Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lara14

Lara14

11-09-2023 om 21:09

Mijn dochter vind zichzelf te dik?

Hoi,
ik heb een dochter van (een maand) 13 jaar oud. Ze is 57,5 kilo en maakt zich zorgen omdat ze voor de zomervakantie nog schommelde tussen de 51/52 kilo. Je ziet dat ze een beetje dikker is bij de buik. Ze is niet zon goede eter (2 rijstewafel met 100% pindakaas in de ochtend, 3 in de middag en in de avond gewoon een maaltijd met groente, aardappelen en vlees.) Ze is 158 cm. Bij sommige bmi-meters is haar gewicht gezond, bij de andere in overgewicht. Iemand tips?


Haar gewicht is gezond dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Kinderen komen vaak eerst iets aan en daarna gaan ze de hoogte in. Dat kan die extra kilo's verklaren.

 Laat haar niet gaan lijnen dat is niet goed en werkt contraproductief.

Voedzamere maaltijd in de ochtend en middag. Volkorenbrood, ei. Meer eten tijdens de maaltijd en als tussendoortje die rijstwafels. Gezonde tussendoortjes, zelf fruit klaar maken. lekker laten sporten en vooral verder niets over te dik-zijn benoemen. 

Vooral het goede voorbeeld geven en zorgen voor gezonde keuzes in huis. 

Dus ook jezelf niet dik noemen of afkraken. 

Als dat echt alles is wat ze eet, is 5/6 kilo aankomen in een paar maanden tijd wel wat vreemd. Groeit ze nog? 

misschien eet ze stiekem

mijn ervaring (zelf drie dochters) er gaat een groeispurt aankomen en lichaam is daar een beetje voor aan het buffelen.  Straks komen vrouwelijke vormen er bij

gewoon door met normaal eten, en ook mag ze erbij snaaien dat kan helemaal geen kwaad als puber 

Oh, zoiets had ik zelf aan de hand op die leeftijd. Was toen 1.76 en had best nog wat "babyvet". 2 jaar later was ik 1.80 en een stuk slanker/lichter.

Geef haar minder koolhydraten zonder dat ze het echt merkt. Dan gaat het buikje zo weer weg. 

Facy66 schreef op 11-09-2023 om 22:10:

Geef haar minder koolhydraten zonder dat ze het echt merkt. Dan gaat het buikje zo weer weg.

Het meisje is 13 en vollop in de groei. Als je leest wat ze eet zijn er weinig koolhydraten om weg te laten.

Facy66 schreef op 11-09-2023 om 22:10:

Geef haar minder koolhydraten zonder dat ze het echt merkt. Dan gaat het buikje zo weer weg.

En dit is HET begin voor een mooi leven vol met eetproblemen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-09-2023 om 22:05:

Oh, zoiets had ik zelf aan de hand op die leeftijd. Was toen 1.76 en had best nog wat "babyvet". 2 jaar later was ik 1.80 en een stuk slanker/lichter.

Dat zal best. Maar 6 kilo aankomen in twee of drie maanden tijd lijkt me andere koek. En dat strookt niet met wat TO zegt/denkt dat ze eet. Ik weet ook niet hoe je het moet aanpakken,maar het lijkt me wel iets dat aandacht verdient 

Is ze al ongesteld? Meestal worden meisjes wat molliger voordat ze de groeispurt krijgen. Mijn dochter kreeg zelfs love handles terwijl ze voorheen aan de magere kant was. Toen schoot ze de lucht in en smolten die vetjes weer weg. 57 kilo bij deze lengte is voor een 13-jarige wel teveel. Gezond eten, weinig snoepen en een beetje bewegen.

Ellori schreef op 11-09-2023 om 22:39:

[..]

En dit is HET begin voor een mooi leven vol met eetproblemen.

Hoeft helemaal niet. Hier in het westen eten we te veel (verkeerde) koolhydraten. Genoeg mensen die er dik van worden. Misschien dat dochter van to daar ook gevoelig voor is. Liever tijdig wat opletten dan er pas mee beginnen als je veel te zwaar bent. Dan zijn er zwaardere maatregelen (met meer risico op eetproblemen) nodig dan even beetje opletten wat je eet qua koolhydraten. Dan is het er zo weer af zeker op die jonge leeftijd.

Moederkareltje schreef op 11-09-2023 om 21:27:

misschien eet ze stiekem

En dit. Doen pubers vaker. 

Ik vind het toch wel wat zorgelijk klinken. Klinkt niet als een ‘slechte eter’ maar als een typische lijner, al die rijstwafels. 
Vult natuurlijk ook totaal niet dus dikke kans dat ze enorm bijsnaait. Geen probleem maar zo te horen doet ze dat dan stiekem en dat vind ik niet zo gezond. 
Ik zou ook zeggen: volwaardig gaan eten overdag (fruit, groente, volkoren producten) maar als mijn beeld klopt lijkt me dat makkelijker gezegd dan gedaan. 
Dat ze bijkomt vind ik ook niet zo zorgelijk in deze fase van haar leven maar maak dat die pubers maar eens wijs…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.