Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
alleen

alleen

01-05-2012 om 19:35

Liegen, stelen?

Ik heb een zoon van 12 jaar en hij kan goed liegen, ik geloof hem dan niet maar hij houdt vol.
voorbeeld.

In de schuur staat een kast en die zit op slot. Het sleuteltje ligt op een andere plaats, maar sinds afgelopen zaterdag is er een autoradio uit verdwenen en mijn zoon was zondag bezig met een autoradio om die in een kist te maken. (hij had een hele tijd geleden een autoradio gekocht van een vriend van hem, dus wij dachten dat van hem was), totdat we er achter kwamen dat er een autoradio uit de kast was verdwenen. Mijn zoon gevraagd waar hij nu de autoradio vandaan had, hij zei al door die heb ik gekocht van mijn vriend. En ik weet niet waar het sleuteltje ligt en kan dus ook niet bij de kast, dit heeft hij aldoor gezegd. Vandaag de moeder van zijn vriend gebeld en het verhaal uitgelegd, zijn moeder wist van niks, maar 'smiddags waren ze bij ons en zijn vriend had niet bij de kast gezeten, dus hij moest het wel gedaan hebben. En ik heb tegen mijn zoon gezegd als je het niet durft te vertellen dan typ je het maar, en ja hoor hij wist waar de sleutel lag en had een autoradio uit de kast gehaald.

Voorbeeld 2.
Een tijdje geleden vroeg zijn vriend of mijn man wel even met hem mee wou om een kleine crossmotor te kopen en hij vroeg of die wel bij ons in de schuur mocht staan en bij ons mocht rijden, omdat wij de ruimte hebben.
Hij had gebeld en de meneer was thuis en hij had geld bij zich. Crossmotortje gekocht en bij ons neergezet.
Totdat ik vandaag gebeld had met zijn moeder en of zij wel wist van het crossmotortje en dat hij 70 euro mee had. Zij wist van niks, maar dat geld was ook niet van hem. Mijn zoon heeft dus zijn geld aan hem gegeven en hij kwam met het verhaal naar mijn toe, zodat het net moest lijken of zijn vriend dat het gekocht, maar onze zoon heeft het gekocht, en ik ben er nog niet waar hij dat geld dan vandaan heeft, dat weet hij niet meer zegt hij.

Wat moet ik hier nu mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Mogelijk is je zoon opgelucht dat je dat gedoe met die crossmotor hebt ontdekt. Ik zie hier 2 dingen. Hij heeft een geweldige fantasie en probeert zijn invloed te vergroten. Hopelijk is het gewoon een fase en dan zou ik er niet teveel aandacht aan geven. Gewoon uitzoeken, op orde brengen en melden dat het niet handig is om zo je gang te gaan. En het is ook al geen handige lieger Klinkt niet erg doortrapt. Mogelijk dat hij meer behoefte heeft aan autonomie en dan kun je hem helpen door hem verantwoordelijkheden te geven die bij hem passen en hem daarvoor te prijzen en dat onhandige liegen maar niet meer te doen.
Om het te relativeren: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1250483
Ik lieg dus ik ben

koentje

koentje

03-05-2012 om 12:25

Dat hij liegt en steelt

is foute boel, maar cruciaal is nu hoe jullie erop reageren. Opvoeden betekent dat je waarden en normen overbrengt en juist ook op het moment dat hij wat dat betreft de grenzen probeert te verleggen.

Dus; wat is de consequentie van het feit dat hij deze autoradio gejat had van jullie en het feit dat hij er over liegt?
En het crossmotortje? Waar is het nu? Sta je toe dat hij erop rijdt?
Wat liegen en stelen betreft: zorg dat je hem duidelijk maakt dat hij geen succes heeft met dit gedrag. Zorg dat er zeer direct negatieve consequenties aan zitten.

En , sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind het behoorlijk naief dat je man zo meegaat met die vriend en een crossmotor koopt met hem. Zonder eerst contact te hebben met de ouders.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.