Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lou

Lou

31-01-2015 om 12:00

Logeren meisje/jongen

Toch nog even een nieuw draadje over het logeren van tieners. Mijn dochter wil dolgraag logeren bij een vriend. Hij is niet haar vriendje, wel verliefd op haar, ze cammen dagelijks uren en uren. Zij is 13, hij 14. Ik twijfel! Het gaat vast goed, maar iets in mij zegt dat tieners gewoon niet gemengd slapen. Misschien een keer in een groep op een slaapfeestje, maar zo met z'n tweetjes... wat zouden jullie doen, mag dit of niet?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

31-01-2015 om 12:20

Ga het gesprek aan met je dochter

Zoals ik al zei, ga het gesprek aan met je dochter. Stel open vragen en informeer hoe zij dat voor zich ziet. informeer hoe zij kijkt naar het samen slapen en het eventuele fysieke contact.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

31-01-2015 om 12:20

Ga het gesprek aan met je dochter

Zoals ik al zei, ga het gesprek aan met je dochter. Stel open vragen en informeer hoe zij dat voor zich ziet. informeer hoe zij kijkt naar het samen slapen en het eventuele fysieke contact.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 13:46

hmm

Hij is verliefd op haar en zij niet (of nog niet) en dat vind ik geen handig uitgangspunt voor logeren, is zij duidelijk geweest tegen hem? Bespreek dat eerst eens.

Lou

Lou

31-01-2015 om 14:08

Update

Update na twee uurtjes: 1. Zij is ook verliefd op hem. 2. Zijn ouders twijfelen ook. Verder heb ik inderdaad al lang en breed met haar gepraat, zij is ervan overtuigd dat er niets gaat gebeuren en dat hij haar ook niet onder druk zal zetten omdat hij ook nog niet toe is aan verdergaand fysiek contact. Zij ziet dus gewoon een gezellige logeerpartij voor zich en verder niets. Ik twijfel nog steeds.

Dan

zou ik het niet doen. Althans wel logeren, maar in andere kamers. Als ze elkaar echt leuk vinden, laat ze dan eerst samen een relatie proberen op te bouwen.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 14:29

hmm

Dat gaat snel, volgende week is ze zwanger )

Hoe ver autorijden wonen ze van elkaar?

Ik vind blijven slapen echt niet nodig als dat niet 2 uur is.

Emmawee

Emmawee

31-01-2015 om 14:38

Blijven slapen

Ik ben ook bij mijn vriendje blijven slapen toen ok 14 was. In de logeerkamer (vond ik wel stom). Was gewoon leuk. Tv gekeken en chips gegeten op zijn kamer. Wij zoenden niet eens! (Wat ik zelf erg jammer vond).
Als het om seks zou gaan, daarvoor heb je de nacht niet nodig. Logeren is gewoon leuk om het logeren, het laat maken, niet naar huis hoeven, samen ontbijten. Iets speciaals met elkaar hebben wat anderen niet hebben.
Kortom, ik zou er geen probleem mee hebben en vertrouwen hebben in een plezierige omgang met elkaar.
Groeten, Maw.

Lou

Lou

31-01-2015 om 14:48

Barvaux

En bedankt hè, precies wat ik wilde horen ("volgende week is ze zwanger")... Maar serieus, tja nodig nodig, nee het is absoluut niet nodig. Het is ongeveer een half uur fietsen. Maar niet alles hoeft nodig te zijn om het goed te vinden natuurlijk.
Nu ze allebei verliefd zijn neig ik meer naar nee. Hoewel Emmawee ook wel een punt heeft. Het is gewoon leuk en zou er nou echt zo veel gebeuren waar ze nog niet aan toe is? De kans is groot dat het inderdaad gewoon alleen maar leuk is. Mijn man neigt overigens ook naar nee.

Emmawee

Emmawee

31-01-2015 om 15:01

Overdag

Zijn jullie overdag altijd in de buurt om haar in de gaten te houden?? Ik vind het echt een motie van wantrouwen die voortkomt uit de op seks gerichte denkwijze van volwassenen. Zeker nu je haar zo uitgebreid hebt gesproken over jouw zorgen. Ze zegt dat dat niet speelt. Dat ze daar niet aan toe zijn. Nou... tot zover de openhartigheid als je het haar nu verbied. Of heeft je dochter je al vaker van alle op je mouw gespeld en heb je redenen om haar niet te vertrouwen?
Groeten, Maw.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 15:51

Lou

Ze hebben dus net verkering en nu haal je al het leuke 's avonds naar huis brengen en nog even op het bankje zitten weg.

Ik vind het echt niet nodig om al zo snel bij elkaar te slapen, kan best over een maand of 3.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 15:53

oja

Bedenk ook hoe jij het vindt als hij komt. Je bent je privacy kwijt, je ochtendritueel moet opeens heel anders en dan woont hij een half uurtje fietsen verderop? Ik zou dat dus niet doen om die reden, het is geen vriendinnetje van haar of slaapfeestje, net het is haar vriend.

Moni

Moni

31-01-2015 om 16:11

Logeren voor de leuk mag hier best

Er hoeft geen reden voor te zijn, afstand maakt mij niet uit. Als mijn kind dat gezellig vindt, dan ga ik daarin mee. Elk weekend zou ik te vaak vinden, dat raakt te veel aan mijn privacy.
Bij elkaar slapen op één kamer zou ik liever niet doen. Het kan best zijn dat ze nu geen plannen hebben maar het bij elkaar slapen stimuleert die plannen wel. En op die leeftijd gaan ze al hard genoeg.

Ik heb op die leeftijd meegemaakt dat vriendje van dochter alleen bij ons thuis mocht komen als één van de ouders thuis was. Daar belde zijn ouder ons over op. Dat vind ik te overdreven.

Jaina

Jaina

31-01-2015 om 16:26

Nee natuurlijk niet

Er is geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om een 13 jarige en een 14 jarige samen te laten slapen. Dat is absoluut niet gepast. Het zou van mij dus absoluut niet mogen.
Een vriendje zou heel misschien mogen blijven slapen als hij heel ver weg zou wonen en ze sowieso wat ouder zijn. En dan uiteraard niet bij het meisje zelf maar bij een broer of op de logeerkamer (precies hetzelfde als er een vriendinnetje zou willen blijven slapen, zeker niet op de kamer zelf). En dan nog zou ik het geen prettige situatie vinden.

Emmawee

Emmawee

31-01-2015 om 21:29

Dat is dan duidelijk Jaina

Als je er zo over denkt hoef je niet te twijfelen. Dat scheelt.
Maar wat bedoel je met "dat is absoluut niet gepast"?
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

31-01-2015 om 21:53

En invullen maar...

Hij is verliefd op haar, zij is verliefd op hem. En dus ze hebben verkering, Barvaux?? Dat weet je toch helemaal niet? En als ze het wel zo noemen, dan weet je nog steeds niet wat dat voor hen betekent. Je vult gewoon zelf het plaatje in, terwijl dat allemaal erg weinig te maken hoeft te hebben met hoe deze jongen en dit meisje de situatie beleven.

Waarom zou die jongen vervolgens ook bij de dochter van Lou moeten logeren? Waarom zou het naar huis brengen nu "weggehaald" worden? Hoezo nog even zitten op het bankje? Wat is dat? Waarom moet dat?
Hoezo niet nodig? (is samen naar het zwembad nodig? samen naar de film? Samen zitten op het bankje?)
Hoezo over drie maanden wel? Wie zegt dat ze dit over drie maanden nog willen? Hoezo privacy kwijt en ochtendritueel anders? Waarom geldt dat wel als er een jongen blijft slapen "haar vriend" en niet als een vriendin blijft slapen??

De situatie is dat ze elkaar leuk vinden en bij elkaar willen logeren. Ouders twijfelen. Is dat op grond van feiten en ervaringen? Bijvoorbeeld: dochter liegt vaak, of dochter doet te vaak dingen om een ander te plezieren, of zoon drijft te vaak zijn zin door, of wil voortdurend meisjes laten logeren, maar doet dan niet leuk... ik noem maar wat mogelijkheden. Of op grond van wantrouwen die voortkomt uit de eigen invulling van de situatie?

Of op basis van bepaalde strikte normen? Dan hoef je al helemaal niet te twijfelen, zoals Jaima. Maar dan hoef je ook niet met je dochter in gesprek zoals Lou al heeft gedaan.

Groeten, Maw.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 22:59

maw

Ok dat had ik verkeerd begrepen ja. Ze hebben nog geen verkering.

Lou

Lou

01-02-2015 om 12:18

Emmawee

Weet je, ik zou het graag met je eens zijn. Een helder standpunt, je niks aantrekken van wat andere mensen gepast of ongepast vinden, vol van vertrouwen. Maar... ja er is toch een maar. Mijn dochter heeft inderdaad mijn vertrouwen nogal beschaamd, nog maar een maand geleden met haar geheime date (daar is ook een draadje over, deze vraag gaat overigens over een andere jongen). Ik dacht dat het vertrouwen wel terug was, ze is erg openhartig sindsdien en de band tussen ons is heel goed. Maar als ik eerlijk ben speelt die situatie nog wel een beetje mee. Daarnaast, en dat is belangrijker, ben ik toch bang dat die twee verder gaan dan waar ze aan toe is. Ze is dertien en heerlijk overtuigd van haar eigen gezonde verstand, maar ze is ook meegaand van aard en wil het dolgraag anderen naar de zin maken. Waarmee ik niet bedoel dat deze jongen haar nou direct vreselijk onder druk zal zetten, hij lijkt me heel lief. Maar toch.

Ze noemen het zelf nog geen verkering. Ze heeft me pas gisteren verteld dat ze ook verliefd op hem is (hij op haar, dat wist ik al).

Trouwens, logeren in verschillende kamers vind ik dan weer niks. Wij hebben zelf niet eens een logeerkamer, hoe dat bij die jongen zou gaan weet ik niet, maar wat is er nou aan logeren als je niet gezellig samen op één kamer bent. Dan kun je zowat net zo goed thuis gaan slapen.

Ik denk dat we het toch maar niet gaan toestaan. Laten ze eerst maar eens gewoon lekker blij zijn met elkaar en met wat ze allemaal wel hebben en kunnen en mogen. Overdag.

Joly

Joly

01-02-2015 om 12:34

Niet

Mijn dochter is al wat ouder.Toen ze 14 was had ze een jongen leren kennen op vakantie, die mocht weekendjes komen , op een andere kamer. Maar de toon was daarmee gezet. Daarna vond ze het ook vooral gezellig als vriendjes bleven slapen. Als ik het terug kon draaien zou ik het niet meer doen. Na vriendje 4 zijn we er mee gestopt.

Emmawee

Emmawee

01-02-2015 om 13:07

Lou

Jij kunt natuurlijk het best je dochter inschatten. En natuurlijk spelen eerdere ervaringen een rol. En dat mag zij ook weten. Het is juist fijn als je ouders je willen beschermen, ook al zal ze daar nooit "dankjewel" voor zeggen. Althans, voorlopig zeer waarschijnlijk niet!

Mijn punt is juist dat je zo'n beslissing neemt op grond van wat je ziet, op grond van wat zij je zegt én op grond van je ervaring en natuurlijk je gezonde verstand.

Ik zou alleen alle algemene "oh jee jongen meisje verliefd en dus..."-gedachten zelf niet zo zwaar mee willen laten wegen. Zeker niet als je haar net persoonlijk hebt gesproken hierover. We denken als volwassenen altijd alles te weten (zelfs te kunnen voorspellen), maar ik denk dat we ons met die houding juist van ons puberende kroost verwijderen.

"Laten ze eerst maar eens gewoon lekker blij zijn met elkaar en met wat ze allemaal wel hebben en kunnen en mogen. Overdag."
Dat lijkt mij een heel prima reactie.

Groeten, Maw.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 13:50

tjonge

Dus dit is hetzelfde meisje en het is al weer uit? Nou ja sorry hoor maar als het allemaal zo snel gaat zou het logeren bij mij al helemaal niet mogen. Elders wordt er al een probleem gemaakt van overal naar toe op de scooter en dat vind ik dan weer best (als het veilig gaat) maar van de ene naar de andere jongen en dan meteen logeren... kom op, ze is 13, ze gaat helemaal los zo en daar zou ik niet achter staan. Ze heet je vertrouwen al inderdaad heel flink beschaamd (zomaar een afspraakje met een onbekende jongen in een andere stad) en dat mag ze eerst terugwinnen en ik vind niet dat ze daar haar best voor doet. De jongen woont op fietsafstand, lekker fietsen dus. Niet alles wat zij leuk vindt hoef jij goed te keuren toch? Ik vind echt dat je stappen overslaat als 13jarige. Samen naar huis fietsen 's avonds kan net zo leuk zijn als logeren.

Hoe gaat het met het huiswerk eigenlijk als ze alleen maar jongens in haar hoofd heeft?

Lou

Lou

01-02-2015 om 14:41

Barvaux

Ja, zelfde meisje, andere jongen. Het is niet zo dat ze helemaal los gaat. Het is meer zo dat ze (eindelijk) vrienden maakt, en dat vriendje van een maand heeft daar enorm bij geholpen, doordat ze dankzij hem zelfvertrouwen heeft gekregen, eigenlijk voor het eerst sinds de onderbouw van de basisschool. Maar dat doet er allemaal niet zo veel toe.

Ik vind het niet zo raar dat een eerste vriendje na een maand weer uit gaat. Het was leuk om een vriendje te hebben en het bleek al vrij snel niet zo'n geschikte match. Kan gebeuren. Deze nieuwe jongen kent ze van school. Het is vrij kort erop ja, maar dat is iets anders dan tsjonge, ze gaat helemaal los en ze heeft alleen maar jongens in haar hoofd. Valt reuze mee hoor en ja het huiswerk gaat gewoon netjes door

Ik ben het wel met je eens dat het snel gaat, dat ze nog bezig is met het vertrouwen terug te winnen en dat niet alles wat zij leuk vindt ook goedgekeurd hoeft te worden. Dat gebeurt dus ook niet. Met het terugwinnen van vertrouwen is ze overigens wél goed bezig, daar heb ik niets over verteld en dat heeft niets te maken met dat ze weer verliefd is. Ze stelt gewoon een vraag, mag ik logeren, en het antwoord is nee. Ze doet niets stiekems.

Met het 'stappen overslaan' sla je wel weer de spijker op zijn kop. Dat verwoordt goed wat ik voel rond zo'n mogelijke logeerpartij met een vriendje. Dank!

Van mij zou het mogen hoor

Gewoon voor het gezellig. Als ze meer willen dan gewoon gezellig samen zijn vinden ze daar heus wel een gelegenheid voor, dat hoeft niet 's nachts in de kamer naast de jouwe te zijn. Als ik even kijken naar hoe ik zelf was als 13-jarige, dan was ik daar ook echt nog niet mee bezig. En als ik kijk naar mijn zoon van 15, die is daar ook echt nog niet aan toe. Dus ik zou ze mijn vertrouwen geven. Maar natuurlijk wel een paar keer spontaan binnen lopen (kort klopje op de deur, dat dan weer wel) met een glaasje fris of bakje chips of zo .

Jip

Jip

02-02-2015 om 18:42

Wat nou als ze 16 is?

Wat ik me afvraag bij de reacties van iedereen die het wél goed vindt dat ze samen slapen is of men er bij stilstaat hoe het na dit vriendje verder gaat, ervan uitgaande dat dit de ware nog niet is.
Zij is 13, hij 14 en ze mogen dus samen op een slaapkamer want ze zijn nog te jong en speels voor eventuele seks. Maar wat nou als de dochter 14 is, of 15, mag ze dan niet meer met haar volgende vriendje op een kamer slapen? Of juist wel zodat dochter op haar 16de al minstens drie verschillende bedpartners heeft gehad.
Uit ervaring kan ik zeggen dat je geen idee hebt hoe je kinderen zich ontwikkelen op dat gebied. Mijn kinderen zijn ondertussen volwassen en vertellen nu over hoe het een en ander ging toen ze 15, 16 jaar oud waren. Samen op een kamer slapen versnelt heus het zoenen, knuffelen en de rest. Het idee dat ze 'het' toch wel doen zoals ik wel vaker hoor roepen door verschillende ouders blijkt in praktijk heus mee te vallen. Ze doen 'het' juist sneller als de gelegenheid geboden wordt zo blijkt uit de praktijk.

Lou

Lou

02-02-2015 om 20:35

Komt erbij

Ik had het me niet zo gerealiseerd totdat Joly er iets over zei (#20) en nu Jip: als het wel mag, wat doe je dan volgend jaar? Het schept een precedent dat je natuurlijk wel altijd weer kan terugdraaien maar ik denk dat ik het wel fijner vindt zoals het nu gaat: gewoon niet meer gemengd logeren vanaf nu. Tot wanneer? Ach, dat zien we dan wel weer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.