Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Marihuana, advies

graag hoor ik jullie mening over wat volgens jullie werkt en wat niet.
in ons dorp, wat vrij afgelegen ligt, geen openbaar vervoer, dus de kinderen zijn op lokaal vermaak en elkaar aangewezen, is er een cultuur ontstaan dat het 'cool' is om marijuana te roken. Vooral is er nu een groep van 14.15 en 16 jarigen die dat met enige regelmaat (enkele malen per week!) doet. Een enkel kind is van school gestuurd (private school, dus dat kan), maar de kinderen die hier in het dorp wonen en naar school gaan gaan gewoon door. Vrij recent heeft een van de kinderen een motorfiets ongeval gehad, gebroken bekken, terwijl hij stoned was. Het is onduidelijk hoe ze eraan komen, veel geld is er niet in omloop!
Vanuit mijn beroep, maar ook vanuit mijn ouderzijn, maak ik me grote zorgen en wil graag iets 'doen'. maar wat.
voorlichting wordt er volop gegeven, aan ouders, aan kinderen; politie er bij betrekken? nog eens een keer een voorlichtings avond? we hebben een aantal jaren geleden een voorlichtings avond gehad met een ex verslaafde, dat heeft wel indruk gemaakt toen.
hebben jullie ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bezorgd

Kan me goed voorstellen dat je als ouder bezorgd bent over middelengebruik en de gevolgen daarvan. Vraag je zelf af wat je wilt bereiken. En hoe. En of je wel verder wil denken dan je eigen kind en je eigen gezin want de meningen rondom middelengebruik kunnen verschillen.
Ik zou hier ook niet blij van worden maar eerder proberen zaken in goede banen te leiden dan strenge maatregelen te nemen die kinderen van je verwijderen. Mijn eerste reactie zou dan ook zijn om alternatieven aan te bieden als sport en chocola, veiliger methoden om een kick van te krijgen en dan toch weer meer ontmoetingsmogelijkheden voor jongeren creeeren zonder dat ik het middelengebruik rechtstreeks torpedeer. Ik benadruk bij zoon ook altijd dat ik niet omval van een biertje maar dat je dat beter niet op straat kunt doen maar thuis bij jezelf of bij anderen en geen risico wil lopen want je kunt zaken onderweg niet meer goed inschatten. En dat kan niet de bedoeling zijn. Maar plezier mag.

Cultuur

Ik denk toch dat je hierbij toch wel rekening moet houden met de cultuurverschillen tussen Nederland en Australië.

Als ik het niet mis heb is de afstand tussen ouders en tieners in Australië toch stukken groter als in Nederland, in Nederland overleg je meer met kinderen, terwijl in Australië je als tiener minder aan je ouders vertelt en minder met ze overlegt. De acceptatie van pot is in Australië ook wat anders als in Nederland.

Mij idee is dat je zeker in een wat ruralere gemeenschap als bezorgde volwassene of ouder er in Australië NOG moeilijker tussenkomt als in Nederland.

Wat zegt school? Wat zeggen andere ouders? Wat zegt de community op zich? Wat zegt de politie?

ozzieozzie

ozzieozzie

06-06-2011 om 00:09 Topicstarter

Reactie

Ja, ik heb kinderen in die leeftijdsgroep, maar nee, die gebruiken niet. Ik heb een gecombineerde zorg; niet alleen omdat ik me erg betrokken voel bij die leeftijdsgroep gezien de leeftijd van mijn eigen kids, maar ook vanuit mijn beroep.
ik ben het niet helemaal met je eens dirksmama dat ouders hier een minder goed contact met hun kinderen hebben, natuurlijk zijn er sommige ouders minder en andere meer, maar in het algemeen is er goed contact.
het cultuur verschil zit er meer in denk ik dat mn alcohol is zeer geaccepteerd en wordt zelfs geprezen door sommige ouders (!), maar ook veel ouders zeggen mbt MJ, tja, dat heb ik zelf ook gedaan en zie, ik ben er toch goed vanaf gekomen?
ofschoon we rural en geïsoleerd wonen, is er volop vertier voor de kinderen, dwz in de winter - dan zitten ze allemaal vrijwel iedere dag op de berg, skien/snowboarden; er zijn allerlei trainingsprogramma's, wedstrijden waar volop aan meegedaan wordt, op hoog nivo. In de zomer is het rustiger, en moeten ze meer hun eigen vertier zoeken - motorbike, mountainbike, zeilen. Maar ook dan zijn ze vooral met sport bezig. Het economisch nivo ligt hoog, gezondheid ligt hoog.
Mijn vraag is vooral, wat heeft in jullie ervaring gewerkt? Of is het gewoon iets wat geaccepteerd moet worden in de community en bij de ouders moet blijven .. (waarbij we als professionals natuurlijk wel de voorlichting etc blijven geven, keer op keer).

Informatie delen

http://www.depers.nl/cultuur/322510/Vinkenoog-nog-een-keer-naar-zijn-tuin.html
Het creatieve gebruik van Simon Vinkenoog.

http://www.the-awakening.net/artikelen/een_heel_bijzonder_kopje_t.html

Marihuana wordt ook gebruikt als pijnbestrijding. En verder is het net als met alcohol een sociale kwestie. En is het ook een genotsmiddel dat je leven kan ontspannen en verrijken mits je er niet de rest van je leven aan opoffert.

Vooral positieve informatie zou ik delen. Wat niet wegneemt dat je de valkuil, verslaving en je leven krijgt eronder te lijden, ook een rol mag hebben. Het liefst met voorbeelden uit de familie of inderdaad een jongere waar het uit de hand liep en moeder plofte en toen is hij gestopt. Social stories, ook op het gebied van de regels, boetes, criminaliteit, strafbaarheid.

En mochten er problemen ontstaan dan handel je naar bevind van zaken en zoekt oplossingen.

Voorkomen kun je het niet.

Niet, misschien niet minder

Maar wel heel anders.
Ik ga regelmatig om met 13-14 jarige Australische pubers en hun omgang met hun ouders is toch werkelijk heel anders dan die van Nederlandse pubers in mijn beleving hoor!
Net zoals de omgang tussen jongens en meisjes ook anders is.
Ik heb de indruk dat de werelden van ouders, pubermeisjes en puberjongens zich toch wat meer gescheiden afspelen als in Nederland.

Alcohol is een heel ander verhaal. Tja, als papa en mama regelmatig lam thuiskomen valt er weinig te verbieden vrees ik.
Had pas geleden avondje met wat moeders. 1 fles wijn p.p. plus 1 om te delen voor de Australische moeders. Zelfs doordeweeks wordt er doorgegaan tot de spraak slepend wordt.

mens

mens

06-06-2011 om 18:08

Brijderstichting

Ik zou contact opnemen met de brijderstichting zij hebben veel ervaring met verslavings zorg maar vooral ook met preventie. Ze geven prima voorlichtingsavonden voor ouders (misschien iets om te organiseren in bv het dorpshuis oid) en ook voor jongeren voor hen vaak door een ervaringsdeskundige. Bij ons op school zijn ze geweest en wij waren erg enthousiast. Bovendien maakt het de stap minder groot voor jongeren om naar het toe te stappen als ze zelf willen stoppen om om hulp te vragen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.