Leen13
21-01-2012 om 13:58
Laura komt vandaag aan!
Laura gaat nog een rondje cartoon:
lees haar weblog, in de fotoserie die cartoon over vlak langs de kust varen is ook leuk.
en maar zappen en tot nu toe zie ik haar nergens aankomen op een beetje nieuwszender.
Wow, wat fantastisch!!!

Celine
21-01-2012 om 15:36
Ja geweldig he?
Gaat inderdaad vandaag lukken als het weer niet tegenzit. Jongste ooit.
Geweldig hoor.
Heb haar weblog een keer gelezen, leuk hoor.
Heel bijzonder.

Leen13
21-01-2012 om 16:11
Guinness
Tja, zou leuk zijn als ze die eervolle vermelding wel krijgt. Ik weet ook niet zo goed wat ik daar nou van moet vinden, niets eigenlijk denk ik.
Er is altijd een enerzijds, anderzijds.
Maar ik vind het geweldig dat het haar gelukt is en dat ze ook een relatief veilige reis heeft gehad en veel heeft geleerd. Welk kind weet er nu waar de Galapagoseilanden liggen en is er ook nog op haar wereldreis in een zeilscheepje geweest!!!! Darwin, Kaap de Goede Hoop, Panama, Sint Maarten, Wow.
Ben benieuwd wat ze nu gaat doen. Ik denk dat ze genoeg mee heeft om het verder ook geweldig te doen. Hopelijk heeft ze al een paar mooie plannen.

Fiorucci
21-01-2012 om 16:48
Ach
Ze heeft vanaf het begin gezegd dat ze deze reis maakt voor zichzelf, niet voor het record. Knap gedaan! Ik ben benieuwd wat ze hierna gaat doen.

Isabella
21-01-2012 om 18:01
Goed hè!
Hoewel ik in het begin Laura ook maar een eigenwijze snotneus vond denk ik daar nu compleet anders over. Ik heb vanaf het begin haar blog gelezen en daardoor heb ik veel respect voor haar gekregen. Ik vind het een onwijsgoede prestatie dat het haar gelukt is om de wereld rond te zeilen. Ondanks het gedoe van de Nederlandse regering die misschien nog wel voor meer tegenwind zorgde (en nog steeds) dan alle oceanen bij elkaar. Chapeau, petje af voor Laura.

Leen13
22-01-2012 om 15:57
Droogstoppel
De actie van de leerplichtambtenaren, nog even vader Dekker oproepen 2 weken voor de eindstreep, waardoor Laura woedend haar NL vlag van het bootje haalde, deed me erg denken aan de figuur van Droogstoppel uit de Max Havelaar.
Geen verbeelding, niet mogen dromen, het systeem is goed zoals het is, de regeltjes zijn er om opgevolgd te worden, alles wordt uitgedrukt in cijfertjes en lettertjes. Geen idee hebben wat je fout doet?
Wikipedia: Hij vindt zichzelf zeer braaf en Godsvruchtig, maar intussen slaagt hij er allerminst in door de lezer sympathiek te worden gevonden.

Leen13
23-01-2012 om 16:34
Sorry laura
Jan Dijkgraaf in De Spits
Column: Laura's middelvinger
De dikste en langste middelvinger ter wereld komt van Laura Dekker. Het zeilmeisje dat als jongste mens ooit solo rond de wereld zeilde.
En die vinger ging dit weekend de lucht in voor Bureau Jeugdzorg. Voor de Kinderbescherming. Voor Nederland. Voor al die sneuneuzen die de afgelopen jaren moesten melden dat het meisje een verwend nest was. Een aandachtsjunk. Een leerplichtcrimineel. Een geesteszieke. Een zichzelf overschattend kutkind.
Laura Dekker had een droom. Als jongste ooit rond de wereld zeilen. En ze realiseerde die droom, tussen 21 augustus 2010, toen ze als 14-jarige van Gibraltar vertrok, en 21 januari 2012, toen ze als 16-jarige op St.Maarten aankwam. Door haar droom uit te laten komen, bewees Laura Dekker het ongelijk van al haar criticasters. Laura Dekker is een uitzonderlijk kind dat een uitzonderlijke prestatie leverde.
Hoe veel Nederlanders die veel ouder zijn dan Laura Dekker hebben niet een droom? Ooit willen ze nog eens... Later gaan ze zeker... Als ze straks niet meer hoeven te...dan...
Altijd hebben ze een stuwmeer aan bezwaren dat voorkomt dat die dromen ooit uit gaan komen. Een berg excuses om het niet te doen. Uit angst om hun hart te volgen. Prima! Want als iedereen in zijn eentje de wereld wilde rondzeilen, werd het filevaren op de oceanen. Maar please, please, please, kunnen al die 'kinderbeschermende' zuurtjes die trachtten de droom van Laura Dekker te verstoren en al die mutsen met die hangende mondhoeken die haar veroordeelden omdat ze deed waar 99,9 procent van de mensheid te láf voor is die middelvinger van Laura Dekker op gepaste wijze beantwoorden? Namelijk met de meest ruiterlijke 'SORRY!!!'.

Irene
23-01-2012 om 19:22
Euh?
Dus omdat het gelukt is, is er opeens geen enkel punt meer? Vreemd.
En 99,9% van de bevolking te laf? Nou nou, ik denk maar zo dat er best veel mensen zijn met heel andere interesses, zijn die dan allemaal laf? Of ouders die iets andere prioriteiten stellen. Is dat ook laf? En moeten die dan nu sorry zeggen tegen Laura?
Ik vind er verder niks van. Wie het doet moet het weten. En of het nou allemaal een slim plan was, is natuurlijk helemaal niet nu al te zeggen (dat het haar gelukt is, wil niet zeggen dat het ook een goed idee is geweest), maar misschien kun je daar pas over een jaartje of 10 wat van zeggen, of over 30 jaar, of nooit....

Coco
24-01-2012 om 10:39
Inderdaad, irene
Ik word ook een beetje moet van die heldenstatus van Laura. Voor mij mag ze driemaal de wereld rondzeilen en het dan op Mars gaan proberen (jammer dat daar geen water is, althans niet in vloeibare vorm).
Ze is vast heel bijzonder, maar ik vind mijn eigen kinderen minimaal even bijzonder (zelfs al is de grote droom van mijn oudste dat hij iedere avond bij MacDonalds zou kunnen eten; en misschien dat hij die droom waar gaat maken, maar niet zolang hij nog bij mij woont; en ik denk dat hij zich daarbij heeft neergelegd, noem het laf van hem) en de kinderen van de buren ook (geen idee wat hun wensdroom is en wat ze ervoor doen om die waar te maken).
En ik vind het zielig dat ze nu getraumatiseerd is door jeugdzorg, maar ook daar kan ik niet echt van wakker liggen.

Fiorucci
24-01-2012 om 11:17
Nou...
Het feit dat ik niet ageerde tegen die reis wil niet zeggen dat ik haar een held vindt, hoor. Maar tegen was ik ook niet. Ik vind het fijn voor haar dat het goed gegaan is.

Serwe
24-01-2012 om 13:08
Bijzonder
Het is een bijzondere prestatie die ze geleverd heeft. Een beetje flauw om dan te zeggen ja maar mijn kinderen zijn ook bijzonder. Ieder mens is even uniek en bijzonder in dat opzicht maar sommige mensen zetten een prestatie neer of bereiken iets wat maar weinigen anderen kunnen.
Laura heeft iets gedaan wat maar weinig anderen kunnen/willen en logisch dat daar aandacht naar uitgaat. Blijkbaar levert dat veel afgunst op want ik heb veel onaardige reacties gelezen over Laura op het internet. Ik snap dat niet. Ik snap best dat het je helemaal niks interesseert. Ik heb ook geen passie voor zeilen of zo dus het gaat ook wat langs mij heen. Maar wat ik dan niet snap van mensen is dat ze het wel nodig vinden om negatief/onaardig te reageren. Is dat een soort verkapte jaloezie? Of gewoon het feit dat het nu een 'bekend' iemand is en dat je daar dus maar op mag afgeven? Ik heb nooit begrepen waarom dit meisje en haar zeilkunsten zoveel negatieve reacties heeft gekregen vanuit de samenleving.
In elk geval vind ik het knap dat het haar gelukt is. Hoe moeilijk of uitzonderlijk het werkelijk is kan ik niet beoordelen maar ik ben blij voor haar dat ze haar droom achterna kon gaan en het haar gelukt is.
De situatie met jeugdzorg was natuurlijk diep triest en ik kan me voorstellen dat ze daar nachtmerries van heeft. Dat lijkt me ook heel beangstigend; dat je zo aan andere mensen bent overgeleverd.

Coco
24-01-2012 om 13:31
Serwe
"Maar wat ik dan niet snap van mensen is dat ze het wel nodig vinden om negatief/onaardig te reageren."
Ben ik wel met je eens, maar ik begin me ook een beetje te ergeren aan mensen die van Laura een soort martelaar/held maken, die iets ongelooflijks doet en aan alle kanten wordt gedwarsboomd door de Nederlandse Ambtenarij. Mensen die roepen dat ze zich ervoor schamen Nederlander te zijn en dat soort dingen. Dat vind ik nou zo overtrokken.
Er zijn genoeg kinderen die in de mijnen werken of gedwongen in de prostitutie zitten en misschien heel graag de wereld rond willen zeilen, of nee, nog liever: gewoon naar school gaan. In dat soort landen heb je geen leerplichtambtenaren die komen zeuren. Misschien is het hier af en toe een beetje doorgeslagen, maar ik heb toch honderd keer liever zoals het hier is, dan zoals het in die landen is.
Laura wil nu liever Nieuw-Zeelandse zijn dan Nederlandse (ze was het geloof ik al). Prima! Maar je maakt mij niet wijs dat daar geen bureaucratie is.
Er wordt gesproken over Nederlandse "droogstoppelmentaliteit". Nou ik weet in ieder geval dat ze in Scandinavische landen veel erger zijn dan hier. En misschien word je in Amerika niet achtervolgd door leerplichtambtenaren, maar daar krijg je over andere dingen weer gezeik.

krin
24-01-2012 om 16:06
Held
Ik vind iedereen een held die iets doet waar ik de bibbers van zou krijgen. De K2 opklimmen, een dronken lastpak van een meisje af trekken, een feestje geven voor een complete groep 4, ik noem maar wat.
Laura mag geen held zijn, lijkt het. Ze heeft iets knaps gedaan, maar ach, dat doen er wel meer. Ze heeft doorgezet, maar ach, dat is niet zo bijzonder. Ze heeft het gered, maar gut, laten we daar nou maar niet zo'n drukte over maken.
Ik begin te begrijpen waarom er in Nederland minder standbeelden van dappere mannen te paard staan dan in veel andere landen. En waarom er meer monumenten voor slachtoffers verrijzen dan voor soldaten.
Ik zal het veel misbruikte maaiveld erbuiten laten, maar iets van het 'nooit gedacht, maar toch verkregen; niet verdiend 't is door gods zegen' heeft het wel.
Er worden hier regelmatig draadjes gewijd aan dochters die door het donker naar huis moeten fietsen, en hoe eng dat is. En dan zou Laura geen held zijn? Ik vind haar dapper. Ik snap niks van haar drang, ik vind het Jeugdzorgverhaal hoogst eigenaardig (vooral dat ze na ongelijk te hebben gekregen nog volhouden dat ze goed zaten), en haar prestatie vervult me niet met trots over Hollandse zeevaarders of zo, maar om nu een beetje te smalen dat het allemaal niets voorstelt, vind ik flauw.

Coco
24-01-2012 om 16:36
Held
"Een held (mannelijk) of heldin (vrouwelijk) is een bestaand, fictief of historisch persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak."
Aldus definitie van een held(in) volgens Wikipedia.
Wat is de rampspoed? Waar is de zelfopoffering? En vooral: om welke grotere zaak gaat het hier?
Laura kiest ervoor te doen wat ze leuk vindt en dat is toevallig iets waar sommige anderen de bibbers van krijgen. Dan ben je hooguit een thrillseeker (en geloof me, ik heb helemaal niets tegen thrillseekers, ze kunnen soms, wanneer de gelegenheid zich voordoet, heel heldhaftige dingen doen, maar ze kunnen zich ook aansluiten bij een terroristische beweging; en ik weet ook te weinig van Laura om te kunnen bepalen of ze inderdaad een thrillseeker is). Maar ben je dan een held? Ik dacht het niet.
Nou ja, misschien is de grotere zaak dat een heleboel mensen zich lekker kunnen uitleven op discussiefora e.d. Ben je vóór of tegen Laura? Lekker belangrijk.

Leen13
24-01-2012 om 17:27
Het voorbeeld van laura
Een zure zeezeiler die niet met Laura vergeleken wil worden.
http://www.ad.nl/ad/nl/2842/Laura-s-zeilreis/article/detail/3021767/2011/11/08/Zeezeiler-wil-prijs-niet-na-nominatie-Laura-Dekker.dhtml
Wel, ik denk dat ik voor mijzelf en die kinderen maar kaarten ga regelen voor de HISWA. Laura Dekker is daar weer te zien en nu ook Henk van de Velde.
http://www.hiswarai.nl/categorieen/Pages/Solozeilers-Henk-de-Velde-en-Laura-Dekker-in-het-Zeiltheater.aspx
Tja, inderdaad spreken de prestaties van die mensen mij geweldig aan. Dochter hier werd er ook een beetje zuur van dat ik ' die Laura' zo zat op te hemelen hier. Dat werd een prettig gesprek. Want natuurlijk ben ik supertrots op dochter, vooral in het succes dat ze heeft met het overwinnen van haar angsten. Altijd ben ik het meest trots op mijn kinderen. Maar ik vind het ook wel even wegdromen als iemand als Laura iets geweldig romantisch heeft gedaan, spreekt zo tot de verbeelding. Zelf heb ik dat soort ambities helemaal niet en ben ook maar gewoon een loonslaaf net als de meeste mensen. Niets mis mee. Maar het kan heel fijn zijn om dan mee te dromen met iemand anders die het gelukt is om een droom uit te laten komen. En het geeft jezelf ook moed en dat het je recht is om te dromen en dat het kan dat je het dan ook waarmaakt. Enorm stimulerend.

Leen13
24-01-2012 om 19:34
Puberzijn
http://jeugdjournaal.nl/item/333025-interview-met-laura-dekker.html
Wat heb je over jezelf geleerd? Voor jezelf zorgen. Je moet eten, eten kopen, opruimen. Een grote rotzooi op de boot en geen zin om op te ruimen.
Oke, misschien kunnen die van mij ook eens op zo'n reisje?

zeilster
24-01-2012 om 21:25
Voor de liefhebbers
Solo van Tania Aebi of het verhaal van Ellen Macarthur (Solo rond de wereld), twee hele bijzondere vrouwen...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene
24-01-2012 om 22:09
Het punt
Dat het Laura's droom was om alleen de wereld rond te zeilen: prima, niets mis mee. Doen. Maar het moest en zou ook nog perse als jongste ter wereld zijn. En daar zie ik persoonlijk dan weinig "meerwaarde" in. Ze had ook best eerst haar school af kunnen maken en dan kunnen gaan. Daar zou de prestatie niet minder om worden in mijn ogen, noch zou het weer anderen aanwakkeren om het nog jonger te proberen. En het zou een hoop gedoe en ellende (vooral voor haarzelf dus ook bedoel ik) hebben gescheeld. Dat deel ervan, dat het koste wat kost zo jong moest, dat snap ik niet goed, ook niet van de mensen om haar heen die haar hierin gesteund en geholpen hebben.
Zou ze nou echt minder bijzonder zijn geweest als ze het 2 jaar later had gedaan? Tja dan was er minder (pers)aandacht geweest, maar daar ging het toch niet om, of toch wel?

Leen13
24-01-2012 om 23:10
Tania aebi
Over the past 12 years, between lecturing, earning her captain's license, going back to school and earning her BA and MFA, she’s also been managing and renovating properties, leading learn-to-sail 10-day flotillas in different countries around the world, and writing a monthly column for Latitudes and Attitudes, a popular sailing magazine.
Ook een geweldige prestatie. Ook na zoiets kun je blijkbaar weer terug naar school. Zal niet meevallen.

Leen13
24-01-2012 om 23:16
Zo jong
.....Dat deel ervan, dat het koste wat kost zo jong moest, dat snap ik niet goed, ook niet van de mensen om haar heen die haar hierin gesteund en geholpen hebben.
.....
Het gaat er mij om dat een onderneming als die van Laura niet afhankelijk mag zijn van ons begrip danwel onbegrip. Uiteindelijk is het in goede banen geleidt. De rechtbank heeft een aantal voorwaarden gesteld die redelijk waren hoewel Laura zich zonder die zaken mogelijk net zo goed had gered maar zo werd er een aannemelijke vorm gekozen. Niet redelijk was de enorme druk om Laura uit de ouderlijke macht te ontzetten en te dwingen aan de regeltjes te voldoen. Dat was niet gericht op het welzijn van Laura maar op ons onbegrip van haar ambitie.

Leen13
24-01-2012 om 23:38
Solo over antarctica
Ook geweldig. Beetje 'ondergesneeuwd' door het nieuws over Laura.

zeilster
25-01-2012 om 08:33
Tania aebi
Was dan 'al' 18 maar vertrok op een acht meter lang (of moet ik zeggen: klein?) zeiljacht om de wereld rond te gaan zeilen. Bizar detail: ze kon niet zeilen. Ze vertrok (als ik het boek me goed herinner) omdat ze zoveel problemen had met haar ouders en alles eromheen dat dit een oplossing leek. Dan is Laura in vergelijking opeens een braaf heilig boontje ))
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tsjor
27-01-2012 om 14:49
Irene, elke avond luister ik naar radio 1, veel sport. Alleen maar over presteren, de eerste willen zijn. Als een Nederlandse voetbalclub iets wint loopt het hele land uit. Ik moest daaraan denken toen ik je berichtje las. Persoonlijk zie ik in al dat streven om te winnen ook weinig meerwaarde (en het kost miljarden). Het is maar een spelletje!
'Zou ze nou echt minder bijzonder zijn geweest als ze het 2 jaar later had gedaan?' Ja, dat denk ik wel.
'Tja dan was er minder (pers)aandacht geweest, maar daar ging het toch niet om, of toch wel?' Denk je echt dat iemand zoiets zou doen, alleen maar om persaandacht? Dan zijn er wel eenvoudigere en goedkopere manieren.
Overigens, als zeevarend volkje hadden we mooi mee kunnen liften op alle media-aandacht. Die hebben wij als domineesvolk nu toch wel gekregen, maar helaas wel met een andere impact.
Tsjor