Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn 17 jarige gaat studeren en op kamers

Mijn 17 jarige gaat in september studeren en op kamers.
En ik zie als gescheiden ouder door de bomen het bos niet meer....

Ze gaat MHBO doen, heeft een reistijd van ruim 1,5 uur, dus dat is ruim 3 zo niet 4 uur per dag reizen. Vandaar dat ze op kamers gaat. Maandkaart komt rond de 400€ per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een OV vanwege haar leeftijd?
Schoolgeld hoef ik niet te betalen omdat ze nog geen 18 is en een MBO opleiding gaat doen?
Ik ontvang de kinderbijslag maar die deel ik met mijn ex 50/50 omdat we co-ouderschap hebben, ze staat bij mij ingeschreven.
Ontvang ik in sept dubbele kinderbijslag gaat dat vanzelf of moet ik dat bij het SVB aangeven?
Vanwege mijn lage inkomen heb ik kindgebonden budget, gaat dat straks ook nog omhoog? Of moet ik daar nog iets voor regelen?
De provincie Limburg zou subsidie regelingen hebben voor het openbaar vervoer? Kent iemand deze regelingen en bij wie moet ik daar voor zijn.

En ja ze heeft ook een vader die meebetaald maar ik wil graag mijn zaakjes goed op orde hebben

Ik hoor heel graag jullie adviezen

Moni

Moni

08-03-2015 om 20:18

Ik heb het antwoord over de OV-kaart

Ze krijgt geen OV-kaart omdat ze een mbo-opleiding gaat doen. Niet vanwege haar leeftijd.
Als ze hbo zou gaan doen, zou ze wel een ov-kaart krijgen, ook als 17-jarige. Alleen zou die dan pas per 1 oktober ingaan, onafhankelijk van wanneer ze 18 wordt.

Op de andere vragen heb ik geen antwoord.

Dubbele kinderbijslag

Je kunt meer kinderbijslag krijgen, maar dan moet je bij de SVB aantonen dat je een bepaald bedrag per 3 maanden uitgeeft aan je kind. Zie de website van de SVB. Kinderbijslag 50/50 met ex-partner zou ik nu niet meer doen, maar 100% naar/voor kind.
En dan is er nog iets met een scholierentegemoetkoming van DUO, maar die verdwijnt voor 2015/2016. In plaats daarvan zou het kindgebonden budget worden verhoogd.
Mijn tip: kijk eens of je kind eerst in een 'gastgezin' terecht kan, zodat ze niet alle lasten heeft. In de loop van het jaar kan ze dan rustig uitkijken naar een kamer etc. en dan is ze ook 18.

Tsjor

Suzetteke

Suzetteke

08-03-2015 om 20:59 Topicstarter

Kinderbijslag

Bedankt Tsjor voor je reactie,

De kinderbijslag beheren wij om beurten, maar gaat volledig naar de kinderen, had het dus niet goed omschreven in mijn vorige text.

Dat wat betreft kindgebonden budget is ook iets wat ik gelezen heb maar ik weet niet hoe en waar dit geregeld moet worden.

Een gastgezin is idd ook iets waar we naar kijken, hoewel mijn dochter niet het type is om in zeven sloten tegelijk te lopen.

Gr Suzetteke

Suzetteke

Suzetteke

08-03-2015 om 21:02 Topicstarter

Moni

Bedankt voor je reactie,

We hebben ook getwijfeld over HBO, maar omdat ze in aug pas 17 word hebben we voor het mhbo gekozen. Daarna kan ze verkort HBO doen, uiteindelijk is ze dan maar een jaar langer bezig.

Gr Suzetteke

Toch wat vragen aan Suzetteke.

Mijn zoon gaat dit jaar ook ong. op 3 uur reizen per dag naar het mbo. Hij gaat met de trein en dit gaat ong.210 euro per maand kosten. Hoe kan dat bij jou kind 400 euro zijn? Mijn zoon blijft thuis wonen.
Ook is het mhbo een verkorte versie van mbo niveau 4. Je dochter gaat het mbo in 3 jaar doen, i.p.v. 4 jaar. Ik weet niet of het hbo daarna weer verkort is.

Alleen mbo gaan doen omdat ze 17 jaar is begrijp ik niet. Eerstejaars op hbo zijn toch veel kinderen die met Havo/vwo van school af komen? Die zijn 17/18 jaar.

Het is een keuze, maar ik begrijp het niet echt, zal aan mij liggen misschien.
Niet te jong om op kamers te wonen, wel te jong voor hbo?

Moni

Moni

08-03-2015 om 23:08

Wil40, het hangt van de afstand af

Mijn oudste kan straks 2,5 uur per dag reizen met de trein, met fietsen erbij wordt dat 3,5 uur per dag. Dat kost zonder ov-kaart 399 euro per maand. Dat is gelijk het maximum want dan heb je de traject vrij maandkaart.

Mijn oudste gaat op kamers. Ze zal dan ook 17 jaar zijn, wel bijna 18.
Ze zal dit doen omdat zij/wij de reistijd te lang vinden. Om de reiskosten gaat het bij ons niet omdat ze een ov-kaart zal krijgen. Studiefinanciering krijgt ze helaas niet (meer). Dat wordt lenen.

Margo

Margo

09-03-2015 om 00:40

klopt volgens mij ook niet

Als je een aanverwante hbo gaat doen na je versnelde mbo, of veel stageervaringen hebt, dan kun je vrijstellingen krijgen op het hbo, maar dat is meestal max 6 mnd tot een jaar.
Dan zou ze dus (bij alles in 1 keer halen) 3 jaar mbo doen en minstens nog 3 jaar hbo.
Hbo is 4 jaar, als ze dat toch van plan is, laat haar dat dan gelijk doen, dat scheelt haar 3 jaar versnelde mbo. Zeker als het een aanverwante studie is.

Suzetteke

Suzetteke

09-03-2015 om 09:05 Topicstarter

Wil 40, en Margo

Dank voor je reactie,
Mijn dochter gaat het mhbo doen, is een hotelschoolopleiding in twee jaar die aansluit op de hogere hotelschool. Na twee jaar heeft ze d'r mbo diploma waarmee ze dan in het tweede jaar mag beginnen.
Dit zijn twee opleidingen die spec op elkaar aansluiten.

Wat betreft 17 jaar wel op kamers en niet naar het hbo, das een gevoelskwestie maar ook zeker een financiële overweging.
Het eerste jaar hogere hotelschool kost nl tussen de 8 en 9 duizend euro.

Moni had al gereageerd wb de OV kaart die kost idd 399€, is helaas niet anders.

Maar hadden jullie verder nog antwoorden op mijn vragen?

Alvast bedankt

MamaB

MamaB

09-03-2015 om 10:13

Ov-kaart nodig??

Als ze op kamers gaat, heeft ze toch geen OV-kaart nodig? Ze kan toch ook op losse kaartjes naar huis? Aanvankelijk zal ze misschien nog elk weekend naar huis willen, maar geloof me, dat gaat heel snel voorbij. Reken eens uit hoeveel het reizen met een weekendretour kost. Hier kwamen ze al snel nog maar een keer per maand een weekend naar huis. Dan heb je het over heel andere bedragen. Zet een fiets neer in haar studieplaats en ze is mobiel.

Suzetteke

Suzetteke

09-03-2015 om 11:22 Topicstarter

MamaB

Dat is het juist, de OV kaart kost zoveel voor dat geld kan ze beter op kamers, en dan idd alleen in het weekend naar huis.

Antwoorden op vragen.

Je ontvangt kinderbijslag tot je dochter 18 is, daarna studielening, indien nodig. Vrij reizen krijgt ze niet omdat ze mbo doet. Hier zijn ze wel mee bezig, uiterlijk 2017 is er wel gratis ov voor mbo leerlingen, wie weet, komend schooljaar nog? Ik hoop het, is inderdaad een flinke kostenpost.

Kindgebonden budget gaat via de belastingdienst, is berekend op je inkomsten. Ik zou daarover de belastingtelefoon bellen.

Dubbele kinderbijslag zou ik navragen bij svb, is alleen voor specifieke gevallen. Ook op hun website staat hier info over.

Subsidies voor o.a. vervoer worden hier bij de gemeente geregeld. Is in iedere gemeente verschillend.

Leuk dat je dochter al zo'n strakke schoolloopbaan heeft uitgestippeld!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.