Cath
04-08-2012 om 09:36
Menstruatie uitstellen
m'n dochter van bijna 14 gaat over een paar weken op vakantie.
Moet natuurlijk nét in de vakantie ongesteld worden.
Nu vroeg ze me of ze haar menstruatie kon/mocht uitstellen door de pil te slikken.
Komende week zal ze ook ongesteld zijn, kan ze na deze menstruatie zomaar aan een anticonceptiepil voor een paar weekjes?
Zelf gebruik ik "ovoplex" (weet niet of die ook in NL bestaat-woon zelf in het buitenland)
Of moet ze een bepaald soort anticonceptiepil hebben hiervoor?

Anna
04-08-2012 om 10:18
Kan met pil of hormoon (zie link)
Tjee, om met de pil te beginnen om je menstruatie uit te stellen.... Ik zou geloof ik zelf niet op het idee komen. Maar volgens mij kan het wel.
Zie bijgaande link
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/reizen-vrije-tijd/78/menstruatie-verschuiven-op-reis
Overigens, daar staat in dat je niet aan de pil hoeft om je menstruatie uit te stellen, maar dat je ook een hormoon kunt slikken. Dat is misschien een geschiktere oplossing.

marie
04-08-2012 om 11:28
Primolut
Hoi
Ze kan dan gewoon met Primolut (op recept) de menstruatie uitstellen. Heeft mijn dochter ook al een paar keer gedaan en deed ik zelf "vroeger" ook wel.
Wel op tijd mee beginnen - paar dagen voor de verwachte menstruatie.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Primolut_N.aspx?mId=10704&rId=790

tonny
04-08-2012 om 13:43
Waarom?
Is ongesteld zijn in het gewone leven anders/vervelender dan in de vakantie? Met tampons kun je toch ook gewoon zwemmen en zo? Ik zie het probleem niet hoor. Daar zou ik geen pil voor gaan slikken.

cath
04-08-2012 om 13:53
Alvast bedankt
voor de reacties.
@Anna; dochterlief had het zelf ergens gelezen op internet en vroeg of zij dat ook kon/mocht. Heb vroeger ook wel m'n menstruatie uitgesteld. Maar ik was toen al aan de pil en kon zo makkelijk 1of2 weekjes doorslikken. Deed het hooguit 1x per jaar als ik op vakantie ging.
@marie; moet ze dan vóór de menstruatie die ze uit wil stellen beginnen of voor de menstruatie ervóór?
De menstruatie ervóór is een beetje lastig, want ze is het nog niet superregelmatig, maar wel meestal een paar dagen tevroeg.
Hoeveel dagen zou ze dan ervoor al moeten slikken?
@Tonny; dochter vind tampons (nog) niet fijn. En het zou natuurlijk maar voor een paar weekjes zijn, dat kan toch niet zoveel kwaad?
Overigens vind zij (en ik ook) het minder fijn om op vakantie ongesteld te zijn. Je bent vaak hele dagen weg. Weet niet hoe de toiletten zijn waar je dan komt. Vind ik dan ook niet fijn hoor om me te moeten verschonen.
Gewoon thuis, heb je je eigen ritme en ben je veel meer thuis/school/werk.
ook bedankt voor de links, ik zal ze bekijken.

marie
04-08-2012 om 15:24
3 dagen voor
Hoi
Ze moet 3 dagen voor de verwachte menstruatie beginnen met de tabletjes - 3 keer per dag geloof ik.
Heeft ze een smartphone (of jij?). Dan kan ze de app. P-tracker erop zetten. Dan kun je precies bijhouden wanneer je ongesteld moet worden.
Over het gebruik van tampons. Mijn dochters vonden dat in eerste instantie ook eng. Maar toen heb ik ze uitgelegd dat het veel hygiënischer is dan maandverband en dat ze dan wel kunnen zwemmen hebben ze het hun tweede menstruatie gelijk geprobeerd en ze vinden het veel fijner.
Ik heb ze ook verteld dat ik het ze niet voor kon doen, maar dat ze rustig de gebruiksaanwijzing moesten lezen en het gewoon rustig moesten proberen. En dat hebben ze dus gedaan.
succes

cath
04-08-2012 om 17:01
Tampons in huis
Ze heeft een doosje tampons in haar kamertje. Als ze het eens wilt proberen kan ze het doen.
Ze had de gebruiksaanwijzing al bekeken, maar wil het toch nog niet.
Ze weet dat ze met tampons wel kan zwemmen, maar ze wil het nog niet. Dus als ze ongesteld is zwemt ze gewoon niet. Ach...eigen keus van d'r.
Ikzelf was ook ouder dat ik met tampons begon.

Kaaskopje
05-08-2012 om 02:08
Tampons en zwemmen en de pil/primolut
Ik ben een oude rot in het tampongebruik, maar je zult mij niet in het zwembad aantreffen tijdens een menstruatie. Ik voel me daar helemaal niet mee op mijn gemak. Mijn dochters gebruiken helemaal geen tampons, dus ongesteld zijn tijdens een vakantie is echt wel een probleem. Wij hebben alledrie wel eens Primolut gebruikt.
Wat Primolut betreft, kan ik zeggen dat het misschien niet heel erg ideaal is, maar altijd nog beter dan een vakantie die in het teken staat van ongesteld zijn. Een meisje die nog niet aan de pil is zou ik niet voor een vakantie tijdelijk aan de pil laten gaan.

Raponsje
05-08-2012 om 09:05
Primolut
Mijn dochter heeft vorig jaar primolut gebruikt. Ze had toen wel een opgezette buik en het gevoel dat ze de keer erna zwaarder ongesteld was, maar afgezien daarvan ging het prima.
Dit jaar is ze aan de pil gegaan en dat heeft haar vakantie geen goed gedaan. Haar buik was nog meer opgezet, net als haar borsten, ze had hoofdpijn en het ergste was dat ze emotioneel helemaal uit balans was; zich continu ergerde, alsmaar ruzie maakte en overal om moest huilen. Na een week is ze daarom weer met de pil gestopt en toen werd ze alsnog in haar vakantie ongesteld.
Misschien een extreem geval, maar ik zou het niet aanraden om in de vakantie voor het eerst met de pil te starten.

tonny
05-08-2012 om 10:43
Afweging maken
medicatie halen waarvan je niet kunt voorspellen hoe het effect zal zijn. Of gewoon menstruatie afwachten (komt vaak wat eerder, schreef je) en die dagen zo goed mogelijk afhandelen.
Ik zou het laatste doen, je dochter is nog zo jong en je hebt geen idee hoe ze op toe te dienen hormonen reageert. Emotionele narigheid en een opgezette buik lijken me ook niks, in een toch al 'anders dan andere' tijd die vakantie heet.

cath
05-08-2012 om 11:32
Pffff
moet dus gaan beslissen tussen "2 kwaden"
Aan de ene kant "de pil" of primolut. Waardoor ze opgezette buik /emotioneel labiel etc zou kunnen krijgen.
anderzijds de menstruatie; waar ze vaak ook veel last van heeft...
Ik ga nog even denken en bespreken met dochter. Misschien even langs de apotheek om te overleggen.
bedankt weer voor de reacties.

Maylise
05-08-2012 om 16:21
Niet
Ik zou echt niet met hormonen gaan rommelen alleen om ongesteldheid te vermijden. Wil ze zwemmen kan ze een tampon gebruiken en wil/durft ze dat niet dan is dat heel vervelend maar dan maar een paar dagen niet zwemmen. Een tampon lijkt me te verkiezen boven het in de war sturen van de cyclus van een jong meisje.

moedervanpuberdochter
06-08-2012 om 08:41
Primolut
Mijn dochter van toen 15 heeft vorig jaar ook primolut gebruikt toen ze een erg lange busreis ging maken en ze precies tijdens die busreis ongesteld had moeten worden. Ze voelde zich prima met die primolut. We gaan nu straks "gewoon" op vakantie, dan kan ze ook ongesteld worden en dan heeft ze wel pech. Maar in de bus vond ik het te vervelend voor haar.

Knutselkei
06-08-2012 om 22:14
Dochter
heeft nu net 2 maanden de pil, voor haar acne,en heeft er geen last van, we hebben de menstruatie ook een paar dagen uitgesteld. Anders zou ze op zeilkamp ongesteld zijn ( zonder fatsoenlijke wc). Geen last gehad van de eerste maanden ook niet van die dagen doorslikken.

Hanne.
07-08-2012 om 15:28
Pil niet direct effect
Houd er ook rekening mee dat de pil niet altijd direct het gewenste effect heeft (althans op de menstruatie). Bij mijn duurde het de eerste keer ruim 3 maanden voordat ik geen tussentijdse bloedingen meer had. Zit je tijdens je vakantie ook niet op te wachten.

Kaaskopje
07-08-2012 om 23:32
Afwegen
Ik zou je dochter de mogelijkheden voorleggen: primolut.. prima, maar wel met de káns dat de menstruatie erna wat zwaarder is.
de pil... niet direct het gewenste resultaat
ongesteld worden.
Het argument dat primolut of de pil nog niet nodig is, of niet goed is voor een jonge puber, tja ik zeg niet dat je er maar raak mee moet doen, maar ik vind een geslaagde vakantie, waarbij het zwembad ongetwijfeld een hoofdonderdeel is, ook wel iets waard en ik zie de schade van primolut nu ook weer niet zo somber in dat ik het niet zou willen geven.