Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Middelbare school, hoeveel zakgeld?

hai allemaal, mijn dochter is gestart op de middelbare school en ik bedacht me dat haar zakgeld aangepast moet worden, ze krijgt nu 3 euro per week. Ik zag op het nibud dat hun richtlijn tussen de 17- 22 euro is per maand. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen, hoeveel geven jullie en wat moet jullie kind er dan van kopen? 


SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

29-08-2021 om 22:23

Mijn dochter is nog niet zover (nog een jaartje), maar ik dacht aan E5,00 per week. Wil ze meer, dan kan ze klusjes doen (omdat ze natuurlijk nog niet mag werken). 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

29-08-2021 om 22:25

En wat ze er dan van kan kopen: 
* sparen
* broodje vrijdag (is hier op de middelbare een gewoonte) van E1,50
* andere broodjes/eten/ijsjes/prullaria

Ze krijgt van ons basismateriaal om thuis, op school en bij de sport goed mee te komen. 

Hier krijgen/kregen onze jongens in de brugklas 20 euro per maand op hun rekening. Ongeveer 5 euro per week dus. Dat is genoeg, ze houden ruimte om wat te sparen. Verder vullen ze het bedrag aan met een bijbaantje (eerst krantenwijk, later vakkenvullen). Overigens verhogen wij het zakgeld in de tweede en derde klas nog tot resp. 22,50 euro en 25 euro per maand; daarna blijft het 25 euro. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

29-08-2021 om 22:26

Ze heeft iets van 4 of 5 etuis (en ik kan er zo een bij maken als ze dat zou willen). Nu waren we bij de HEMA en daar zag ze een etui die ze echt echt echt wilde hebben. Die heeft ze van haar eigen geld gekocht. 
Ze is ook wat aan het experimenteren met make-up en ze wilde een lipgloss. Die kreeg ze van mij. Als ze nog een ander kleurtje erbij wil, dan moet ze die zelf kopen. 

Voor nu lijkt 5 euro per week me een goede richtlijn, als ze er hetzelfde van moet doen/kopen als eerst. Wil je dat ze meer uitgaven voor eigen rekening gaat nemen, dan moet het bedrag daarop aangepast worden.

Ayla

Ayla

29-08-2021 om 22:50 Topicstarter

Dank jullie voor de reacties! en kadootjes of bijvoorbeeld een bioscoop uitje? Het lijkt me mooi om een bedrag te geven waarvan ze alles moet proberen te doen. Maar het bedrag bepalen vind ik best lastig.

Mijn pubers krijgen 20 euro per maand. Dit gebruiken ze voor eigen dingetjes,  kadootjes, activiteiten etc. Ik ben wel makkelijk.  Ik geef ze regelmatig iets extra's als ze iets gaan doen (bijvoorbeeld naar de bioscoop of winkelen ofzo) of ik geef ze geld om een ijsje te halen, iets lekkers op school dat soort dingen.  Hier vragen ze niet om en ze betalen het ook wel zelf maar ik vind het wel leuk om ze regelmatig iets extra's toe te stoppen. Anders weet ik ook niet zeker of 20 euro genoeg zou zijn. Zeker uitstapjes kosten al snel veel geld.

Als een kind er ook cadeautjes en uitjes van moet betalen zou ik een hoger bedrag doen dan vijf euro, het dubbele of zo. Ligt er ook aan hoeveel cadeautjes er jaarlijks gekocht moeten worden en hoeveel jullie verwachten dat daar aan besteed wordt. Zijn dat alleen cadeaus voor vrienden of ook ouders, eventuele broers en zussen, opa en oma, etc.?

Ayla schreef op 29-08-2021 om 22:50:

Dank jullie voor de reacties! en kadootjes of bijvoorbeeld een bioscoop uitje? Het lijkt me mooi om een bedrag te geven waarvan ze alles moet proberen te doen. Maar het bedrag bepalen vind ik best lastig.

Zo'n bioscoop-uitje is natuurlijk zo'n beetje haar hele maand-budget.

Ticketje van 9 euro ofzo, dan nog iets van snoep of drank, eventueel nog de Mac nadien, ...

Zeker het ticket zou ik apart sponsoren. Als ze tenminste niet elke week gaat.

Mijn dochter start morgen in de brugklas. Ze krijgt 30 euro zakgeld en 70 euro kleedgeld per maand.
Haar zakgeld mag ze in principe vrij besteden maar ik kijk wel mee via de rabo app. Als ze een kadootje moet kopen of ze wil naar de bioscoop dan betaal ik de helft mee. Zo kan ze ook maandelijks nog wat sparen. 
Het pinpasje van haar kleedgeldrekening heeft ze niet in haar bezit en krijgt ze alleen mee als we gaan winkelen. 


Mijn kinderen kregen 25 euro op de bankrekening. Daarvan moesten ze cadeautjes en beltegoed betalen. Of sparen als ze iets groots wilden. En 5 euro contant per week om bijvoorbeeld iets op school te kopen. Dat contante was de eerste maand snel op . Daarna gingen ze er wat zuiniger mee om. Oudste leerde vrij snel te budgetteren en te sparen. Is nu 23 en heeft nog steeds een prepaid abonnement dat een keer per jaar aangevuld wordt met 10 euro
Jongste daarentegen. Gat in haar hand.
Ze werkt wel veel en betaalt alles zelf inmiddels ( 19 jaar is ze) maar het geld blijft eruit vliegen. Geen schulden gelukkig. Maar snel door haar geld heen. En dan gaat er weer even tijdelijk de rem op.

Mijn kinderen krijgen 40€ in de maand. 
Hiervan kopen ze af en toe een lekker broodje op school, of op de terugweg langs de MC. 
Het meeste geld sparen ze. 
Ze krijgen geen kledinggeld, mag wel maar hoeft niet, en zolang ze niet om extreem dure merkkleding zeuren vind ik het prima. Het zijn kinderen die het goed doen op school en in de omgang. Kadoos, bioscoopuitjes, beltegoed betaal ik, zolang het allemaal binnen de perken blijft. 
Werkethiek vind ik erg belangrijk, heel even leek het erop dat mijn oudste geen bijbaantje wilde, was tenslotte met deze geldconstructie niet nodig... 
Maar dat was heel snel opgelost toen ik duidelijk maakte dat als ze geen bijbaantje neemt de geldkraan dicht zou gaan wat betreft de extra's naast het zakgeld. 
Nu werkt ze gelukkig met veel plezier en het geld wat ze verdient spaart ze. Zolang wij deze geldconstructie kunnen veroorloven vind ik het prima zo. 

Wat ze doen met die 20 euro per maand?Uitjes naar de bioscoop gaan hier meestal met een bon, die ze vragen voor verjaardagen/Sinterklaas, dus daar gaat maar weinig zakgeld naartoe. Cadeautjes betalen ze er wel van, maar soms neem ik ook alvast iets mee of doen we iets groots (bijvoorbeeld voor de verjaardag van man) en dan vraag ik het lang niet altijd terug. Hier komen ze er goed mee uit, maar dat komt misschien ook omdat we hier niet midden in de stad wonen en ze dus echt moeten afspreken om iets lekkers te gaan halen. Anders zou de oudste vast elke dag bij de Starbucks staan  

Mok

Mok

30-08-2021 om 07:55

Het exacte bedrag weet ik niet meer, maar ze kregen hier wel zak- en kleedgeld. Daar moesten ze zo'n beetje alles van doen, behalve als er een klasgenoot jarig was, dan betaalde ik het cadeautje. Hun telefoonabonnement betaalden ze zo zelf. Ze kregen een goedkoop prepaid ding, (inmiddels alweer ruim 10 jaar geleden, dus die smartphones waren nog niet zo'n ding als nu) als ze een luxer ding wilden, dan konden ze daar zelf voor sparen. Dat was dan ook het eerste dat ze kochten  

Mijn jongste had een enorm gat in zijn hand, die wilde een paar dure Nikes van zijn kleedgeld. Toen hij zag dat dat drie maanden kleedgeld zou kosten, was het niet meer nodig. Soms trakteerde ik ze op het een of ander, en dat voelde dan ook echt als een traktatie. Het hielp ze wel om de waarde van geld in te gaan zien.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

30-08-2021 om 08:22

mijn dochter is 15 en krijgt 5 euro per week. Deze is echt voor haar zelf.  Wil ze naar de film of de Mac,  dan betaal ik dat.  Baantje wil ze nog niet, kleedgeld ook niet.

Mocht ze kleedgeld willen,  dan hou ik de richtlijn van Nibud aan. Dus dat is dan 50 EUR per maand ex zakgeld. Dat komt er dan nog bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.