Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Met vriendinnen shoppen in grote stad.

Mijn dochter van 12 (brugklas) wil met 2 ook 12 jarige vriendinnen een dagje shoppen in Utrecht. Het is een halfuurtje met de bus. Mijn man en ik twijfelen of we dat toe moeten staan. Wat zouden jullie doen? Zijn ze nog te jong of moet dat kunnen?


Caroline80 schreef op 12-04-2023 om 20:37:

[..]

Ze geeft wel graag geld uit. Maar als we daar afspraken over maken gaat dat waarschijnlijk wel goed.

Het gaat gewoon om overdag. Zelf ophalen is geen optie, maar de bus is ook niet het probleem. De meiden hebben alle drie ervaring met de bus naar Utrecht, maar dan wel met moeder erbij.

Waarom niet zelf daar ook naar stad gaan, en die meiden zelf laten shoppen en een tijd afspreken op een plek en samen weer terug. Dat je niet vlak bij ze in de bus gaat zitten.

Dat is toch een prima tussenoplossing. Heb je beide wat je wilt. Jij gevoelsmatig nog wat toezicht, al is dat op afstand en die meidengezellig shoppen. Daarna bij jullie eten en laat je dochter bijv slaapfeestje geven voor die twee meiden.

Je hoeft ze niet in 1x los te laten. Dat kan ook in tussenstappen, met steeds wat meer verantwoordelijkheid.  Dan merk je zelf wel dat hetcgoed ging en dus meer los laat

Wij oefenen daar al mee vanaf half groep 8. 
Dochter van 11 is vorige week zelf naar de stad gegaan (Groningen, wij wonen in een buitenwijk). Voor die tijd maken we de cirkel vanaf huis steeds groter. 

Caroline80

Caroline80

12-04-2023 om 21:21 Topicstarter

We hebben ondertussen goed gekeurd dat ze mag gaan. Er moeten nog wel afspraken gemaakt o.a. over hoeveel geld ze mag uitgeven (is sowieso van haar zakgeld). 

BritgetJones007 schreef op 12-04-2023 om 21:09:

[..]

Waarom niet zelf daar ook naar stad gaan, en die meiden zelf laten shoppen en een tijd afspreken op een plek en samen weer terug. Dat je niet vlak bij ze in de bus gaat zitten.

Dat is toch een prima tussenoplossing. Heb je beide wat je wilt. Jij gevoelsmatig nog wat toezicht, al is dat op afstand en die meidengezellig shoppen. Daarna bij jullie eten en laat je dochter bijv slaapfeestje geven voor die twee meiden.

Je hoeft ze niet in 1x los te laten. Dat kan ook in tussenstappen, met steeds wat meer verantwoordelijkheid. Dan merk je zelf wel dat hetcgoed ging en dus meer los laat

Ach nee, zelf ook in die bus gaan zitten, ook al is het op afstand, en min of meer de boel overnemen en er nog iets bij organiseren vind ik niet de weg. Als een moeder moeite heeft met loslaten moet ze daar niet haar dochter mee opzadelen, het gaat erom of dochter er klaar voor is.

Jannie2005 schreef op 12-04-2023 om 19:45:

mijn jongste word dit jaar 11 maar die zal ik als ze 12 is echt nog niet alleen na de grote stad laten reizen. Nu wonen we in almelo maar dan nog niet dat ze volgend jaar als ze 12 is al bijvoorbeeld met der vriendinnen naar Enschede alleen te laten gaan. De oudste ging vanaf ze 13 was met der vriendinnen dagjes uit maar had dan wel de app familie link op der telefoon zodat ik altijd wist waar ze was en die app had ik alleen geactiveerd als ze dus buiten almelo was en dan nog dat ze maar alleen bijvoorbeeld naar Hengelo of Enschede mocht vanaf 16 gingen ze vaak de jongere tours doen

Poeh, he, dit klinkt best wel erg. Is dat zo'n app dat je continue kan zien waar ze uithangt? 

Als je zo dicht bij Utrecht woont, zijn ze er waarschijnlijk al vaker geweest en dus enigszins bekend. Brugklassers zouden dit moeten kunnen en zelfstandig reizen met het OV vind ik persoonlijk belangrijk om te leren. Dat geeft kinderen een stuk vrijheid. Uitzoeken waar je moet in- en uitstappen, genoeg saldo op de OV-kaart. 
Afspraken over hoeveel geld er uitgegeven mag worden lijkt me wel raadzaam. Ook dat is onderdeel van de opvoeding. Spaart ze ergens specifiek voor? Wat heeft ze nodig? Wat betalen jullie? Zijn dingen het geld waard? Hoe graag wil ze iets hebben?

Caroline80

Caroline80

13-04-2023 om 06:41 Topicstarter

MamaE schreef op 13-04-2023 om 00:26:

Als je zo dicht bij Utrecht woont, zijn ze er waarschijnlijk al vaker geweest en dus enigszins bekend. Brugklassers zouden dit moeten kunnen en zelfstandig reizen met het OV vind ik persoonlijk belangrijk om te leren. Dat geeft kinderen een stuk vrijheid. Uitzoeken waar je moet in- en uitstappen, genoeg saldo op de OV-kaart.
Afspraken over hoeveel geld er uitgegeven mag worden lijkt me wel raadzaam. Ook dat is onderdeel van de opvoeding. Spaart ze ergens specifiek voor? Wat heeft ze nodig? Wat betalen jullie? Zijn dingen het geld waard? Hoe graag wil ze iets hebben?

Ja ze is zeker al vaker me mij in Utrecht geweest met de bus. We gaan zeker afspraken maken over geld uitgeven. 

om ervoor te zorgen dat het kind geen geld uitgeeft, is het noodzakelijk om beperkingen in te voeren. en het is wenselijk dat het hele gezin begint te sparen, zodat iedereen dezelfde regels heeft.

Paimon schreef op 13-04-2023 om 07:19:

om ervoor te zorgen dat het kind geen geld uitgeeft, is het noodzakelijk om beperkingen in te voeren. en het is wenselijk dat het hele gezin begint te sparen, zodat iedereen dezelfde regels heeft.

Serieus? Het is een middagje in de buurt he, geen stedentrip naar New York voor het hele gezin. Welke noodzakelijke beperkingen had je in gedachten?

Het meisje is 12. Ik zou haar laten gaan. Afspraken maken over hoe laat thuis, hoeveel mag zij uitgeven ed. Zorgen dat zij telefoon bij zich heeft en bereikbaar is. Ze is met 2 vriendinnen; ken je die? Zijn dat normale meiden of losgeslagen losbollen? dat zou voor mij wel uitmaken..

Als de dames niet het type zijn dat in 7 sloten tegelijk loopt, en ze al ervaring hebben met die ov-verbinding lijkt me dit een prima uitje om wat zelfstandigheid mee te oefenen. Ik zou wel de contactgegevens van minstens een van de andere ouders willen hebben voor je weet maar nooit.

In die enorm grote stad (Utrecht) wonen nu ook al 12-jarigen, en die worden niet de hele dag begeleid door een gewapende bewaker of zo.
Op zich kunnen ze prima gaan, maar wat willen ze daar dan precies? Winkelen, lunchen, reizen kost allemaal geld en dat lijkt me voor 12-jarigen toch nogal begrotelijk. Ergens moet dat geld vandaan komen, en dan is het wel op.
Een beetje plan maken van tevoren is niet zo gek, Utrecht is groot. En het hangt er ook van af hoe praktisch je dochter en die andere meisjes zijn. Maar een beetje avontuur is best leerzaam.

Alleen leeftijd zegt niet zoveel, de ene 12 jarige is de andere niet. Een bus missen kan, geen probleem, dan pak je de volgende. Teveel geld uitgeven, wat onzin kopen, tja, beter nu wat leermomenten in het leven, ze hoeven nog geen huur te betalen. Naar de Primark en lunchen bij de Mc. Donalds, drommen van die meisjes kom ik tegen. 

Ik snap niet die enorme zorg die er bij ouders is over een dagje (overdag!) in een grote stad bij een tiener. Zoals iemand al zei, er wonen tig 12 jarigen in Utrecht die elke dag zelfstandig bewegen door de stad. Je woont er maar een half uur vandaan en als er iets is kunnen ze altijd bellen. In plaats van haar een plan te laten maken, bedenk eens zelf waar jij zo bang voor bent (en hoe reëel die angst is). En projecteer je zorgen niet op je kind. 
Ik zou daarom helemaal niks afspreken met haar en het haar vooral zelf laten uitzoeken. Goed voor de zelfstandigheid en goed voor haar zelfvertrouwen dat je haar zonder verdere bemoeienis laat gaan. Geef haar haar telefoon mee, laat haar zelf bepalen hoe ze geld uitgeeft (daar is zakgeld voor, om mee te experimenteren zonder dat ze financieel risico lopen) en zorg dat ze 9292 app op haar telefoon heeft voor de OV tijden, dat is wel zo handig. Maar dat laatste kan ook prima met google maps. 
Of zoals juf Ank ooit zei: "als je wilt dat je kind groeit, moet je er niet bovenop zitten". 

Tuurlijk is een miskoop of een veel te duur drankje geen ramp, maar als een kind bijvoorbeeld spaart voor een nieuwe telefoon of iets anders duurs, is het zonde om je zorgvuldig bij elkaar gespaarde geld uit te geven aan impulsshoppen. 
Dus vooraf even bedenken wat ze graag wil hebben/denk nodig te hebben en wat ze aan zo'n dagje shoppen wil uitgeven kan geen kwaad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.