Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Met vriendinnen shoppen in grote stad.

Mijn dochter van 12 (brugklas) wil met 2 ook 12 jarige vriendinnen een dagje shoppen in Utrecht. Het is een halfuurtje met de bus. Mijn man en ik twijfelen of we dat toe moeten staan. Wat zouden jullie doen? Zijn ze nog te jong of moet dat kunnen?


MamaE schreef op 13-04-2023 om 11:45:

Tuurlijk is een miskoop of een veel te duur drankje geen ramp, maar als een kind bijvoorbeeld spaart voor een nieuwe telefoon of iets anders duurs, is het zonde om je zorgvuldig bij elkaar gespaarde geld uit te geven aan impulsshoppen.
Dus vooraf even bedenken wat ze graag wil hebben/denk nodig te hebben en wat ze aan zo'n dagje shoppen wil uitgeven kan geen kwaad.

En al geeft ze te veel uit, ja het is een beetje zonde, maar ze heeft nog een heel leven voor zich om te sparen. Een keer in de praktijk ondervinden is leerzamer dan de theorie aanhoren van moeder. En die theorie mag best verteld worden, maar dat ding wat je gekocht hebt en thuis eigenlijk niet meer naar omgekeken wordt, drukt je veel meer op de feiten van : geld is maar 1 keer te gebruiken.

En waarschijnlijk wordt het de hele dag giechelen, en alles toch te duur gevonden, zodat ze een blikje cola bij de supermarkt gaan halen.

En tegenwoordig met telefoon op zak, hoef je ze niet meer te waarschuwen dat ze geld moeten overhouden voor als ze moeten bellen

Natuurlijk is dat zonde, maar het is de kunst dat je als ouders op je tong bijt en haar dit zelf dat laat uitzoeken. Dat heet leergeld en dan laat ze het voortaan wel om teveel geld uit te geven. Hooguit moet er wat langer over gespaard worden. 

nlies schreef op 13-04-2023 om 11:56:

[..]

En al geeft ze te veel uit, ja het is een beetje zonde, maar ze heeft nog een heel leven voor zich om te sparen. Een keer in de praktijk ondervinden is leerzamer dan de theorie aanhoren van moeder. En die theorie mag best verteld worden, maar dat ding wat je gekocht hebt en thuis eigenlijk niet meer naar omgekeken wordt, drukt je veel meer op de feiten van : geld is maar 1 keer te gebruiken.

En waarschijnlijk wordt het de hele dag giechelen, en alles toch te duur gevonden, zodat ze een blikje cola bij de supermarkt gaan halen.

En tegenwoordig met telefoon op zak, hoef je ze niet meer te waarschuwen dat ze geld moeten overhouden voor als ze moeten bellen

Ja dat is waar. Ik bedoelde meer als een soort disclaimer vooraf, maar daarna is het toch echt jammer dan. En een wijze les. 

Het is al eerder gezegd in Utrecht wonen ook 12 jarigen. Vroeger en misschien nu nog wel, bestond de tienertoerkaart. Die kon je kopen vanaf je 12e. Lekker treinen door heel Nederland. 12 is een prima leeftijd om de actieradius wat te vergroten. Ik zou wel afspraken maken over het budget en zorgen voor een smartphone met voldoende beltegoed of beter gewoon een abonnement. Niet volgen via locatiebepaling oid. Dat geeft jezelf meer onrust dan rust. Gun ze ook wat vrijheid. 
Leuk dat je dochter weer een stapje zet in haar ontwikkeling.

Caroline80

Caroline80

07-05-2023 om 15:30 Topicstarter

Uitstapje is geweest. En is helemaal goed gegaan. Ze is netjes binnen afgesproken budget gebleven.

Caroline80 schreef op 07-05-2023 om 15:30:

Uitstapje is geweest. En is helemaal goed gegaan. Ze is netjes binnen afgesproken budget gebleven.

Leuk om nog even te horen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.