linda75
13-06-2017 om 08:45
meebetalen aan brommer of niet
Onze zoon wordt over een half jaar 16 en reist momenteel elke dag 30-45 minuten met de bus naar school. soms moet hij op school een half uur wachten voor de bus terug gaat en soms komt hij ook een half uur te vroeg aan op school. Hij heeft hier nooit over geklaagd en krijgt van ons de reiskosten gewoon vergoed in de vorm van een ov kaart. Nu wilt hij graag op zijn 16e en brommertje kopen zodat hij wat vrijer is in het reizen. ik kan me hier iets bij voorstellen. Als hij uit school met een klasgenoot meegaat is hij soms 1.5 uur aan het reizen om thuis te komen. Helaas wonen we in de polder, een andere oplossing is er niet. Als ouders zijnde rijden we ook geregeld op en neer naar klasgenoten ik vind dit geen enkel probleem. Maar ik snap zijn gedachten van vrijheid wel.
Nu hebben wij in eerste instantie gezegd dat hij dan zijn jaarabonnement gewoon in geld krijgt van ons en daar dan zijn benzine van kan betalen maar hij heeft zitten rekenen en dan kost hem dat geld.
Nu zit hij te kijken naar een elektrische brommer echter is de aanschaf van zo een behoorlijk hoog ( 1500 euro ongeveer)
Hem laten wachten tot zijn autorijbewijs is een optie maar dan zijn we nog anderhalf jaar verder dus dat is in zijn optiek geen optie.
Zouden jullie extra meebetalen als ouder zijnde?? Hij doet erg goed zijn best op school en heeft al vier krantenwijken. Dus in mijn ogen doet hij erg goed zijn best en ik ga niet nog meer van hem vragen om aan geld te komen, Ik kan me wel voorstellen dat hij het zonde vind van zijn eigen verdiende geld daar zijn reiskosten van te moeten betalen. Ik zou ook minder vaak hoeven te rijden wat mij ook benzine scheelt. Ergens zit ik er nu aan te denken om de brommer voor hem te kopen en dat hij dan geen reiskostenvergoeding meer krijgt maar gewoon gratis kan laden thuis. Maar goed ff 1500 euro is ook best een geld.. Wat is wijsheid...( overigens snap ik dat je niet in ieders portomonee kan kijken hoor maar wij kunnen het betalen)

specht
13-06-2017 om 09:06
Ik denk dat ik in jullie geval aan een brommer zou meebetalen als ik het kon missen.
Het scheelt hem echt veel tijd,
Het voorkomt overigens ook dat hij een krot gaat kopen, nu kun je mee beslissen met wat hij koopt.
Ik zou denk ik 50/50 doen, de zomervakantie komt eraan dus veel tijd om bij te verdienen.
Denk er wel aan dat er ook nog verzekerings kosten bijkomen.
Als je nog meer kinderen hebt, bedenk dan ook of je het tzt. voor hen kunt betalen voordat je iets toezegt.

Ad Hombre
13-06-2017 om 09:23
50/50
Hij is goed bezig met zijn krantenwijken en het rekenen of hij uitkomt. Ik zou de helft erbij leggen den ik en 'gratis' laden, dat kost niet zoveel.

Vesta
13-06-2017 om 09:25
rijbewijs
Heeft hij zijn brommerrijbewijs al? Want die kosten komen er ook nog bij als je nog geen autorijbewijs hebt.

Lou
13-06-2017 om 09:54
In dit geval zou ik minstens de helft betalen denk ik. Of zelfs helemaal. Het gaat om reiskosten voor school, dat zie ik toch als kosten voor ouders. Het wordt het wel duurder dan nu, maar ja, het verschil in reistijd is dan ook wel enorm. Het is niet je zoon z'n schuld dat hij zo ver weg van school woont en dat de busverbindingen zo onhandig zijn.

Ad Hombre
13-06-2017 om 10:06
Schuld
"Het is niet je zoon z'n schuld dat hij zo ver weg van school woont en dat de busverbindingen zo onhandig zijn."
Wat heeft schuld ermee te maken?

Lou
13-06-2017 om 10:25
Niets Ik bedoel daarmee alleen te verduidelijk wat ik daarvoor al zei: het gaat om reiskosten voor school, dat zie ik toch in de eerste plaats als kosten voor ouders.

linda75
13-06-2017 om 11:54
ik snap jullie
Ik snap jullie opmerking hoor over " schuld" En ik neig ook erna om mee te betalen. een jaarabonnement kost ons 800 euro dus met twee jaar heb ik het er uit zeg maar. Hij moet ook nog twee jaar naar school. Als ik het zo beredeneer kost het mij niets. We hebben al afgesproken dat hij zijn brommer bewijs van ons krijgt. Ergens dacht ik nog een concept te maken dat hij de helft krijgt en het jaar erop de andere helft maar dan moet hij dus even 700 a 800 euro neerleggen en ergens vind ik dat niet fair. Het is immers idd niet zijn schuld dat het vervoer naar de school net niet lekker loopt.
Als hij van de HAVO afkomt kan ik de brommer evt doorschuiven naar onze dochter.. In dat opzicht denk ik ik koop hem voor hem en dan blijft hij van ons zeg maar.... Maar ja je wilt ook dat ze er wel zuinig mee omgaan..... en dat is nog wel eens een dingetje bij hem... maar goed daar kan ik wel duidelijke afspraken over maken... Standaard onderhoud betalen wij.. schade ed zijn voor eigen rekening???? Hij kan bijv ook zomaar zijn fiets een dag buiten laten staan.. Dat moet je met een scooter niet doen.. We wonen bij de kust dus dat roest zo weg..

kenfan
13-06-2017 om 11:58
Schuld /gevolg/conseqeuntie
Schuld is een groot woord, maar als je kiest voor de geneugten van het buitenleven dan veroordeel je niet rijvaardige gezinsleden tot afhankelijkheid of mijl op zeven reistijden. Mijn rijlessen een drama,blijkbaar ontbreken er wat essentiële verbinden tussen de hersenhelften ofzo, maar tot een rijbewijs hebben ze niet gehaald. We zijn als gezin diverse malen verhuisd, ik heb er niet over gepiekerd om in het buitengebied of een dorp zonder voorzieningen te gaan wonen.
Ik snap het helemaal dat een zestienjarige graag zelfstandig wil zijn. Dat vind ik ook iets om te stimuleren. En anderhalf jaar lijkt op die leeftijd nog een eeuwigheid.
Jouw zoon is een oppassende , verantwoordelijke jongen. ALs ik het kon lijden,zou ik in jouw geval die brommer samen gaan uitzoeken, kopen en dan zou ik 'm misschien nog gewoon betalen ook. Geweldig zo'n puber die niet zeurt en klaagt.
Bij mijn stadskroost zou ik nog geen dubbeltje bijdragen, al haalden ze negens en tienen op het tweetalig gymnasium en brachten ze de halve oplage van de Volkskrant rond.

Triva
13-06-2017 om 12:00
ter verduidelijking
Hoeveel betaal je nu voor dat jaarabo en komen daar nog de extra kosten bij als hij verder weg reist naar een vriend? Tel daar dan nog een grove schatting op jullie brandstofkosten als je hem haalt: hoeveel is dat want dan pas kunnen we inschatten hoever dat van 1500 is (wat ik niet zo'n hoog bedrag vind eigenlijk voor een elektrische brommer, is die tweedehands?)

kenfan
13-06-2017 om 12:02
Afspraken
Die zou ik wel maken: boetes, schade en extra benzinekosten voor vrijetijdsgebruik voor hem, en nooit met een slok alcohol die brommer op.

linda75
13-06-2017 om 12:05
Een nieuwe is bijna niet te betalen.Zijn vaste jaar abonnement is 720 euro.. Zijn klasgenoten vallen allemaal binnen dezelfde zone als school.. een enkeling valt er net buiten, maar dat is dan 1 euro ongeveer. Dat wordt automatisch afgeschreven en ik denk dat mij dat nog geen 40 extra p jaar kost. Ik denk dat we hem gemiddeld 2 x p mnd ophalen en die afstand is dan gemiddeld 20 km enkele reis dus zeg maar 80 km p maand komt dus ook neer op een kleine 10 euro. Al met al denk ik dus dat zijn totale reiskosten rond de 800 a 850 euro. p jaar zit.

linda75
13-06-2017 om 12:07
elektrisch is goedkoper
Hij heeft al met zijn vader zitten rekenen en zijn school ligt op 21 km van huis.. net ff te ver om te fietsen. Met een gewone brommer is hij meer kwijt aan brandstof ed dan met een elektrische. Daarom gaat zijn voorkeur uit naar een elektrische en met het oog op het milieu kan ik dat nog stimuleren ook. Het laden geschied dat thuis wat ons dan geld gaat kosten maar dat vind ik niet zo erg...

Triva
13-06-2017 om 12:13
Nou
dan ben je dus al op ruim 800 euro en dat is per jaar, dus 1600 euro per twee jaar. Je kunt ook zijn 16jaarskado er bij doen en dan inderdaad verder goede afspraken maken rond boetes wat kenfan al zegt.
Ik begrijp overigens jou 1,5 jaar niet tot de auto. Tot je 18 bent mag je niet alleen rijden in een auto dus dat duurt nog minstens 2,5 jaar.

toat
13-06-2017 om 12:39
wel een deel mee laten betalen maar bij ons komt kind meer erna
Als ik het me kon veroorloven zou ik zeker een flink deel betalen, naast het rijbewijs.
Triva, denk dat ze bedoelt dat hij dan het autorijbewijs heeft en daarom ook meteen scooter mag rijden. Auto idd tot 18 niet alleen. Hier gaat dat hetzelfde: Gewacht tot 17 en meteen autorijlessen.

Lou
13-06-2017 om 13:03
Eruit
Begrijp ik nou goed dat je het geld voor de brommer er in twee jaar 'uit' hebt, vergeleken met de ov-kaart die je nu sowieso al betaalt? Dan zou ik denk ik, als het geld er nu is, de hele brommer met alles erop en eraan betalen. Met extra afspraken uiteraard over schade, alcohol, zuinigheid enzovoorts.

Ad Hombre
13-06-2017 om 13:37
Verzekering
Verzeker dat ding ook tegen diefstal. Ik weet niet hoe groot dat risico tegenwoordig is, maar in mijn tijd...

linda75
13-06-2017 om 15:14
bedankt
Zijn huidige kosten zullen gelijk komen met zijn brommerkosten. ws iets hoger maar heeft daarbij wel meer vrijheid en tijdswinst. Ik heb alleen ergens iets dat hij een deel mee moet betalen zodat hij er zuinig mee om gaat. Zijn fiets staat ook vaak meer naast de deur dan in de garage..en ik wil dat niet met de brommer. Maar goed daar moet ik dan afspraken over maken. iig bedankt voor de reacties zover...

Triva
13-06-2017 om 15:15
nee
Hij zal voorzichtiger zijn als hij de kosten moet betalen van schade, boetes en diefstal...

kenfan
13-06-2017 om 18:06
Bruikleen
Ik zou de vaste kosten betalen en dan zoon duidelijk maken dat die brommer niet zijn eigendom is en dat jullie dus de voorwaarden bepalen waaronder hij hem mag gebruiken. dat hij zich een keer kan vergissen, maar dat bij de tweede keer buiten blijven laten staan de brommer een weekje achter slot en grendel gaat. Ook als hij die zaterdag een feestje heeft, of om half 9 een afspraak heeft bij de tandarts.
Ik ben ook opgegroeid in een kustprovincie waar de middelbare school een regiofunctie had. Alle jongens uit de dorpen hadden op hun zestiende een brommer.

Leen13
13-06-2017 om 18:09
Veilig?
Ik snap het probleem van de afstand maar ik ben blij dat we hier die vraag niet hebben gehad want een brommer in het verkeer is veel onveiliger dan ov of fiets. Dat zou voor mij de overweging zijn.
Verder zou ik er geen punt van maken financieel. En je inderdaad realiseren dat de kosten ook nog kunnen oplopen als dat ding gestolen wordt of je rijdt hem een keer in de prak.

Hanne
13-06-2017 om 18:51
Batterij
Ik denk dat ik de vrijheid die het hem geven zal, de moeite waard zou vinden.
Wel zou ik goed kijken naar de afstand die de batterij in de kou kan afleggen zonder opladen. Warm of koud weer kan de helft van de afstand schelen. En natuurlijk ook andere onderhoudskosten meenemen in je afweging.

Phryne Fisher
13-06-2017 om 18:56
Verzekering
Heb je al gekeken wat een verzekering kost? Vroeger was dat echt honderden euro's per jaar.

Brum
13-06-2017 om 21:02
Kosten
Bedenk wel dat je niet het jaar rondom op een brommer rijdt. Mijn dochter dacht bij -7 ook wel even met de brommer naar school te gaan, ze was snel weer thuis. Als je het kan betalen zou ik dit gewoon doen, naast een abonnement. Het geeft een kind veel vrijheid. Een elektrische ken ik niet, maar laat 'm keurig aan de regels houden i.v.m. Het krijgen van een wok ed. Er gaat iets veranderen in de regelgeving betreffende verkoop van nieuwe tweetaktbrommers. Gebruikt is het lastiger om niet opgevoerde exemplaren te vinden. Het is ook wel handig om hier wat kennis van te hebben..., want ze lopen niet altijd als vanzelf.

Triva
13-06-2017 om 21:06
elektrisch
Verdiep je goed in elektrisch, mijn man wil dat echt niet. Hij moet zomer en winter op dat ding kunnen rijden, schijnt ook veel onderhoud te hebben maar goed dat is de mening van mijn man.

Ad Hombre
13-06-2017 om 21:56
Triva
Misschien zijn die scooters anders, maar ik heb een e-auto en daar geldt dat echt niet voor. OK, de actieradius is wat minder in de winter, maar als je verstandig bent neem je er sowieso een met minstens 2x wat je dagelijks nodig hebt. Onderhoud? Welk onderhoud? Een electrische motor heeft nagenoeg geen onderhoud, zeker vergeleken met een benzinemotor.

linda75
14-06-2017 om 07:35
Hier ook elektrisch
Wij rijden ook elektrisch en bevalt prima. In de winter idd minder ver met volle accu maar alsnog genoeg voor woon werk verkeer. Vrienden van ons rijden al jaren elektrische scooter zonder problemen. En ja met min 7is het een ander verhaal uiteraard mag hij dan met de bus maar met regen kan hij zich gewoon in een regenbak hijsen. Qua veiligheid ben ik niet bang. Hij is serieus genoeg en zijn weg naar school heeft een lang afgescheiden breed fietspad dus kan daar prima overheen.

Jippox
14-06-2017 om 09:53
minder cool
Maar is een e-bike niet iets? Voor die afstand goed te doen, ook in de winter omdat je wel beweegt en jezelf dus warm houdt. Ik zou niet zo blij zijn met een puber die zich alleen nog maar gemotoriseerd verplaatst.

Ad Hombre
14-06-2017 om 10:12
linda75
Die e-scooters zijn wel heel stil (veel stiller dan een e-auto), dus veiligheid is wat dat betreft nog wel een 'dingetje'. Met een normale scooter hoor je op een km afstand al dat er een puber aankomt. Irritant, maar het heeft ook z'n voordelen...
Jippox:
"Ik zou niet zo blij zijn met een puber die zich alleen nog maar gemotoriseerd verplaatst."
Puber zijnde zal hij dan *juist* een scooter willen.

linda75
14-06-2017 om 13:58
beweging genoeg
hij sport al genoeg dus ik zie daar geen Probleem in. en momenteel verplaats hij zich met de bus. Het fietspad ligt geheel los naast de grote weg dus ik voorzie daar ook geen problemen in.. het is een breed dubbelbaans fietspad afgescheiden aan de andere zijde van de autoweg. Alleen hier bij ons in het dorp en in het dorp bij zijn school een paar straten maar nee dat komt wel goed..e bike hebben we geprobeerd maar dan is hij evengoed een uur onderweg. dat weegt weer niet af tegen de bus en als hij naar vrienden gaat is hij ook zo weer een uur of langer aan het terugfietsen.. Nogmaals hij sport genoeg ( 3 x per week) dus mbt lichaamsbeweging is het geen issue.. is meer zijn vrijheid en sneller op en van school zijn.

skik
14-06-2017 om 14:20
Doen
Gun die jongen dat gewoon. Vreselijk irritant toch, afhankelijk zijn van het ov? Een half uur wachten na school tot de bus komt, beperkt zijn in je sociale leven. WA-verzekering kost minder dan een tientje per maand, benzine is ook goed te doen en je zoon krijgt er zo veel vrijheid en zelfstandigheid voor terug. Als je nu een betrouwbare tweedehands koopt bij een winkel en je hem over twee jaar weer verkoopt zijn de aanschafkosten ook te overzien en is het wat minder dramatisch als er iets met de brommer gebeurt.
skik
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.