ik bij mijn standpunt - ik begrijp niet dat volwassen vrouwen met een normaal IQ de vraag stellen 'is er een goede reden dat je je eigen goede tanden liever niet trekt'. Wie daar een kleinerende boodschap in ziet, die vindt het misschien ook een normale vraag als iemand vraagt, is er een goede reden om je gezonde voeten niet te laten amputeren. Al wat in/aan een mens zijn lijf zit en geen noodzakelijke operatie vraagt, dat zal toch wel nodig zijn voor het goed functioneren.

Dat is mijn idee, maar misschien het verkeerde.


Ik snap jouw gedachten wel hoor. Ik kan me ook niet voorstellen dat je als ouder serieus op zo'n voorstel in zou gaan als je kind daarmee komt. 

Maar goed, ik denk dat ik misschien ook wat te veel vanuit emotie reageer vanwege de situatie van dochter.

Er bestaat echter wel een aandoening waarbij mensen oprecht het idee hebben dat een bepaald lichaamsdeel niet bij hun lichaam hoort en als er dan tot amputatie word overgegaan (meestal na doelbewuste zelfverminking waardoor dat noodzakelijk wordt), dan zijn ze daarna een stuk gelukkiger. Maar die aandoening is nog erg onbekend en niet iets waar mensen doorgaans heel open over zijn. 

In dit geval lijkt het me ook niet aan de hand, want deze noodkreet is ontstaan uit angst en uit een weerstand tegen mondverzorging, waarvoor de bedachte 'oplosssing' geen oplossing is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.