Decembermamma
09-10-2025 om 21:16
Lezen voor de lijst
Mijn zoon moet voor school boeken lezen uit lezen voor de lijst van de bibliotheek. Hij heeft zelf gezocht en gedaan en kwam vorig jaar weg met een boek van Harry Potter maar verder een boek dat leuk leek maar bleek over echtscheidingen te gaan en later nog een boek over de tweede wereldoorlog.
We proberen mee te zoeken naar boeken zonder al te veel ellende, gewoon een boek met een leuk thema. We hebben er een paar gevonden maar hebben ook een idee dat er misschien toch een addertje onder het gras vandaan komt want het kan toch niet zo zijn dat er toch een paar positieve leuke boeken tussen in de lijst staan met bijna alleen maar boeken over ellende. De volgende thema's komen echt vaak voor op de lijst, oorlog, vluchten, mishandeling, dood, ernstige ziekte, lbhq en nog een heleboel letters.
Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Promethium
10-10-2025 om 17:32
Is je zoon een gamer? Dan is Lichaam van licht een aanrader.
Verder zijn mijn leerlingen vaak positief over Hotel de grote L.
Qua oorlogsboeken is De Tunnel van Anna Woltz echt een aanrader.

Neweve
10-10-2025 om 17:34
Dolfje schreef op 10-10-2025 om 15:11:
Waarom laat je hem dat niet zelf uitzoeken? Kan me echt niet heugen dat een van mijn ouders zich bemoeide met wat ik moest lezen voor school en bij mij vriendinnen ook niet. We vroegen tips aan elkaar.
Ik zou inderdaad samen naar de bibliotheek gaan. ik hoop dat over 10 jaar mijn kids een uitje naar de bieb nog steeds een feestje vinden.
Zelf even de lijst doorgenomen,
Artemis fowl vond ik als kind erg leuk.
Dodo over een brugklasser klinkt ook best luchtig
Gaten vond ik indrukwekkend, maar is niet perse een boek met humor
Pizza maffia over een familievete tussen twee pizzeria (niet gelezen, geen oorlog maar natuurlijk wel een strijd)

Tuinfluiter
10-10-2025 om 19:20
Decembermamma schreef op 10-10-2025 om 14:35:
[..]
Ik heb in de lijst rondgesnuffeld en kwam dus vaak uit op boeken over ellende. En ja een kind mag daar best weleens iets over lezen hoor maar na Oorlogswinter en elke dag broer dag (die wel op de lijst stond maar uiteindelijk niet mocht) gun ik hem een luchtiger boek. Ik was al een heel eind onderweg met het doornemen van de lijst maar er kwam eigenlijk merendeels ellende in beeld. Ik heb hier nu wel wat leuke tips voorbij zien komen. Kind heeft inmiddels welkom thuis, chrononauten gekozen.
Kind maakt genoeg ellende mee, laten de lock down niet vergeten, de ellende wat een hier lokaal aanwezig asielzoekerscentrum met zich meebracht, bedreigingen van hem en zijn vrienden door een groepje andere kinderen met wapens, moord op een vriend van een van zijn vrienden, vriendjes met gescheiden ouders en hij heeft ook de nodige ernstige ziektes al voorbij zien komen in zijn directe omgeving. De onderwerpen zijn dus eigelijk wel aangevinkt.
Tja een vwo leerling moet nu eenmaal boeken op een bepaald niveau lezen en dat zijn niet altijd luchtige makkelijk boeken. Hij heeft voor nederlands net als voor wiskunde, aardrijkskunde en andere vakken onderwijs op vwo niveau. Bij andere vakken bemoei je je als ouder toch ook niet met de les inhoud.
Hij heeft nu trouwens een mooi boek uitgekozen en er staan echt ook andere hele mooie boeken op met misschien in jouw ogen pittige thema's maar die een goede uitdaging zijn voor een vwo leerling.
Wen er maar aan als ouder want voor je het weet moet hij Joe Speedboot of twee vrouwen lezen

April2021
10-10-2025 om 20:36
Ik was een echte lezer maar die boekenlijst heeft me echt heel lang de liefde voor het lezen ontnomen.
Gelukkig uiteindelijk wel weer teruggevonden.

Poezenmeisje
10-10-2025 om 20:44
April2021 schreef op 10-10-2025 om 20:36:
Ik was een echte lezer maar die boekenlijst heeft me echt heel lang de liefde voor het lezen ontnomen.
Gelukkig uiteindelijk wel weer teruggevonden.
Na de Havo heb ik me twee jaar lang op stripboeken en streekromannetjes gestort...

Bakblik
10-10-2025 om 20:47
https://npo.nl/start/serie/focus/seizoen-9_1/focus_63/afspelen?at_campaign=npostart_player&at_channel=npostart&at_creation=share-link&at_detail_placement=1:mg9dv4nz:c99b8c84480c4040b438e3af7d0d5c86&at_format=share_button;;0_0&at_general_placement=serie;focus;seizoen-9_1;focus_63&at_medium=display&at_variant=organic
Deze vorige week gezien? Kinderen van 20 en 23 zaten instemmend te knikken hier.

Kimdekim
10-10-2025 om 20:47
Tuinfluiter schreef op 10-10-2025 om 19:20:
[..]
Tja een vwo leerling moet nu eenmaal boeken op een bepaald niveau lezen en dat zijn niet altijd luchtige makkelijk boeken. Hij heeft voor nederlands net als voor wiskunde, aardrijkskunde en andere vakken onderwijs op vwo niveau. Bij andere vakken bemoei je je als ouder toch ook niet met de les inhoud.
Hij heeft nu trouwens een mooi boek uitgekozen en er staan echt ook andere hele mooie boeken op met misschien in jouw ogen pittige thema's maar die een goede uitdaging zijn voor een vwo leerling.
Wen er maar aan als ouder want voor je het weet moet hij Joe Speedboot of twee vrouwen lezen
![]()
Of het Perenlied. Mijn niet lezende dochter vond lezen voor de lijst in VWO 6 echt een worsteling. Een schitterend gebrek en Efter werden goed ontvangen maar het Perenlied , daar is ze mee gestopt want dat vond ze te raar, snapte ze niks van. Mijn zoon leest wel best graag maar die heeft zich verslikt in Rituelen. Hij zei ik kon echt niet zeggen waar dat over gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag lees maar ik vond een paar boeken die dochter gelezen had ook echt taaie kost.

Dolfje
10-10-2025 om 20:48
Poezenmeisje schreef op 10-10-2025 om 20:44:
[..]
Na de Havo heb ik me twee jaar lang op stripboeken en streekromannetjes gestort...
Ik ben pas weer plezier in lezen gaan krijgen met De bloemen op zolder serie en De stam van de Holenbeer ( over draken van boeken gesproken)

Poezenmeisje
10-10-2025 om 20:59
"De stam van de holenbeer" was leuk. Deel 2 en 3 van "De aardkinderen" ook. Daarna had ze moeten stoppen.
Deel 4 werd saai, deel 5 kwam ik niet doorheen en in het kader van een "gratisboekenvindenchallenge" staat de volledige zesdelige serie hier weer op zolder.
😄
Man kreeg jaren geleden de tip om deze serie te gaan lezen. Mijn eerste reactie: "Stik, ik heb deel 1 t/m 4 twintig jaar geleden in de campingbibliotheek gezet".
Hij heeft nog geen letter ervan gelezen, véél te dikke boeken.

Dolfje
10-10-2025 om 21:13
Poezenmeisje schreef op 10-10-2025 om 20:59:
"De stam van de holenbeer" was leuk. Deel 2 en 3 van "De aardkinderen" ook. Daarna had ze moeten stoppen.
Deel 4 werd saai, deel 5 kwam ik niet doorheen en in het kader van een "gratisboekenvindenchallenge" staat de volledige zesdelige serie hier weer op zolder.
😄
Deel 4,5 en 6 was een grote herhaling van zetten. Zo ontzettende tegenvaller.

Tuinfluiter
10-10-2025 om 21:31
Kimdekim schreef op 10-10-2025 om 20:47:
[..]
Of het Perenlied. Mijn niet lezende dochter vond lezen voor de lijst in VWO 6 echt een worsteling. Een schitterend gebrek en Efter werden goed ontvangen maar het Perenlied , daar is ze mee gestopt want dat vond ze te raar, snapte ze niks van. Mijn zoon leest wel best graag maar die heeft zich verslikt in Rituelen. Hij zei ik kon echt niet zeggen waar dat over gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag lees maar ik vond een paar boeken die dochter gelezen had ook echt taaie kost.
Iedereen heeft denk ik wel zo'n boek. Mijn dochter die heel graag leest heeft zich door het stenen bruidsbed geworsteld en mijn zoon begreep niets van mijn enthousiasme voor de tweeling. Mijn man is nog altijd verbijsterd over vadsige koningen en klaaglied om Agnes maakte mij wanhopig.
Wat mij verbaasd is dat ouder altijd zo moeilijk doen over het lezen van literatuur. We houden ons toch ook niet echt bezig met de inhoud van schei of wiskunde. Ik heb nog nooit een ouder horen klagen over het fijt dat zijn kind redoxreacties moest leren.
Literatuur is gewoon een onderdeel van Nederlands en ja op het vwo is dat best pittig. Je krijgt het diploma nu eenmaal niet cadeau.

nlies
10-10-2025 om 22:54
Dolfje schreef op 10-10-2025 om 21:13:
[..]
Deel 4,5 en 6 was een grote herhaling van zetten. Zo ontzettende tegenvaller.
Ja, dat was echt, o de serie verkoopt lekker, doe er nog maar een deel achteraan. Bloemen op zolder helemaal niet door te komen

Soccer-Mom
10-10-2025 om 23:51
ik heb mij niet bemoeit met de leeslijst. Mijn kinderen regelden dat zelf met school. Mijn advies: laat je kind zelf overleggen met zijn docent.

Dolfje
11-10-2025 om 00:20
Soccer-Mom schreef op 10-10-2025 om 23:51:
ik heb mij niet bemoeit met de leeslijst. Mijn kinderen regelden dat zelf met school. Mijn advies: laat je kind zelf overleggen met zijn docent.
Ik zeg ook altijd tegen jongeren /ouders " neem nu eens 2/3 boeken mee, 1 van de lijst die sowieso goed is en 1/2 die je leuk lijkt en overleg met de docent" vaak mag het dan wel als je een beetje een docent hebt die niet vasthoudt aan de lijsten uit het jaar kruik.