Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mee bemoeien of niet....?


MamaE schreef op 26-04-2023 om 13:12:

Ja oké, niet gezond was misschien te hard gezegd. Dat ze bij jou terecht kan is prima, heel fijn en heel goed. Maar in je eerdere topic wist je ook al precies wat en hoe veel ze dronk op een feestje en volgens mij ook van haar vrienden en vriendinnen.
Van mij hoeft dat niet zo. Dat is voor mijn gevoel net too much.

Een kind dat zich veroordeeld en bespied voelt, zal dat niet delen.  Dat werkt natuurlijk alleen als een kind zich vrij en geborgen voelt. En daarbij, je weet niet wat kinderen niet delen, hè?

Kimdekim

Kimdekim

26-04-2023 om 13:29 Topicstarter

MamaE schreef op 26-04-2023 om 13:12:

Ja oké, niet gezond was misschien te hard gezegd. Dat ze bij jou terecht kan is prima, heel fijn en heel goed. Maar in je eerdere topic wist je ook al precies wat en hoe veel ze dronk op een feestje en volgens mij ook van haar vrienden en vriendinnen.
Van mij hoeft dat niet zo. Dat is voor mijn gevoel net too much.

Voor haar is dat hetzelfde delen als wat ze die dag op haar boterham heeft gehad.  Ze weet dat ik drinken niet perse veroordeel, dus kan ze eerlijk aangeven wat ze heeft gedronken.  Overigens was dat hele feestje de beste les want ze heeft sindsdien niet meer gedronken.  

Kimdekim

Kimdekim

26-04-2023 om 13:30 Topicstarter

Philou schreef op 26-04-2023 om 13:18:

[..]

Een kind dat zich veroordeeld en bespied voelt, zal dat niet delen. Dat werkt natuurlijk alleen als een kind zich vrij en geborgen voelt. En daarbij, je weet niet wat kinderen niet delen, hè?

Nou dát bedoel ik dus. 

Kimdekim schreef op 26-04-2023 om 13:29:

[..]

Voor haar is dat hetzelfde delen als wat ze die dag op haar boterham heeft gehad. Ze weet dat ik drinken niet perse veroordeel, dus kan ze eerlijk aangeven wat ze heeft gedronken. Overigens was dat hele feestje de beste les want ze heeft sindsdien niet meer gedronken.

Dat het kan is heel fijn, dat veroordeel ik ook niet. Maar dat je ook van al je vrienden weet wat en hoe veel ze drinken én dat ook met je moeder deelt...ik vind het voor een puber een aparte behoefte.

Komt misschien ook omdat mijn vader het altijd wilde weten, maar het nooit geloofde. Terwijl we wel mochten drinken, dus dat was het probleem niet. 
Eerlijk gezegd had ik het niet zo chill gevonden als mijn vrienden met hun ouders hadden gedeeld wat en hoeveel ik dronk. Niet dat dat extreem veel was of geheim of zo, maar het voegt niks toe aan die mensen hun leven om die informatie allemaal te hebben. Ik vind zo veel informatie ook onder 'breinvervuiling' vallen.

Kimdekim

Kimdekim

26-04-2023 om 13:40 Topicstarter

ik weet ook helemaal niet precies wat iedereen drinkt. Dus ik weet niet waarom je dat denkt. Misschien dat ik dat op het feestje wel gevraagd had omdat de politie toen geweest is en ik heb gevraagd of er mensen dronken waren.  En als ze bij ons zitten zie ik ook wel eens wat er gedronken wordt maar verder niet.   Over vriendinnen zegt ze niets behalve als die het zelf vertellen. 

Kimdekim schreef op 26-04-2023 om 13:40:

ik weet ook helemaal niet precies wat iedereen drinkt. Dus ik weet niet waarom je dat denkt. Misschien dat ik dat op het feestje wel gevraagd had omdat de politie toen geweest is en ik heb gevraagd of er mensen dronken waren. En als ze bij ons zitten zie ik ook wel eens wat er gedronken wordt maar verder niet. Over vriendinnen zegt ze niets behalve als die het zelf vertellen.

Dan was ik te voorbarig en heb ik onterechte aannames gedaan. Niet netjes van mij. Mijn oprechte excuses daarvoor. 

Kimdekim schreef op 26-04-2023 om 12:45:

[..]

Nee. Ik weet ook niet alles wat zij met haar vrienden en vriendinnen bespreekt en dat hoeft ook niet. Maar ik heb na dit gebeuren natuurlijk wel met 2 boze pubers een half uur in de auto gezeten. En dan zeggen ze dus veel. Daarnaast zegt mijn dochter echt alleen maar wat ze kwijt wil. Het is niet dat ze elke dag een verslag af moet leggen over haar sociale contacten. Jij kan dat niet gezond vinden, ik vind dat fijn. Ze weet dat ze bij me terecht kan.

Ik vind dit ook juist heel belangrijk. Ik denk datcje je eerder zorgen moet maken als alles achter je rug om gebeurd. Jongeren worden juist stiekem als ze het idee hebben dat ze niet bij je terecht kunnen.

Je moet juist zorgen voor een open houding

Kimdekim

Kimdekim

26-04-2023 om 14:23 Topicstarter

MamaE schreef op 26-04-2023 om 13:42:

[..]

Dan was ik te voorbarig en heb ik onterechte aannames gedaan. Niet netjes van mij. Mijn oprechte excuses daarvoor.

Je hoeft geen sorry te zeggen.  Bij deze discussies is het denk ik normaal dat je in je hoofd het plaatje compleet probeert te maken.  Het is juist goed dat je het vraagt want dan kan ik antwoord geven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.