Carla Gerwen
29-12-2012 om 21:13
Mijn dochter heeft dyscalculie, dit betekent geen diploma!
Beste lezer,
Deze topic heb ik toegevoegd om aandacht te vragen voor mijn dochter. Zij heeft dyscalculie en zal daardoor geen diploma kunnen halen. Zij is niet de enige, er zijn op dit moment 25.000 studenten op het MBO met rekenproblemen!
Voormalige minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt heeft besloten dat studenten op MBO een centraal rekenexamen moeten afleggen. Deze moet met een voldoende afgerond worden, anders krijgen zij geen diploma. Dit noemt zij een "inhaalslag"!
Mijn dochter is een van de vele studenten met dyscalculie. Een voldoende halen is voor haar onmogelijk. Haar rekenniveau is basisschool groep 6.
We hebben een gesprek gehad op school. Haar lerares rekenen heeft verteld dat ze geen diploma kan halen, als er niks verandert aan de regeling. Zij heeft ons geadviseert om het groter aan te pakken, om het onder de aandacht te brengen.
Daarom zijn wij een petitie gestart, om zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen. Deze petitie kunt u vinden en onderteken op : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/
Het ondertekenen van de petitie duurt maar 1 minuutje en het kan anoniem! Alleen kunnen wij het niet..
Let op! Na het ondertekenen van de petitie, krijgt u een mail. In deze mail moet u klikken op de link, dan kom je op de site en moet je nogmaals op de bevestigingsknop drukken. Dan pas staat je handtekening erbij!
Het doel van de petitie: "Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."
We hebben ook een eigen site waarop u meer informatie kunt vinden.
www.everyoneweb.com/petitierekenen
En ze heeft in de krant gestaan met haar persoonlijk verhaal.
http://www.prepresskelpen.nl/epaper/5112_eindhoven/index.html
Mijn dochter heeft al die jaren geknokt om te komen waar ze nu is! Ze wilde al van kleins af aan de gehandicaptenzorg in. Ze volgt nu de opleiding gehandicaptenzorg en ze heeft het zo naar haar zin. Dit is wat ik wil, zegt ze! Maar nu kan ze geen diploma halen. Ze zegt: "Is dit nu allemaal voor niks geweest? Waar doe ik het nog voor?". Wil je mijn dochter en vele anderen studenten helpen? Teken de petitie!
Ik heb een brief geschreven , deze kunt u hieronder lezen
Veel mensen weten niet wat inhoud en hoeveel impact het heeft een rekenstoornis. Dat is ook te begrijpen. Wij hebben van dichtbij ervaren hoe het is om je voor 100 procent in te zetten voor rekenen, maar het niet voor elkaar krijgt. Onze jongste dochter heeft hier tot op de dag van vandaag mee te maken. Vanaf groep 3 lagere school heeft ze geworsteld met rekenen. Op 8-jarige leeftijd ontwikkelde ze daardoor ook nog eens faalangst. Dit kwam ook er ook nog eens bij. Mijn dochter heeft deze angst overwonnen. We zagen een heel ander meisje, een meisje die weer zin had om naar school te gaan en groep 8 met veel plezier heeft afgerond. Op aanraden van haar leraar en lerares, en wij als ouders, is ze naar het Were Di 3 gegaan. Ze bloeide in deze tijd helemaal op. Ze heeft kunnen ervaren dat ze zeker niet dom is en dat ze over vele verschillende capaciteiten beschikt. Doordat het haar enorm goed afging op basisniveau, is ze overgestapt op kaderniveau. Wij als ouders waren hier een beetje huiverig voor omdat we bang waren dat ze een terugslag zou krijgen. Maar Tessa wilde bewijzen dat ze dit aankon en dat heeft ze gedaan. Ze heeft haar diploma behaald met geweldige punten. Wij waren natuurlijk super trots als ouders zijnde. Tessa wilde graag de opleiding gehandicapten zorg op het ROC gaan volgen. Omdat ze graag alleen met deze doelgroep wilde werken, moest ze MBO-3-4 gaan doen. Weer hadden wij onze twijfels of dit de juiste oplossing zou zijn. Ze heeft het geprobeerd en het is haar enorm goed afgegaan. Ze heeft goede cijfers gehaald en haar stage heeft ze met veel plezier gedaan tot tevredenheid van het team. Maar nu herhaald het probleem zich opnieuw: ‘Rekenen!’. Ze heeft een periode gehad dat ze het weer niet zag zitten zoals ze zelf zegt: ‘Ik kan mijn diploma toch niet halen, wat heeft al dat studeren dan nog voor zin?’. Rekenen staat wederom in de weg. Om haar weer wat zelfvertrouwen terug te geven hebben we besloten om haar te laten testen op dyscalculie, om de onzekerheid weg te nemen. Wij weten ook pas sinds een jaar dat dit bestaat. Na wat onderzoek te hebben gedaan op het internet hebben we een instantie gevonden, die haar binnen een enkele weken konden testen op dyscalculie. Na de test te hebben gedaan werd de diagnose ‘dyscalculie’ gesteld. En hoe gek het ook klinkt, wij waren hier enorm blij mee. Eindelijk een bevestiging. Wij, maar vooral Tessa, zijn blij dat het nu een naam heeft. Vooral voor haar was het een hele opluchting. Maar dat neemt het probleem met het behalen van een diploma niet weg. Ze moet voor het examen rekenen minimaal een 5 scoren, maar dit kan ze niet waarmaken. Door alle frustraties die er op dit moment spelen, hebben we een petitie opgestart. Wij willen niet afwachten maar actie ondernemen. Lukt het niet, dan hebben wij er alles aan gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt. Wij doen het niet alleen voor onze dochter, maar ook voor alle andere studenten die hier mee te maken hebben, of nog zullen krijgen. De achterstand die ze hebben opgelopen haal je niet zo maar in. Ook zij hebben het recht om in de toekomst te kunnen doen wat ze zelf willen. Nu kunnen de studenten geen kant op en staan ze met hun rug tegen de muur.
Het zou mooi zijn als hier in Nederlands dezelfde regeling word gehanteerd, als in België. In België is het zo dat je toch je diploma kunt behalen, met uitzondering van wiskunde.

albana
30-12-2012 om 10:52
Hier hetzelfde
Hier hebben we precies hetzelfde probleem met jongste!
Maar die zit nu nog op het v.o. Maar omdat oudste verder is zie ik het al aankomen. Ik maak me daar ook zorgen om.
Ik heb nog wel hoop dat tegen die tijd er e.a. aangepast is. Dit is te gek voor woorden! Dat zou de staatssecretaris ook moeten inzien. Jongste rekent nu ook op basisschool niveau groep 7 ongeveer. Zij heeft wel continu extra rekenondersteuning gekregen. En in wiskunde is ze nog een klein beetje beter (gelukkig) er zijn hoodstukken die ze zowaar snapt. Als er een rekenmachine gebruikt mag worden heeft ze soms ook nog een wel eens een kleine voldoende. Alleen met overschijven maakt ze dan fouten (omdraaien van cijfers b.v.).
Ik zal meteen tekenen en wat denk je kan zo'n petitie niet op face-book? Krijg je misschien nog meer handtekeningen.
groeten albana

Tinus_p
30-12-2012 om 11:45
Heu
"Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."
Welke beroepen zijn dat bijvoorbeeld?

mix
30-12-2012 om 12:26
Tinus
bv doktersassistente.
Alle ouderwetse proeven moeten leren, alle berekeningen moeten leren over hoe sterkte van vloeistoffen voor injecties/medicatie te bepalen en in de praktijk gaat dat zonder al dat gereken en krijg je het kant en klaar aangeleverd en doe je die proeven niet. Ja, als je het tellen van leucocyten in een vierkantje telt als rekenen, dan is het handig als je tot 20 kunt tellen.

Tinus_p
30-12-2012 om 13:47
Eng
mix:
"Alle ouderwetse proeven moeten leren, alle berekeningen moeten leren over hoe sterkte van vloeistoffen voor injecties/medicatie te bepalen en in de praktijk gaat dat zonder al dat gereken en krijg je het kant en klaar aangeleverd en doe je die proeven niet."
En je vindt t niet eng om alleen op anderen te vertrouwen? Zelfs geen gevoel te hebben of de uitkomst wel/niet ongeveer klopt? Dat is namelijk één van de belangrijkste redenen om te kunnen rekenen.

mix
30-12-2012 om 14:06
Nee
het zijn bv urinesticks, kant en klare ampullen, urine/ontlasting/bloedonderzoek dat in het lab van het ziekenhuis wordt gedaan. Er zijn niet eens materialen aanwezig om een ouderwetse kookproef van Bang te doen waarbij de urine tot het plafond spuit als je niet uitkijkt en een bezinking bepalen werd (waar ik was) ook niet meer gedaan. Tijdrovend, niet nauwkeurig genoeg zijn allemaal redenen om dingen uit handen te geven aan hen die er veel meer verstand van hebben, b.v. de laboranten.

Vic
30-12-2012 om 14:40
Oei
Doktersassistente vind ik nu bij uitstek een beroep waarbij rekenen wel een noodzakelijke kwaliteit is. Ze kunnen het niet allemaal hoor, en zelfs bij de apotheek heb ik wel eens een assistente op het goede spoor moeten zetten.
Is dyscalculie trouwens tegenwoordig een erkende 'stoornis'?

Kaaskopje
30-12-2012 om 15:01
Rekenen
Toen ik de leeftijd had om een vervolgopleiding te doen moest je 'opeens' wiskunde in je pakket hebben. Dat betekende dat ik hoe dan ook niet meer voor dat vak kon kiezen. Even los van of ik toegelaten was in verband met mijn bijziendheid. Terwijl ik de handelsvakken had gedaan. Bij die handelsvakken werd 'gerekend'. Ik vraag me nog steeds af waarom je als verpleegkundige met wiskundige formules moet kunnen rekenen. Nu is mijn totale cijferkundige inzicht wat matig, maar miligrammen en mililiters kan ik ook nog wel controleren, optellen en dergelijke.

Kaaskopje
30-12-2012 om 15:03
Beroep in eerste zin vergeten
Toen ik de leeftijd had om een vervolgopleiding te doen moest je \'opeens\' wiskunde in je pakket hebben ... om verpleegkundige te kunnen worden.

Fiorucci
30-12-2012 om 15:23
Tinus
Voor muziek maken hoef je niet overmatig goed te kunnen rekenen, om maar iets te noemen.

Moppeke
30-12-2012 om 16:07
En dyslexie dan?
Er komt ook een taaltest, ik hoop van harte dat mijn dochter die gaat halen, maar dat wordt een enorm zware dobber.
Naar mijn mening geldt dit dus niet alleen voor dyscalculie maar ook voor dyslexie.
Natuurlijk ga ik die petitie ondertekenen, want ik ben het er roerend mee eens. Overigens vraag ik me nog steeds af, dat hetgeen de minister voor ogen heeft ook daadwerkelijk kan. Wat zo hebben kinderen geen gelijke kansen, en dat is weer aan te vechten.
Ik vind het triest dat deze regel voor ieder kind gaat gelden, want er zijn legio uitzonderingen en ieder kind verdient het recht en de kans om een diploma te halen.
Zou de minister enig idee hebben hoeveel slimme kinderen ze daarmee dupeert? En wat voor gevolgen dit voor deze kinderen heeft? Je zou zeggen dat ze die gevolgen toch niet voor ogen kan hebben, dat heeft niets te maken met kwaliteitsverbetering naar mijn mening.

P
30-12-2012 om 16:26
Mix
Doktersassistente is een mbo4 opleiding en ik ben eigenlijk van mening dat je dan toch echt wel eens een keer door een rekentest moet komen. Ik zie ook weinig mensen met zware dyscalculie een mavo opleiding afronden.
Mijn nichtje strandt nu op een mbo3 opleiding door haar dyscalculie en zij is begonnen op de praktijkschool.

mix
30-12-2012 om 17:24
P/vic
P:ik bedoel niet dat je het op de opleiding niet krijgt, ik bedoel dat je het in de praktijk zelden nodig hebt. Ik heb ook een lichte vorm van wiskunde/natuurkunde gehad, niet te vergelijken met het niveau op VO, maar heb dat nooit nodig gehad.
vic:Een apothekersassistente máákt medicatie dat is iets anders dan een recept uitschrijven dat ondertekent wordt door de arts of een herhalingsrecept uit de computer halen. De ampullen die je gebruikt zijn compleet, valt niets aan te rekenen. Een stickje in de urine/bloed steken, hoef je niets voor te rekenen, een uitslag van een apparaat aflezen hoef je niet voor te rekenen. Wat ik bedoel is je krijgt het in de opleiding maar hebt het in de praktijk niet of nauwelijks nodig.
Dan begrijp ik de topic startster erg goed als haar dochter geen diploma kan krijgen voor bv een vak waarin je niet of nauwelijks hoeft te rekenen.

An-nA
30-12-2012 om 17:30
Dubbelgeplaatst forumbeheer
Dit onderwerp is dubbelgeplaatst ook in de rubriek ouders en school
Forumbeheerder kunt u deze draden samenvoegen of in ieder geval in 1 rubriek plaatsen?

jons
30-12-2012 om 19:31
Uiteraard
kleine moeite en ik hoop maar dat het werkt! Sterkte en succes voor je dochter!
Jons

Auwereel
30-12-2012 om 20:01
Heb getekend
Ik heb ook getekend, het is toch raar dat als je met lof door je hele opleiding komt, waarin kennelijk nauwelijks wordt gerekend(anders lukte het je niet door je opleiding te komen) je toch geen diploma krijgt omdat je je rekentoets niet aankan.
Mijn dochter kan uitstekend rekenen en wiskunde op VWO-NT niveau maar door wat slordigheidsfoutjes (het was ook zo saaaaaai) had ze toch "maar" een 8. Als je dan dyscalculie hebt is een 5 een onhaalbaar cijfer. Kan je dan geen diploma krijgen met aantekening "zonder rekentoets", als waarschuwing dat als er gerekend moet worden een collega ingezet moet worden? Kan je tenminste aan de slag met je opleiding die je verder goed hebt afgerond.
Op de TU waar ik werk, lopen er zat studenten rond die duidelijk dyslectisch zijn. Toch worden het goede (zoals dat vroeger heette) ingenieurs. Alleen als ze iets opschrijven moeten ze het iemand anders door laten lezen op schrijffouten. Daar kunnen ze ook prima mee afstuderen, met extra tijd bij de tentamens.

Vic
30-12-2012 om 20:29
Volgens mij
Volgens mij krijgen dyslecten geen vrijstellingen maar wel extra tijd voor toetsen. Ik zou het niet terecht vinden als iemand met dyscalculie een vrijstelling krijgt. En iemand die bijv. 'gewoon' niet zo goed kan rekenen, en dat zijn heel veel mensen, niet.

Mea Proefrok
30-12-2012 om 20:50
Wordt interessant de komende jaren
Die rekentoets geldt niet alleen voor MBO'ers. Vanaf 2013/2014 (meen ik) moet elke eindexamenkandidaat VMBO een voldoende halen voor de rekentoets. Bij ons op school (VO) zijn we al ruim een jaar druk bezig met structureel extra rekenen. En vragen we ons inderdaad ook af hoe dat straks moet met alle echt zwakke rekenaars. Voor dyslexie worden de regels trouwens ook aangescherpt, Moppeke. Zo moet spelling bij het eindexamen Engels gewoon worden meegerekend. En er komt dus een taaltoets die (dacht ik) iets later zal worden ingevoerd dan de rekentoets. Ook die taaltoets moet met een voldoende worden afgesloten.
Oudere collega's bij mij op school die al honderd wijzigingen hebben meegemaakt, zeggen nu: "Let maar op, die soep wordt straks niet zo heet gegeten. Je kunt niet duizenden examenkandidaten laten zakken en dus zonder diploma van school laten gaan, enkel en alleen om een rekentoets. Ze komen er nog wel op terug."
Zelf betwijfel ik dat een beetje. Die rekentoets en taaltoets zijn/worden ingevoerd omdat er teveel jongeren van school komen met onvoldoende basisvaardigheden op het gebied van rekenen of/en taal. Ik vind het heel akelig voor de dochter van Carla en voor mijn eigen dyscalculische leerlingen dat ze deze zware dobber voor hun kiezen krijgen en hoop ook dat er voor aantoonbare leerstoornissen uitzonderingen zullen worden gemaakt. Als docent sta ik overigens wel achter de rekentoets en de taaltoets. Rekenen (en taal) heb je niet alleen nodig in een beroepssituatie. Beide skills zijn vrij cruciaal om je staande te houden in de ingewikkelde samenleving van nu.

Carla Gerwen
30-12-2012 om 21:02
Dankjewel!
Dank je wel! Echt! Doet mij zo goed om te zien dat mensen ons steunen! Heb je al op mijn dochter haar site gekeken? Wil je ons nog verder helpen? Mail mij dan [email protected] Ik kan u dan een doorstuur mail, mailen waarmee u al uw vrienden, familieleden enz op de hoogte kunt stellen .. heel erg bedankt voor je handtekening!

MarSy
30-12-2012 om 21:06
Inderdaad
Interessant, bij mij op het roc zullen heel veel leerlingen vertrekken zonder diploma want reken en taal test niet gehaald.
Over enkele jaren hebben we dat probleem niet meer op het roc: alle studenten die dan komen hebben een vmbo diploma wat aan de eisen voldoet, elk ander niet, dus die komtbij het roc niet binnen....!
Ik werk ook bij gehandicaptenzorg en heb een student die zo erge dyscqlculie heeft dat ze zelfs moeite heeft met klokkijken. Darentegen is haar Nederlands zo goed, ze schrijft prachtige verslagen en is heel goed in het begeleiden en dat is bij gehandicaptenzorg toch veel belangrijker, zonde dat zij haar diploma niet haalt als de regels niet versoepelen.

Carla Gerwen
30-12-2012 om 21:07
Opleiding van mijn dochter
Mijn dochter volgt de opleiding gehandicaptenzorg.. Ze loopt nu al voor het tweede jaar stage bij dezelfde instantie, ze doet het super! Ze is dan ook terug gevraagd.. dit zegt toch alles? Het is dan ook belachelijk dat dus eigenlijk word gezegt dat als je niet goed kunt rekenen, niet geschikt bent voor in de zorg! Want zonder een voldoende voor rekenen, betekent dat geen diploma... Allemaal bedankt he! Dit geeft ons kracht om verder te gaan! Doorstuurmail ontvangen om door te sturen naar je vrienden? mail mij [email protected]

Petr@
30-12-2012 om 22:39
Gestemd is natuurlijk getekend...
Ik geloof dat het bedtijd is voor mij...

Carla Gerwen
30-12-2012 om 22:51
Petr@
Dank je wel!! en wat lief dat je het deelt op je facebook, super ! Als je wil kan ik je ook nog een mail sturen, die je door kunt sturen aan jou vrienden, collegas enz.. mail me dan maar even [email protected]
Heel erg bedankt!

Kaaskopje
30-12-2012 om 23:59
Zo plompverloren?
Geldt deze regel voor iedereen die nu op het mbo zit? Ik vind dat wel hard hoor. Hoe hebben de leerlingen van het derde of vierde jaar zich daarop kunnen voorbereiden? Ik zou het eerlijker vinden als ze met nieuwe instroom de regel toepassen, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

albana
31-12-2012 om 09:48
Nee niet plompverloren
Het is al een tijd bekend (dacht 2 of 3 jaar nu) en pasgeleden uitgesteld tot 2015 (zou eerst 2014 zijn).
Dus het is niet plompverloren ingesteld.
Ik vind het ook te gek voor woorden....het niveau dat ze eisen is te hoog voor dyscalculie jongeren. En met meer tijd heb je nog geen enkele kans. Jongste kan wel 10 uur kijken naar die cijfers maar ziet dan nog niet of er 68 of 86 staat. Daar schiet ze dus geen fluit mee op. Er bestaan wel rekenkaarten die hun helpen (mogen niet gebruikt worden) en een rekenmachine zou ook helpen (mag niet) ook extra grote copieën met extra grote letters en cijfers zou helpen (mag ook al niet).
Voor een heleboel beroepen heb je in ieder geval géén rekenen nodig op dát niveau.Woonbegeleider, bloemist,kinderopvang en zo zijn er vast nog wel talloze beroepen. Allemaal vakken waar wiskunde nog nooit onderdeel van heeft uitgemaakt. En nu opeens moeten ze rekenen! Om het gemiddelde niveau van ned. op te krikken! Als je nu iets met handel doet of medicatie moet kunnen berekenen zoals verpleegkundigen...á la.
Maar dit is onzinnig.
Ik las trouwens een school die in de test van dit jaar was betrokken (waarbij bleek dat grote aantallen niet zouden slagen werd het volgend jaar al ingevoerd, ben de precieze cijfers kwijt, maar het was enorm) en die de ouders ook de test had aangeboden op hun oude niveau. Bleek ook meer dan 80% niet te slagen........En dat zijn ook allemaal prima woonbegeleiders, bloemisten etc. geworden zonder grote rekenproblemen in het leven.
groeten albana

Melleke75
31-12-2012 om 10:48
Hier al gehad.
Dochter, mavo3, heeft de rekentoets net voor de kerstvakantie al gehad. Ik heb geen idee hoe ze het gemaakt heeft. Ze hebben 4 kansen, dit jaar 2 en volgend jaar 2. De volgende klassen hebben 2 kansen. Er is geen voorbereiding in de vorm van oefenen geweest. Ze wist ook niet goed wat ze kon verwachten. Ze vond de toets niet moeilijk, veel verhaaltjessommen, dus we wachten het af. Overigens mocht een deel met rekenmachine en een deel zonder rekenmachine.

Petr@
31-12-2012 om 11:34
Carla
Graag gedaan! Op FB is de noodkreet zelfs al een keer gedeeld en ik zag hem bij iemand anders ook staan.
Ik heb je gisteravond al een mail gestuurd, maar nog niets ontvangen, klopt dat?