Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Middelbare school, hoeveel zakgeld?

hai allemaal, mijn dochter is gestart op de middelbare school en ik bedacht me dat haar zakgeld aangepast moet worden, ze krijgt nu 3 euro per week. Ik zag op het nibud dat hun richtlijn tussen de 17- 22 euro is per maand. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen, hoeveel geven jullie en wat moet jullie kind er dan van kopen? 


Mijn dochter gaat volgende week naar de brugklas en krijg 5 euro in de week via de bank, ze heeft een pinpas. 

Ze heeft een telefoonabonnement van 9 euro, deze betalen we ook.

Verder houden we het bedrag van de kinderbijslag voor haar op een apart spaarpotje op de bank, hier mee kan ze haar kleren, clubjes en schoolspullen van doen. 

Hoi,
Hier krijgt ze E32 per maand. Daar betaalt ze zelf E5 voor mobiel van.
En ook OV kosten. (niet de noodzakelijke zoals een schoolreis. maarndenluxe van het regent en ik wil niet fietsen).
Ook bioscoop , cadeautjes, iets uit de kantine etc.
Kleedgeld starten we als ze 15 is. Wel krijgt ze nu een budget mee om zelf haar kleding te kopen.

Jippox schreef op 30-08-2021 om 20:52:

Even als reactie op onze zuinigheid: we rekenen een beetje mee dat de kinderen een riant bedrag hebben geërfd. Dat ze als ze in hun eindexamenjaar zitten ook nog eens een fors bedrag van ons krijgen (gespaard vanaf geboorte) en dat ze -inderdaad- ook gewoon zelf geld kunnen gaan verdienen als ze dat nodig hebben of vinden.

Daarbij zijn het echte non-spenders. Die liever 3 jaar lang alle seizoenen in een te kleine zomerjas lopen dan eens wat nieuws te kopen. En ja dat was dus al zo lang voor ons kleedgeldbeleid!

€50,- per maand?!? Verdeel dan gewoon hun kinderbijslag.. een beetje jas kost minimaal €80,- 

onze oudste ook eerste krijgt €12,50 per week van ons en €5,- per week van opa en oma.. 
de jongste ook trouwens.. 

Het geld van opa en oma gebruikt ze op school dat van ons gaat meestal op haar spaarrekening.. 

Overige dingen betalen wij voornamelijk
Uitjes, abonnement en dergelijke.. 

Kleedgeld krijgt ze niet ze krijgt wat ze nodig heeft of graag wil hebben (ze houd niet van merk kleding) 

Oudste is bijna 12 en zit in de brugklas.

Krijgt van ons 25 per maand, van opa en oma 15. Telefoonabonnement betalen wij, net als kleding. Van haar zakgeld spaart ze, koopt af en toe iets groots en betaalt ze cadeautjes en extraatjes.

Ankie: Mwah, volgens mij kun je voor rond de 25 euro ook prima slagen voor een jas. En je hoeft toch ook niet ieder jaar een nieuwe? 

Wij geven allemaal niet zo om kleding. Dus we geven er ook niet veel aan uit. Daar lijkt mij weinig mis mee. Mijn jongste (dochter van bijna 13) is er nog het meest mee bezig, maar die loopt dan wel al weer 2 jaar in een jas die de oudste ooit gratis gekregen heeft. Mooi toch?

Waar we dan wel weer veel geld aan kwijt zijn, zijn de sportschoenen van zelfde kind. Die slijt gerust elke 2 maanden door een paar van 150 euro... Maar goed, die kosten hoeft ze dus niet zelf te betalen. 

PriceyRook54

PriceyRook54

27-09-2021 om 14:57

Mijn dochters (13 en 14) krijgen 15 Euro per week.
Telefoon wordt door ons betaald en twee keer per jaar krijgen ze iets van 100 Euro om kleding van te kopen. De rest is voor eigen kosten.
Jongste kan hier makkelijk van sparen, oudste is altijd blut.

Jippox schreef op 27-09-2021 om 14:43:

Ankie: Mwah, volgens mij kun je voor rond de 25 euro ook prima slagen voor een jas. En je hoeft toch ook niet ieder jaar een nieuwe?

Wij geven allemaal niet zo om kleding. Dus we geven er ook niet veel aan uit. Daar lijkt mij weinig mis mee. Mijn jongste (dochter van bijna 13) is er nog het meest mee bezig, maar die loopt dan wel al weer 2 jaar in een jas die de oudste ooit gratis gekregen heeft. Mooi toch?

Waar we dan wel weer veel geld aan kwijt zijn, zijn de sportschoenen van zelfde kind. Die slijt gerust elke 2 maanden door een paar van 150 euro... Maar goed, die kosten hoeft ze dus niet zelf te betalen.

Nee het hoeft niet altijd duur te zijn. Leve de kringloop!  Maar eerder schreef je dat ze ook gerust in een veel te kleine jas rondlopen. Dat zou ik als ouder niet goed vinden. Zeker als je het wel kunt betalen wil je toch niet dat je kinderen voor schandaal lopen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

27-09-2021 om 15:07

Duiveninhetnieuws schreef op 27-09-2021 om 15:01:

[..]

Nee het hoeft niet altijd duur te zijn. Leve de kringloop! Maar eerder schreef je dat ze ook gerust in een veel te kleine jas rondlopen. Dat zou ik als ouder niet goed vinden. Zeker als je het wel kunt betalen wil je toch niet dat je kinderen voor schandaal lopen.

Want? Bang dat het iets zegt over jou als ouder? 

Als mijn dochter in een te kleine jas wil lopen,  moet ze dat vooral doen. Kan ik niet mee zitten eerlijk gezegd. 

Hier ook een kind die niet geeft om kleding en dankbaar tweedehands gekregen kleding draagt.  Ik zelf ook trouwens. 

Mallebeppie schreef op 27-09-2021 om 15:07:

[..]

Want? Bang dat het iets zegt over jou als ouder?

Als mijn dochter in een te kleine jas wil lopen, moet ze dat vooral doen. Kan ik niet mee zitten eerlijk gezegd.

Hier ook een kind die niet geeft om kleding en dankbaar tweedehands gekregen kleding draagt. Ik zelf ook trouwens.

Ik vind het leuk als mijn kinderen er leuk uitzien. Daar hoort een veel te kleine jas niet bij. Valt voor mij in dezelfde categorie als ongewassen haar en kapotte schoenen. En reken maar dat school en jeugdzorg ook naar die dingen kijken. Je kind krijgt er niks van, maar je komt als ouder dan wel erg ongeïnteresseerd over. Heeft niks met duur of goedkoop te maken. M’n kast hangt vol met kringloop en marktplaats, die van m’n kinderen ook. 

Als mijn kind er zelf absoluut niet mee zit om in een te kleine jas rond te lopen, waarom moet ik mij daar dan druk om maken? 

Als ik zeg: misschien gaan mensen er wel vervelende opmerkingen over maken, zegt hij: Welnee, mijn vrienden doen dat niet en als iemand dat wel doet dan is het geen aardige persoon en waarom zou ik mij iets aantrekken van iemand die niet aardig is?

En gelijk heeft hij

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

27-09-2021 om 15:19

Duiveninhetnieuws schreef op 27-09-2021 om 15:11:

[..]

Ik vind het leuk als mijn kinderen er leuk uitzien. Daar hoort een veel te kleine jas niet bij. Valt voor mij in dezelfde categorie als ongewassen haar en kapotte schoenen. En reken maar dat school en jeugdzorg ook naar die dingen kijken. Je kind krijgt er niks van, maar je komt als ouder dan wel erg ongeïnteresseerd over. Heeft niks met duur of goedkoop te maken. M’n kast hangt vol met kringloop en marktplaats, die van m’n kinderen ook.

Jeugdzorg en school kijken naar een schoon gewassen maar te kleine jas, bij een fris gewassen puber die goed in haar vel zit en het prima doet op school? Wauw, waar gaat de wereld heen? 

Als dochter zou willen,  mag ze van mij een te kleine jas aan. Ze doet maar. Dat is geen ongeïnteresseerdheid van mij, maar blijkbaar iets van het kind dat zich daar op dat moment prettig bij voelt.

En jeugdzorg is welkom,  de koffie staat klaar, voor een goed gesprek over een te kleine jas.

Jeugdzorg, welja. Staan die ergens om een hoekje te gluren dan? 

Jippox schreef op 27-09-2021 om 15:22:

Jeugdzorg, welja. Staan die ergens om een hoekje te gluren dan?

Van wat ik zo lees staan ze in ieder geval altijd paraat om van een mug een olifant te maken.

Duiveninhetnieuws schreef op 27-09-2021 om 15:11:

[..]

Ik vind het leuk als mijn kinderen er leuk uitzien. Daar hoort een veel te kleine jas niet bij. Valt voor mij in dezelfde categorie als ongewassen haar en kapotte schoenen. En reken maar dat school en jeugdzorg ook naar die dingen kijken. Je kind krijgt er niks van, maar je komt als ouder dan wel erg ongeïnteresseerd over. Heeft niks met duur of goedkoop te maken. M’n kast hangt vol met kringloop en marktplaats, die van m’n kinderen ook.

Wat een vreemde redeneringen. Waarom die bangmakerij over Jeugdzorg? En wat doet het er eigenlijk überhaupt toe welke kleren jij leuk vindt voor je kind? Neem een voorbeeld aan de zoon van Jippox (en leer dat je kinderen ook), trek je niks aan van de mening van anderen over je uiterlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.