Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Moe in de brugklas

Het zal wel normaal zijn maar wanneer gaat het over? Zoonlief is dit schooljaar gestart in de brugklas en gaat cijgermatig goed. Hij mist wel een vriend in de klas want hij is de enige van zijn school die in deze brugklas kwam. Er waren al weinig jongens in groep 8 en nu voelt hij zich toch een beetje eenzaam. Hij heeft het op zich wel naar zijn zin maar snapt niet dat iedereen dikke vrienden lijkt te zijn en hij nog geen echte vriend heeft. Hij is een zeer sociaal mannetje en mist dit nu. Maar wat momenteel vooral speelt is dat hij zo moe is. Hij is altijd een laatslaper geweest en gaat nu om 21.00 naar bed en slaapt momenteel redelijk snel in. Het is natuurlijk de verandering en al dat huiswerk, toetsen e.d. Maar hij lijkt op zijn tandvlees te lopen. Hij ziet uit naar de herfstvakantie en ik misschien nog wel meer! Herkennen jullie dit van toen jullie brugpieper net begon? En gaat het over? Ik heb wel eens begrepen dat rond kerst alles weer een beetje normaliseert maar vind dat nog wel lang duren...

Groet, Coya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

11-10-2012 om 22:49

Lang geleden

Hoewel het voor mij al weer even geleden is, heb ik bij de brugklas bij beide kinderen een ijkmoment, allebei zo omstreeks deze tijd (dus tegen de eerste vakantie aan). Dochter zat 's ochtends om half 8 snikkend haar schoenen aan te doen, dramatisch gedrapeerd over haar tas, ik ben zo moehoe........Zoon lag 's avonds om een uur of 9 op zijn tas die hij aan het inpakken was volledig gekleed te slapen. Zooooooo moe. Na de kerstvakantie gaat het beter, echt waar.

Tirza

May

May

11-10-2012 om 22:50

Hier valt het mee

Hoewel dochter net met haar kleren nog aan op bed in slaap gevallen was..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

12-10-2012 om 10:22

Niet

Mijn dochter ging ook in de brugklas nog laat naar bed (na 22.00 uur) en moest wel een stuk vroeger op dan op de basisschool (6 uur vs 7 uur). Het enige verschil dat ik merkte qua vermoeidheid was dat ze regelmatig in het weekend tot 10 uur uitsliep. Ook nu in de 2e houdt ze dat ritme aan, maar ze gaat nu wel regelmatig uit zichzelf voor 22.00 uur naar boven.

Tesah

Tesah

12-10-2012 om 11:02

Valt mee

hij is niet extreem moe, wel wat prikkelbaar. Ik wil eigenlijk dat hij om 9 uur in bed ligt, hij vindt dat een 'belachelijk vroege tijd die echt voor 8e groepers' is. Om 21.30 slaapt hij toch wel, binnen 10 seconden volgens mij. De ochtenden zijn moeizaam, maar dat is niets nieuws.

Hij moet wel nog erg wennen aan het feit dat hij minder vrije tijd heeft. Het huiswerk ( en dan vooral de verslagen die hij moet schrijven) kosten hem veel tijd. Hij hoeft ook niet ver te fietsen, slechs 5 minuten. Ik kan me voorstellen dat brugklassers die opeens 60 - 90 minuten op een dag moeten fietsen ook wat vermoeider zijn?

Tesah

Arawen

Arawen

12-10-2012 om 11:18

Ver fietsen

Hier een brugger die dus zo'n half uur moet fietsen voor een enkele reis naar/van school. En die er eerst in 5 minuten lopen was. En op de basisschool 'met twee vingers in de neus' door de leerstof kwam maar nu, op het VWO, ineens 'echt' moet leren.. Tja en dat valt niet mee!
Zijn moeheid valt wel mee vind ik. Het is meer de 'bergen' huiswerk waar hij over klaagt. Het overzicht houden en niet in de stress schieten wanneer hij het idee heeft dat hij het niet redt (wat helaas nog regelmatig voor komt).
Zijn 'moeilijk moment' is meer 's middags dan 's ochtends eigenlijk. Net uit school, rugzak wordt neergeplempt en ik krijg de volle laag. Waarbij alles natuurlijk 'k.t' is.. het weer.. het fietsen.. het huiswerk... etc etc. Even laten uitrazen en dan gaat het over het algemeen wel weer.

Ella2007

Ella2007

12-10-2012 om 11:36

Ook moe

Brugpieper is ook moe hier. Ik zie het omdat hij dan echt witjes wordt. Moet half uur eerder op en half uur met de trein reizen. Vind school wel heel erg leuk (itt de basischool laatste jaren : saaai! niet genoeg uitdaging gehad en miste aanslutiing in de klas). Nu op t gymnasium is hij veel vaker vrolijk en veel minder zwaarmoedig. Heeft het erg naar zijn zin, maar is toch ook wel, zeker aan het eind van de week, gesloopt. Protesteert niet als ik zeg dat hij om 20.00 naar boven moet, vindt dat zelfs wel fijn. Gister lag hij om 20.30, en ik ging om 20.32 nog even iets pakken in zijn kamer, lag hij echt al te snurken. De schat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-10-2012 om 14:02

Moe

Echt, dat hoort erbij. Zoon (en het gros van zijn mede-brugpiepers) was bekaf toen hij net begon (1 Gym), zeker zo tegen de herfstvakantie. Pas zo tegen Kerst was hij aan de middelbare school en alles wat erbij komt goed gewend. Nu zit hij in 2 Gym, doet alles redelijk op zijn sloffen en gaat hij weer veel te laat naar bed Het went echt!

Ilva

Ilva

12-10-2012 om 17:52

Goed om te lezen

Gelukkig die van mij is niet de enige die klaagt. Deze week ging het vrij goed (proefwerkweek). De eerste drie dagen maar 2 uurtjes op school. Wel veel leren maar dat ging goed. Maken vind hij erger. Volgende week nog even er tegen aan en dan vakantie. Hij is ook heel chaotisch, dat was hij al maar sinds de brugklas is het nog veel erger. Ook hij moet een half uur fietsen. Hij gaat om 20.30 uur naar boven, pakt dan z'n tas en gaat dan slapen. Volgende maand het eerste schoolfeest. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Hij is niet zo goed in sociale dingen. Hebben jullie kinderen al een schoolfeest gehad?

Ella2007

Ella2007

13-10-2012 om 21:10

Schoolfeest ja

Brugger hier heeft al eerste schoolfeest gehad. Hij hangt een beetje bij twee groepjes, vindt aansluiting ook lastig, laatst met schoolreisje ook een tijdje alleen door een themapark gelopen. Maar hij vindt dat meestal niet erg. Nu met t schoolfeest was ik bang dat hij zich ook erg alleen zou voelen maar ze zijn toch veel met een groepje (de stille willys) opgetrokken. Hij heeft zelfs gedanst. Wist niet wat ik hoorde. En hier hadden ze ook een lokaal met spelletjes en daar heeft hij de halve avond zitten schaken. Wel gesloopt, kwart over twaalf in bed. Maar mooie ervaring.

Ilva

Ilva

14-10-2012 om 15:06

Schoolfeest

Ella, ik hoop dat het bij mijn zoon ook zo gaat. Hij heeft wel vriendschap gesloten met een 2e klasser die bij ons in de buurt woont. Hopelijk gaat hij ook. Schijnt ook een buitenbeentje te zijn. Zoons mentor was blijverrast om te horen dat zij elkaar gevonden hadden. Moet er bij jullie ook kaartjes gekocht worden voor het feest en moet je ook betalen voor de drankjes? Ik kan met dan niet herinneren van vroeger.

Judith

Judith

14-10-2012 om 18:02

Oudste was uitgeput, jongste niet.

Hoi,

Hier tweede zoon in brugklas VWO. In tegenstelling tot andere berichten heb ik niet de indruk dat hij zo verschrikkelijk veel moet doen. Ja, toetsen leren enzo en wiskunde maken, dat wel. Maar wat betreft de verslagen is het bij eentje gebleven en dat vond hij heel erg leuk om te doen. Tweede zoon is niet heel erg moe, juist aan het eind van groep 8 had hij het zwaar. Toen was er af en toe geen land met hem te bezeilen. De oorzaak lag waarschijnlijk in de eindeloze reeks van afscheidsfeestjes die hij toen had. Dat maakte hem onzeker. Nu gaat hij voor de wind, heerlijk!
Oudste zoon zit nu in de vijfde maar die kan nog regelmatig moe zijn. Die ligt inderdaad wel eens in de middag te slapen. Hij doet alles gemakkelijk maar hij kan zich slecht concentreren. Zijn werkhouding is eigenlijk behoorlijk problematisch. Zijn eerste jaar op de Middelbare was behoorlijk rampzalig. Hij viel soms gewoon van zijn fiets af. Huiswerk maken lukte hem ook niet echt, hij schreef niet eens iets op in zijn agenda. (doet ie nog steeds niet trouwens). Hij is nog alle jaren overgegaan, dus ik ben maar gestopt me erover te verbazen...

Groet en lekker uitrusten voor alle bruggers!

Judith

Rena

Rena

14-10-2012 om 21:32

Judith

Alsof je het over mijn dochter hebt Judith. Zij zit intussen in de 6e en ik verbaas me ook nog ieder jaar over het overgaan

"Oudste zoon zit nu in de vijfde maar die kan nog regelmatig moe zijn. Die ligt inderdaad wel eens in de middag te slapen. Hij doet alles gemakkelijk maar hij kan zich slecht concentreren. Zijn werkhouding is eigenlijk behoorlijk problematisch. Zijn eerste jaar op de Middelbare was behoorlijk rampzalig. Hij viel soms gewoon van zijn fiets af. Huiswerk maken lukte hem ook niet echt, hij schreef niet eens iets op in zijn agenda. (doet ie nog steeds niet trouwens). Hij is nog alle jaren overgegaan, dus ik ben maar gestopt me erover te verbazen..."

Uitputting

Nog een half dagje en dan heeft zoon (11 jaar, brugklas gym + topsportacademy) ein-de-lijk vakantie. Dat is maar goed ook, want hij is echt totaal op. De laatste week hebben we alle sport alvast maar even stopgezet. De combinatie brugklas, reistijd (ca 3uur per dag), 12 u per week sporten en al dat huiswerk was echt even te veel. Ik hoop maar dat hij er na de vakantie weer even tegenkan...
De afgelopen week heb ik hem er echt doorheen moeten slepen. Elke dag samen aan zijn huiswerk (hij had ook nog 5 toetsen deze week plus voor 4 vakken een opdracht die ingeleverd moest worden). Pfff, dus ik ben ook wel aan vakantie toe!!

Marjolein

Marjolein

19-10-2012 om 18:32

Geen brugklassers

Maar een tweede- en derdeklasser. Kapot zijn ze, mede dankzij een zware verkoudheid (gezinsepidemie?).
En oh zo opgelucht. Eindelijk vakantie, pfff. En Jippox, ik herken je gevoel: ook ik ben er aan toe ; Maar helaas....
In de vakantie wordt er wel elke dag een paar uur geleerd, want de week na de vakantie staat ook weer vol toetsen, maar daarna lekker vrij om te hangen, chillen, sporten, wat dan ook!

De 5-weken-dip

Ik geef les in het VO en heb al jaren te maken met brugklassers. Ze komen 'starry-eyed' voor het eerst naar de nieuwe school, het is reuze spannend en nieuw. Er wordt behoorlijk wat van ze verwacht, al doen de leraren hun best om ze rustig te laten wennen. Verder moet er conditie worden opgebouwd, tenslotte loop je geen vijf minuten meer naar school, maar fiets je gemiddeld een half uur door weer en wind...voeg daarij een tas met boeken en ieder lesuur wisselen van lokaal, het is nogal wat. Logisch dat ze na een week of 5, als de eerste verliefdheid over is, massaal in de 5-weken-dip belanden. Als brugklasmentor adviseer ik alle ouders om hun bruggies in die periode vooral te vertroetelen, het komt wel weer goed met ze.

Erkenning!

Zie het volkskrant magazine van vandaag. Haha!
Overigens maak ik mij best zorgen of mijn zoon wel geschikt is voor het gymnasium. Hij kan echt nooit enige motivatie opbrengen om huiswerk te gaan maken, moet daarin altijd aangespoord worden, kan absoluut niet plannen en hij is erg slecht in woordjes stampen.
Ondertussen heeft hij nog geen onvoldoende gehaald, staat hij voor 4 vakken een 9 en alles bij elkaar gemiddeld een 7,7. Dus, misschien is het ook wel volkomen onzinnig om mij dan zorgen te gaan maken... Zucht.

Tihama

Tihama

20-10-2012 om 13:50

Geschikt voor het gymnasium

"
Zie het volkskrant magazine van vandaag. Haha!
Overigens maak ik mij best zorgen of mijn zoon wel geschikt is voor het gymnasium. Hij kan echt nooit enige motivatie opbrengen om huiswerk te gaan maken, moet daarin altijd aangespoord worden, kan absoluut niet plannen en hij is erg slecht in woordjes stampen.
Ondertussen heeft hij nog geen onvoldoende gehaald, staat hij voor 4 vakken een 9 en alles bij elkaar gemiddeld een 7,7. Dus, misschien is het ook wel volkomen onzinnig om mij dan zorgen te gaan maken... Zucht."

Zo te horen is je zoon perfect geschikt voor het gymnasium. Dat is namelijk normaal. Heel intelligente kinderen hebben namelijk op de basisschool nog nooit ergens hun best voor hoeven doen. Stampen? Je kijkt er 1 keer na en dan weet je het toch? Plannen? Alles wat je moet doen, lukt toch in 5 minuten, daar hoef je geen tijd voor te reserveren. Zoon hier leerde zijn topotoets altijd n de laatste 5 minuten van zijn middagpauze. de gedachte dat je daar een plan of tijd voor moest maken was ondenkbaar.
Motivatie? Het gros van het huiswerk bestaat uit herhaling van de lesstof. Herhaling, bekrachtiging.

Ik heb hier zo vaak gehoord: ik WEET het toch, waarom moet ik dan al die stomme opgaven maken?

Kortom: volstrekt normaal voor een gymnasiumleerling. Of atheneum trouwens.

Enige tip: blijf het in de gaten houden, want er komt een moment dat het niet meer aangewaaid komt, en dan missen ze echt de leerstrategie. Dat is voor gymnasiasten eigenlijk het belangrijkste om te leren. HOE moet ik leren als het niet vanzelf gaat.

Tihama

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-10-2012 om 15:32

Jippox

"Overigens maak ik mij best zorgen of mijn zoon wel geschikt is voor het gymnasium."
Het is écht een misverstand dat gymnasium-kinderen allemaal van die hardwerkende en super-gemotiveerde leerlingen zijn. Precies zoals Tihama beschrijft: deze kinderen zitten niet op het gymnasium vanwege hun tomeloze doorzettingsvermogen. Deze kinderen hebben nog nooit echt hard hoeven te werken.
Ik heb een exemplaar in 4 gymnasium, en hij plant nog steeds niet, begint nog steeds te laat met voorbereiden, kan nog steeds geen uittreksels maken en studeert nog steeds niet voor zijn lol. En hij komt er nog steeds redelijk mee weg (een zesje vindt hij genoeg). Gitaar spelen is een stuk nuttiger - vindt hij. 't Is net een gewoon kind.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-10-2012 om 14:13

Jippox

Zo is mijn zoon (2 Gym) ook hoor. Dat ligt deels aan zijn karakter, deels aan zijn ADHD maar vooral aan het feit dat hij een kind/puber is met bijbehorende hersenen en dus gebrek aan executieve vaardigheden, overzicht, motivatie en geduld En dit geldt voor het gros van zijn mede-Gymnasiumleerlingen.

Ook ik moet zoon echt aansporen, helpen met plannen en met hoe iets te leren. Op school besteedt de mentor daar ook aandacht aan in de mentorlessen dus het is heel normaal.

Wist je dat het gemiddelde eindexamencijfer op het Gym een 6,5 is? Pas als er onvoldoendes zijn, gaan de meesten er iets harder aan trekken. Op de echte nerds na dan maar die zijn zeldzaam, zelfs op het Gym...

Dank!

Dank voor jullie reacties. Ik voel me alweer een stuk geruster! En het is heerlijk dat t vakantie is. Dat helpt ook
Wij waren een beetje gewend aan (stief)dochter, die altijd zeer ijverig was. Altijd maar druk met huiswerk, altijd hele hoge cijfers... de eerste 2 jaar althans. Nu zit ze in de in de 3e (gymnasium) en het enige waar ze het nog over heeft zijn feestjes. Ze staat inmiddels al voor 5 vakken onvoldoende. Kortom, ook dat biedt dus geen garantie. We hopen maar dat ze op tijd weer aan het werk gaat (onze invloed op haar dagelijks leven is zo goed als niet bestaand, natuurlijk praat mijn man er wel over met haar, maar echt veel meer dan hopen kunnen we dus niet doen...)
Het vreemde met onze zoon is dat als hij aan het leren is (woordjes bijvoorbeeld) en je hem overhoort, hij ook echt nauwelijks iets weet. Om dan de volgende dag gewoon een 8 te halen. Hoe kan dat nou? Maar ik ga zeker proberen om het na de vakantie wat meer los te laten. Blijkbaar kan hij het wel.

Coya

Coya

23-10-2012 om 23:12 Topicstarter

Ja, dank!

En zo herkenbaar! Zoonlief vindt het ook al heel snel goed genoeg, hoezo moet ie plannen? Hoe kan hij nou weten wanneer hij zijn toets gaat leren? Dat ziet ie toch vanzelf wel....? Ik verbaas me over het gemak waarmee hij goede cijfers haalt tot nu toe. Al houden ze de stof nog redelijk makkelijk volgens mij. Maar het motiveert natuurlijk wel als je goede cijfers haalt. Maar dat daarmee ook het nut van planning duidelijk wordt? Nee, echt niet. Het artikel in de Volkskrant Magazine, ja, herkenbaar voor deze moeder. Die dus ook voor zichzelf even blij is met de herfstvakanitie. En zoonlief komt helemaal bij, zijn hart helemaal aan het ophalen met zijn vriendjes, logeerpartijtjes enz.

Groet, Coya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.