Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
sadodi

sadodi

23-12-2010 om 14:02

Maandbedrag voor 18 jarige

Mijn zoon wordt binnenkort 18, hij zit nu in havo 5 en hoopt na zijn eindexamen te gaan studeren aan het hbo, hij blijft voorlopig eerst thuis wonen omdat hij dan met zijn ov studentenkaart kan reizen, wel is het de bedoeling om na een tijd op kamers te gaan, omdat hij wel veel reistijd kwijt is.

Er komen nu veel dingen op mij en ook op mijn zoon af die geregeld moeten worden. Voor hem veranderd er best veel, maar ook voor mij veranderd er het één en t ander omdat ik helaas een bijstandsuitkering ontvang.
Soms zie ik door de bomen het bos niet meer, maar volgens mij hebben we nu aardig op een rijtje wat voor zijn 18e geregeld moet zijn.

Maar nu komt ook het gedeelte van studeren aan bod, Vader betaalde tot nu toe alimentatie voor zoon aan gemeente wat op mijn uitkering gekort werd, straks moet dat bedrag rechtstreeks aan zoon overgemaakt worden.
Vader heeft een hoog inkomen waardoor zoon straks geen recht heeft op aanvullende beurs studiefinanciering. Vader vindt nu dat als hij straks de alimentatie aan zoon betaald dat hij dan niet ook nog een aanvullend gedeelte voor de studie moet betalen.
Nu is het bedrag van de alimentatie lager dan wat de duo groep hanteert als aanvullende beurs.

Ik kan wel mis zijn maar ik dacht dat zoon straks ongeveer op een maandbedrag moet uitkomen wat de duo groep ook hanteert als basis en aanvullende beurs.
Zoon heeft ook een bijbaan waar hij iets mee verdiend maar hij weet niet of hij dat straks kan combineren met de studie.
Natuurlijk zou ik graag een deel mee betalen, maar helaas zal dat niet gaan omdat ik door de gemeente vanaf dat zoon 18 is als alleenstaande gerekend wordt en dus gekort wordt op mijn uitkering. Volgens de gemeente is vader verplicht de studiekosten helemaal of deels samen met alimentatie te betalen omdat hij draagkracht heeft en ik niet.

Weet iemand misschien hoe het allemaal precies zit en wat een 18 jarige die studeert ongeveer per maand nodig heeft.Ik heb al gezocht bij het nibud maar kan niet iets vinden van zeg maar een minimaal maandinkomen waar een 18 jarige zich volledig van moet kunnen redden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
LindaPinda

LindaPinda

23-12-2010 om 14:20

Wat kosten ze in totaal?

Eén kind kost ons gezin zo’n 600 tot 700 euro per maand. Het kleine gezinslid slokt in totaal 19 procent van het gezinsinkomen op. Twee kinderen kosten niet het dubbele, maar zijn samen goed voor 27 procent van het inkomen. Voor ons gezin komt dat maandelijks neer op 800 tot 1000 euro. Daarin zitten niet alleen de uitgaven speciaal voor het kind, maar ook de kosten die gedeeltelijk aan een kind kunnen worden toegeschreven zoals de woonkosten.

Beide kinderen leveren samen zo’n 120 tot 140 euro per maand aan kinderbijslag op en ongeveer 450 euro per jaar aan heffingskortingen (kinder- en combinatiekorting).

Tot aan hun twaalfde betalen ouders bij elkaar bijna een ton voor hun kind (80.000 tot 96.000 euro). Een puber is volgens het Nibud ongeveer even duur. Weliswaar stijgen sommige posten (bijvoorbeeld onderwijs), maar daar staan ruimere vergoedingen (meer kinderbijslag en tegemoetkomingen school-studiekosten) tegenover. Dat betekent dat een kind tussen zijn twaalfde en zijn achttiende zijn ouders ook nog eens bijna een halve ton kost (41.000 tot 48.000 euro). Gaat hij daarna het huis uit om zijn eigen centen te verdienen, dan zijn zijn ouders voor ruim een ton klaar. Besluit hij daarentegen een studie op te pakken - zoals in de meeste gezinnen - dan kunnen pa en ma opnieuw diep in de buidel tasten: minimaal 22.000 euro. Alles bij elkaar kost een kind daarmee van wieg tot baan tenminste zo’n anderhalve ton. En dan moeten ze niet al te luxueus of duur doen. Want dan lopen de kinderkosten snel op, zo merkte wij bij narekenen. Bovendien moet er niks misgaan in het kinderleven: ze moeten geen dieet of (kostbare) therapie hoeven volgen en niet uitgeloot worden voor hun studie. Want in dat geval zijn ouders, om twee van deze modelschatjes goed af te leveren, minstens een kwart miljoen kwijt. Toch iets om even bij stil te staan…

Rekenen

Sadodi, dat wordt echt rekenen.
Vader moet een bijdrage betalen aan de studiekosten. DUO berekent dat. Vader krijgt een brief waarin staat hoeveel hij bij moet dragen. Dat is dan inderdaad in plaats van de kinderalimentatie. Hier kun je zelf een globale berekening maken: http://www.ib-groep.nl/Images/8414_10_tcm7-18769.pdf
Overigens zou ik me beleefd terugtrekken uit de perikelen over de bijdrage van vader aan kind. Vader en kind moeten dat samen maar regelen. Kind kan desnoods naar de rechter stappen als vader weigert te betalen of te weinig betaalt.

Als je partneralimentatie hebt afgesproken staat dat los daarvan. Voor jou maakt dat niet zoveel uit, want partneralimentatie wordt door de osciale dienst van je uitkering afgehaald.

Als je kind basisbeurs plus aanvullende beurs krijgt en je kind woont thuis, dan wordt door de sociale dienst verwacht dat je kind bijdraagt in het huishouden, jij wordt daarom gekort met ongeveer 250 euro. Dat is heel erg krom, want je kind krijgt een lagere beurs omdat hij thuis woont. Ik heb me daar al eerder over verbaasd (niet voor mezelf, maar voor een vriendin). De vraag die toen open bleef staan was de vraag of studiebeurs en eventuele lening een voorliggende voorziening is.

Kind moet dus betalen:
- ziektekostenvezekering, ongeveer 90 euro, belasting geeft een deel terug;
- kosten collegegeld en boeken (nooit op voorhand kopen, eerst kijken wat echt nodig is, dan 2e hands zoeken en daarna pas eventueel kopen);
- mobieltje;
- kleding en kapper etc;
- en kostgeld, ongeveer wat jij gekort wordt. Dat kan ook in de vorm van een afspraak over boodschappen doen.

Beurs plus aanvullende beurs, dan kom je al een heel eind. Een beetje erbij werken (kan meestal goed met HBO) scheelt in het zakgeld. En eventueel toch nog wat lenen, bijvoorbeeld het collegegeld.

Verder zou ik de besprekingen over de bijdrage van vader overlaten aan vader en zoon.

Alles wat je zelf kunt gaan verdienen maakt het voor jou alleen maar gemakkelijker.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.