koentje
14-12-2012 om 18:06
Leugenaar
wat kun je het beste doen als je via via hoort dat je zoon zijn vriendinnetje van alles op de mouw spelt wat niet waar is? Het gaat om dingen waarschijnlijk om interessant te doen. Ik kom uit dat en dat land; ik ben geadopteerd..... ik speel op hoog nivo een bepaalde sport...

Annet
14-12-2012 om 18:20
Niets
Je zoon gaat vanzelf door de mand vallen. Of niet.
Laat hem maar lekker interessant doen.

wil40
14-12-2012 om 21:26
Algemeen houden
Soms iets zeggen zonder te laten blijken dat je weet wat er speelt. Bijvoorbeeld:"Fijn dat jullie het zo gezellig hebben samen, dat je lekker jezelf kunt zijn bij iemand." En op een ander moment:"Eerlijk zijn in een relatie is heel belangrijk, je moet elkaar wel kunnen vertrouwen." Misschien zet het hem aan het denken en volgt er binnen kort een reactie waarbij hij zijn hart uitstort.
Leugenaar, tja. Hij wil waarschijnlijk indruk maken op zijn vriendin en de wereld wat rozer kleuren. Eens komt ze erachter en dan volgt misschien de eerste relatiecrisis.
Hij beseft misschien (nog) niet wat dit gedrag voor gevolgen kan hebben. Hoe gaat hij het oplossen als ze toch een keer bij je thuis komt? "Liegt" je zoon sowieso veel of is dit nieuw?

liedewij
14-12-2012 om 23:55
Nee niet algemeen houden
Nee niet algemeen houden!!!
Mijn moeder deed dit vroeger ook. Was van veel dingen op de hoogte en zei dan; die en die spijbelen wel eens. Ik ben blij dat jij dat niet doet.
En wat voelde ik mij rot. Dan zat ik klem; ik werd onderuit gehaald; beschuldigd maar zo indirect dat ik er niets mee kon. Nog steeds word ik beroerd als ik daaraan denk. Ik zal dat bij mijn kinderen niet doen. Als er wat is maak ik het bespreekbaar - als het de moeite waard is. Is dit de moeite waard?
Het valt mij op dat je de verkering van je zoon erg serieus neemt getuige de hoeveelheid aan gestarte draadjes. Is het moeilijk - of niet verantwoord?- je zoon hierin z'n eigen weg te laten zoeken? En de kans te krijgen z'n eigen fouten te maken? Hij valt inderdaad vanzelf door de mand. Waarschijnlijk hard- z'n vriendinnetje laat 'm misschien wel zitten. So what? Goede leer voor de volgende keer- eerlijk zijn. Helpt beter dan 10 goede gesprekken met z'n moeder.
Een relatiecrisis vind ik een erg volwassen woord voor een prille liefde die nog met briefjes communiceren en wat afspraakjes maken. Maak het toch allemaal niet groter dan het is. Misschien draag je dit ook over op je zoon en wordt de relatie voor hem misschien wel meer een volwassen 'ding'dan jij zou willen. Oefenen in de liefde gaat niet zonder kleerscheuren.

koentje
15-12-2012 om 10:42
Vaker...
ja hij liegt wel vaker in die zin dat hij iets bedenkt om het leven wat leuker te maken. Zo heeft hij al eens een juf wijs gemaakt dat we een pup hadden en bla bla bla.
Nu hebben we gisteravond het gesprek ónopvallend' tijdens het eten gebracht op wat er kan gebeuren als je niet eerlijk bent tegen andere mensen. Dat het kan zijn dat zijn vriendinnetje het uitmaakt. Toen vertelde hij uit zichzelf dat hij gezegd had dat hij uit Noorwegen komt. En of wij zo vriendelijk willen zijn om dit tegen haar te zeggen als zij ernaar vraagt.
Dus we hebben meteen aangegeven dat we niet en nooit bereid zijn om mee te gaan in allerlei leugentjes, en dat hij haar maar beter kan vertellen dat het niet echt waar is. Dat zijn naam wel een noorse is, maar hij zelf niet.
We hebben er ook in algemenere zin over gesproken dat het niet nodig moet zijn binnen een vriendschap dat je liegt over dingen. Dat als je niet om elkaar geeft zonder allemaal gekke dingen en prachtige verhalen, dat het dan niet hoeft.
Liedewij, je hebt een punt dat ik er veel over denk en mee bezig ben. Het is denk ik niet zo zeer dat ik de hele relatie zozeer serieus neem, meer dat ik bang ben voor wat er kan gebeuren enerzijds, anderzijds dat ik het gewoon leuk voor hem vindt. Hij groeit er zo van!
Maar waar ik bang voor ben is dus de heftigheid van gevoelens. Nu is het leuk en aardig en gaat hij er positief in op. Maar ik ken mijn mannetje: als het fout gaat kan hij vreselijk omslaan en boos worden.
Gisteravond kree ik daar al een voorproefje van. Hij had met haar gechat en ik zag aan zijn koppie dat er iets niet goed was gegaan. Dus toen ik vroeg wat er was barstte hij los in gemopper op haar. Zij had hem een beetje lopen bevragen of hij haar vriendinnetje misschien toch niet leuker vind dat haarzelf. Steeds weer. En terwijl hij het vertelde werd hij bozer en riep hij dat hij het uit ging maken en dat hij haar zou slaan als ze niet ophield....
Ze hebben nu vandaag een afspraakje om samen in het park bij school te komen. En ze gingen nu uitpraten wat er gebeurd is. Maar kortom: ik ben dus bang ook voor wat er kan gebeuren als het mis gaat! Niet zozeer voor het verdriet wat hij dan heeft, meer voor de agressie die dan misschien los komt. En de gevolgen die dat heeft...

koentje
15-12-2012 om 10:48
En uiteraard
hebben we hem laten gaan met de belofte dat hij rustig zou blijven en geen gekke dingen zou doen. Geadviseerd om gewoon weg te gaan als zij er in doorgaat en hij het gevoel heeft boos te worden.
We hebben vroeger eindeloos geoefend met de stoplicht methode; een manier voor kinderen met een kort lontje om op tijd signalen van zichzelf op te vangen dat de boosheidsthermometer oploopt en om dan maatregelen te treffen. Dat gaat wel aardig moet ik zeggen.

Anneke
15-12-2012 om 10:54
Gevaarlijk
Je laat zo'n duidelijk explosief kind wat deze situatie nog niet kan handelen afspreken met een meisje waar verder niemand bij is?
Iemand die dreigt te gaan slaan als ze niet ophoudt? Iemand die vindt dat zijn ouders moeten meeliegen? Ik geloof niet dat jouw zoon klaar is voor situaties met vriendinnetjes.

wil40
15-12-2012 om 11:07
Toch goed gesprek
"Nu hebben we gisteravond het gesprek ónopvallend' tijdens het eten gebracht op wat er kan gebeuren als je niet eerlijk bent tegen andere mensen. Dat het kan zijn dat zijn vriendinnetje het uitmaakt. Toen vertelde hij uit zichzelf dat hij gezegd had dat hij uit Noorwegen komt. En of wij zo vriendelijk willen zijn om dit tegen haar te zeggen als zij ernaar vraagt."
Dit was inderdaad mijn bedoeling. Niet met de beschuldigende toon waar Liedewij het over heeft en je met een rot gevoel achter laat. "Ik ben blij dat jij dat niet doet" zeg ik er dan ook niet bij als ik iets algemeens zeg.
Moeilijk dat hij zo agressief kan worden. Is dat meisje dan wel veilig bij hem? Als ik wist dat mijn zoon zo erg kan ontploffen had ik hem waarschijnlijk verboden een afspraak te maken in het park. Maar dat kan ik moeilijk inschatten, jij kent je zoon het beste. Dreigen met slaan is al een stap te ver.

liedewij
15-12-2012 om 18:47
Wat moeilijk
Koentje; ik kreeg de indruk uit je draadjes dat het allemaal complexer ligt dan een 'gewone' puberliefde. (ken je verhaal niet).
Ik begrijp nu ook beter dat je er zo bovenop zit. Het lijkt me moeilijk; je gunt hem de poositieve ervaring. Zelfs ook de negatieve ervaring- daar leert hij van. Maar ik lees dat je bang bent voor zijn agressieve (?) uitbarstingen. Ik kan mij voorstellen dat een kind dat al heftig exploderen kan in de puberteit het helemaal zwaar voor z'n kiezen krijgt.
Moeilijk. Ik kan er niets zinnigs van zeggen. Heb geen ervaring hiermee. Ik heb wel 2 dochters en ik zou het als moeder heel fijn vinden als jij mijn kind in bescherming neemt tegen een 'exploderend' vriendje. Want mijn dochter experimenteert ook in de liefde. Heeft net als elke puber het soms moeilijk om hier juiste keuzes te nemen en juist gedrag te vertonen. (en ja, wat is dan juist?- hartstikke subjectief natuurlijk).
Ik zou het moeilijk te verteren vinden als zij een extreem nare ervaring (dat vind ik van een exploderend vriendje dat wil slaan) oploopt onder de ogen van de moeder.
Dit is zeker niet de bedoeling om je een schop na te geven. Ik weet niet waar je goed aan doet. Misschien te rade gaan bij een professional of een iemand die hem goed kent? (ik verwacht eigenlijk dat er professionele hulp - geweest- is?). En natuurlijk hier blijven vragen-ik ken het forum nog nietr zo lang maar het lijkt mij een bom 'ervaring'

koentje
15-12-2012 om 22:39
Het is echt al
jaren geleden dat hij voor het laatst echt fysiek agressief werd tegen leeftijdsgenootjes. En hij roept nogal snel zoiets als ik ga dit of dat doen, terwijl de soep niet zo heet gegeten wordt.
Dus Anneke, je kunt het meteen veroordelen als je denkt dat jij dat kan over de situatie... maar ik denk er het mijne van.Ik probeer mijn gedachten hierover met jullie te delen en aangezien de situatie voor jullie natuurlijk niet zo duidelijk is, is het moeilijk mij van advies te voorzien. Maar er zijn ook ouders die hun explosieve kind zonder er zelfs maar over na te denken laten gaan, dus ja... gevaren zijn overal.
Weet je, als ik echt denk dat het kwaad kan, laat ik hem heus niet zo gaan. Ik zou beslist geen anderen in gevaar willen brengen en ik zou ook niet willen dat mijn zoon zelf zo'n negatieve ervaring opdoet. Ik denk dat ik het ook gewoon moeilijk vind los te laten en het misschien soms bezorgder inzie dan nodig is.
Het probleem is gewoon dat ik niet goed weet hoe hij reageert nu er allerlei -voor hem ook- nieuwe gevoelens een rol spelen. En dat zul je toch ooit los moeten laten.
En zijn vader heeft voor vertrek een zeer goed gesprek met hem gehad, dat was mooi.
Het is dan ook erg goed gegaan: ze zijn weer helemaal in love en hebben zo goed en zo kwaad het met zijn twee tjes uitgepraat.