Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-10-2025 om 21:16
Mijn zoon moet voor school boeken lezen uit lezen voor de lijst van de bibliotheek. Hij heeft zelf gezocht en gedaan en kwam vorig jaar weg met een boek van Harry Potter maar verder een boek dat leuk leek maar bleek over echtscheidingen te gaan en later nog een boek over de tweede wereldoorlog.
We proberen mee te zoeken naar boeken zonder al te veel ellende, gewoon een boek met een leuk thema. We hebben er een paar gevonden maar hebben ook een idee dat er misschien toch een addertje onder het gras vandaan komt want het kan toch niet zo zijn dat er toch een paar positieve leuke boeken tussen in de lijst staan met bijna alleen maar boeken over ellende. De volgende thema's komen echt vaak voor op de lijst, oorlog, vluchten, mishandeling, dood, ernstige ziekte, lbhq en nog een heleboel letters.
Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.
14-10-2025 om 08:48
Neweve schreef op 13-10-2025 om 19:44:
[..]
Ja het examen Nederlands vond ik (15-20jaar geleden), al bedroevend. Kranten stukje lezen. En multiple choice vragen "Aan welk woord kan je zien dat de auteur het eens is."
Dat was geen begrijpend lezen of leuk lezen, dat was gewoon een trucje.
Laatste jaren nog weleens een examen Nederlands gemaakt? Ik kan je zeggen, dat ziet er toch heel anders uit dan pak ‘m beet 15 a 20 jaar geleden.
14-10-2025 om 20:57
afrodite05 schreef op 14-10-2025 om 08:25:
[..]
Ik zeg als docent ook altijd: het maakt mij niet uit of je het boek mooi vond of juist niet, als je het maar kan onderbouwen met argumenten. Je krijgt punten voor de argumentatie, en dat hoeft absoluut niet mijn mening te zijn. Sterker nog, als je het boek niet leuk vond en je weet waarom niet, kan ik je helpen om de volgende keer een hopelijk geschikter boek te vinden. Ik geef leerlingen naar aanleiding van dat soort meningopdrachten dus vaak boekentips. Win-win: ik zie of ze het argumenteren onder de knie hebben, zij krijgen een nieuwe boekentip.
Dat klinkt als een betere opdracht dan wat mijn oudste kreeg. Die moest, na het lezen van een boek, een stuk schrijven om mensen te overtuigen dat boek te lezen omdat het boek zo goed was. Maar oudste vond het echt een heel slecht boek - tja...
Ik geloof dat ze er iets van gemaakt heeft dat, als je je een paar uur echt flink wilt ergeren, dan had ze wel een advies voor een een goed boek voor je, namelijk 'titel'. Met als belangrijkste ergernissen: dit, dat, daarom etc.