Levina123
12-05-2025 om 14:24
Legitmatieplicht
Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond.

Daglichtlamp
17-05-2025 om 08:39
Zeespiegel schreef op 17-05-2025 om 07:39:
normaal wanneer je aangehouden wordt zonder identificatie krijg je een bepaalde periode om je op het politiebureau te identificeren. Dus binnen Nederland zou ik me er niet te druk om maken.
Of de politie neemt je mee naar het bureau totdat iemand je ID heeft gebracht.

Bakblik
17-05-2025 om 08:52
Daglichtlamp schreef op 17-05-2025 om 08:39:
[..]
En als het dan je kind is die in Maastricht op excursie is met school vanuit de Randstad dan rijd je een tank leeg of je verreist > €60 met het ov.
Had je beter kunnen zorgen dat hij een ID bij zich had. Dat is dan goedkoper.

Poezenmeisje
17-05-2025 om 08:56
Daglichtlamp schreef op 17-05-2025 om 08:39:
[..]
Ook een prima optie, toch?
Op andere manieren legitimeren kan soms ook.
Ik heb ooit bij mijn schoonmoeder de huissleutel van mijn zwager moeten halen, vervolgens ingebroken in zijn slaapkamer en zijn vergeten rijbewijs bij de buren op de fax gelegd (zondag, dus ik kon het niet op mijn werk doen) en naar zijn gotel gefaxt.
Op die manier kon hij toch een auto huren in Griekenland.

Kimdekim
17-05-2025 om 09:04
Afgelopen jaar 20.000 boetes voor niet tonen id. Meeste prediken die boete krijgen zijn onder de 30. 4,5x zoveel dan mensen boven 30

Nick90
17-05-2025 om 09:16
Poezenmeisje schreef op 17-05-2025 om 08:56:
[..]
Ook een prima optie, toch?
Op andere manieren legitimeren kan soms ook.
Ik heb ooit bij mijn schoonmoeder de huissleutel van mijn zwager moeten halen, vervolgens ingebroken in zijn slaapkamer en zijn vergeten rijbewijs bij de buren op de fax gelegd (zondag, dus ik kon het niet op mijn werk doen) en naar zijn gotel gefaxt.
Op die manier kon hij toch een auto huren in Griekenland.
Wat heeft een auto huren in Griekenland te maken met het kunnen tonen van je ID? Of was hij ook zonder ID in Griekenland? Lijkt mij vrij duidelijk dat je bij een auto huren je rijbewijs moet kunnen laten zien.

Poezenmeisje
21-05-2025 om 08:04
Vandaag de grens overgefietst bij Nordhorn.
Op de heenweg werd een auto staande gehouden door de Polizei, op de terugweg zagen we de inzittenden van een andere auto op de stoep zitten terwijl de Polizei hun auto binnenstebuiten keerde.
Wederom geen controle voor ons, blijkbaar zijn we onverdachte 50plussers?
Waarom controleert alleen de Polizei, en niet de politie?

Ysenda
21-05-2025 om 09:09
Poezenmeisje schreef op 21-05-2025 om 08:04:
Vandaag de grens overgefietst bij Nordhorn.
Op de heenweg werd een auto staande gehouden door de Polizei, op de terugweg zagen we de inzittenden van een andere auto op de stoep zitten terwijl de Polizei hun auto binnenstebuiten keerde.
Wederom geen controle voor ons, blijkbaar zijn we onverdachte 50plussers?
Waarom controleert alleen de Polizei, en niet de politie?
Omdat Duitsland grenscontroles heeft ingevoerd en Nederland niet.

MelMel
21-05-2025 om 12:43
Gingergirl schreef op 13-05-2025 om 13:39:
[..]
De politie kan bv aan de hand van een ID achterhalen waar de persoon woont. Zo kon mijn verwarde buurman die niet meer wist wie hij was, thuisgebracht worden. Dat lukt niet als je niet weet wie je voor je hebt. Een ambulance staat in contact met het ziekenhuis waar je naar toe gebracht gaat worden. Bij het doorgeven van je gegevens kan het ziekenhuis al kijken of je bekend bent daar en daar op anticiperen. Zoals bij mijn zwager die een hartstilstand kreeg op straat en al bekend was bij het ziekenhuis als hartpatiënt. Natuurlijk lost het ook wel op als je geen ID bij je hebt maar het kan praktisch zijn voor hulpdiensten. Veel mensen hebben die gegevens in hun telefoon staan maar hulpdiensten kunnen niet zomaar in je telefoon omdat ze de code niet weten.
Ik werk op de SEH in een land zonder ID plicht. Dat ID is echt niet zo interessant als je verward binnenkomt. Daarnaast durven we vaak niet aan te nemen dat het ID echt klopt als je bewusteloos binnenkomt. Vorig jaar iemand binnengehad die met een gestolen portemonnee op zak liep en dus verkeerd ingeboekt was. Gebeurt echt eigenlijk bijna nooit dat we na een paar uur niet weten wie het is en in de eerste paar uur maakt het medisch weinig uit.

Gingergirl
21-05-2025 om 12:56
MelMel schreef op 21-05-2025 om 12:43:
[..]
Ik werk op de SEH in een land zonder ID plicht. Dat ID is echt niet zo interessant als je verward binnenkomt. Daarnaast durven we vaak niet aan te nemen dat het ID echt klopt als je bewusteloos binnenkomt. Vorig jaar iemand binnengehad die met een gestolen portemonnee op zak liep en dus verkeerd ingeboekt was. Gebeurt echt eigenlijk bijna nooit dat we na een paar uur niet weten wie het is en in de eerste paar uur maakt het medisch weinig uit.
Soms lijken mensen niet meer op de foto op het ID maar meestal wel. Of het medisch uitmaakt kan per situatie verschillen. Hier moet ik in het ziekenhuis altijd ID laten zien.

Annaniem2023
21-05-2025 om 14:16
Gingergirl schreef op 21-05-2025 om 12:56:
[..]
Soms lijken mensen niet meer op de foto op het ID maar meestal wel. Of het medisch uitmaakt kan per situatie verschillen. Hier moet ik in het ziekenhuis altijd ID laten zien.
Jij moet je ID laten zien zodat ze weten wie je bent en ze de kosten bij jouw verzekering kunnen declareren. Op een SEH is een ID niet als eerste van belang in Nederland, want iedereen wordt geholpen in noodgevallen. Of je hier nou wel verzekerd bent (inwoners) of niet (toeristen).

Gingergirl
21-05-2025 om 14:25
Annaniem2023 schreef op 21-05-2025 om 14:16:
[..]
Jij moet je ID laten zien zodat ze weten wie je bent en ze de kosten bij jouw verzekering kunnen declareren. Op een SEH is een ID niet als eerste van belang in Nederland, want iedereen wordt geholpen in noodgevallen. Of je hier nou wel verzekerd bent (inwoners) of niet (toeristen).
Ja dat weet ik ook wel hoor . Zoals ik al eerder schreef; hier wordt het door hulpdiensten zoals SEH als heel handig ervaren weet ik uit eigen ervaring.

Soccer-Mom
21-05-2025 om 19:10
mijn kinderen hadden al een ID-kaart maar aangezien we vorig jaar naar Engeland gingen, hebben ze nu ook een paspoort. Paspoort blijft thuis in de kluis. ID-kaart dragen ze bij zich

Poezenmeisje
25-05-2025 om 22:14
Vrijdag een megacontrole bij de Duitse grens (Oldenzaal-Bad Bentheim). Nog nooit zoveel politie gezien.
Surprise, we mochten wéér direct doorrijden. Deze keer met de auto.