Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Methylfenidaat bij 15-jarige met adhd

Onze zoon van 15 heeft recent de diagnose adhd gekregen en we zijn nu bezig met een proefbehandeling methylfenidaat. We lopen echter tegen het volgende aan: Zoon is deze week al vrij van school, hoeft dus weinig/niets en hangt vooral lekker op de bank of in de tuin (al dan niet met een schermpje in z’n handen).
Hij heeft sinds afgelopen zondag (nu 3 dagen dus) in de ochtend methylfenidaat geslikt. Zei binnen een half uur dat het ‘anders’ voelde in z’n hoofd. Rustiger, minder chaos, minder prikkels… Wij zien aan de buitenkant (in zijn gedrag) eigenlijk niets veranderen met medicatie.
Lastige is dat zoon niet echt verschil voelt als de dosering iets hoger/lager is en hij voelt ook niet wanneer de werking afneemt. ‘Opeens’ is het zo. Of hij twijfelt of ie nog wat merkt. Hij heeft dus niet echt een idee wanneer het moment daar is om zijn tweede dosis van de dag te nemen. En wij weten dat natuurlijk ook niet goed… 

mijn vraag is eigenlijk: wordt het effect van de medicatie nog duidelijker (bv omdat hij het zelf beter gaat herkennen of bv een drukkere dag heeft en het daardoor beter merkbaar is), of blijft het zo vaag en zozo? We hebben vrijdag contact met zijn arts, maar ben benieuwd of anderen dit herkennen. 

zeker, je leert het herkennen indien je je er in wil verdiepen. Daarmee bedoel ik dat de ene puber hier precies wist te vertellen wat er gebeurde en de ander niet maar voor de buitenwereld was het positieve effect (en het rebound moment) overduidelijk. Dus het ligt meer misschien aan hoe makkelijk hij zichzelf observeert. En het is ook ingewikkeld want het voelt echt anders en dat voor een vijftienjarige! Ik vind het als volwassene al ingewikkeld om het uit te leggen voor mezelf.
Pubers kregen hier vragenlijsten trouwens om te helpen beoordelen. En het gesprek zal vast ook helpen. En het blijft ook wel variëren. Je eigen dopamine huishouding fluctueert ook natuurlijk.

Gr Angela 

Mijn zoon slikt op vrije dagen geen methylfenidaat, wel als hij naar school (nu college) moet.
Als je je ergens op moet concentreren, merk je het verschil natuurlijk het best. Daarom is dit eigenlijk een beetje rare periode om ermee te beginnen.
Hier was het effect overduidelijk positief, vanaf dag 1. Niet alleen ging school veel beter, hij voelde zich fitter, vrolijker en hij gedroeg zich veel socialer (kwam niet meer compleet uitgeput uit school).

Mijn zoon moest zijn 2e dosis 4 uur na de eerste dosis nemen. Heeft de arts van jouw zoon dat niet aangeraden?
Hij is later overgestapt naar een langwerkende vorm, omdat hij het te moeilijk vond om op school op tijd zijn 2e pil te nemen. Ook dat was nog even zoeken welke het beste werkte, maar nu is hij heel tevreden over zijn medicatie.

Dochter hier merkt vooral het verschil op schooldagen. Met medicatie kan ze zich echt vele malen beter concentreren. Thuis merkt ze het verschil tussen wel of geen medicijnen niet zo. Ze slikt daarom alleen medicatie op schooldagen. 

methylfenidaat is kortwerkend (je hebt ook middellang en langwerkende) dus na vier uur tweede dosis. Maar dit zou toch door de voorschrijvend psychiater moeten zijn verteld? Of staat het niet op het etiket? Vind ik best wel raar als dat niet zou zijn uitgelegd. 
De proefbehandeling zoals ik hem voorgesteld kreeg was juist voor concentratie op school. Alhoewel later bleek dat het toch wel handig is dagelijks te geven. Het hoeft absoluut niet omdat het direct werkt en ook geen spiegel opgebouwd hoeft te worden. Als het is uitgewerkt is het ook echt uitgewerkt. En niet te laat meer op de dag, zodat het uitgewerkt is zodra het avond wordt en bij jonge kinderen het juist wakker kan houden als het nog niet is uitgewerkt. 
Het is belangrijk dat jullie ouders bijhouden wat je ziet en wat hij zelf merkt. Vooral om te zien welke hoeveelheid hij nodig heeft. Daar kun je ook vragenlijsten voor invullen. Eentje zonder de medicatie en dezelfde vragen na drie weken ongeveer. Dat zou de psychiater kunnen meegeven. Bij mij vulde de leraar dat ook in. Kind kon zelf niet dit doen dus ik deed het en de leraar. Het duurt even voordat je echt ziet wat het doet, het verschilt per persoon. 
Dus als antwoord op je vraag denk ik dat je langer de tijd moet nemen, een paar dagen zegt niets. Vooral als de dosis te laag is en nog hoger kan.
ik heb de ervaring dat kind half van de wereld was in de klas na inname en na vier uur een rebound (klachten twee x zo heftig als zonder medicatie). Overgestapt op middellang werkend. Zijn overgestapt op een ander middel sinds kort. Ik vond het rot spul maar er hebben genoeg mensen baat bij.
Zelf heb ik het ook geprobeerd maar ik vond het ook niks. Ik werd er niet heftig drukker van indien uitgewerkt en ook niet gelukkiger na inname. Kreeg het warm paar uur na inname en het hielp me ook niet ergens mee. Toen begreep ik waarom zoon elke middag in zijn hemd zat thuis na school. Er zijn meer bijwerkingen trouwens. 

T@sje

T@sje

05-07-2022 om 21:13 Topicstarter

De arts heeft aangegeven dat hij met een bepaalde hoeveelheid moet starten, en dan afhankelijk van het effect en de duur van dat effect zelf kan ‘spelen’ met hoeveelheid en met tijdstip van innemen. Als hij ergens tussen de 2,5 en 10 mg per dosis blijft en ergens tussen 2,5 en 6 uur tussen twee dosissen in, dan zou het oké zijn. 

we kijken het nog even aan, zoon meldt iig wel een positief effect, dat is voor nu belangrijk. Even zien wat er gebeurt op drukkere dagen of als ie bv naar z’n bijbaantje gaat. En misschien dat het echte finetunen van hoeveelheid en interval tussen twee dosissen idd pas lukt als hij weer naar school gaat en (dus) meer ritme in z’n dagen heeft.

ik vind het tot nu toe wel een tikkeltje onduidelijk, benieuwd wat de arts vrijdag zegt over deze eerste ervaringen… 

even noteren wanneer hij de eerste nam. Zodra hij merkt dat het uitgewerkt is deze tijd ook noteren. Volgende dag wanneer hij de tweede dosis wil voor langer effect, half uurtje eerder nemen dan na die uren tussen inname en dat de dag ervoor het uitgewerkt was. 
dus stel 9.00 ingenomen, 12 uur echt uitgewerkt, dag erna 9.30 en 11.30 de tweede. Dan ben je het voor dus.

sorry typefout, als je dus 9.00 innam en die tijd weer doet en dag ervoor was 12.00 uitgewerkt dan weet je dus dat het na drie uur is uitgewerkt. Maakt niet uit welke tijd je het innam maar dan neem je dus na 2,5 uur de tweede. 

”Dus stel 9.00 ingenomen, 12 uur echt uitgewerkt, dag erna 9.00 en 11.30 de tweede. Dan ben je het voor dus.” Moest er staan 

ik vond dat ik me heel netjes aan die vier uur moest houden, met een half uur overgangsperiode. Want is het inderdaad niet fijn om eerst te 'zakken' en dan met nieuwe pil weer 'omhoog' te gaan. Maar ik ben erachter gekomen dat het bij mij al eerder uitgewerkt is dan 3.5 uur. .  .En dat terwijl ik dacht dat ik het echt 'goed' deed. Maar ik vond kennelijk dat het niet mocht ofzo, eerder pil nemen. Dat is natuurlijk flauwekul. Als je zoiets neemt, neem het dan ook zodanig dat het je helpt. .. Dus nu ik weet hoe het voelt houd ik me beter aan mijn eigen schema. 
Het is ook niet erg voor je zoon om te zoeken naar een goed schema, juist omdat het gaat om 'gevoel'. Dat is iets om te leren herkennen, mensen die het niet slikken weten ook niet op elk moment hoe ze zich voelen
gr Angela

T@sje schreef op 05-07-2022 om 21:13:

De arts heeft aangegeven dat hij met een bepaalde hoeveelheid moet starten, en dan afhankelijk van het effect en de duur van dat effect zelf kan ‘spelen’ met hoeveelheid en met tijdstip van innemen. Als hij ergens tussen de 2,5 en 10 mg per dosis blijft en ergens tussen 2,5 en 6 uur tussen twee dosissen in, dan zou het oké zijn.

Wat goed van die arts. Teveel psychiaters doen alsof de gemiddelde vier uur die 10 mg werkt voor iedereen opgaat. Terwijl dat heel wisselend kan zijn voor mensen. Het is inderdaad aan het begin even uitproberen en ontdekken hoe het er bij jou uitziet als het uitgewerkt is. Bij mij was dat, dat ik ontzettend moe werd. Overigens is bij mij de rebound inmiddels vrijwel verdwenen, dat speelde echt in de eerste maanden van slikken.
Toen eindigde ik de dag ook altijd met een halve dosis om de rebound minder invloed te laten hebben.

ik zou dit niet starten in een vakantie

ook vraag ik me af wat voor gedragsverandering je denkt te verwachten 

Hier moet kind om de 4 uur innemen 
En dan op schooldagen 
Hij kan zich beter concentreren en is rustiger in zijn hoofd
Wat betreft gedrag is hij wat rustiger geworden.

In het weekend en vakantie hoeft hij in principe niet, maar hij geeft zelf wel aan dat hij de rust in zijn hoofd toch wel fijn vind en neemt soms op vrije dagen zijn pilletjes wel in.

Zoon heeft bij tijden medicatie geslikt voor zijn ADD. Hij gaf als jong kind aan dat hij vond dat de tijd veel langzamer ging. Wat logisch is, want als je steeds wegdroomt heb je geen grip op en besef van de tijd.
Hij vond het heel lastig om op school zijn tweede pil te moeten nemen, dus wij zijn toen vrij snel overgestapt op medikinet (met vertraagde afgifte is dat). Dat werkte beter, maar het effect was niet heel duidelijk. Dus hij heeft ook nog een tijd concerta geslikt (is met een andere werkzame stof, moet je een spiegel mee opbouwen en slik je dus altijd - ook in weekend en vakanties). Daar voelde hij zich niet goed bij, dus daar zijn we weer mee gestopt.
Het is net als met antidepressiva een kwestie van uitproberen wat een goede dosis is en wat een prettig middel is. En dan zijn er ook nog mensen, zoals mijn zoon, waar medicatie weinig tot niks bij doet. Die pech kun je ook nog hebben.

Overigens heeft zoon (inmiddels 22) nog steeds niet het gevoel dat medicatie wat doet, maar school en wij merkte altijd wel degelijk dat hij beter gefocust was en dat er meer uit zijn handen kwam dan zonder medicatie. Dus het is ook heel belangrijk dat jullie en school goed observeren. Wat lastiger is op VO dan op PO, want de docent heeft veel minder intensief contact met de leerlingen dan op de basisschool.

Ik vind het moment van starten, zo aan het begin van de vakantie, wat vreemd. Aan de andere kant, vaak zijn er in het begin bijwerkingen die na verloop van tijd weer verdwijnen. Wel fijn om die al in de vakantie gehad te hebben. Dus wellicht is dat de achterliggende gedachte geweest. Maar laat hem een dagboekje bij houden, dan kan hij misschien beter aangeven wat hij opmerkt bij verschillende doses. En jullie ook. Maar het meeste effect/grootste verschil verwacht ik over een paar weken op school. Dus dat is nog even afwachten.

Onze zoon gebruikt voor zijn ADD sinds mei medikinet. Tot aan zijn medicatie ging het niet goed op school (SBO) en wisten ze niet of het reguliere praktijk onderwijs haalbaar zou zijn. 
Inmiddels gaat het met de medicatie zo goed dat hij waarschijnlijk naar het VMBO kan. Mijn zoon noemt het zijn concentratie pillen en neemt ze erg graag. 

Jonagold schreef op 06-07-2022 om 14:44:

 Dus hij heeft ook nog een tijd concerta geslikt (is met een andere werkzame stof, moet je een spiegel mee opbouwen en slik je dus altijd - ook in weekend en vakanties). Daar voelde hij zich niet goed bij, dus daar zijn we weer mee gestopt.

Je bedoeld vast een ander middel. Concerta bevat ook gewoon methylfenidaat, net als ritalin, medikinet en nog een hele hoop andere merkloze middelen.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2022 om 17:07:

[..]

Je bedoeld vast een ander middel. Concerta bevat ook gewoon methylfenidaat, net als ritalin, medikinet en nog een hele hoop andere merkloze middelen.

Je hebt gelijk, het was Strattera. Het is ook alweer heel wat jaartjes geleden... Wat ik vooral duidelijk wilde maken is dat er meer opties zijn, en dat het gewoon heel veel tijd en geduld kost om een goed werkend medicijn in de juiste dosis te vinden. En omdat hij nog niet volwassen is, is het ook nog heel goed mogelijk dat de zoon van TO ook later weer op zoek zal moeten naar de optimale dosering en/of werkzame stof.

Mijn zoon heeft een hoop geprobeerd, niks werkte echt heel goed. Helaas voor hem. Maar dat kan eraan liggen dat veel later bleek dat de bovenliggende diagnose ASS is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.