Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Met geld smijtende puber


Paddington

Paddington

28-09-2015 om 09:56

@Jamie

Grappig, zo doen wij het ook. Boodschappen worden voorgeschoten door kind en ik betaal ze dan weer terug.

Voorschieten is in mijn ogen wat anders. Heb ik ook wel een keer gehad. Vooral als je bij een winkel staat en de 'pin' doet het niet. Erg fijn als er dan een vriendin bij is die wel cash mee en het even wil voorschieten.

Els

Els

28-09-2015 om 11:17

Bijzonder

Ik vind het met name bijzonder dat er kennelijk pubers zijn die in de situatie komen dat lenen voor iets een optie is. En dat ouders dat dan ook nog faciliteren. Ik geloof er niet in dat je zou moeten 'oefenen' met het lenen (en rente betalen) van geld omdat ze er ander als ze volwassen zijn achter komen.
Ik oefen ook niet met drugs en ook niet met stelen. Omdat ik vind dat je dat gewoon niet moet doen. En dat geldt, wat mij betreft, ook voor geld lenen. Moet je gewoon niet doen. Zet de tering naar de nering.

Noet

Noet

28-09-2015 om 11:26

els

Voor pubers is lenen voor iets altijd een optie. Kan gaan om kleine bedragen, kan ook gaan om grote bedragen, bij jou of bij leeftijdsgenoten.
Dat hoef jij zelf niet eens te zien, aannemende dat je niet mee naar school gaat met je puber.

Dus heb ik mijn kind alvast aangeleerd dat lenen geen slimme keuze is, door het proefondervindelijk te laten gebeuren.
Niet handig hoor je 'vakantie'geld niet te krijgen omdat je dat eerder geleend had en er nog wat schuld open stond.

Ik heb liever dat ze bij mij een schuld heeft dan bij een vriendinnetje.

Emine

Ik geloof dat pubers in het algemeen een stuk egoistischer en opportunistischer zijn dan wanneer ze later volwassen zijn. Ik weet niet of je in het gedrag eigenschappen van je ex herkent! Maar ik zou er voorlopig op vertrouwen dat het goed komt. Het lijkt me inderdaad heel zuur om zelf krom te liggen en je kind, voor jouw gevoel, geld te zien wegsmijten. Aan de positieve kant wordt er in ieder geval gewoon hard gewerkt voor het geld. Onze puber krijg ik niet in beweging op dat punt.

Lenen

Min broer heeft rond zijn vijftiende geld geleend van mijn ouders voor een stereoinstallatie. De eerste blijdschap over de stereo was al lang vervlogen toen hij nog steeds de helft van zakgeld en bijbaan moest inleveren als afbetaling. Hij heeft daarna altijd gespaard.

Jamie

Jamie

28-09-2015 om 13:06

Els

Ok, dat bedoel je het kan natuurlijk zo zijn dat kind een foutje heeft gemaakt in de planning en er achter kwam dat hij geen geld had en broertje is jarig. Noet heeft het ook over bedragen van 2 euro.

Het voorbeeld van mimajoli is ook duidelijk.

Op zich ben ik het wel met je eens hoor maar mijn kinderen hebben het ook echt niet nodig, ze hebben geld zat. Dat is ook een reden dat ze geen kleedgeld krijgen: dan potten ze dat ook nog eens op. Ik geef ze dan liever een budget mee als ze echt eens broeken of een trui nodig hebben. Dat mijn kinderen het niet nodig hebben zegt niets over andere kinderen en áls je kind komt vragen om geld te lenen kun je dus twee dingen doen: nee zeggen en kind leert helemaal niets met de kans dat het er pas achter komt als het zijn eerste persoonlijke lening heeft afgesloten of je zegt ja en leert je kind in de praktijk de ellende van rente betalen en afbetalen op zich als de lol van het kopen allang verdwenen is.

Samen delen

Ik zou het toch vreemd vinden om van familie rente te vragen. Je betaald hooguit de kosten. En dat wil ik mijn kinderen ook meegeven. We gaan niet alles economiseren. Dat vind ik een opzetje voor graaierij.
En als het om dat soort kleine bedragen gaat dan geven we dat hier gewoon aan elkaar. Zolang dat over en weer gaat heet dat gewoon ' samen delen' .
Daar gaat mijn voorkeur naar uit dat mijn kinderen dat meekrijgen.

Lenen

Ik heb mijn dochter geld geleend voor de aankoop van een tablet toen ze op uitwisseling ging en dat praktischer vond om mee te nemen als haar laptop. Dat was overigens voor de smartphone tijd.
De lening werd verrekend via de hoogte van het zakgeld. Ze heeft een jaar heel weinig zakgeld gehad en daar baalde na een paar maanden stevig van. Ze krijgt nu de griezels van lenen.
Wat overigens ook een nadeel heeft als je student bent tegenwoordig.

Jamie

Jamie

28-09-2015 om 14:06

AnneJ

Noet: waarvoor wilde jouw dochter geld lenen?

AnneJ: twee euro voor een kind van 7 staat gelijk aan wellicht 100 euro voor een kind van 16. Verder over en weer? Ik leen geen geld bij mijn kinderen, alleen voorschieten. Ze betalen dus de glazenwasser als die plots voor de deur staat en ik maak het meteen over met de pin. Ik heb geld genoeg op de bank dus ik hoef nooit te lenen bij mijn kinderen.

Leren dat iets over en weer gaat klinkt heel aardig en lief maar tussen broers en zussen kan dat een enorme toestand geven. Beter dus niet, evenals lenen. Inderdaad: lenen doe je niet van je familie, dat is ook een goed punt maar dat gaat dan mijns inziens weer niet op als je een kind probeert te leren wat de nadelen van lenen zijn. Zeker niet als alleen de theorie niet voldoende lijkt te zijn zoals bij mijn kinderen.

Noet

Noet

28-09-2015 om 14:24

Jamie

Ik weet het al niet eens meer waarvoor ze het geleend had. Niet iets noodzakelijks in elk geval.
Wat ik wel weet was dat het eerder kwijt/kapot was dan dat zij het had afbetaald.

Wel iets van 2 maanden zakgeld, dus voor haar begrippen duur.

Emine

Emine

28-09-2015 om 14:24 Topicstarter

Ex (deels ot)

Nee, ex die was nog vele malen erger in bestedingsgedrag van puber. Als je tegen ex zei dat het nieuwe ..... nog even moest wachten omdat er met nog een heel stuk maand te gaan nog maar 200 euro was, dan kon je gerust hebben dat ex eerst daar boos om was, vervolgens met 'spotgoedkope' tickets kwam voor iets omdat er tenslotte nog 200 euro was en dat was dan net genoeg voor de tickets, met het aller-aller-allerlaatste geld samen een vriend (die hij de ticket kado deed) ging omdat hij over het hoofd had gezien dat er dan ook oppas voor de kinderen geregeld moest worden, om er bij thuiskomst boos om te zijn dat het niet zo leuk was als had gekund omdat hij niet zoveel geld bij had gehad als dat hij had gewild.....om vervolgens boos te zijn dat ook het nieuwe.....niet gekocht kon worden..... en wij maar rijst met appelmoes of pannekoeken van water en bloem eten...

Nee, zo erg is puber bij lange na gelukkig niet. En zo erg zie ik puber ook niet worden. Gisteren. Ik zie iets leuks op marktplaats. Voor een tientje. Maar helaas, weinig inkomsten (nou ja, genoeg inkomsten op zich, maar ik bloedt nog steeds voor het spoor van vernielingen van ex en dit gaat ook nog heel lang duren)en een maand met heel erg veel lasten. Dus mijn man zei: leuk....als je een tientje hebt.....Puber wil computer zien en vraagt dan wel enorm lief: zal ik het voor je kopen? Dat dan weer wel.

Ach, misschien zit het ook wel bij mij. Dat het gewoon allemaal zo anders is gelopen dan ik had gewild en dan ook had gekund, maar door (doelbewust) toedoen van ex gewoon niet zo is en niet zo wordt. Wat had ik graag gewild dat ik mijn kinderen kon geven wat ze nodig hadden, ze helemaal niet hoefden te werken voor een zakcent en dat ik zelf een spaarrekening(etje) had kunnen vullen.

Vaak vind ik het ook leuk voor puber hoor, dat door zelf te werken dingen wel kunnen. Maar soms vind ik het gewoon lastig om te zien. Omdat ik weet: als er grote kosten komen (rijbewijs, dure schoolreis), dan kan ik die niet (alleen) betalen en dan is het zuur als je eigen geld weg is aan....ja wat eigenlijk.

Moni

Moni

28-09-2015 om 18:20

Ik wil ook niet dat ze grote spullen lenen

Dochter wilde graag een nieuwe computer om te gamen. Die van haar was niet goed genoeg. Tja, dan moet je sparen.
Kwam familie van vriendje met het idee dat ze een computer van hen kon lenen. Dat vind ik niet goed. Ze moet zelf haar broek ophouden en niet afhankelijk zijn van vriendje en familie.
Vond ze niet leuk maar ze begreep het wel. De computer is nu bij elkaar gewerkt en die is nu echt van haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.