lies
04-08-2013 om 16:00
Middelbare school: laptop, mobiel
Mijn oudste begint over 2 weken op het vwo. we zijn met z'n vieren thuis (ook nog jonger zusje) en we hebben een computer en een ipad. tot nu toe maakten ze alleen spreekbeurten op de computer en ging het prima.
ik hoor telkens meer dat alle verslagen op de computer moeten worden gemaakt, alle info vanuit school komt op magister, enzovoort. Is het verstandig om dochter een eigen computer, of is dat niet nodig? En moet deze op de kamer van het kind staan? hoe hebben jullie het geregeld?
tweede vraag gaat over mobieltje. Dochter heeft er nog weinig interesse in gehad en heeft nu nog zo'n goedkoop prepaid geval van 15 euro omdat we het handig vinden dat ze bereikbaar is als ze naar een feest gaat of onderweg naar school is (30min fietsen over open wegen). Haar klasgenootjes zitten wel vaak te whatsappen. Magister schijn je ook in te kunnen kijken met een smartphone zodat je weet welke lessen uitvallen. Is het noodzakelijk om in de 1e klas een smartphone te hebben, moeten we er een voor haar aanschaffen?

Marieke
04-08-2013 om 16:02
Ik lees graag mee!
Hier ook een dochter voor het voortgezet onderwijs. Zij vindt het 'logisch' dat er een smartphone en een eigen laptop komt, ik weet 't nog niet.

Leen13
04-08-2013 om 16:11
Handig
Mijn kinderen hebben nog geen smartphone maar wel mobiel met whatsapp en laptop. Het is alleen maar handig. Zoon heeft zijn laptop ook op school nodig. Met een laptop kunnen ze werken waar ze willen, al is het bij jou in de kamer of in de keuken aan de keukentafel.
Smartphone lijkt me ook handig, inderdaad om op Magister te kunnen kijken. Uiteindelijk maakt het een agenda dan overbodig. Toch ben ik daar nog een beetje huiverig voor omdat ik bang ben dat het gestolen wordt als je een te luxe ding hebt. Net als een iPad, lijkt me ook handig maar gevoelig voor diefstal. Hoewel ik heb begrepen dat zo'n ding een ingebouwd signaal heeft dat je met Google earth kunt zien waar je iPad zich bevind.

Wiske71
04-08-2013 om 17:23
Laptop
Een eigen laptop voor je oudste lijkt me zeker handig, dan kan ze werken waar ze wil, huiskamer, eigen kamer of in de tuin met lekker weer.
Persoonlijk hebben wij wel de afspraak gemaakt dat dochter haar laptop en telefoon 's avond niet in haar kamer liet maar beneden opruimde. Dit oa om nachtelijke onrust te voorkomen. Spreek vooral ook de gevaren van internet nog eens door en overweeg de installatie van ouderlijk toezicht op de laptop.
Een smartphone heeft dochter inmiddels ook, maar die wordt eigenlijk nooit voor school gebruikt. Wel voor whatsapp, spelletjes, twitter en facebook.

Maylise
04-08-2013 om 18:11
Niet noodzakelijk
Een eigen computer is geen noodzaak. Wel wordt er inderdaad verwacht dat ze redelijk wat verslagen maken op de computer dus het is handig als ze vaak beschikking heeft over een computer. Dat hoeft natuurlijk geen eigen laptop te zijn verder. Ik weet niet hoeveel jullie als ouders de computer nodig hebben maar als jullie er ook elke avond gebruik van willen maken dan is een tweede computer wel handig. Heeft ze elke avond de computer tot haar beschikking dan lijkt met de huidige situatie prima. Hier delen mijn jongste kinderen een computer met elkaar en dat gaat prima.
Een smartphone is leuk maar geen noodzaak. Ze zal er straks ongetwijfeld een willen dus dan kan het een leuk verjaardagscadeau zijn of zo. Ik zie niet zo wat het toevoegt mits ze regulier beschikking heeft over een computer en daar dingen kan nakijken. Het is verder wel leuk maar ik zou gewoon wachten tot ze er zelf om vraagt en dan op haar verjaardag geven of met kerst of zo.

Prakje
04-08-2013 om 19:08
Hier 2 vo kinderen
Oudste in 2 havo (blijven zitten) en middelste gaat naar de brugklas. Ze hebben geen eigen laptop. We hebben in huis voldoende pc's om iedereen tegelijk aan het werk te zetten. Maar we willen niet dat ze de pc/laptop mee naar de slaapkamer nemen. Ook is er geen PC 'eigendom' van een kind, kan er ook geen gedoe van komen.
Wel hebben ze beiden een smartphone met een hollandsnieuwe abonnement zonder data (5,- per maand). Er is overal voldoende wifi beschikbaar, dus data krijgen ze niet. Met hollandsnieuwe kunnen ze nooit over hun beltegoed heen, wel zo fijn voor onze portemonnee . Ze moeten hier allebei 12km enkele reis fietsen een telefoon is wel erg handig.
En met een smartphone kunnen ze magister inzien en dus ook zien of er een uur uitvalt oid. Oudste heeft ook zijn huiswerk in magister staan, die gebruikt t als agenda. Verder doen ze ongeveer alles met de smartphone whatsapp, muziek, youtube, spelletjes etc etc.

Marjoleine64
04-08-2013 om 19:44
Niet direct nodig
Onze zoons (komend jaar 3e en 4e VWO) hebben in de brugklas een 'gewoon' mobieltje gekregen (prepaid). Helaas hebben die het bij allebei maar zo'n anderhalf jaar uitgehouden, en toen vonden ze uiteraard zelf dat ze al lang aan een smartphone toe waren 'want dat had iedereen'. Halverwege de 2e hebben ze dus beiden een smartphone gehad, maar dan wel een niet al te dure (oudste vorig jaar winter een Samsung Gio, jongste een Sony Xperia E afgelopen voorjaar). Begin 3e klas heeft oudste die toen 15 werd een eigen laptop gekregen, jongste heeft sinds die tijd een oude laptop van ons op zijn kamer en krijgt komend najaar (ook begin 3e klas) voor zijn verjaardag een nieuwe. Allebei wel direct een goede (ook voor veel gaming etc) en met de mededeling dat ze daar dus tot hun VWO eindexamen mee moeten doen. Zou toch moeten kunnen vinden wij, 3,5 jaar met een high-end laptop. Eindexamen is dan een mooie gelegenheid om ze weer een nieuwe te geven voor hun studie.
Ze gebruiken hem voor schoolwerk, maar vooral voor games en zitten nu in de vakantie de hele dag online met hun vrienden via Skype. De smartphones hebben we bewust geblokkeerd voor 3G-internet om de kosten beperkt te houden, dus alleen als er wifi is kunnen ze met de smartphone on-line. En dat is tegenwoordig op heel veel plaatsen gelukkig (in hun ogen) het geval.
Marjoleine

KGO
04-08-2013 om 19:52
Goedkope smartphone
Dochterlief (gaat nu naar de 2e) heeft in de brugklas een samsung galaxy y gekregen met prepaid kaartje van 15 euro. Ze heeft m dus al meer dan half jaar en ik dacht dat we pas een keer haar tegoed hebben aangevuld. Internet kan dus alleen via wifi, maar dat is er op school en thuis. Dit is meer dan genoeg en die smartphone was relatief goedkoop ( onder de honderd met een tegoed).
We hebben een oude pc voor alle kinderen en ook dat is meer dan genoeg. Als de oudste huiswerk heeft gaat dat gewoon voor de anderen.
Kaatje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Merel
04-08-2013 om 21:54
Niet echt
Zoon gaat nu naar de 4e middelbare school en heeft pas deze zomer een smartphone gekocht. Hiervoor keek hij ook wel eens op magister via zijn ipod, maar die nam hij nooit mee naar school. In de ochtend deed ik wel altijd standaard de computer aan zodat hij even kon kijken of er lesuitval was die dag. De rest van de dag op school hoefde hij niet perse op magister te kijken,dan hoor je dat op school wel. Dus zo'n goedkope mobiel is eigenlijk meer dan genoeg. Voor school had hij niet zo vaak de computer nodig. Eigenlijk alleen om eens een werkstuk te maken of misschien eens een projectje, maar daarvoor hoef je niet perse een eigen computer te hebben. Woordjes leren deed zoon wel eens op de computer, maar als de algemene thuis computer makkelijk beschikbaar is voor je kind en een ander hem niet perse ook constant nodig heeft, dan hoef je niet perse een extra computer of laptop aan te schaffen.

Rosa van der Zanden
05-08-2013 om 00:54
Hier
Een computer is echt onmisbaar voor huiswerk. Veel groepswerk wat in Dropbox wordt bewaard en met Skype je huiswerk doen. Niet iedereen woont in dezelfde plaats en dan is Skype echt makkelijk. Verder veel verslagen en presentaties. Een eigen computer is niet nodig maar met meerdere kinderen in puberleeftijd zijn meer computers wel handig.
Een smartphone vind ik wel nodig: kind is druk met whatsapp en twitter en veel gaat met groepsgesprekken. De twee of drie kinderen in de klas zonder smartphone zitten niet in het groepsgesprek en vallen er vaak een beetje buiten. Gaat iedereen zwemmen behalve zij. Omdat ze het niet weten. Pubers zijn dan ook weer zo egocentrisch dat ze hier niet aan denken. Telefoon wordt ook veel gebruikt om even snel iets van het huiswerk te vragen. Kind heeft een prepaid en krijgt ?5 per maand. Hij heeft niet overal wifi en vindt zichzelf on-ge-lo-fe-lijk zielig dat hij geen internetabbo heeft.
Rosa van der Zanden

Genista
05-08-2013 om 09:08
Ongeveer als merel
's Ochtends gaat de computer even aan om de lesuitval te bekijken en verder ziet hij het op school wel. Er is thuis genoeg computer beschikbaar voor huiswerk en hij gaat ook wel bewust op school huiswerk maken, op de computers daar. Verder krijgen ze van ons geen telefoon, maar wel tamelijk royaal zakgeld. Als ze een mobiel of smartphone willen, betalen ze dat verder zelf (er kan natuurlijk verjaardagsbudget van ons bij). Oudste vond het zonde van zijn geld, dus die heeft besloten dat hij prima zonder kan.

lies
05-08-2013 om 09:22
Hmmm
dat zijn wel heel wisselende reacties. was natuurlijk ook wel te verwachten.
wat de computer betreft: het lijkt me het verstandigste dat ik het even aankijk. Een laptop lijkt me wel handiger dan een vaste computer zodat ze ook op haar kamer kan gaan werken als jongste een vriendinnetje mee naar huis neemt om te spelen. of mee naar school als er gezamenlijk iets moet worden gemaakt. een vaste computer op haar kamer zie ik niet zitten. Die laptop kan ik altijd nog kopen als het nodig blijkt te zijn, eerst maar eens kijken hoe vaak ze de computer moet zitten.
een telefoon vind ik moeilijker. Ik hink op twee gedachten: de eerste is dat ik graag wil dat ze snel aansluiting vind, contact heeft met nieuwe vriendinnetjes. Ze is niet zo heel makkelijk wat dat betreft. haar klasgenoten komen niet allemaal hier uit de buurt, ook uit dorpen uit de omgeving. Wat jij zei Rosa, dat is dan precies waar ik bang voor ben, dat ze buiten de boot valt omdat ze geen whatsapp heeft.ik merk dat heel veel kinderen daar al veel gebruik van maken, dochter loopt eigenlijk wat achter.
daarnaast is het voor magister en contact met ons ook handig. de school staat op zo'n 10km fietsen enkele reis en dan vind ik het zelf fijn als ze goed bereikbaar is. maar dat is uiteraard met een goedkope simpele telefoon zoals ze nu heeft ook al zo.
de andere kant is dat dochter er nu nog weinig om geeft - wat binnen enkele weken misschien zal veranderen. 'zomaar' een telefoon geven daar hou ik niet zo van, tenzij het noodzakelijk is voor school. het is op zich geen mega-uitgave, voor 100 euro heb je al iets aardigs zoals een eenvoudige samsung, maar dan nog.
Voor diefstal ben ik overigens niet zo bang, als het een simpel toestel blijft. een iphone -overigens ver buiten budget- lijkt me niet zo handig.
Hollands nieuwe daar heb ik idd ook al goede berichten over gehoord. een prepaid lijkt me een goed plan mocht ze een telefoon krijgen. Thuis en op school heeft ze wifi, en verder verwacht ik niet dat ze veel belt. whatsappen daarentegen...

69er
05-08-2013 om 09:39
Geen goedkope mobiel
Deze hebben te weining geheugen om de vele apps te kunnen gebruiken. Ik en mijn jongste kind hebben een samsung gio en voor mijn kind heb ik spijt van die aankoop. Dit kind dat nu naar groep 8 gaat heeft er niet voldoende aan. Oudste ( 3e jr VO) heeft een grotere ( geen idee welke...) en dat gaat prima. Hier niet voldoende open wifi, dus een klein internet abo en het beltegoed gaan we flink terugbrengen, want dat wordt niet gebruikt. Alle contact gaat via Whatsapp....afspreken met vrienden, klasgroepsgesprek, de mentor gebruikt dit om zijn klas snel te bereiken. Zelfs mijn man gebruikt het om de kinderen in het sportteam snel te bereiken.
Over de computer....als het kind daar te allen tijden in een rustige omgeving aan kan werken is een eigen wellicht niet nodig...., bij 2 kinderen wordt de noodzaak groter. Het is niet alleen verslagen ed. Sommige methoden hebben boeken alleen online of oefenmateriaal ed. online ( errug handig als het internet er uit ligt....)
Maaaaaaar, ook hier wordt de computer veel voor skypen gebruikt. Kind heeft een eigen op de slaapkamer, want ik wil niet dat mijn huishouden meelift in dit skypegebeuren.

ilsepilse
05-08-2013 om 09:59
2zoons
ik heb 2 zoons van 18 en 15
de oudste kreeg een laptop toen hij naar de hogeschool ging, hij doet media en communucatie design omdat hij opdrachten moest maken op school samen met andere leerlingen, de jongste gaat nu ict opleiding doen MBO en krijgt straks ook een laptop, eerder op de middelbare school maakten ze hun opdrachten gewoon met de huis pc.
Smarttelefoon kwam er ook in toen ze een jaar of 15 waren,

Karin*
05-08-2013 om 13:08
Eigen computer
Hier hebben beide kinderen een eigen computer. Er moeten vaak verslagen/ werkstukken gemaakt worden, door allebei tegelijk, dus samen op een kan niet. Bovendien is een vrij nieuwe versie van office (2010 geloof ik) nodig, omdat je anders je presentatie niet kan openen op school.
Dit jaar hebben ze allebei een sony xperia. Die heeft veel geheugen en daar passen dus veel apps op. (en e-boeken, dat was erg makkelijk in de vakantie)

Jutta
05-08-2013 om 14:48
Computers
Hoi,
Hier in huis heeft iedereen al heel lang een eigen computer. Ik voor mijn werk, man voor werk en hobby en zonen (13, 16) vooral voor het gamen. Verder is er nog een laptop in huis omdat ik die nodig had voor studie een paar jaar geleden.
Ook hebben we allemaal een smartphone. Manlief en ik de goedkoopste geloof ik, gekocht tijdens een actie bij AH.
Zonen hebben een wat moderner dingetje met meer geheugen.
We hebben allemaal prepaid en daar doen we lang mee want alles gaat via whatsapp, of soms nog een sms. Wifi is dus niet constant beschikbaar maar daar heeft niemand van ons moeite mee. Scheelt gewoon heel veel geld en wifi is intussen bijna overal. Oudste zoon had er wel moeite mee dat wij zijn whatsapp konden volgen dus die heeft zijn ouders na verloop van tijd geweigerd. Eigenlijk best onhandig, maar goed.
Succes met je keuze.
Jutta

Ely
05-08-2013 om 21:33
Jutta (ot)
Waar had je zoon dan moeite mee? Je kunt toch niet meelezen? Of ging het alleen erom dat je kon zien hoelaat hij voor het laatst online was? Maar dan hoeft hij je toch niet te weigeren? Ik geloof dat ik het niet snap of dat er voor mij onbekende aspecten aan whatsapp zitten
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango
05-08-2013 om 22:28
Telefoon
Zinvol draadje dit! Dochter van 12 hier klaagt al tijden dat ze een smartphone wil ( maar wil er vervolgens geen cent aan bijdragen) want iedereen heeft er een. Tja, ik vind het een hoop geld, 100 euro en dan nog een abonnement o.i.d. erbij. Ze heeft nu een oude telefoon van mij, een Nokia. Die is stom volgens haar want je kunt er niets mee. Ik lees hierboven dat er telefoons zijn, geen smartphone, waar je wel mee kunt Whats uppen. Kan iemand daar meer over vertellen? Ik ben echt een leek op dit gebied. Heb voor mijn werk een Smartphone maar doe er niet meer meer dan bellen, sms-en en mijn mail lezen.
Een laptop heeft dochter hier wel ter beschikking en via school krijgt ze ook nog een Ipad. Ik vind het wel even genoeg zo. Maar zelf denkt ze daar natuurlijk heel anders over.

Genista
06-08-2013 om 08:59
Tango
Heeft ze zakgeld? Dan spaart ze toch zelf voor die smartphone? Ik begrijp sowieso niet goed waarom ik als ouder die telefoon moet sponsoren. Daar hebben ze mijns insziens zakgeld voor.

Jutta
06-08-2013 om 11:54
Ely
Hoi Ely,
Inderdaad; je ziet wanneer hij online is geweest. Dat kan midden in de nacht zijn. Is niet zo fijn als ik dat weet. want dan hoort hij er de volgende dag zeker iets over. Ik laat het maar even gaan. Hij is bijna 17 en moet leren zelf dat ding uit te zetten. Dat lukt al wel een beetje.
groet, Jutta

Puck
06-08-2013 om 12:52
Valt mee 69er
Oudste heeft hier ook een Gio en heeft een wereld aan apps, kan m niet voldoende genoeg zijn en ik heb hem nog niet horen klagen over te weinig ruimte. Ook veel klasgenootjes hebben een Gio en klagen daar ook niet over volgens hem. Wat wél een groot probleem is is de batterij van dat ding, die is snel versleten.
En voor de statistieken de situatie hier:
Tot en met dit jaar deed zoon huiswerk op de gezamelijke laptop. Komend jaar heeft hij een eigen klapjap omdat hij die ook mee naar school moet nemen. Telefoon dus wel een smartphone, maar zonder internetabonnement. Op school en thuis heeft hij wifi en ook bij vriendjes en klasgenootjes thuis wordt vaak toegang gegeven tot het netwerk daar.
Voor magister heeft Lies niet perse een smartphone nodig, die kan ook op de iPad geraadpleegd worden.

Tineke
06-08-2013 om 13:34
Compleet achter
Zoon van bijna 15 ( bijna 4 vwo) heeft een mobieltje waarmee hij alleen kan bellen en sms-en. Zelfs foto's maken kan niet. Prepaid, en hij gebruikt nog geen 10 euro per jaar. Ik heb hem nog gevraagd of hij nu geen behoefte heeft aan een smartphone, maar hij zou niet weten waarvoor.
Eigen computer heeft hij wel, deze gebruikt hij vooral voor zijn muziek (componeren, opnemen etc.). Voor school gebruikt hij mijn laptop, want daar zit office op. Als dat eens per week is, is het veel.
Magister wordt alleen gebruikt voor de cijfers, maar die worden eerder gegeven in de les, dus ook daar wordt maar zelden gebruik van gemaakt, soms alleen even voor een rapport, om te zien of de eigen berekening klopt. Verder natuurlijk it's learning, en dat is dus maar een enkele keer.
Een laptop (met office) is dus wel handig, maar een eigen zou hier niet nodig zijn. Een mobieltje, zelfs een ouderwetse, is hier eigenlijk helemaal niet nodig. Ik zei het al, ik geloof dat we volledig achterlopen op wat nodig zou moeten zijn.

Dalarna
06-08-2013 om 16:39
Zoon 14
Zoon van 14 gaat naar de derde en heeft wel een laptop gekregen voor hij naar de brugklas ging, gewoon omdat ik geen zin had om aan de kant te gaan als hij hem nodig heeft.
Hij heeft geen smartphone maar wel een ipod en daar mee kan hij ook op school via wifi wat bekijken maar dat is eigenlijk niet nodig, het schoolrooster is zichtbaar binnen school dus als het wijzigt ziet hij dat daar en je hoeft geen cijfers bij te houden op school.
Whatsappen kan hij niet maar hij heeft daar ook totaal geen behoefte aan, hij vind het wel grappig dat zijn sportteam meer moeite moet doen om hem te bereiken, het kan hem niet schelen.
Hij mag best een smartphone, voor een paar tientjes heb je er een via marktplaats (pas geleden nog eentje voor mij en mijn man gekocht) maar hij moet die zelf betalen. Hij heeft zo het twintigvoudige op zijn spaarrekening maar hij wil het niet.
Geen haar op mijn hoofd die een nieuw ding gaat kopen! Hij krijgt genoeg zakgeld om te kopen wat hij wil en daarvoor heeft hij dus wel vorig jaar een ipod gekocht. Hij heeft dus wel een mobieltje en zijn abo voor 5 euro gaat van zijn zakgeld af.

Mach
06-08-2013 om 20:11
Dalarna en heksenvet
Blijkbaar zitten jullie kinderen anders in elkaar dan de mijne. Beide 13 en net 17) hebben een smartphone en een laptop. Laptop vooral voor huiswerk. En dat moet echt dagelijks op de patop, dingen inleveren op it's learning en info halen van it's learning wat zo nodig hebem voor hun huiswerk,
En de smartphone oa voor de magister app, werkt hier geweldig. En verde vooral veel whats app. Een groepapp van de klas, een groepsapp van hun sportteam, een groepsapp met vriendinnen. As je niet in die groep zit mis je wcht van alles. En als er belangrijke info op de groepsapp van de klas staat denken ze meestal niet aan die enkeling die niet op de groepsapp zit.
Ook afspraken over vertrektijden voor school, sport, uitgaan, alles gaat via whats app.
Het stoort mij absoluut niet, is gewoon deze tijd. We hebben ook een gezinsgroepsapp. En daar zet een iedere van ons gezin de dingen op die voor allen van belang of leuk zijn, bv ik lig lekkr in de zon of we eten om 18 uur.
En ik heb met mijn wandelvriendinnen ook zo'n groepsapp. Veel hanidger dan vroeger met dat gebel en later sms. In 1 berichtje kan je de hele groep (12 man) laten weten waarvan daan we vertrekken of dat je niet meegaat met de wandeling die gepland is.
Mijn dochter heeft in haar vriendengroep 1 goede vriend die geen whats app heeft. En dat vinden ze allemaal erg irritant. Net zoals je 40 jaar geleden geen telefoon had .
Als de dochter van de draadstartster al wat lastig contact maakt en je wil haar een gemakkeljke start geven zorg je dat ze een smartpone heeft.kan ze inn elk geval aansluiten bij de klasgroepsapp of bij een vriendinnen app in de klas. Want die gaan er geheid komen.

Tango
06-08-2013 om 20:35
Genista
Oh ja hoor ze heeft zakgeld. Maar dat wil ze niet uitgeven aan een smartphone. Zal ze dus toch w.s. niet belangrijk genoeg vinden. Van ons krijgt ze hem inderdaad niet. Ik lees hier de tip tweedehands via Marktplaats. Die zal ik haar nog eens doorgeven. Misschien is dat een idee. Ze is gewoon erg zuinig op haar geld. Ze krijgt 20 euro per maand en moet daar ook een deel van haar kleding van kopen maar ze klaagt altijd dat ze te weinig heeft (terwijl haar spaarpot altijd vol zit).

nolly
06-08-2013 om 21:36
Geen laptop
hier hebben ze van jongs af aan een eigen pc. Maar geen laptop. Oudste (18) heeft dit jaar van z'n eigen geld een laptop gekocht maar heeft een "gewoon" mobieltje met een contract van geloof ik 6euro.
Jongste heeft alleen de gewone pc maar wel weer een smartphone (galaxy S2), deze heeft ze ook zelf gekocht.
De gewone pc's en monitors werden vroeger door ons betaald. Toen ze later meer eisen gingen stellen, deden we het ook wel gezamenlijk. En sommige dingen betalen ze helemaal zelf (de laptop dus, maar ook een grote externe schijf etc)
Hier (spanje) hebben ze geen mobiel nodig voor school.

Dalarna
06-08-2013 om 21:40
Maar mach
Mijn zoon heeft dus gewoon een eigen laptop en hij mag gewoon een smartphone, voor zo'n 30 euro heeft hij er eentje via mp, geen probleem maar hij wil niet.
Whatsappen? Haha hier hebben ze gewoon nog een bellijst als het eerste uur uitvalt. Ja, dat vind ik ook belachelijk maar hier is dus de whatsapp niet nodig.
Ik zeg niet dat de dochter van ts het ook niet hoeft maar het is dus ook niet zo dat je er eentje moet hebben hoor. Hij wilde wel een ipod om zo spelletjes te doen op school met de wifi.

Jesse_1
06-08-2013 om 23:09
Hangt er dus vanaf
Zoals je hoort, hangt het er vanaf.
Hier gaat Oudste naar de 2e (gym): hij heeft een eigen laptop (half zelf betaald), maar voor schoolwerk zou hij ook met de gemeenschappelijke pc afkunnen (zoveel was het nog niet). Hij heeft een wat oudere smartphone. Whatsapp is wel handig voor contact, maar geen must volgens mij. Er is iig ook nog een gewone bellijst voor afbellen. Smartphone wordt door de jongens vrnl gebruikt om in de pauze gezellig allemaal in de eigen spelletjes op de telefoon te duiken begreep ik :-S.

lies
07-08-2013 om 07:42
Inderdaad
het hangt er inderdaad echt van af, er is geen peil op te trekken.
ik heb het er met mijn dochter nog eens over gehad, op zich wil ze graag een smartphone om te kunnen whatsappen met oa vriendinnetjes die niet met haar naar de zelfde school gaan. en met nieuwe vriendinnetjes uiteraard.
ik heb haar voorgesteld om het samen te kopen. zij de helft van haar spaargeld (35 euro) en ik betaal de rest. maar dat vindt ze dan weer zonde van haar geld. gister waren we naar een stad, en dan loopt ze de telefoonwinkels ook straal voorbij. echte interesse is er gewoon niet.
maar ze is een beetje een studieboltype, geeft niet zo snel om dat soort dingen, erg rationeel, en kan daardoor buiten de groep vallen. net zoals dat ze nog liefst witte hema onderbroekjes draagt zeg maar :-0
kortom, ik weet het nog niet!

Puck
07-08-2013 om 08:25
Lies
Gewoon lekker afwachten dus tot ze het belangrijk genoeg vindt om haar spaargeld aan te besteden dus. Prima toch?

mobi
07-08-2013 om 09:47
Prakje, ot-vraagje
ik heb een gewone mobiel, geen smartphone oid. Heb eenzelfde abo bij hollandse nieuwe als jij, 5 euro voor iets van 75 of 100 (ben het even kwijt) bellen en smssen.
Maar het internet kan ik er niet mee op, ook niet met wifi.
Ligt dat aan de mobiele telefoon of moet ik dat ergens anders in zoeken? Mijn telefoon ging bijna op tilt toen ik dat wilde proberen en noemde iets van dat ik geen gprs(iets dergelijks) had???
En als dat toch een ander abonnement is, welke is dat dan? Heb me suf gezocht gister maar kom er niet echt uit
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.