Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

06-05-2010 om 18:03

Lippiercing, ik vind het helemaal niets

Hoi,
Mijn dochter wordt dit zomer 17, en heeft het over een lippiercing, dat ze dit niet kan doen, omdat ze bij AH gaat werken. Maar ik vind een lippiercing helemaal niets. Voor het geval ze toch nog een idee krijgt om dit door te kunnen zetten wil ik dit bij deze, ( als dat mogelijk is ) een halt toe roepen.
Maar ik weet zo even geen goed reden, behalve dat ik het helelaal geen gezicht vind, heb al zo gezegd , neem dan een navelpiercing. Maar daar vind ze niets aan.
Ik vind het gewoon niet staan zo'n ding in je lip. beetje aso ook..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goede reden is

Het is zonder toestemming van ouders verboden om een piercing te laten zetten. Hier heb je je reden!
Deze reden heb ik 3 jaar volgehouden en toen mijn dochter 18 was en ik vroeg waar ze haar piercing wilde waren alle piercing plekken (navel, wenkbrouw, lip) verleden tijd.
Ik zou dus zeggen dat het verboden is en als ze 18 is en het nog steeds wil het dan oke is. Tegenhouden kun je het op een gegeven moment niet meer.
Ordinair vind ik het niet. Er zijn type meisjes waarbij het erg leuk staat.
Succes met je puberdochter

janneke

janneke

06-05-2010 om 21:03

Bedankt, zijn die mensen in overtreding dan?

bedankt, moeten ze dan hun ID laten zien bij de piercinginzetzaak???? en is die zaak dan in overtreding als ze bij jonger dan 18 piercing zetten???

ilsepilse

ilsepilse

06-05-2010 om 21:51

Ik dacht 16jr

ik dacht dat 16jr nu de limiet was maar vraag het even na bij de plaatselijke ggd !

vanaf je 16e heb je geen toestemming meer nodig van je ouders.
Mijn dochter heeft ook een lippiercing gehad ,en een wenkbrauwpiercing.
Ze was in die tijd een gothicmeisje en ik moet zeggen,het stond haar heel mooi.Het passte bij haar.Ze had ook een tongpiercing: die heeft ze precies op haar 18e verjaardag laten zetten,ik heb haar dat gevraagd ,of ze daarmee wilde wachten tot haar 18e.
De tandarts was niet blij met haar lip en tongpiercing,het schijnt je tandglazuur aan te kunnen tasten.
Dochter is nu 23,alle piercings zijn verdwenen,en dochter heeft nog steeds geen enkel gaatje in haar gebit( mazzel gehad?)

Fautjuh

passte is natuurlijk paste

Terpi

Terpi

07-05-2010 om 09:56

Leeftijd

De leeftijd waarop het zonder toestemming mag is afhankelijk van het soort piercing. Tongpiercings en intiempiercings mogen pas met 18 jaar (of eerder met toestemming van ouders) terwijl wenkbrauwpiercings, neusbellen, oorpiercings, navelpiercings en lippiercings wel vanaf 16 jaar mogen.
Dit neemt trouwens niet weg dat die leeftijdsgrenzen zeer vaak met voeten getreden worden, ik kan het aantal pubers waar ik mee werk die op hun 15e of 16e al tatouages (leeftijdsgrens 18 jaar of toestemming ouders) en tongpiercings hebben niet meer op 2 handen tellen. Geen probleem, gewoon een shop binnen gaan en ze doen het. En dan kun je natuurlijk wel aangifte doen tegen zo'n shop maar de lichaamsversiering zit er dan toch echt al op!

Tirza G.

Tirza G.

07-05-2010 om 14:08

Gebit

Het schijnt erg slecht te zijn voor je gebit. Of was dat nou de tongpiercing? Maar ja, daar is een pubermeid ook niet van onder de indruk vrees ik.

Tirza

janneke

janneke

07-05-2010 om 16:04

Wat is nu een goed onderbouwde reden om het niet te doen!

Bedankt voor alle reactie's .
reden 16- is niet van toepasseing, omdat ze over 6 weken 17 wordt.
Stel dat je lang die piercing mooi vind, mensen kijken toch anders tegen piercingmensen aan. Hoe zit dat dan met baan enzo, je bent zo bevooroordeeld..

Maar wat is een goed reden om dochterlief nog van de piercing af te houden...?????

Aaf

Aaf

07-05-2010 om 16:32

Geen goede reden

Uit de vorige reakties kun je lezen dat er weinig goede rednen zijn(behalve aanslag op je gebit). Het is een kwestie van smaak. Zij vindt het mooi en jij niet.Ze wordt binnenkort 17. Dus heb je het te accepteren denk ik. Je kunt het natuurlijk hard spelen;"in mijn huis geen piercing" maar dat zal de relatie met je dochter schaden. Probeer het te accepteren. Ik weet niet of je dochter het echt mooi vindt ofdat ze zich afzet tegen haar moeder( ik wilde perse een zwart leren broek met 15 jaar, niet omdat ik het heel mooi vond wel omdat mijn moeder het heel erg lelijk vond).
Of mensen anders naar je dochter kijken komt ze zelf nog wel achter. Dit zegt overigens meer over die mensen dan over je dochter.
Denk niet dat ik blij zou zijn met zo'n actie van onze dochter maar ik zou wijselijk zoveel mogelijk m'n mond houden, hopen dat het weer over gaat. En heel blij zijn dat het nog geen tattoo is. Die piercing kan er na verloop van tijd weer uit, een tattoo is maar moeilijk af te komen als je dat zou willen.

Tihama

Tihama

07-05-2010 om 19:22

Juist heel goede reden

Je gebit heel houden lijkt mij een verdraaid goede reden.
Kapot glazuur zorgt voor snel en veel gaatjes, daardoor veel vullingen en op termijn wellicht eerder een kunstgebit. Haaien krijgen meerdere gebitten in hun leven. Wij mensen wisselen maar 1 keer. Het goedkoopste alternatief is trouwens een charmant kunstgebit. Tongt, denk ik, ook wel top.
Maar misschien krijgt je dochter straks wel een topbaan waarbij het geen probleem is om alle tanden te vervangen door mooie kronen. In dat geval hoeft ze niet zo zuinig te zijn op haar gebit. Je 'koopt' dan gewoon een nieuwe.

Vanaf haar 18e mag ze alles zelf betalen. Ik zou maar vast een spaarrekening openen voor de tandarts. Kan het geld van de AH meteen goed besteed worden.

Overigens: het gaat natuurlijk helemaal niet om mooi. Het gaat erom dat je bij de ene groep 'hoort' en dat je je kunt afzetten tegen de andere groep. Daarom kan een navelpiercing ook niet: veel te braaf, die hebben zelfs Libellelezeressen tegenwoordig.

Waarom stel je haar geen clithoodpiercing voor? Dan maak je tenminste een echt statement. De zomer komt eraan, dus met een strak broekje heb je optimaal effect.

Overigens: veel sterkte, want ik vrees dat ik al die dilemma's hier nog ga krijgen.

Tihama

Maylise

Maylise

08-05-2010 om 01:45

Je hebt geen reden nodig

Als jij het echt niet wil dat je dochter een lippiercing neemt dan kan je het gewoon verbieden. Jouw huis, jouw regels. Daar heb je geen onderbouwing voor nodig. Als jij het echt zo erg vind dan moet je dochter maar wachten tot ze op zichzelf woont.

Maylise

Maylise?

natuurlijk gelden in *jouw huis ,jouw regels*.
Maar dit gaat niet over een kamer die niet wordt opgeruimd,of een kind wat niet mee eet .
Dit is iets zeer persoonlijks,in dit geval zou het kind ook kunnen zeggen: Mijn lijf ,mijn regels.
en dat vind ik ook heel terecht,dochter is bijna 17,zij wil een piercing,wil haar lichaam versieren,wie zijn wij als ouders om dat te verbieden?Ik vind dat behoorlijk dominant.
Je kan hooguit zeggen dat je het er niet mee eens bent,maar verbieden?

Bastet

Bastet

08-05-2010 om 09:18

Maylise

Zo werkt het niet bij een 17 jarige,vind ik!Het zijn geen kleuters meer,maar bijna volwassenen.
Bastet

janneke

janneke

08-05-2010 om 09:57

Verbieden,,tsja

tsja , verbieden.Manlief zegt ook tegen mij, ik wil het niet hebben vind het niet mooi. Dan kun je reactie verwachten van : ik vind jouw kleding ook niet mooi....
niet mooi vinden is bij pubers geen reden. Ze kunnen ook niet in de toekomst kijken, ws heeft ze het ding met 3/4 jaar weer uit, en dan zit daar zo'n lelijk gaatje.
We kunnen deze discusie hier nog uitstellen , omdat ze bij AH gaat werken omtrent haar verjaardag, en op haar verjaardag wilde het vriendje haar die piercing geven, toen ben ik wat betreft mogen of niet mogen neit op in gegaan, heb er wel over gepraat wat ze dan mooi vond...maar goed je hebt weer stof tot nadenken, stel dat AH in 1 keer van de baan is....

Tirza G.

Tirza G.

08-05-2010 om 12:52

Ah, het vriendje

O, die is leuk. Fijne gozer. Ik vind je geweldig en fantastisch, maar ik zou graag zien dat je een gat in jezelf liet prikken wat slecht voor je is, er niet uitziet en misschien wel wekenlang zeer doet en ettert. Zes weken lang niet zoenen. Leuke vriend
Neemt hij er zelf ook één? Nee zeker?

Tirza

Tihama

Tihama

08-05-2010 om 12:54

Tirza

Als het ECHTE liefde is, dan kunnen ze ook een gemeenschappelijke tattoo nemen. Ik zou gelijk oversteken: zij een gat in haar lip, hij haar naam in een groot hart op zijn onderarm. Kijk: dan maak je een statement.

Tihama

mirreke

mirreke

08-05-2010 om 13:56

Gooi je het kind dan uit huis, maylise

Als ze zich niet aan jouw verbod zou houden?
Hier stiefdochter die ook tongpiercing had. Ondanks al onze waarschuwingen over glazuur ed. Maar nu is'ie eruit hoor (21 jaar). Volgens mij komt het vanzelf goed allemaal. Als je maar geduld hebt.
En het leuke is, dat zij de conservatieve is in de waarschuwingen naar haar halfbroertjes en zusje.
Ach, ik kan me er niet al te druk over maken. Ikzelf verfde mijn haar in alle kleuren, had in de tijd dat het echt nog not done was drie gaatjes in mijn oren en had een hele eigen kledingstijl.
Achteraf heb ik wel spijt van die gaatjes trouwens, ik heb er een permanente ontsteking in die nooit echt overgaat. Zonde. Dus dat noem ik altijd wel. Stiefdochter is het nu heeeeel erg met me eens

Maylise

Maylise

08-05-2010 om 14:38

Reactie

Ik bedoelde niet zozeer wat ik persoonlijk van piercings vind (ik vind ze lelijk maar zou er niet zo'n groot probleem mee hebben als een 17jarige er persé een zou willen) maar meer dat Janneke er blijkbaar wel heel veel problemen mee heeft. Ze is op zoek naar een reden om het te verbieden die haar dochter zou accepteren. Ik vind dat als haar reden is dat ze het gewoon heel lelijk vindt en er niet tegen aan wil kijken dat goed genoeg is. Zolang haar dochter nog thuis woont moet ze zich maar schikken en als ze later volwassen is en op zichzelf woont kan ze zich helemaal vol piercings laten schieten.

Ik zat laatst trouwens tv te kijken en kwam een oude aflevering van Judge Judy tegen. Judy vertelde tijdens een van de rechtszaken een verhaal over haar persoonlijke leven. Ze heeft vijf kinderen.Toen een van haar kinderen ging studeren kwam hij in de vakantie thuis. Judy ging hem ophalen bij de bushalte en zag dat de zoon een oorbel had genomen. Judy zei toen tegen de zoon dat die oorbel er uit moest voordat hij mee kon naar huis. Zoon weigerde. Judy reed alleen terug naar huis. Paar uur later kwam zoon thuis, lopend, zonder oorbel. Dat is pas streng maar ergens heeft Judy wel een punt. Zij betaalde voor de studie van haar zoon en zij heeft blijkbaar zo'n hekel aan oorbellen voor jongens dat ze die niet in huis wil zien. Ergens vind ik ook dat ze recht heeft om die beslissing te maken.

Maylise

tonny

tonny

08-05-2010 om 14:55

Tja

een piercing die aantoonbaar je gebit vernielt, moet sowieso verboden worden. Da's gewoon dom.
Verder snap ik niks van piercings die je in het dagelijks leven niet ziet. Al die pijn en dan onzichtbaar. Vreemd.

Fraai verhaal van Judge Judy. Wel wat kortzichtig hoor, tjongejonge. Sommige (veel?) mensen hebben uiterlijk vertoon nodig om zichzelf te ontdekken

De enige piercing in mijn gezin is terzijde gelegd vanwege pijn en ontstekingen. Oh ja, ene dochter heeft een oorringetje bovenin haar oorlel (dat heet dan ook een piercing, toch?), maar door haar lange haar zie je dat nauwelijks.

Bastet

Bastet

08-05-2010 om 15:10

Maylise

Al zou ik de studie van mijn zoon betalen,ik zou dan niet automatisch vinden dat ik dan het recht had te beslissen over zijn uiterlijk,bbbrrr.....
Ik heb zelf ook vijf gaatjes aan elke kant en tattoos,gelukkig nemen mijn ouders me zoals ik ben.En mijn kinderen ook..
Bastet

Eng

over de beslissing van Judy:Ergens vind ik ook dat ze recht heeft om die beslissing te maken.

Dat vind ik totaal niet,ik zie het juist andersom,een (bijna volwassen)kind heeft het recht om te kiezen voor wel of geen piercing ,en of ouders dat nu leuk vinden of niet,ze zullen moeten accepteren dat het kind een eigen mening heeft over dit soort dingen.
En zeker onder het motto: ik betaal jouw studie,dus ik bepaal!
dat vind ik bijna eng,dat ouders zo kunnen denken en handelen.

tonny

tonny

08-05-2010 om 20:24

Vrijheid van meningsuiting van opgroeiende kinderen

jaja, nu wordt het serieus. Mag iemand die nog thuis woont de naam van vriendje/ vriendin laten tatoeëren? Mag 'Holland blank'?

Het eerste mag niet van mij. Het tweede ook niet. Het is niet aan de orde geweest, en dan lijkt het me knap lastig. Iemand wel ervaring hiermee?

Heb nog een meubelstuk in huis waarop (op een voor anderen onzichtbare plek) eeuwige liefde is ingekerfd voor een persoon die we echt nooit meer ontmoeten. Een meubelstuk kun je schuren en overschilderen, maar een tattoo...

Nou ja, ik heb niks met tattoo's. Zit je later met je gerimpelde velletje in het bejaardentehuis met een treurige verlepte tattoo. Nee, doe dan maar een kekke piercing hoor

Heb ook een dochter

van 17, wilde op haar 6e 'gaatjes in haar oren', tranen met tuiten gehuild toen ze geprikt werden, maar oké. Later kwam er nog een stel gaatjes in de oren bij, en weer wat later nóg een serie (kortom, 3 aan elke kant). Ook bij ons kwam de discussie 'lippiercing' en 'navelpiercing'; ik vond 't niks (maar ben zelf ook geen held), maar ze heeft van ons voor haar 16e verjaardag een navelpiercing gekregen. Nu wil ze een tongpiercing: en nu sta ik op m'n strepen: NEE ook al is ze straks 18 en is ze doordeweek ergens anders voor studie.
Evt. mag ze nog een 'enkeltattoo': made in holland (wij wonen in 't buitenland, dus vind ik wel grappig)

Tirza G.

Tirza G.

08-05-2010 om 21:40

Blijvende verminking

Zijn de mensen die nu zo makkelijk over piercings denken dezelfde mensen die moeite hebben met een waterpok-litteken in het gezicht van hun peutertje?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2010 om 21:50

Verbieden

Ik vind dat er wat overtrokken wordt gereageerd op 'verbieden'.
Hier is de regel: tot 18 mag het niet, daarboven is het jouw beslissing. Duidelijk dus en dochters accepteren dat. Over oorbellen heb ik nooit moeilijk gedaan, maar gezichtspiercings en tattoos in het algemeen wil ik niet hebben zolang ik de verantwoordelijkheid heb voor het wel en wee een minderjarige dochter. Over een navelpiercing heb ik verteld dat het makkelijk ontsteekt en daarna hoorde ik mijn oudste dochter er opvallend weinig meer over.
Mijn oudste dochter is 19, ze heeft te kennen gegeven een tattoo te willen... mijn zegen heeft ze. Aangezien ze momenteel baanloos is heeft ze weinig geld, waardoor de tattoo nu even uitgesteld is.
Ik vind piercings in het gezicht lang niet altijd een verfraaiïng en als de piercing er weer uit is blijf je het gaatje vaak nog zien. Een tongpiercing heb ik echt nooit begrepen. Ik zal het bij mijn dochters dus altijd ontmoedigen, maar mijn invloed houdt op tot waar zij dat accepteren na hun 18de. Ik heb zelf wel vijf hele weken een neuspiercing gehad. Ik was toen 24. Ik vond het een onding en was blij er weer van verlost te zijn Ik begrijp dus best dat jongeren het leuk vinden, maar ik zou het nooit meer doen.

Tihama

Tihama

08-05-2010 om 22:39

Amygdala

Het is die verdraaide amygdala. De frontale cortex loopt achter, zodat het verstand nog niet scherp genoeg kan ingrijpen. Arme pubers.

Ik heb altijd een aversie gehad tegen piercings en tattoo's. Ik heb dus nooit de neiging gehad om er een te willen. Maar wat ik me net realiseerde: ik had een andere onverstandige drang. Ik wilde motorrijden. Aangezien mijn pa zelf ook reed, was er thuis geen weerstand. 26 jaar geleden was mde gemiddelde motorrijder nog jong, mannelijk tuig. Uitstekend geschikt dus voor mijn persoonlijk statement en perfect voor mijn natuurlijke drang tot thrill seeking Ik heb in shorts en pumps 200 km/uur gereden. Ongelooflijk dom, zeg ik nu. Als ik gevallen zou zijn, dan was de tandartsrekening het minste geweest om me druk over te maken. Hoezo irreversibele schade.

Ze hadden nooit de meerderjarigheid naar 18 jaar moeten zetten. Zeg ik nu, als moeder

Waar is die banner eigenlijk gebleven dat je puber tot 25 jaar sturing nodig heeft?

Tihama

Tirza en tonny

geen enkele ouder wil een litteken in het gezicht van zijn/haar kind.ook ik niet.
ik moedig mijn kinderen ook niet aan om vooral een piercing te nemen,integendeel.
ik praat erover,vertel over kans op gebitbeschadiging,over eventueel blijvende littekens,en probeer het te ontmoedigen,maar als kind (van 17)er van overtuigd is dat dit is wat ze echt zelf wil,dan zal ik het nooit verbieden,dit is zijn/haar keuze,en mijn kind heeft op die leeftijd het recht om die keuze te maken.
het is haar lijf.

Tonny,een tatoe met *Holland blank*,verbied ik wel ,want daarmee kwets je anderen ,daar doe je veel mensen pijn mee doen,dat wil ik dus niet in mijn huis.

Chiquita

je kan je dochter wel willen verbieden dat ze een tongpiercing neemt,maar wat als ze straks op kamers woont en ze doet het gewoon? ga je hem er dan persoonlijk uithalen?
verbied je je dochter dan om ooit nog in je huis te komen met haar tongpiercing?
ik bedoel; hoever ga je om je zin te krijgen?Wat is het je waard?

Maylise

Maylise

09-05-2010 om 01:51

Grens

Dat vind ik dus ook interessant: waar die grens ligt. Ik vind daarom dat Janneke dit best mag verbieden. Blijkbaar ligt haar grens daar. Mijn grens ligt weer ergens anders maar bepaalde uiterlijkheden zou ik ook niet accepteren. Inderdaad hebben grote kinderen een zekere vrijheid om zich te kleden als ze willen maar voor verreweg de meeste ouders is daar een grens in. Wie een piercing geen punt vind wil misschien niet dat dochter in een burka gaat lopen. Een ander wil niet dat zoon zich kaal scheert en zich als een nazi gaat kleden. Kortom die vrijheid van individuele expressie stopt ergens. Bij Janneke stopt die blijkbaar bij een lip piercing.

Maylise

Maylise

Maylise

09-05-2010 om 01:53

Tirza

Ik denk dat niemand graag littekens ziet bij zijn kinderen maar die zijn (soms) niet te voorkomen. Dat is wat anders dan moedwillig besluiten om voor een piercing te kiezen. Het tweede is een keuze, het eerste niet.

Maylise

ps: waterpokken kan je ook voor laten inenten. Is in Nederland geloof ik wel lastig te regelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.