Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
koentje

koentje

05-09-2012 om 09:57

Meefietsvriendje

zoon heeft sinds dit jaar een vriendje in de straat die bij hem op school zit. Hij gaat hem ophalen, hij is nog niet klaar dus hij wachty. Vanochtend zag ik dat moeder zelfs mijn zoon even binnen haalde... Ik weet het niet zeker maar het kan bijna niet anders of ze kwamen te laat. Nu zijn ze op school vrij streng met te laat komen, zal ik het gewoon loslaten? Of moet ik het samen fietsen verbiedenmeteen? Ik vind het eigenlijk ook erg leuk als hij wat meer sociale contacten gaat krijgen. Maar niet ten koste van school natuurlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vanmiddag even vragen

Of ze op tijd waren. En er een praatje aan vast knopen. Hij zal zelf ook wel doorhebben dat te laat komen niet fijn is. En hopelijk met het vriendje een uiterste tijd afspreken van vertrek.

Karmijn

Karmijn

05-09-2012 om 10:08

Niet verbieden

Ik zou dat nooit verbieden.
Ik zou, als ze te laat komen, andere oplossingen gaan zoeken. Bijvoorbeeld zoon in gesprek met vriendje laten gaan, om tot duidelijke afspraken te komen.
Verder begrijp ik dat je zoon een behoorlijk eind moet fietsen? Dat moest ik vroeger ook en toen bleek, dat de tijd die je nodig hebt voor de afstand, zeer flexibel is. Ik kon er drie kwartier over doen, maar ik redde het soms ook in 25 minuten. Dan fietste ik gewoon heel erg hard.

koentje

koentje

05-09-2012 om 10:13

Ja, een flink stuk

en dat is zo; soms komt hij helemaal rood en bezweet thuis, iets vroeger dan anders:'Ik heb zo hard gefietst, mam!!
Maar ik vind het eigenlijk ook niet handig dat buuf hem binnenhaalt. Dat zal ik wel even zeggen als het vaker gebeurt. Tegen zoon dan, dat ik dat niet wil.

mix

mix

05-09-2012 om 11:07

Koentje

vroeger ik, maar ook mijn kinderen hadden de volgende afspraak: bv 8 uur op die en die plek, ben je er niet dan fietst degene die op tijd is naar school.
Zo snijdt dan alleen degene die te laat is zichzelf in de vingers. Zeg bv dat hij op de hoek van de straat wacht ipv bij vriendje voor de deur als je niet wilt dat hij naar binnen gaat bij vriendje.

Jesse_1

Jesse_1

05-09-2012 om 13:57

Verbieden?

School heeft een beleid mbt te laat komen neem ik aan? Ik zou wel even overleggen met zoon dat het zijn eigen verantwoording is om op tijd te komen en dat hij vrij is (blijft) om zelf te fietsen als vriendje niet op tijd is. Misschien dat zoon dat dan ook nog even tegen vriendje moet zeggen.
Zoon lijkt mij oud genoeg om hier de keuzes in te maken.

Vaste tijd en anders alvast vooruit rijden

bij ons was vroeger al de afspraak: tot 8.00 wachten en echt niet langer, dan gaat diegene alast rijden. Die laatkomner haalt wel in. Of bij mijn kinderen heb ik ook gezien dat ze even n sms sturen: ik ga alvast. Dan weet de laatkomer dat ie door moet rijden, hoeft ie niet te wachten.
En geen ruzie maken, als iemand te laat komt, dat kan allemaal wel eens gebeuren, maar het betekent niet dat de rest ó;ók te laat moet komen.
Alle begin is moeilijk, je kan hem beter leren om n goede oplossing te zoeken dan verbieden, toch? Wat je zegt dan heeft ie geen gezellig ritje meer en hij heeft niet geleerd om een compromis te vinden. Succes, t zal n spannende tijd zijn, zo die eerste weken!

Niet verbieden

Ik zou niks verbieden, juist als ze een flink stuk moeten, is het fijn als ze samen kunnen fietsen. Je kan natuurlijk wel allerlei advies geven over afspraken (hierboven al goede tips) en het naar binnen gaan, maar ook dat zou ik niet verbieden. Juist als school streng is met te laat komen, kan jij het wat meer loslaten. Te laat komen is voor je zoon zelf ook heel vervelend (want moeten haasten, misschien een briefje moeten halen, binnen moeten komen als de les al begonnen is). Laat het hem maar eens ervaren, daar lijdt school echt niet direct onder.

Annet

Annet

05-09-2012 om 19:11

Ik zou helemaal niets doen

School heeft een beleid en je zoon krijgt de gevolgen als hij te laat is. Prima toch. Daar leert hij van en vriendje ook. Dan kunnen ze samen oplossingen verzinnen.
Maakt de vriendschap ook sterker.
En dat de moeder je zoon binnenhaalt is alleen maar heel lief.

Niet verbieden

Als de jongens te laat komen zijn de gevolgen voor hun. Hier moeten ze zich de volgende morgen een half uur eerder melden. Dus nog eerder van huis.Ik zou het ook loslaten en een tijdje aanzien. Als het de spuigaten uitloopt kan je altijd nog een gesprekje met je zoon erover beginnen.

koentje

koentje

06-09-2012 om 13:05

Heel goed,

ik doe niks.... ze waren inderdaad bijna te laat. Ik heb niks gezegd maar zoon zei vanochtend zelf al dat hij niet meer gaat wachten als het hem te lang duurt!

koentje

koentje

06-09-2012 om 16:58

En zo geschiedde,

zoon op tijd op school, buurjongen te laat. Hij had inderdaad maar doorgefietst toen hij al een tijdje bij de schutting stond.

Yep

En morgen is mijn zoon ook op tijd, gaat `s morgens beter opschieten omdat hij graag met jou zoon mee wil fietsen! Aan de andere kant helpt mijn zoon jou zoon als hij een lekke band heeft. Gaan ze gezellig samen lopen.En als jou zoon eens zijn lunchtrommel vergeet, geeft mijn zoon de helft van zijn brood aan de jouwe.
Samen fietsen leidt tot handige, gezellige sociale contacten.

Jade

Jade

06-09-2012 om 22:11

Zoon ook...

...eens te laat: hij en nog iemand hebben te lang op iemand gewacht en kwamen daardoor te laat op school.

Mijn zoon kwam er zelf wel achter (ik heb wel een toespeling gemaakt en heeft niet weer gewacht.

Ze komen er inderdaad zelf wel achter.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.