albana
12-02-2009 om 09:20
Mijn puber wordt zangeres!
moet me toch even van het hart....mijn oudste (erg muziekaal, altijd met muziek bezig in orkest én op muziekschool) is gevraagd om voor te zingen voor een plaatselijke band alhier als zangeres.
eerst wilde ze niet eens....(ze is niet altijd zeker over d'r zangkunsten) maar uiteindelijk toch gedaan en ze is dus aangenomen (na tientalle afwijzingen van mogelijke kanidaten). afijn je kent het wel. een gewoon 'coverbandje' dat van allerlei liedjes speelt. ze treden op op plaatselijke festiviteiten en wel eens een feestje van scholen ter plaatse etc.
allemaal vrij jonge lui (tieners en 20-ers) en 1 oudere gitarist die wij wel kennen en een aardige man is (zelf dochters in leeftijd van onze kinderen en ex-collega van andere opa die leraar was).
en oké dochter is dolblij. maar ik vindt het buiten dat ik natuurlijk ook wel trots ben ook dóódéng!!!!!
gelukkig moet ik d'r brengen naar de wekelijkse oefenavond. (gelijktijdig met iets wat ik doe én 15 km verderop) dus zo kan ik de boel ook een beetje in de gaten houden....én ze hebben gevraagd of ik nog iemand wist voor vervoer want dat hadden ze niet (ja auto's maar daar past de helft niet in) en dat vervoer hebben we in de vorm van (ook muziekale) opa. dus opa gaat mee bij optredens. stelt me ook wel enigzins gerust. ze heeft wilde plannen, ze zou ook wel piano willen spelen bij de band en ook wel willen blazen een solootje ofzo tussendoor en is al druk doende daarvoor spannende stukken uit te zoeken etc.
ze is natuurlijk helemaal in d'r hum. maar ik slaap er slecht van.....rock en roll....daar kwam toch eerst drugs voor? enne feesten en concerten...met alcohol dus. gatvrerredarrie....en ze is pas 15!!!!! oke ze hoeven waarschijnlijk pas op te treden als ze al 16 is, maar toch....en oke ik wéét wel dat ze het niet in d'r hoofd zou halen te drinken als ze moet optreden, maar toch.....
dus nu zitten we in dit lastige parket. nee zeggen nu ze aangenomen is kan toch ook niet meer? en ze zo gelukkig ermee is? dat kan ik toch ook niet verstoren door d'r het te verbieden? het enige dat ik kan bedenken is die gitarist vragen een oogje op d'r te houden, maar volgens mij is ie dan diep beledigt want doet ie dat toch wel.
wat vinden jullie......zijn wij nu gek dat we het goed vinden (en er dus van wakker liggen) of zouden jullie de dromen van je kinderen ook niet willen verstoren...
en o,ja....weet wel, dat er qua muziek hier amper kansen liggen, dus dat ze zó ver is gekomen is geen kans die vaak/veel voor het oprapen ligt. het is nu of nooit.
groeten albana
(na 5 slapeloze onrustige nachten)
Silone
12-02-2009 om 09:46
Ik moet natuurlijk even reageren
als aanstaande schoonmoeder van jouw dochter ![]()
Wauw, wat een kans! En wauw, wat is ze jong! En wauw, komt het met school wel goed! En wauw, wat een zorgen voor jullie als ouders. Enne... wauw!
Nee, serieus. Het is natuurlijk geweldig voor je dochter. Maar ik kan me jouw zorgen goed voorstellen. Ze is wel erg jong. Als zoiets hier bij ons thuis speelde, zou ik denk ik het een kans geven. Hoewel ik erbij moet zeggen dat echtgenoot er ws meer moeite mee zal hebben. Succes! (Ik vind het toch wel stoer hoor van je dochter).
Tirza G.
12-02-2009 om 10:53
Doen
Ja, bands zitten snel en vaak in de sfeer van alcohol en drugs. Maar dit soort kleine bandjes wat zichzelf serieus neemt, nog niet hoor
Het is lastig, heel lastig maar tegelijkertijd: meiden van deze leeftijd kunnen verrekte sterk in hun schoenen staan en dingen (zoals hun muziek) superserieus nemen. Beschouw het maar als een kind wat dingen doet of laat voor zijn of haar sport, die prakkizeren er ook niet over om te drinken enzo. In "mijn tijd" werd er op schoolpleinen gewoon geblowd, bijvoorbeeld. Ik stapte gewoon over de benen van mijn onderuitgezakte stoned-e medeleerlingen heen. Dit is een wereldkans voor haar en als ik het zo lees, zit er best wel wat "zicht" op, in de vorm van de gitarist en opa. Ik zou haar laten gaan. Zeker in de artistieke branche is de mogelijkheid om je droom te volgen klein - maar o zo belangrijk.
Tirza
Kaaskopje
12-02-2009 om 13:02
Sorry hoor
maar wat je nu doet vind ik echt een beetje gek. In een bandje zingen staat niet automatisch gelijk aan een carrière à la Amy Whinehouse. Gewoon ja zeggen.
MaximeM
12-02-2009 om 13:24
Oefenen
Hoi,
Misschien bestaat er een kans dat het alleen maar bij een jaar lang oefenen blijft? Ik heb ook een paar vriendinnen gehad in bandjes. Wekelijks oefenen, een jaar lang en dan een keer optreden, verder nog wat andere optredens in het verschiet die om een of andere reden niet doorgaan en ineens is het bandje na een jaar opgedoekt. Ze hebben trouwens al oefenend een hele leuke tijd gehad, maar van echt optreden kwam het dus niet.
Maxime
albana
12-02-2009 om 13:48
Gelukkig....
gelukkig maar dat jullie me nog niet meteen een afgekeurde moeder vinden...dat valt me al erg mee! want zo voel ik me soms in m'n enge gedachten 's nachts wel. je kent dat werk wel....van die gedachten die je ook wel eens had toen ze voor het eerst op de fiets gingen en je eigenlijk al spijt had dat je toestemming had gegeven toen je ze nog stond uit te zwaaien....(zucht).
en ja, 't is een harstikke leuke kans voor dochter. maar eigenlijk had ik eerlijk gezegd totaal niet verwacht dat ze zou worden aangenomen toen ze dus toestemming vroeg voor die auditie (nou, ja het meedeelde dus, je weet hoe pubers zijn)...er waren al behoorlijk wat meiden/dames die afgewezen waren, waarvan wij (en dochter) dachten dat die stukken beter zongen. ze zingt normaal ook niet, ja onder de douche en in d'r kamer met zo'n karaoke-geval. ze heeft nooit muziekles qua zang gehad (ja kinder-koortje tot ze 8 was)en oke ze is wel muziekaal maar dat houd toch niet in dat je dan ook maar even 'alles' doet/kan?? dus écht wij dachten niet verder dan: ach, laat d'r maar doen, leuke ervaring, ziet ze buiten dat klassieke muziek en harmonie, symfonie ook 's hoe een andersoortige band te werk gaat, en toch ook wel een beetje stoer en goed van d'r dat ze het toch probeerde, toch? (in onze onnozelheid)
nu kan me ik dus wel enigzins voor de kop slaan dat ik die auditie dus überhaupt goed gevonden heb....
hier ben ik diegene die de meeste zorgen altijd heeft/maakt. en is man wat 'gemakkelijker' en man zegt dus gewoon dat nu we A hebben gezegd (die auditie) ook B moeten zeggen en niet meer terug kunnen krabbelen nu ze aangenomen is (ja dan hadden we het toén moeten zeggen). dus ook maar meteen een waarschuwing voor een ieder die net zo onnozel is als ik...
nou, ja ze heeft d'r eerste oefenavond al achter de rug. en toen ben ik dus meegeweest. ( ik was uitgenodigd hoor, door de andere bandleden die mijn ongerustheid w.s. ook wel snapten/door hadden) en heb gezellig zitten kijken....ook met grote ogen van verbazing want dochter ondergaat een of andere metamorfose als ze eenmaal op gang komt....ik wist wel dat ze behoorlijk zong, aardige stem, maar ze kan niet zo hoog (hoeft ook niet er is nóg een zangeres die de hogere regionen doet) en ze heeft écht véél volume. (wat we natuurlijk vooral merken als ze boos is b.v. of roept...) tjonge, jonge die schreeuwt je zo'n beetje bijna de tent uit. ze hebben de microfoon die avond ook wel 10 keer moeten bijstellen omdat het volume van dochter als ze los gaat zo 'hard' is dat de rest bijna niet te horen is....hahahaha.(komt ook w.s. door haar longinhoud door saxefoon blazerij...)
en voorlopig treden ze niet op omdat er meerdere wisselingen in de band zijn geweest...de helft is dus 'nieuw' en ze nemen zichzelf té serieus om te willen spelen als ze de helft maar kennen. de band is van oorsprong verbonden/ontstaan uit haar school. vandaar dat ze wist dat ze iemand zochten en wisselt eigenlijk continu qua bezetting (op enkelen na) want ja, sommigen gaan dan studeren, ergens anders werken etc. etc. en als enige 'vaste' optreden doen ze het jaarlijkse schoolbal. het enige schoolfeest op die school, 1 maal per jaar met álle klassen (dus alcoholvrij). dus w.s. is dat het enige optreden voor ze 16 is. verder doen ze wel eens dingen in de buurt als straatfestivals, op muziekdagen (is vaak ook buiten op straat) etc. en voor érg goede bekenden willen ze ook wel eens optreden (b.v. trouwfeest van ex-band-lid) maar normaal doen ze geen feesten en partijen. en ze moeten volgend jaar naar amsterdam (ook al zo eng) omdat ze een of andere provinciale prijs gewonnen hebben, maar dat was voor dochter erbij was, maar goed nu moet ze wel mee als bandlid. omdat daar nog voor de landelijke prijs gestreden moet worden (of hij wordt uitgedeeld, weet ik veel).
mijn vader kwam helemaal niet meer bij trouwens toen ik 'm vertelde dat ik hun had aangeboden dat hij (ahum) wel wilde rijden voor hun met de instrumenten. hahaha. hij wist van niets, maar vondt het de mop van de maand dat ie nu van 1 van de beste muziekanten in de regio (oke wel ander genre) gedegradeerd is tot rodie van z'n kleindochter....hahahaha! gelukkig maar, want toen ik het aanbod deed kreeg ik ook al spijt meteen. want ik was even vergeten dat met opa te overleggen....maar ja zo'n aanbod en zo'n kans om dochter in de smiezen te houden kon ik toch ook niet laten lopen?? nou, ja opa is ervoor te vinden dus en anders kan man nog rijden met opa's vervoermiddel. dus dat scheelt al met al.
en de gitarist is een 'bekend'figuur hier in de omstreken...hij is altijd druk met muziek, speelt in véle bands of heeft gespeeld...en is zo'n plaatselijke ontdekker van jong talent. en kent ook alle échte beroemdheden bij naam en toenaam. hij heeft halve dagen een gewone baan (leraar) en verder leeft ie van muziek. en deze band doet ie er dus ook bij. hij heeft er al voor gezorgt dat er volgende week een zangcoach komt die dochter gaat bijsturen (eh, beluisteren/bekijken? wat doet zo iemand eigenlijk? o.jee daar ga ik weer...) omdat ze volgens hem haar stem goed moet leren gebruiken zodat dat geen problemen oplevert (welke problemen, sh*t...?). nou dat wekt toch een serieuze indruk niet?
en ja dochter neemt d'r muziek stúkken serieuzer dan b.v. school (ik noem maar een voorbeeld) is b.v. áltijd op tijd aanwezig, goed geoefend etc. ik wilde dat ze zo met school bezig was, maar goed. ik geloof dus ook wel dat ze van die drugs enzo allemaal wel verre blijft, maar ja je weet hoe je gedachten met je op de loop gaan soms hé?
nou, ik heb m'n hart gelucht...pffff wat een gedoe zeg!
ik hoop dat ik nu 's lekker slaap vanacht!
groeten albana
o en ik snap dat toekomstige schoonmoeder ook toestemming geeft? dat is fijn! hahaha, zal ik jullie uitnodigen voor hun eerste concert???
albana
12-02-2009 om 13:49
Nou kaaskopje
je weet maar nooit........
en toen ze auditie deed dacht ik ook dat het zo'n vaart niet zou lopen...nou dat zie je!
groeten albana
albana
12-02-2009 om 13:56
Kan ook hoor maxime
nou opgedoekt lijkt me sterk, de band bestaat al behoorlijk lang (ik dacht 12 jaar) en enkele leden dus die de 'vaste kern' uitmaken. ze hebben al enkele prijzen gewonnen (iets met jong talent en een keer iets met aanstormend talent en iets met onderwijs) en nu een prijs in het verschiet, nee hoor dat gebeurd niet. nou en precies dáárom dachten wij ook dat die auditie nog zo'n vaart niet zou lopen....(zonder zangervaring dochter). die moeten toch een kei van een zangeres hebben/zoeken??
dus wie weet wordt dochter nog vervangen (nou, dat gun ik d'r ook niet hoor....d'r wereld zou instorten) maar eerlijk gezegd lijken met het daar de 'mensen' en types ook niet voor...
groeten albana
albana
12-02-2009 om 14:04
En school
ach dat is wel het laatste waar ik me zorgen over maak. ze staat eigenlijk nu zo goed dat het zelfs dit jaar niet meer zou lukken als ze geen fluit meer zou doen vanaf nu....
en volgend jaar zien wel wel weer verder. wel examenjaar, maar goed als het te druk wordt kan ze ook altijd nog het orkest laten vallen...daar had ze de laatste tijd toch al wat minder zin/enthousiasme voor....
groeten albana
Yta Chalne
12-02-2009 om 16:16
Hier een even oude puberella die overal zingt. Ze wordt er gelukkig van, dus ik vind het goed. Wel gecombineerd met serieuze zanglessen, want wel goed gebruiken die stem, en het moet te combineren zijn met aanvaardbare schoolresultaten, maar dat is nog geen probleem geweest tot nu toe. En mocht je er een slecht gevoel bij krijgen, dan stopt ze gewoon weer. Overigens heeft ze er ook pianolessen bij, dat heeft ze echt in een paar maanden behoorlijk goed geleerd (was niet haar 1e instrument), daar zou ik niet langer mee wachten. Is zo fijn als je jezelf kunt begeleiden, ook met oefenen thuis!
Anonieta
12-02-2009 om 17:04
Malen
Hoi,
Zoals jij die band beschrijft: het lijkt wel een of andere enge sekte! Wat zou nou precies het grote verschil zijn tussen het orkest waar ze in speelt, en die band? Van blazers wordt toch altijd gezegd dat ze wel een slokje lusten? Grapje hoor. (Volgens de klarinetleraar van mijn zoon is dat allemaal heel goed te verklaren: blazers kunnen niet zo lang achter elkaar oefenen, wat bijvoorbeeld cellisten wel kunnen, om de tijd te doden gaan ze dan aan de bar hangen)
Ik zat trouwens vroeger op een keurig koor, maakte een concertreis op mijn dertiende en leerde in de bus hoe Martini smaakte. Ach ja, ik ben ook niet verslaafd geraakt.
Volgens mij gaat je dochter vooral voor de muziek. Dat is toch prachtig. Dat maakt haar ook sterk, ze weet wat ze wil. Sterke mensen bezwijken niet onder druk van anderen. Heb vertrouwen in je dochter. Volg haar met aandacht en geniet van haar talent. De stemcoach zal er goed op letten dat ze haar stem niet forceert, want volume is mooi, maar wel op de goede manier.
Nou, lekker slapen maar he,
Groetjes Anonieta
Noor
12-02-2009 om 23:01
Albana
Stop met tobben, ben lekker trots op je dochter. Oke ze is nog jong maar 't klinkt mij als een geweldige ervaring in de oren. En met opa en gitarist erbij (is dat die man die ik ken, denk denk, die is ook leraar en een geweldige vent btw) lijkt 't mij top geregeld.
albana
13-02-2009 om 08:38
Pfff eindelijk goed geslapen
moet zo werken, maar toch even hier melden dat ik eindelijk goed geslapen heb (zonder zorgen dus...), dat was ook waarom ik besloot mijn gemaal hier maar eens te droppen, want met m'n echte verstand wéét ik ook wel dat we de goede keus hebben gemaakt.
tja zangles. het is wel even door m'n hoofd geschoten en ik weet wel zeker dat dochter dat ook best graag zou willen, maar tjonge, jonge...én het orkest (voor die saxefoon) én pianoles en dan óók nog zangles? dat kan bruin niet trekken hoor....dan moet ze ergens eerst mee stoppen. maar ik begreep dat er wekelijks een zangcoach meekijkt(of was het om de week?). die ken ik wel, is muziekleraar op haar school én leider van (ander) orkest (dirigent dus) én heeft conservatorium afgerond een of ander instrument+zang en leid ook de plaatselijke operette en musical verenigingen. ik begreep van dochter dat ze het geld gewonnen met eerdere prijzen hadden geïnvesteerd in die zangcoach, die ook een stukje afstemming (dirigent hé) op zich heeft genomen. dat zal toch wel genoeg zijn? dochter had het over oefeningen die ze volgende week op zou krijgen en ik herinner me toen met dat koor kreeg ze ook stemoefeningen op. en zóveel zangers zijn er nu ook weer niet hoor. 1 andere en dus dochter en de drummer zingt ook wel eens....
of het diegene is die jij kent noor? geen idee...ik weet wel dat de combi muziek en leraar zijn vaker voorkomt. op dochters lagere school zat ook al zo'n leraar.
en nou een sekte, dacht het niet. dan hadden ze mij vast ook geprobeerd te ronselen. en helaas de muziekaliteit heeft 1 generatie overgeslagen. dus ik heb niks gemerkt. en buiten die ene avond zingen hoeft ze niks te doen...of te laten. de pianojuf was wel enthousiast over dochters zangambities, dus dat is al meegenomen. kunnen ze liedjes zoeken waarbij ze kan zingen én spelen.
groeten albana
Poezie
16-02-2009 om 18:35
Joh!
Dit is toch juist hardstikke leuk! Ik denk dat menig meisje van haar leeftijd (en ouder
) dróómt van zoiets. Bovendien is dit nog zo onschuldig: toch echt op hobby-matig niveau.
Feliciteer haar maar van mij hoor, en dat ze maar heel veel plezier mag hebben met haar band.
Gr. Poezie.