Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ali

Ali

08-06-2015 om 21:52

Mobieltje mee naar bed?

Mogen jullie pubers de mobiele telefoon mee naar bed?

Mijn puber van 13 is zo moe en heeft vaak hoofdpijn, en verzuimt best veel school daardoor. Puber is onderzocht, bloed etc is allemaal goed. Eet goed, en gaat op tijd naar bed, uiterlijk 21 u ligt ze erin.

Ze mag de telefoon meenemen naar bed, om naar muziek te luisteren. Als ze gaat slapen moet ze de telefoon op vliegtuigmodus zetten. Ik heb haar vaak gevraagd of ze 's avonds nog op insta zit, of nog appt, maar dat deed ze niet, zei ze. Vandaag weer ziek naar huis, en toen ik heb haar gevraagd of ik de appjes mocht zien, en dan alleen de tijdstippen. En inderdaad, ze appt nog bijna iedere avond tot ongeveer 23 u. Dus nu mag ze de komende twee weken de telefoon niet in haar slaapkamer s avonds. Dus ook niet om nog muziek te luisteren.

Hoe doen jullie het met de mobiel? Mee naar de slaapkamer, of pertinent niet?

Brandweervrouw


Evanlyn

Evanlyn

08-06-2015 om 21:57

nee

Alle electronica woont beneden en daar liggen ook de laders. Ik voed ze bepaald niet streng op, maar dit is gewoon te slecht voor ze, heb ik gemerkt. Ze kunnen niet op tijd stoppen. Eigenlijk vonden ze dat zelf ook wel.

Bennikki

Bennikki

08-06-2015 om 21:59

Nee

Dochter van 15 mag veel hoor, en is ook constant bezig met sociale media, maar naar bed is telefoon inleveren. Heeft wel wat discussie gekost, en we hebben over een heleboel dingen discussies, maar daar gelukkig niet meer over. Het betekent helaas wel dat ze soms wat later naar bed gaat maar het geeft een hoop rust.

Hadewich

Hadewich

08-06-2015 om 22:03

Niet!

Om precies de reden die jij al beschrijft: te lang appen en te weinig slapen.

Dochter had ooit een vriendje waarmee ze tot 2 uur 's nachts appte. In vakanties vind ik dat nog niet zo'n probleem, tijdens schoolweken wel. Inmiddels is ze 18 en bepaalt ze het zelf, vaste bedtijden hebben we ook al lang losgelaten. Zolang ze 's morgens op tijd en fit uit bed is, geen probleem.

Zoon doet amper wat met zijn telefoon, dus al zou hij die mee naar boven nemen, dan doet ie er niks mee. Dat wordt misschien anders als hij een vriendinnetje krijgt!

Moni

Moni

08-06-2015 om 22:06

Hier ook alles beneden

Gelukkig is dat al heel lang de gewoonte en is er geen discussie over.

Tip voor de volgende ouder: nooit aannemen dat een mobiel alleen voor muziek wordt gebruikt.

Hier ook niet

Telefoon wordt hier ook ingeleverd als het bedtijd is. Als ze het een keer 'vergeet' heb ik dat snel door en ga hem halen. En dan weet ze gek genoeg nooit waar ie is

Katniss

Katniss

08-06-2015 om 23:36

Oh gut

Ben ik weer de afwijking Hier hebben ze hun telefoon wel mee naar boven, en fungeert hij tevens als wekker.

Hier ook hoor

Dochter puzzelt nog even op haar mobiel, en gaat dan slapen. Inderdaad wekker op haar mobiel.
Maar ik moet zeggen dat ze dan ook 'smorgens opstaan en hun ding doen en als dat niet lukt is er wat anders aan de hand.
Het zal van je kind en jezelf afhangen.
Dochter heeft heel lang een ijzeren tijdschema gehad. 22.00 uur avondrituelen, 22.30 uur licht uit. Pas de laatste tijd kan ze het s'avonds weleens wat later maken of een keertje proberen uit te slapen.
En zoon was altijd de volgende ochtend paraat ook als hij het laat gemaakt had.
En als ze erg moe zijn, is er wat anders aan de hand. Dat is nu met dochter zo. Maar die slaapt dan 's middags ook een paar uur.
O en toen ze 13 was sliepen we samen vanwege haar uit de hand lopende angsten. Ging ik ook maar vroeg naar bed.

wifi?

Bij onze bijna pubers (12) gaan de telefoontjes mee naar boven, worden ook als wekker gebruikt. Maar, zodra wij merken dat na een bepaalde tijd er nog met de telefoon geklierd wordt, gaat wifi uit! Prima oplossing

zaubi

zaubi

09-06-2015 om 01:18

gsm weg

bij ons ook gsm en tablet beneden van pubers. Wifi uit heeft geen zin, er zijn nog teveel apps/spelletjes welke ze zonder wifi kunnen spelen. Pubers kunnen zich niet bedwingen en gaan te lang door, vandaar inleveren. 14 en 17jr

Barvaux

Barvaux

09-06-2015 om 07:15

hmm

Hier ook geen probleem maar denken dat je kind muziek gaat luisteren vind ik ook een beetje naïef

Mijn jongste gebruikt zijn mobiel ook als wekker en neemt soms onze tablet mee maar hij hecht zo extreem aan goed kunnen slapen dat ik mij daarover geen zorgen maak. Als hij een paar keer slecht heeft geslapen stopt hij al om 20:00 uur met alle apparaten.

Oudste heeft gewoon een wekkerradio en daar bemoei ik mij al helemaal niet mee, verantwoordelijk en niet zo into die dingen.

Hier niet

Hier mag de telefoon niet mee. Schermen tot vlak voor je gaat slapen, zou niet goed zijn voor de melatonine-aanmaak. Bovendien heeft-ie tijd genoeg overdag voor zijn telefoon.
Als je dochter muziek luisteren nodig heeft om in slaap te vallen, zou je kunnen overwegen een mp3-spelertje voor dat doel aan te schaffen.

Emma

Emma

09-06-2015 om 08:31

Katniss

Hier ook een afwijking
Dochter van 14 laadt telefoon op in haar kamer, zet hem wel uit. Maar ik geloof niet helemaal dat ze er niks mee doet. Zolang ze goed slaapt vind ik het niet zo'n punt. Ik zie zelf op de Whatsapp wanneer ze online is, maar dat check ik nauwelijks.

Paddington

Paddington

09-06-2015 om 08:35

Tja...

dochter heeft ook haar telefoon mee naar boven. Heeft al heel snel doorgekregen dat het niet nodig is om op elk geluidje uit het apparaat te reageren. Zet haar wekker, luistert een muziekje en valt in slaap.

Niet op schooldagen

Als ze de volgende dag naar school moeten, blijft de telefoon beneden.
Met dochter van 15 zo nu en dan ineens toch weer een felle discussie hierover. Vlak voor ze 15 werd kwam ze zelf met de regel dat als je 15 was je oud genoeg was om je telefoon altijd mee naar boven te nemen..Jammer, daar gingen wij niet in mee...
Op vrijdag en zaterdag mag de telefoon wel mee naar boven dus..

natuurlijk niet

Waarom zou je ook een telefoon mee moeten nemen naar je slaapkamer als je naar bed gaat? Die dingen blijven gewoon beneden. Als je slaapt heb je hem niet nodig, dus als een kind 'm wel perse mee wil dan is 'ie dus niet van plan te gaan slapen.

Ik lees wel eens meer dat mensen zeggen: ja maar mijn kind gebruik hem als wekker. Dat vind ik echt het grootste flauwekul argument. En dan maar afvragen hoe het toch komt dat pubers vaak zo moe zijn….

Barvaux

Barvaux

09-06-2015 om 09:17

jippox

Tja ik vind muziek luisteren een kulargument maar de mobiel heeft mijn zoon veel zelfstandigheid gegeven omdat hij die wekkerfunctie wel kon leren en begrijpen, de wekkerradio die hij heeft instellen was ook voor mij niet te doen.

Als je daarentegen vermoed dat je kind de wekkerfunctie of muziekfunctie als argument gebruikt om dat ding mee te nemen dan zou ik daar inderdaad een andere oplossing voor verzinnen.

Half a twin

Half a twin

09-06-2015 om 09:41

mee naar de kamer, niet mee naar bed

Brugklasser hier neemt mobieltje mee naar boven en legt het ding op haar bureau aan de lader. Mobiel is dan wel uit, ze heeft een losse wekker.
Haar school houd alles goed bij in magister dus tijdens aankleden kan ze even checken of er niets uitvalt, en zo nodig boek boeken weer uit de (vaak veel te) zware tas halen.
De telefoon blijft ook echt uit, heb haar in groep 8 een keer betrapt op online zijn na bedtijd, daar een goed gesprek over gehad en het is niet meer voor gekomen. Nu met elke dag 20 km fietsen merkt ze zelf ook wel dat ze haar rust echt nodig heeft.

dubbeltje

dubbeltje

09-06-2015 om 10:01

ook hup, aan de lader beneden

anders blijft het checken en zo. Ik kwam wel op een bepaald moment tegen dat zoon lief rond 4 uur in de nacht iets op facebook geplaatst had. Bleeke inderdaad dat hij niet kon slapen en naar beneden was geweest en even op tablet had gekeken.... Maar dat is incidenteel.

Akelei

Akelei

09-06-2015 om 11:30

Niet mee naar bed

Hier blijft mobiel beneden en kind boven. Wifi gaat uit (kind zonder mobiel internetabo).

Jesse_1

Jesse_1

09-06-2015 om 11:38

Flauwekul?

"Ik lees wel eens meer dat mensen zeggen: ja maar mijn kind gebruik hem als wekker. Dat vind ik echt het grootste flauwekul argument."
Ik zou niet weten waarom dat een flauwekul argument is, je kunt toch de telefoon als wekker gebruiken?
Dat kùn je ook anders doen, maar in principe is er niets mis mee.

Telefoon ligt hier trouwens beneden, maar als een kind de telefoon boven wil hebben, 's avonds niet meer appt of spelletjes speelt en in de de vliegmodus heeft staan, zie ik niet in waarom niet.
Kan het kind er niet mee omgaan, dán is het een ander verhaal. Dan zoek je een andere oplossing voor muziek of wekker.

verleiding

Zo'n telefoon is nou eenmaal een grote verleiding. Je kunt er zoveel dingen mee die op een bepaalt moment net even heel aanlokkelijk kunnen zijn. Zeker voor een puber. Waarom zou je het ze moeilijker maken dan het hoeft te zijn? Als je als vaste gewoonte hebt dat telefoons e.d. beneden blijven dan is dat ook gewoon duidelijk. Hoeft je kind niet steeds de verleiding te weerstaan om toch even door te appen als er wat speelt met een klasgenoot, of om toch wakker te worden van iemand die nog laat belt, of om toch nog héél eventjes verder spelen bij dat spelletje, enz. enz.
Ja, er zijn heus kinderen "die daar wel mee om kunnen gaan". Zulke volwassenen zijn er ook. Maar er zijn er ook veel die dat niet kunnen, of die dat op een bepaalt moment opeens niet meer kunnen (bijv. als ze een vriendje/vriendinnetje krijgen). En dan is het opeens toch een stuk lastiger om weer terug te draaien.

Los van dat het zo maar even kan duren voor je het door hebt. Kind zegt natuurlijk niet zelf dat het er toch niet meer zo goed mee om kan gaan. En bovendien: ga je het dan steeds controleren? Lekker gezellig lijkt me dat. Nogmaals: als je slaapt heb je geen telefoon nodig en als je een telefoon naast je bed 'nodig' hebt, slaap je niet, of op z'n minst korter of minder goed dan je zou wensen.

Bij de hema koop je voor nog geen tientje een wekker die zelf een kleuter kan bedienen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Jessica O

Jessica O

09-06-2015 om 12:48

beneden

Hiernook beneden, alleen die van man ligt op de badkamer (stil) anders vergeet hij hem sneller. Zoon en ik hebben telefoon +tablet beneden. Als man eens een nacht moet weken neem ik mijn telefoon mee naar boven, we hebben geen vaste telefoon boven en hij belt me nml als hij weg rijd.

Jesse_1

Jesse_1

09-06-2015 om 13:24

Jippox

Het gaat mij erom dat jij het afdoet als "het grootste flauwekul argument", terwijl ik het juist een van de weinige goede argumenten vind om een mobiel bij je bed te hebben liggen. Omdat je hem voor de andere functies 's nachts niet nodig hebt (als puber dan, als ouder kan het zijn dat je gebeld moet kunnen worden oid).

Mijntje

Mijntje

09-06-2015 om 13:32

bliepjes

Mijn nicht zei dat haar dochter de telefoon altijd in de woonkamer legt voordat ze naar bed gaat. En tot middernacht blijven er bliepjes komen uit dat apparaat. Het hele sociale netwerk van mijn achternichtje van 12 gaat dus gewoon de hele avond door.

Logisch dat dochter van TS een slaaptekort heeft. Niet iedereen heeft de discipline om dat ding uit te zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2015 om 14:01

Mobieltjes

Mobieltjes deden bij ons hun intrede (voor de kinderen) toen ze al te oud waren om nog echte regels daarover vast te leggen, maar als er duidelijk aanwijsbaar tekort slaap ontstaat moet je de telefoon wel uit de slaapkamer bannen.

Wat de wekker betreft, snap ik niet dat mensen hun telefoon níet als wekker gebruiken). Onzin natuurlijk. Ieder zijn keus, maar het is toch praktisch om de telefoon daarvoor te gebruiken? En nog voordelig ook. Die telefoon is er al, waarom nog meer apparaten aanschaffen? Wij doen het hier allemaal.

Ikzelf ben ook redelijk schermverslaafd (ja, ik geef het toe...), maar mijn melatomine-aanmaak heeft er blijkbaar niet onder te lijden. Ik ben tegen bedtijd zo moe dat ik het maar kort volhou als ik op mijn kussen lig. Maar ik ben natuurlijk geen puber, die nog fris en fruitig is op tijden dat puber moet slapen en niets waard is als puber dat wel moet zijn.

tonny

tonny

09-06-2015 om 14:13

verleiding

In de tijd dat mijn kinderen thuis woonden, waren telefoons nog geen smartphones, er was geen wifi waarop je eindeloos kon internetten, bellen kost btg en sms-sen ook. Dat scheelde heel wat.

Nu zijn telefoons complete minicomputers en een hele verleiding - wie dat niet wil zien, tja. (ook ik heb knap verslingerd aan dat ding en zoveel bijzonders doe ik er niet mee)
Als ik nu pubermoeder was, zouden tot 16 jaar (of zo) telefoons mooi beneden aan de oplader liggen, en had ieder een wekkerradio en verder een of andere geluidsdrager voor inslaapmuziek, desgewenst.

Nog wat - als op een dag uit een of ander onderzoek gaat blijken dat het toch niet zo gezond was, constant zo'n draadloos apparaatje naast je hoofd plus alle prikkels die de slaap belemmeren, heb je als ouders spijt van teveel soepelheid. Gebeurt misschien nooit, maar voor het geval dat. Ouders/opvoeders hebben hun verantwoordelijkheid. Gedoe is niet leuk, maar duidelijkheid helpt.

Evanlyn

Evanlyn

09-06-2015 om 16:03

wekker

Tegenwoordig heb je voor 5 euro al een wekker. Iedereen in het gezin heeft dus gewoon een wekker.

mijk

mijk

09-06-2015 om 16:19

in de whatsappgrowl van zoons klas

Zie ik regelmatig berichtenstromen om 3 uur 'snachts. Het is een brugklas en daar gaat dat dus bij sommige echt mis ( en ja ik check dat af en toe en zoon weet dat..). Hier moet hij dus ingeleverd....

inleveren

Als je het 'inleveren' noemt, dan klinkt het meteen zo als een regel die je als ouder aan je kinderen oplegt. Ik zie het niet zo. Wat mij betreft is het gewoon de normale manier om met mobieltjes om te gaan. Iets dat voor iedereen geldt. Je neemt ze niet mee aan tafel en je neemt ze niet mee naar bed. Zoiets. Zelf doen wij dat dus ook nooit.

Barvaux

Barvaux

09-06-2015 om 16:55

wekker

Nogmaals, er zijn wekkers die gewoon niet te bedienen zijn, geen idee hoe dat komt maar ik ga niet nog eens geld uitgeven voor een wekker

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.