Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Maatschappelijke stage

Volgend schooljaar is de maatschappelijke stage verplicht, dit jaar doen al veel scholen mee als een soort proef.
Er is zoveel verschil in de stage's dat het weer heerlijk onduidelijk is allemaal.
Oudste (5 atheneum) moet 40 (70 in 2010-2011) uur stage lopen in zijn vrij tijd.
Middelste (3 vmbo-t) mag nu zelf invullen hoelang (40 uur 2010-2011) en heeft daarvoor een week vrij van school.
Af gezien van het nut van de stage wat, ik nog niet echt zie, vind ik 70 uur buiten school om nogal veel.
Stel mijn oudste moest dit jaar die 70 uur 'maken'
Door de weeks werkt hij 2à3 avonden in een restaurant en in de weekenden dat hij bij mij is vaak ook nog 1à2 avonden. Het andere weekend is hij naar zijn vader die ruim 100km weg woont.
Dan zou hij dus 10 zaterdagen van 7 uur moeten werken om aan zijn uren te komen en daar 20 weken mee bezig zijn.
Dan moet hij ook nog iets zien te vinden waar ze het goed vinden dat hij om de zaterdag komt en kan hij zijn bijbaantje 20 weken op zaterdagavond niet doen, ben bang dat hij zijn bijbaantje dan wel zou kunnen vergeten.
Dan heb ik het nog niet over zijn huiswerk en studeren gehad. De avonden dat hij niet werkt zit hij te studeren. Ik vind het allemaal leuk en aardig ,maar snap niet waarom dit buiten schooltijden om moet en al helemaal niet waarom er zo'n verschil in scholen zit.
Hoe is dit bij jullie geregeld? Vinden jullie het nuttig? Ik snap de achterliggende gedachten wel om te leren iets voor een ander te doen enz, maar dat hoeft de school niet te doen dat leer ik hem zelf wel.
Ben benieuwd naar jullie meningen
Nelly
Even voor de duidelijkheid, mijn zoons hoeven niet volgend jaar weer hoor, die hebben het gehad en het probleem van 70 uur is ook maar een voorbeeld.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stage is nuttig

ik vind stage lopen een goed plan.kinderen leren zo al jong hoe het toegaat in de échte maatschappij.wat het inhoudt om te werken met collega,s.en ook krijgen ze het besef waarom ze eigenlijk op school zitten.
wat ik wel heel vreemd vind is dat de stage uren buiten schooltijd moeten vallen,dat is hier niet zo (HBO en MBO)

nelly3

nelly3

22-10-2009 om 17:46 Topicstarter

Sus-anne

De meeste kinderen die ik ken vanaf 15 hebben al een bijbaantje, dan valt die reden al af volgens mij.

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2009 om 18:11

Stage=school

En daar moet het baantje dus voor wijken. Hier vallen dingen als "trainen van de Fjes" of "oma helpen met boodschappen" overigens ook onder de maatschappelijke stage.
Hij werkt veel, vind ik. 2-3 avonden door de week en 1-2 per weekend, dat zijn er dus als het mee zit 5 in de week. Aangezien stage een schoolverplichting is, lijkt me dat voorgaan op zijn baantje.

Tirza

Nelly 3

nellye meeste kinderen die ik ken vanaf 15 hebben al een bijbaantje, dan valt die reden al af volgens mij.

dat geldt niet voor iedereen,eén van mijn vier kinderen vond het doodeng te solliciteren en te gaan werken,ze kon het geld goed gebruiken maar durfde niet.
dat heeft ze uitgesteld en uitgesteld,tot op de dag dat ze een stageplek moest gaan zoeken voor school,toen moést ze wel,en dat was heel goed voor haar.

en net wat Tirza zegt: stage gaat voor een bijbaan,gewoon omdat het een onderdeel van school is.

nelly3

nelly3

22-10-2009 om 18:55 Topicstarter

Oma helpen

Oma helpen mag alleen als het niet zijn eigen oma is, dus wel de buurvrouw van oma. Maar als je 70 uur moet vullen met boodschappen doen lijkt me dat ook niet erg nuttig.
Hij werkt misschien wel veel, maar met veel plezier en hij werkt om het weekend.Je kan makkelijk zeggen moet hij het baantje maar laten zitten maar als alleenstaande moeder heb ik het financieel echt niet breed wil hij uitgaan ed zal hij daar zelf voor moeten werken, dat heb ik hem geleerd...is dat nog niet genoeg?
Stage is school maar waarom dan buiten de school uren om?
En waarom verschil bij de een en de andere school?
Vind dit echt zo iets wat iemand in Den Haag op een rustige middag achter zijn buro heeft zitten bedenken en nu moet het uitgevoert worden blijken er geen vaste regels te zijn en doet elke school maar wat.
Nelly

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2009 om 21:04

Hier

is het ook buiten schooltijd, maar niet per definitie buiten school. Brugklassers bijles geven telt ook. Kantinediensten draaien op ouderavonden ook, dat soort dingen. Zeventig uur in een schooljaar is nog geen twee uur per week (40 schoolweken). Maar de meesten doen het hier toch ook echt buiten schooltijd. Hoe stel je je een maatschappelijke stage onder schooltijd voor dan?
Ik vind het mooi en prachtig dat hij werkt voor de dingen die hij graag wil, maar hij zal dan wellicht zijn wensen wat naar beneden moeten schroeven. Ik mag toch aannemen dat het jou zelfs als alleenstaande moeder lukt om hem te eten te geven.
En 70 uur boodschappen doen voor de buuf van je oma - wat zou daar zinloos aan zijn? Daar leer je misschien wel volhouden en doorzetten van, je weet het maar niet.

Tirza

Uitgaan?

Hij gebruikt zijn zelfverdiende geld voor uitgaan e.d.
twee uur minder uitgaan per week en hij heeft tijd voor een stage( en hij houdt meer geld over), twee vliegen in 1 klap.
bedenk ook dat het maar tijdelijk is,wat is nú zijn prioriteit?studeren en later een goedé baan,of zoveel mogelijk bijverdienen om uitgaan te bekostigen?
soms moet je keuzes maken,ook als je puber bent.

Vergissing

overigens heb ik me vergist,mijn dochter op het MBO doet haar stage binnen schooltijd,mijn dochter op het HBO doet haar stage buiten schooltijd.

Maylise

Maylise

22-10-2009 om 21:36

Niet buiten schooltijd

Ik zou het vreemd vinden als het grootste deel van die stage buiten schooltijd zou moeten.

Baantje opzeggen voor tijdens die stage vind ik wel wat veel gevraagd. Stel voor dat je als scholier een goed betaald baantje hebt en je dat hier voor zou moeten opzeggen. In deze economisch wat lastiger tijden heb je misschien ook niet zo vlug weer een baantje. En misschien zou dat voor mijn kinderen niks uitmaken want ze kunnen dan van mij wel wat geld krijgen maar er zijn genoeg kinderen die niet in die luxe positie zitten en voor wie een baantje toch echt belangrijk is. Zoals Nelly ook al aangeeft.

Daarnaast zijn er kinderen die uren per dag met huiswerk bezig zijn en die misschien 's weekends ook nog verplichtingen hebben zoals de zoon van Nelly die naar zijn vader gaat.

Het moet ook allemaal maar net kunnen. Ik ben er dus voorstander van om die stage (die ik verder onzin vind) zoveel mogelijk onder school uren uit te kunnen voeren.

Mijn zoon zal dat ook moeten doen en hier is het ook buiten schooltijd. Nu werkt hij niet dus hij heeft wel tijd. Hoewel hij vind ik al best een vol rooster heeft. Veel lesuren. Hij is meestal pas om 17:00 of later thuis en hij doet heel veel aan huiswerk. Hij is zeer perfectionistisch en zit elke dag wel twee uur aan zijn huiswerk. Met eten en een uurtje ontspannen doen is de dag dan al weer om. Dus moet het in het weekend.

Zoon had zelf trouwens een heel leuk idee. Hij wil volgende zomer graag naar het land van zijn vader op vakantie en daar dan helpen bij een project voor gehandicapte kinderen. Dat heeft zijn zus ook gedaan een paar jaar geleden.

Dan heeft hij nog zo'n 10 uur over dus daarvan kan hij dan fijn boodschappen gaan doen voor de buren of zo

Bij mijn dochter op school schijnen ze er wel een week voor vrij te krijgen. Maar daar weet ik het fijne nog niet van.

Maylise

Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2009 om 22:01

Nuttig

Hier hebben ze allebei een week school lesvrij gekregen om te vullen met stage. Dat gold op hun middelbare school voor alle niveaus, van Tl tot gym.
Het was wel echt bijzonder nuttig (en dat kan ik niet van elke gewone schoolweek zeggen) Oudste was geschokt over de gang van zaken in het verzorgingshuis (ze heeft in haar week stage zelf alleen op een groep gestaan...), tweede heeft haar soort werk gevonden dankzij haar stage. Het lijkt mij wel zodanig nuttig dat het binnen schooltijd moet kunnen, zolang er geen sprake is van een beroepsopleiding megt stage in je toekomstige beroep, dan ligt het weer heel anders.

amk

amk

22-10-2009 om 22:31

Vakantieweek

Als het buiten de schooluren om moet kun je natuurlijk ook een vakantieweek gebruiken.

nelly3

nelly3

22-10-2009 om 23:15 Topicstarter

Vakantie

Ja dat kan dat is 1 week is 40 uur en dan nog ruim 2 dagen.....

nelly3

nelly3

23-10-2009 om 00:04 Topicstarter

Rare reactie's

Nou ga ik het toch even voor mijn zoon opnemen, jullie hebben wel snel en makkelijk een oordeel over iemand.
Tirza: de stage onderschooltijd, bedoel ik mee dat net als bij zijn broer op het vmbo, dat er een week lessen wordt verangen door stage.
Verder vind ik je opmerking 'Ik mag toch aannemen dat het jou zelfs als alleenstaande moeder lukt om hem te eten te geven ' niet getuigen van enig gevoel. en kwetsend! daar ik idd periode's heb
gehad dat dit heel moeilijk was.
Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe het is om keihard te werken en toch maar net genoeg over te houden voor het hoogste noodzakelijke voor je kinderen (sorry als ik fel overkom, maar dit raakt me écht)
Verder hoeft hij niet te leren volhouden en doorzetten,door boodschappen te doen voor bejaarden die jongen heeft in zijn 17 jaar op deze aardbol al genoeg meegemaakt om dat te kunnen.
Hij heeft vorig jaar zijn vakantie naar Spanje bij elkaar gespaart van die 3 euro zoveel per uur
die hij verdient met zijn bijbaantje. Ik neem daar mijn petje voor af en denk dat er niet zo heel veel kinderen hem dat nadoen.
Voor sus-anne: Natuurlijk gaat school voor werk, hij weet heel goed waar zijn prioriteiten liggen, hij wil na zijn eindexamen naar de uniersiteit en daar werkt hij hard voor.
Uitgaan doet hij hooguit 1 keer per maand, omdat dit gewoon enorm duur is.
Misschien ben ik zelf niet duidelijk genoeg geweest omdat ik geschreven heb, dat hij werkt voor uitgaan ed, ik bedoel hier mee uitgaan, een shirtje kopen, bel tegoed, eens naar de stad met de bus enz.gewoon de puber dingen waar in jullie gevallen waarschijnlijk jullie kinderen hier geld voor krijgen van jullie als ouder(s). Hier kan dat gewoon veel minder.
Ik vind echt dat jullie erg negatief reageren op mijn bericht behalve Maylisse, mijn dank hier voor Maylisse
Het is heel makkelijk om gelijk maar te oordelen.
Ik blijf erbij dat voor míjn kinderen de maatschappelijke stage niets toevoegt, voor anderen ligt dit waarschijnlijk anders, mijn kinderen weten hoe het in een verpleeghuis toegaat, heb daar zelf gewerkt, ze zijn regelmatig mee geweest en mijn oma daar ook bezocht.
We zijn jaren betrokken geweest bij voetbal voor geestelijk gehandicapten, waar ze toen ze klein waren altijd mee naar toe gingen.
Wat ik hiermee zeggen is is dat ik het niet nodig vind dat de school dit overneemt, die sociale verantwoordelijkheid kan ik ze zélf wel bij brengen.
Nelly

nelly3

nelly3

23-10-2009 om 00:14 Topicstarter

Nog wat vergeten

Ben ik nog de dagelijkse bezoeken maanden aan een stuk naar het ziekenhuis vergeten toen hun stiefvader daar lag. Waar ze al jong van geleerd hebben dat niet alles vanzelfsprekend is, zeker toen hij na ruim 2 jaar ziek zijn geweest overleden is.
Geloof dat ik helemaal geen zin meer heb in dit forum.
Nelly

Jujube

Jujube

23-10-2009 om 00:53

Prima

Ik vind een maatschappelijke stage een goed iets. Als het goed is, komen de jongeren in aanraking met zaken waar ze gewoonlijk niet mee in aanraking komen.
Zoon heeft vorig jaar in havo-4 een tijdlang 1 avond per week stage gelopen in een bejaardentehuis. Hij organiseerde daar, samen met een klasgenoot, bijvoorbeeld een bingo-avond, filmavond e.d. voor de bewoners. Hij is vooral geschrokken van hoe het vaste personeel met de bewoners om gaat. Ze werden als kleine kinderen toegesproken, echt heel sneu. Ook heeft hij een sport/spellendag begeleid voor kinderen van asielzoekers. Ik zie zeker het nut van deze stage, maar vind wel dat het (deels) tijdens schooltijd plaats zou moeten vinden, zeker nu het 70 uur wordt.
Groet,
Jujube

Nelly

het is niet mijn bedoeling om op jouw zoon persoonlijk te oordelen ,ik oordeel op de situatie .
en de mening die ik geef is hoe het er hier aan toe gaat,hoe ik er over denk,hoe wij het zelf doen met onze eigen kinderen.
bij ons is de regel:school gaat voor bijbaan,dus stage ook.en je kan die stage onzin vinden omdat jouw zoon al genoeg ellende heeft meegemaakt,maar daar kan school natuurlijk geen rekening mee houden.ik heb het gevoel dat je in de slachtoffer rol kruipt( zo van,mijn kind heeft al zo veel meegemaakt,en dan moet hij ook nog stage lopen)Stap daar eens uit,leer je kind dat het leven nu eenmaal niet altijd leuk is,en dat er soms dingen gewoon moeten gebeuren.
overigens oordeel je nu zelf ook*gewoon de puber dingen waar in jullie gevallen waarschijnlijk jullie kinderen hier geld voor krijgen van jullie als ouder(s). *
hoe weet jij dat? waar baseer jij dat op?
mijn kinderen krijgen vanaf de brugklas 10 euro zakgeld per maand,alles wat ze meer willen,daar moeten ze voor gaan werken,en dat doen ze dan ook.en als ze vanwege stage of schoolwerk in tijdnood komen ,dan moeten ze minder gaan werken( tijdelijk)én hebben ze minder geld voor leuke dingen,zo is het leven nu eenmaal,je kan niet alles hebben.

En nog iets nelly

je stelt een hele duidelijke vraag in je eerste posting.
nelly*Hoe is dit bij jullie geregeld? Vinden jullie het nuttig?.

Dan blijkt dat niet iedereen het met je eens is,en heb je opeens *geen zin meer in dit forum*.
je wilde toch meningen horen?respecteer die dan ook.

of mogen alleen de mensen die het met je eens zijn reageren?

nelly3

nelly3

23-10-2009 om 08:41 Topicstarter

Vraag

Ik vraag toch niet om opvoedkundig adies en comentaar op de manier waarop ik mijn kinderen opvoed en een wijzend vingertje en kwetsende opmerkingen.
Ik vraag wat jullie vinden van de stage en hoe het bij jullie geregeld is.
Dan krijg ik reacties alsof mijn zoon een soort van feestbeest is die best wat minder mag stappen zijn bijbaantje moet laten vallen voor zijn stage en dat ik hem moet leren dat het leven niet altijd makkelijk en leuk is , daar heb ik op gereageerd, want dat was ook helemaal mijn vraag niet.

nelly3

nelly3

23-10-2009 om 09:00 Topicstarter

Re nelly

Ik ben en voel me geen slachtoffer, daar ben ik te sterk voor.
Mijn zoon net zo min,
Ik heb niet om een oordeel over mijn situatie gevraagd, mag je best geven
en daar ben ik het dan niet mee eens, geen enkel probleem.
snap alleen niet dat jij kan zeggen
,leer je kind dat het leven nu eenmaal niet altijd leuk is,en dat er soms dingen gewoon moeten gebeuren
als je mijn reactie gelezen hebt.

Maatschappelijk stage

Let op dames dit is maatschapelijke stage dat is iets heel anders als de gewone stage.

Dit is verplicht en altijd buiten schooltijd.Het is iets doen voor de samenleving en heeft geen enkele invloed of toevoeging op je opleiding.

Ik vind die stage ook vrij zinloos.Mijn kids helpen mij omdat ik zelf niet goed kan functioneren in mijn huishouden en dat telt niet.Ze moeten dus mij laten zitten en een ander gaan helpen voor hun stage uren.

Het mag niet betaald worden.Ik vind juist dat ze op deze manier het vrijwillig helpen van andere mensen zo door hun strot duwen dat het niet meer leuk is voor die pubers en het juist het tegen overgestelde te weeg brengt.

O nog even

Bij ons reageren de bejaardehuizen gewoon onbeschoft en boos als de kinderen bellen voor een maatschapelijke stageplek.Ze moesten maar tegen hun vriendjes zeggen dat er niemand meer moet bellen want ze doen niet mee aan die onzin!

Fatima

Fatima

23-10-2009 om 10:29

Voor branca2

Branca2, jij kunt het makkelijk oplossen als je zoon een vriendje heeft die ook thuis moet meehelpen. Of die een oma heeft die nog alleen woont en hulp nodig heeft. Dan gaat dat vriendje jou helpen en jouw zoon thuis bij dat vriendje. Elke week een uurtje en je komt aan die 40 uur die het nu nog is.

Klaartje

Klaartje

23-10-2009 om 10:46

Er telt best veel mee.

Onze zoon heeft in het eerste jaar MBO ook zoiets gedaan.Ik weet niet meer hoeveel uur. Hij had al een aantal keer op school geholpen met ouderavonden e.d. en toen bleek dat hij zijn uren al vol had. Hij zit (als enige in zijn klas) op kamers en moet ook nog zijn potje koken als hij uit school komt. In het weekend nog een bijbaan want ook zijn huur moet betaald, wij doen dat ook zomaar niet. Hij had toen ook zo'n 32 uur les per week. Het jaar daarvoor toen hij nog thuis woonde trainde hij nog een voetbalploegje, zoiets telt ook mee.
Je hoeft echt niet alleen in een bejaardenhuis te werken hoor, er zijn zoveel dingen. Bij een jeugdhonk kun je vaak ook terecht of een kinderdagverblijf. Ik vind wel dat een deel van de stage bij 40 uur of meer best een paar uur onder schooltijd mag vallen. Komt er een lagere schoolklas bij de middelbare kijken en help je mee uitleg te geven, dan vind ik dat er ook onder vallen.

Meetellen en nuttig

Hier hebben ze het ook al 2 jaar geleden ingevoerd. Bij mijn weten 40 uur, maar dat zou ook best anders kunnen zijn. Even zien...Oudste helpt elke zomervakantie al een aantal dagen in een kindervakantiedorp (=5 dagen) dat telt mee. Ze 'helpt' bij de gym van de kleuters (=1 uur per week hele jaar=28 uur?) dat telt ook mee. Ze organiseren elk jaar met de bovenbouw een 'goede doelen actie' waarbij ze 'iets' doen om geld op te halen voor iets.(telt ook mee, inclusief voorbereiding etc.) en ze gaat wel eens met mij mee naar het werk als ik 'handen'nodig heb (= 4 keer per jaar 1 halve dag) of omdat de zwarte piet ziek is geworden en ik een invaller nodig heb...allemaal vrijwillig dus telt ook mee.
Nou en klaar is kees dus.
Ze doet er niks 'anders'voor dan voor de invoering van de maatschappelijke stage. O,ja ze heeft wél een weekje extra vakantie die eigenlijk bedoeld is om je maatschappelijke stage 'af' te maken...en die zij dus luierend doorbrengt omdat ze d'r uren allang vol heeft.
En ik werk op een plek waar ze ons ook compleet 'plat' bellen voor die maatschappelijke stage, met name voor die week dat ze vrij hebben en hoewel wij niet zo 'onbeschoft' doen als hierboven wordt verteld zitten wij ook écht niet te wachten op 1 week 100 pubers die 's even 'lekker komen helpen'. Wat moeten we ermee? Wij hebben zowiezo amper 'werk' voor 1 keer, je bent méér tijd kwijt aan hun uitleggen en begeleiden dan dat het wat oplevert. Wij hebben wel graag (ook pubers welkom) vrijwilligers die b.v. wekelijks een 1uurtje of 2 uurtjes kunnen vrijmaken het hele jaar door...en dat zeggen we dan ook tegen de pubers die voor die week bellen, maar zo raar dan horen we nooit meer wat van ze.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2009 om 15:58

Die 70 uur en nelly3

Zijn niet echt 70 klokuren in mijn ervaring. Er wordt een bepaalde belasting aan toegekend, die niet altijd gelijk staat aan de werkelijke uren.
Nelly3, ik ga af op wat jij schrijft. Dat er veel meer is (geweest) in je leven dat neem ik direct aan - maar dat kan ik niet weten. Ik zie de term "alleenstaande moeder" niet meteen als iemand die geen geld heeft, dat heeft niet altijd direct met elkaar te maken. Overigens doe je het zelf net zo hard: je weet ook hoe andere ouders met hun pubers omgaan en dat ze ze vast wel bakken met geld geven. Nou, ik heb een verrassing voor je: niet dus.
Je vindt de maatschappelijke stage voor jouw kinderen niet relevant want ze weten al overal van. Tja, dan zou ik zo zeggen: schrijf een brief aan de directie en vraag ontheffing. Ik vind Engels niet relevant voor mijn kinderen, LO ook niet en maatschappijleer al helemaal niet. Het is míj niet gelukt om ontheffing te krijgen, terwijl ik toch echt aan kon tonen dat ze het niet nodig hadden.

Tirza

nelly3

nelly3

23-10-2009 om 16:27 Topicstarter

Oor tirza

"Ik mag toch aannemen dat het jou zelfs als alleenstaande moeder lukt om hem te eten te geven. "
Wat bedoel je er dán mee??? met name het woordje 'zelfs'
Kwam bij mij gewoon heel hard binnen, natuurlijk weet je niks van mij vandaar dat het misschien beter is om genuanceerder te antwoorden.

Verder heb ik bewust het woord 'waarschijnlijk' gebruikt toen ik het over andere pubers had omdat ik dat idd niet weet heb het trouwens niet over bakken geld gehad.
Vind jouw reactie om proberen ontheffing te vragen erg flauw.
Nelly

Vic

Vic

23-10-2009 om 19:11

Zonder stage

Wie is er nog meer zonder stage groot geworden?
Ik wist niet dat dat tegenwoordig verplicht was, wel dat er ooit eens sprake van was ter vervanging van de dienstplicht.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2009 om 21:59

70 uur

Ik vind 70 uur best veel moet ik zeggen. Het zal over het algemeen wel gehaald kunnen worden, maar naast alles wat ze al hebben is het niet zomaar iets. Op zich vind ik een maatschappelijke stage helemaal geen onzin. Laat die ´koters´ maar eens aan iets snuffelen waar ze normaal niet mee te maken hebben. En natúúrlijk zitten tussen al die jongeren mensen die al het een en ander hebben mogen of moeten ervaren, maar dat hou je altijd. Daar kun je geen onderscheid in gaan maken. Maar door de hoeveelheid uren die ze in die stage moeten maken krijg ik bijna het gevoel dat de overheid op die manier vrijwilligers ´ronselt´. Met 40 uur zouden ze ook al ervaring op kunnen doen. 10 weken lang 4 uur per week, 20 weken 2 uur per week. Precies het aantal uurtjes waar iemand als Albana blij mee zou zijn. Mooi toch?
Ik vind het best bijzonder dat een aantal van jullie het de normaalste zaak vinden dat jongeren hun eigen bezigheden maar moeten opgeven voor een maatschappelijke stage. De baan van een 16 jarige die naast school werkt neem ik serieus. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat ze dat dan maar op moeten geven. Het wordt blijkbaar bijzonder gevonden dat in die leeftijdscategorie jongeren bestaan die geen geld krijgen van hun ouders maar dat zelf moeten verdienen. Willen ze eens een mooie spijkerbroek dan kunnen ze niet zomaar bij hun ouders aankloppen, die hebben het niet. Voor die jongeren zou het heel vervelend zijn als ze geen tijd meer hebben voor hun werk.
Als stage onder de noemer school valt, ruim er dan ook wat schooltijd voor in, voor álle niveaus. Mijn dochter mag dit jaar bijvoorbeeld twee schooldagen 'snipperen' voor open dagen op het HBO. Laat dat nou vooral op zaterdagen georganiseerd worden! Ze zouden die uren dus ook beschikbaar kunnen stellen voor maatschappelijke stage-uren. Dat is toch alweer zo'n 14/16 uur.

Kaaskopje?

kaaskopje: *Het wordt blijkbaar bijzonder gevonden dat in die leeftijdscategorie jongeren bestaan die geen geld krijgen van hun ouders maar dat zelf moeten verdienen. *

waar lees jij dat?

het gaat om welgeteld 2 uur(!!!)per week.dat is toch niet zo heel veel?en een kind wat normaal 10 uur per week werkt,zou dan toch 8 uur kunnen gaan werken?zodat hij niet zonder geld zit,maar even wat minder te besteden heeft.
bovendien, het is maar tijdelijk,en het kan ook nog in de schoolvakantie (12 weken per jaar vakantie).
ik vind het vreemd dat er ouders zijn die drama maken van 2 uur stage per week.

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2009 om 23:24

Nelly3

Zelfs - dat bedoel ik precies zoals het er staat. Ik denk dat het in NL zelfs een alleenstaande moeder moet lukken om haar kinderen te eten te geven. Je positioneert het werken van je zoon als strikt noodzakelijk omdat je een alleenstaande moeder bent.
Ontheffing vragen vind je flauw. Ik wilde er mee laten zien dat je wel zo véél dingen flauwekul kunt vinden op school en dat je die tóch gewoon zult moeten doen. Ik vind huiswerk bijv. flauwekul, dat kan makkelijk anders geregeld worden. En dat gebeurt ook niet.
Kaaskopje: die 70 uur heb je zo vol, echt waar. Juist als je het mag verdelen en het niet in één of twee weken hoeft te stoppen. Meehelpen in de kleuterklassen van je ouwe basisschool, de F-jes op de voetbal trainen, een scoutingkamp leiden, collectes lopen, in het asiel helpen: het telt allemaal. En ja, ik neem werken van 16jarigen ook serieus. Maar hun schoolwerk/verplichtingen nog nét iets serieuzer.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.