69er
26-02-2013 om 21:07
Mentor inlichten?
Dochter is uit een driehoeksrelatie gepest. Na veel verdriet heeft ze ons toestemming gegeven om haar berichten geschiedenis na te lezen. Daaruit bleek dat ze zich heel kwetsbaar opstelt, een pleaser op het kruiperige af. Het eindigt met een bedreiging.......
We hebben haar kunnen overtuigen dat dit geen vriendschap is en dat het verstandig is deze dames links te laten liggen. Dat is moeilijk , want het zijn de populairste in een groep. Dochter is bang dat ze "zwart" gemaakt gaat worden en niemand nog contact met haar wil. Om die reden wil ze ook niet dat we de mentor inlichten. Ze denkt dat iedereen over haar praat, wij kunnen natuurlijk niet beoordelen in hoeverre ze "spoken" ziet of niet. Ze gaat nu met lood in de schoenen naar school en sport....
Wat is wijsheid, wel of niet stappen ondernemen.
69er

Truus
26-02-2013 om 23:20
Gehad in groep 8
Onze dochter heeft ook in zo'n lastig parket gezeten en heeft dat lang geheim gehouden. Na een vervelend incident (winkeldiefstal) heeft ze alles opgebiecht, en ook de nodige rare e-mails laten zien. Hoewel ze het niet wilde hebben we het wel gedeeld met de leerkracht. Het bleek dat de aanstichtster van het gebeuren nog meer meisjes dreigende mails had gestuurd. Door de leerkracht is het goed opgepakt en onze dochter heeft geen last (meer) gehad van het meisje. De 'vriendschap' was wel over natuurlijk, maar het sterkte haar ook dat ze niet de enige was. Als je het nu laat aansudderen wordt het alleen maar erger. Ik denk dat de mentor het ook graag wil horen.

Ginny Twijfelvuur
26-02-2013 om 23:37
Ben bang
Dat dit toch wel uit de hand gaat lopen. Het is nu al best extreem, vind ik.
Mij lijkt dat je dochter alleen maar iets te winnen heeft met het inseinen van de mentor. Wellicht dat deze het in de kiem kan smoren. Dit laten dooretteren zou voor mij in ieder geval geen optie zijn. En hopen dat het vanzelf overgaat? Ik heb daar eerlijk gezegd een hard hoofd in...

Claudia B
27-02-2013 om 10:24
Inlichten
Hier ook een vervelend voorval gehad toen oudste in de 1e van de brugklas zat. Zoon wilde eerst ook niet dat de mentor het wist (ze gingen nog op kamp en dan zou hij er daar last van hebben dacht hij). Toch met hem goed gesproken en aangegeven dat als we de mentor inlichten we laten weten dat ze geen actie mag ondernemen zonder toestemming van onze zoon. Ook erin gezet waarom hij dat (nog) niet wilde. Dat vond hij goed. dus gemaild, mentor heeft het goed opgepakt en eerst een gesprek met zoon aangegaan. Zoon gaf toen toestemming (na er over nagedacht te hebben en met ons gesproken te hebben) om met die leerlingen contact op te laten nemen door de mentor. Is prima gegaan, hij heeft een rustig kamp gehad!! en ook daarna is het goed gegaan en geen last meer gehad. Wellicht kun je zoiets ook doen, de mentor wel inlichten maar aangeven dat voor er actie ondernomen wordt er met je dochter gesproken moet worden over hoe en wat.
Succes, nare dingen zijn dat altijd maar niet iets om af te wachten want het gaat vaak niet vanzelf over.

Leen13
27-02-2013 om 11:01
Publiek
Je kunt je kind ook uitleggen dat dingen in het geniep maar door kunnen gaan omdat niemand het weet. Als iedereen het wel weet kan iedereen mee helpen opletten dat het niet meer gebeurt. Het is niet goed voor het kind dat zit te pesten dat het doorgaat. Dat kind moet ook leren om goed met andere kinderen om te gaan. Dan spreek je een kind ook aan op de verantwoordelijkheid voor een ander en op veiligheid door zaken publiek te maken.

Miepje
27-02-2013 om 11:14
Zeker de mentor inlichten
De mentor van mijn dochter zou in dat geval zeker ingelicht willen worden. Sowieso omdat een mentor het graag wil weten als er iets met en kind aan de hand is (wat eventueel haar leerprestaties kan beinvloeden). Bovendien is hij in dit geval ook degene die de boel kan helpen oplossen. Gewoon mailen of bellen hoor!

69er
27-02-2013 om 12:02
Gemaild
We hebben gemaild, met het uitdrukkelijke verzoek van kind om er niets mee te doen. Mentor heeft geantwoord om het vanaf de zijlijn te gaan bekijken. Hij geeft een vak waarbij hij goed naar de groepsprocessen kan kijken. Fijn.
Nog een vervelende bijkomstigheid is dat mijn man leider is van het sportteam waar deze meiden inzitten. Gelukkig niet alleen, dus hij heeft de andere begeleiders zijn netelige positie uitgelegd en hen gevraagd om op te letten en te reageren indien nodig. Manlief vertelde na de training dat hij nu heel anders naar de meiden ging kijken. De èèn was onopvallend aanwezig en de ander ging overdreven amicaal om met teamleden ( contacten van dochter) , die ze normaal links liet liggen. En dan ga je twijfelen.....zie ik situaties zoals ze zijn of zoals ik ze wil zien? ( Èen van de leiders had verzucht dat vrouwen toch wel ingewikkeld in elkaar zaten.....)

Anne
27-02-2013 om 16:53
Berichtengeschiedenis gekopieerd?
69er, heb je de berichtengeschiedenis (als bewijs) al gekopieerd/bewaard?
Dat moet je denk ik sowieso doen. Verder geen advies van mij, maar wel succese ermee.

69er
27-02-2013 om 17:26
Nou
Het zijn berichten op touch en daar hebben we opnames van gemaakt, verder Whatsapp en daar kan je volgens kind screenshots van maken.
Vandaag kwam kind gelukkig veel vrolijker thuis. Er was "normaal"gedaan tegen haar en ze haalt nu een week "gezellige" praat in. Er kwam ook een heel voorzichtig excuus binnen. We wachten even af, wat ons betreft is hier de kous niet mee af.

Pippe Lientje
28-02-2013 om 13:06
Je laatste zin
baart me zorgen. Ben je uit op je gelijk of op je dochters geluk?

Zilli
28-02-2013 om 19:12
Melden bij mentor ja
Ik zou t zeker bij de mentor melden. Het scheelt alleen al zoveel als je als docent (ik ben er eentje) weet dat een leerling een kwetsbare periode doormaakt. Bij het indelen in groepjes e.d kun je er net wat handiger mee omgaan.

Zilli
28-02-2013 om 19:13
Kun je ook naar je mail doorsturen, heb ie keurig alles bij elkaar.

69er
28-02-2013 om 19:16
Pippe lientje
O, ja, Het allerliefste zou ik ze een flinke preek willen geven en in mijn hoofd heb ik dit al een paar keer gedaan, maar dit gaat niet gebeuren. "Officieel", weten we ook nergens van, want dit hoor je niet me je ouders te bespreken. Het excuus van 1 van de meiden bestond uit :" Ik denk dat we een beetje te ver zijn gegaan...".De ander doet alsof d'r neus bloedt. We vinden dit zo magertjes, dat we voorzien dat het op oude voet verder gaat en over een paar weken weer mis is. Manlief ziet het liefst dat er op school een gesprek gevoerd wordt, dat duidelijk is dat dit niet weer gebeurd. Beide willen we dat dochter weerbaarder wordt. Als moeder zou ik het allerliefste zien dat ze bevriend raakt met een "gelijke", maar realiseer me dat je het niet redt in de wereld met lief zijn en daar willen we nog iets harder aan werken. We hebben afgesproken dat ze met ons blijft communiceren zodat we op tijd bij kunnen sturen.

Annet
01-03-2013 om 22:23
Niet mee eens 69er
Het is best uniek dat je dochter excuses krijgt van die meiden, al zijn die excuses in jouw ogen niet erg overtuigend. Zeker als die excuses niet afgedwongen zijn door een mentor of andere ingrijpende volwassenen.
Ik snap dat het mager lijkt maar in de puberwereld is dit heel vet!
Probeer naar je dochter wat vertrouwen uit te stralen in de goede afloop. Dit zou echt zomaar goed kunnen komen.

P
02-03-2013 om 10:04
Eens met annet
Ik vind het al enorm veel voor een puber. Veel meer dan wat ik laatst van een collega te horen kreeg. Mijn leidinggevende zei nog dat ik van haar niet meer hoefde te verwachten maar dat hij gelukkig achter mij stond

69er
03-03-2013 om 12:25
Nou
er is een excuus gekomen van 1 van de 2...... We kijken het aan, want zitten er zelf ook niet op te wachten dat dingen escaleren. Mijn kinderen hebben er overigens geen moeite mee om zich te excuseren.

Pippe Lientje
04-03-2013 om 17:12
Maar
je weet waarschijnlijk niet hoe dit bij leeftijdsgenoten werkt. Dan kan het wel eens anders liggen als naar jullie toe; 69er

69er
04-03-2013 om 18:56
Nee,
ook naar leeftijdsgenoten toe en ik geloof dat je dan snel als "watje" gezien wordt.
Overigens heeft ze inmiddels goede excuses en een gesprek gehad. Volgens mij voelen ze zich nu allebei beter.