linda75
13-06-2017 om 08:45
meebetalen aan brommer of niet
Onze zoon wordt over een half jaar 16 en reist momenteel elke dag 30-45 minuten met de bus naar school. soms moet hij op school een half uur wachten voor de bus terug gaat en soms komt hij ook een half uur te vroeg aan op school. Hij heeft hier nooit over geklaagd en krijgt van ons de reiskosten gewoon vergoed in de vorm van een ov kaart. Nu wilt hij graag op zijn 16e en brommertje kopen zodat hij wat vrijer is in het reizen. ik kan me hier iets bij voorstellen. Als hij uit school met een klasgenoot meegaat is hij soms 1.5 uur aan het reizen om thuis te komen. Helaas wonen we in de polder, een andere oplossing is er niet. Als ouders zijnde rijden we ook geregeld op en neer naar klasgenoten ik vind dit geen enkel probleem. Maar ik snap zijn gedachten van vrijheid wel.
Nu hebben wij in eerste instantie gezegd dat hij dan zijn jaarabonnement gewoon in geld krijgt van ons en daar dan zijn benzine van kan betalen maar hij heeft zitten rekenen en dan kost hem dat geld.
Nu zit hij te kijken naar een elektrische brommer echter is de aanschaf van zo een behoorlijk hoog ( 1500 euro ongeveer)
Hem laten wachten tot zijn autorijbewijs is een optie maar dan zijn we nog anderhalf jaar verder dus dat is in zijn optiek geen optie.
Zouden jullie extra meebetalen als ouder zijnde?? Hij doet erg goed zijn best op school en heeft al vier krantenwijken. Dus in mijn ogen doet hij erg goed zijn best en ik ga niet nog meer van hem vragen om aan geld te komen, Ik kan me wel voorstellen dat hij het zonde vind van zijn eigen verdiende geld daar zijn reiskosten van te moeten betalen. Ik zou ook minder vaak hoeven te rijden wat mij ook benzine scheelt. Ergens zit ik er nu aan te denken om de brommer voor hem te kopen en dat hij dan geen reiskostenvergoeding meer krijgt maar gewoon gratis kan laden thuis. Maar goed ff 1500 euro is ook best een geld.. Wat is wijsheid...( overigens snap ik dat je niet in ieders portomonee kan kijken hoor maar wij kunnen het betalen)

specht
14-06-2017 om 14:32
Zusje
Misschien kun je zelfs met hem afspreken dat zijn zusje als het zo uit komt bij hem achterop mag.
In dat geval hebben er zelfs twee voordeel van de brommer, maar ik zou het nooit als harde eis stellen.

Inanna
14-06-2017 om 14:36
zou het ook doen
Ik ben het helemaal met Skik eens.
Ik weet niet of ik voor elektrisch zou gaan, deels vanwege wat Ad ook al zegt, je hoort ze niet aankomen. Deels omdat ik bang zou zijn dat hij met een lege accu komt te staan. Zo moest ik laatst met mijn benzinescooter een paar keer op een dag onverwacht stukken rijden, waardoor ik heel hard door mijn benzine heen ging en ineens bijna zonder zat. Was geen probleem, even langs de pomp en weer door, dat is met elektrisch wat lastiger.
Ik moet ongeveer om de 100 km tanken en dan gaat er iets minder dan 4 liter in de tank.

Brenda
14-06-2017 om 18:09
tweedehandse of nieuwe
Wij hadden vroeger de regel:
Wil je een tweede handse dan betaal je het zelf.
Maar wil je een nieuwe dan legde mijn vader wat bij.
Wij hoefden eigenlijk in elk geval dus zelf ongeveer hetzelfde te betalen. Maar we kozen dan voor een splinternieuwe. En dat had als gevolg dat we jaren met dezelfde deden en we uiteindelijk goedkoper uitkwamen omdat we niet elke keer een andere tweedehandse hoefde te betalen. Ik had de mijne ook nog voor een paar honderd euro kunnen verkopen.

linda75
14-06-2017 om 22:08
bedankt
Bedankt voor de antwoorden. ik ben er idd nu wel over uit dat hij hem van ons zal krijgen maar of ik nieuw of tweedehands en of elektrisch of benzine koop daar gaan we nog even over nadenken. zusje kan mee achterop dat had hij zelf ook al gezegd maar ik weet niet of ik dat wil. een 16 jarige met een 13 jarige. Dat gaan we wel zien
Bedankt zover...

lennest
18-06-2017 om 16:39
doen
Voor mijn zou er geen twijfel zijn, alleen kijkend naar hem: als je het kunt betalen en je weet dat je zoon er zorgvuldig mee omgaat? Maar wel afspraken maken over schades, boetes, alcohol, onverantwoord rijden, uitlenen en dergelijke. Ik geloof wel dat de verzekering duur is. Ik zou er eerder aan denken dat hij mee zou moeten betalen aan de verzekering dan aan de aanschaf.
Maar er is nog iets anders. Ik vermoed dat hij nog op de middelbare school zit? Stel hij gaat volgend jaar naar het mbo of hbo, dan krijgt hij een OV-kaart. Wat ga je dan doen? Zijn alle kosten dan voor hem? Of 'dwing' je hem weer het OV in?
Nog een ander punt: je andere kinderen. Stel je zoon krijgt nu een scooter van 1500 euro, over twee jaar gaat die naar zusje, die krijgt dan een tweedehandsje, misschien nog maar 500 euro waard. Zou dat problemen geven met het zusje? Zo van: 'hij kreeg een haast nieuwe scooter en ik moet het met het afdankertje doen' en dat wat deze brommer stuk gaat omdat-ie te oud is of er moet een nieuwe accu in van 500 euro? Wie betaalt dat dan?
Ik ken genoeg gezinnen waar alles ongeveer op de weegschaal gaat: alle kinderen evenveel.

linda75
18-06-2017 om 22:30
eerst nog vwo
hij heeft nu als ambitie na zijn havo nog vwo te gaan doen dus dan ben ik vier jaar verder. Ik zie het dan tegen die tijd wel. Als mijn dochter dan ook brommer wilt rijden heeft ze net zoveel recht op een knappe als der broer. Vind ze die van der broer goed genoeg krijgt ze wel iets anders.... uiteindelijk krijgen onze kinderen evenveel.. dat weten ze ook... de ene ging op kamp de andere kreeg een concertkaartje incl eten en drinken....

Brum
18-06-2017 om 23:39
Verzekering
Het kost nog een flinke slok, maar er is geen verschil meer tussen schakel of automaat. Veel ouders kiezen er voor om de verzekering op naam van een ouder te zetten i.v.m de veel lagere kosten, met de eventuele gevolgen mocht dit uit komen!. Er zijn ook verzekeringen waarbij je de schadevrije jaren mee mag nemen naar een autoverzekering als de overbruggingsperiode tussen verzekeringen niet te lang is, denk aan ongeveer 4 jaar. Afhankelijk van verzekeraar blijven de schadevrije jaren voor een beperkte periode behouden als je geen voertuig verzekerd hebt, dit geldt ook voor auto!
Sommige verzekeraars sluiten bepaalde brommers uit. (Goh, waarom zou dat nu zijn

Lalena
19-06-2017 om 12:57
nieuw
Gezien de levensduur van accu's beperkt is, zou ik voor een nieuwe gaan, als je elektrisch kiest.
Mijn man gaat elke dag met de scooter naar zijn werk, ook met -7. Daar heeft hij motorhandschoenen voor, ook een aanrader voor jullie zoon, je handen worden namelijk wel echt koud anders.

zebra
19-06-2017 om 13:32
als geld geen probleem is
bij jullie, zou ik in dit geval de brommer zelf betalen. Je zoon doet goed zijn best, werkt best veel, beweegt voldoende en als hij de brommer heeft, is hij een stuk onafhankelijker dan nu.
Onze zoon had het vorig jaar ook over een brommer, ook om dezelfde reden. Maar nu heeft hij het er niet meer over, hij fietst meestal naar school ipv de bus te nemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.