thirteen
08-11-2011 om 22:06
Moet ik er iets mee? zoon van 13 en voetbal
Onze oudste zoon is pas onlangs gaan voetballen, net voor de zomervakantie. Dat heeft diverse redenen waarom het pas zo laat is. Hij is ingedeeld bij de C-junioren en dan in het laagste elftal. Hij heeft ook niet echt voetbaltalent dus in die zin vind ik dat vrij logisch dat hij laag is ingedeeld. Nu echter begint de leider/trainer steeds vaker tegen hem te zeuren, over zijn voetballen, dat hij niet voldoende inzet toont, enz. Hij stelt zoon steeds in de spits op en laten we wel wezen, voor spits moet je nog wel een beetje talent hebben. Hij zegt, dan moet de bal naar hem komen, maar als hij dan niet naar de bal komt heeft hij ook weer commentaar.
Nu vanavond bij de training heeft hij gezegd dat zoon ook weer niet voldoende inzet liet zien. Moet ik er bij zeggen dat hij elke week braaf 2 keer per week gaat trainen! Waar andere spelers het nogal eens laten afweten, is hij er elke training. Maar nu zegt hij dat zoon eigenlijk beter nog bij de D's ingedeeld had kunnen worden en dat hij voortaan nog maar een halve wedstrijd opgesteld zal worden.
En ik vind dat eigenlijk nogal oneerlijk! Kijk, ik weet heus wel dat het geen toptalent is, en dat er echt wel wat meer pit in mag, maarre, zo kan ik er in dat elftal nog wel een paar aanwijzen!
Deze trainer/leider heeft al 1 speler "weggepest" en het lijkt er op dat hij dat met zoon nu ook aan het doen is, en ik heb sterk de neiging hier toch wel wat van te zeggen, zeker gelet op de inzet van andere spelers die niet eens de moeite nemen om te komen trainen!
Of ben ik nu weer zo'n zeur? (ik wilde al voorstellen dan nog maar de helft van de contributie te betalen, mag hij de andere helft voor zijn rekening nemen

Rosase
16-11-2011 om 18:57
Dit ga je niet winnen
Ik denk dus dat je een goede keuze hebt gemaakt. Kan je zoon lekker een half jaartje aansterken bij de D's en bezien of hij voetbal onder de juiste omstandigheden toch wel leuk vindt.
Triest trouwens dat zulke mensen ervoor kiezen om jeugdtrainer worden en dat de club ze de hand boven het hoofd houdt.

thirteen
16-11-2011 om 20:11
Rosase
precies, dit ga ik inderdaad niet winnen. Ach, hij zal best ook zijn kwaliteiten hebben die man, alleen, IK zie ze niet

thirteen
16-11-2011 om 23:14
Stand van zaken nu
is dat zoon meer neigt naar stoppen met voetbal. hij is nog niet helemaal zeker, maar hij denkt het sterk, hij vraagt zich af of het wel zin heeft naar de D te gaan, of hij echt wel "leert" voetballen. Ik weet dat ook niet, ik denk dat een stukje aanleg wel handig is ja, maar goed, ik heb hem nog op een aantal andere sporten hier gewezen, korfbal, handbal, basketbal (hoewel hij niet zo groot is). Dus wellicht stapt hij toch over. Het feit dat die in de winter binnen spelen sprak ook wel aan geloof ik hahahahaha

Kim Groothof
17-11-2011 om 14:57
Jammer
Poeh, jammer dat je zoon niet wat beter begeleid wordt. Hij heeft nu twee dingen tegen: zijn leeftijd/het gebrek aan 'ervaring' en een leider die duidelijk geen zin heeft het hem te leren. De club houdt de leider de hand boven het hoofd: gebeurt hier bij de club ook. Reden: Er zijn maar weinigen bereid leider te worden..
Beginnende en minder goede spelers worden inderdaad vaak in de voorhoede gezet, klinkt raar, maar daar kunnen ze het minste kwaad. Je moet ze dan natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze niet scoren. De betere voetballers staan in dat geval op het middenveld: zijn kunnen èn mee verdedigen èn aanvallen.
Is een andere club een optie? Of volleybal, badminton, basketbal, of juist iets heel anders? Want inderdaad, het plezier is het allerbelangrijkst en pesten hoort er zeker niet bij!

Annet
17-11-2011 om 17:34
Advies aan je zoon
Ik zou je zoon willen adviseren om toch enkele trainingen te proberen bij de D en dan pas een besluit te nemen of hij wil blijven voetballen.
Hoeveel trainingen zijn er nog tot de winterstop?
Hier nog maar 3 weken.

thirteen
17-11-2011 om 18:42
Annet
dat was ook een beetje mijn idee, maar ik laat het aan zoon zelf over op dit moment.
Ik weet niet precies wanneer hier de winterstop is, ik zag nog wedstrijden op 4 december gepland staan, dan is het wel op denk ik?

thirteen
19-11-2011 om 12:44
Hij wil stoppen
en ik snap het wel. Het is niet leuk om ineens midden in een seizoen over te stappen en daarbij ziet hij nu zelf ook wel in dat voetbal zijn ding niet is. Niet om zelf te doen dan, want voetbal op zich vindt hij wel heel leuk.
Voorlopig wil hij even niets, en misschien dat hij volgend jaar eens gaat kijken bij handbal ofzo. We zien wel, ik leg er geen druk op.
Wel jammer.

Moontje
19-11-2011 om 15:58
Rugby
En rugby? Ik hoorde laatst van een vriendin, haar zoon zit erop, en volgens mij heb ik er hier ook wel eens wat over gelezen, is dit een hele leuke sportieve sport. Juist in de omgang onderling, hoor niet veel over gepest of haantjes gedrag. (wat bij onze voetbalclub namelijk ook zo was. Dat is erg lastig voor een niet macho jongen om mee om te gaan) Mijn zoon gingen ze ook afzeiken als iets niet lukte waardoor hij steeds onzekerder werd, en uiteindelijk van voetbal af is gegaan.

thirteen
19-11-2011 om 16:30
Mmmm, rugby
lijkt me wel een erg harde sport en aangezien mijn zoon best wel een watje is Ik weet niet eens waar hier een rugbyvereniging zit trouwens. Nee, laat hem dan maar liever op handbal gaan, of, als het echt niet anders kan, korfbal
Grapje.

thirteen
19-11-2011 om 17:46
Grapje
bedoel ik de zin, anders kan hij altijd nog gaan korfballen Op zich ben ik niet zo'n korfbalfan, maar als hij het echt zou willen.

thirteen
19-11-2011 om 17:48
Rugby
is hier inderdaad niet in de buurt, dan moet ik meteen naar een grote stad verderop, dat is te onhandig met trainen e.d. dus dat zou het sowieso niet worden.
Nou, als ik weleens een rugby-wedstrijd zie, vind ik dat nog behoorlijk heavy hoor!

Annet
19-11-2011 om 19:52
Ik zou de komende maanden gebruiken om bij verschillende sporten
Je mag bijna overal 2 weken gratis meetrainen. Je zoon doet daarmee een leuke ervaring op met verschillende sporten en clubgeest. Ik denk dat hij vooral een club moet kiezen en niet een sport. En zo blijft hij dit seizoen sporten en weet hij aan het eind van het seizoen wat hij wil gaan doen.
Vergeet hockey niet! Daar is het heel gewoon dat nieuwe spelers nog niet veel kunnen (in tegenstelling tot voetbal dat veel kinderen al vroeg op straat geleerd hebben). Pesterijen zoals jij beschrijft, herken ik helemaal niet. Maar dat zegt denk ik meer over de club dan over de sport.

Voetbalbestuurders
20-11-2011 om 11:19
Balsporten
Misschien moet je naar heel iets anders kijken dan balsporten. Vaak zie je dat als iemand goed kan voetballen, hij ook goed is in andere balsporten inclusief tennissen, dus ik kan me voorstellen dat dat andersom ook geldt Misschien moet je naar heel iets anders gaan kijken, bijvoorbeeld judo (gaat op gewicht, niet op leeftijd), taekwando, atletiek of zwemmen natuurlijk (met dank aan de pindakaas reclame).

Vic
20-11-2011 om 11:48
P (ot)
Jij doet altijd zo geheimzinnig over de sport van je kinderen, dat ik het idee had dat het om korfbal ging (klein wereldje). Niet dus Hmmmm moet ik even heel hard denken wat er dan nog meer in aanmerking zou kunnen komen.

thirteen
20-11-2011 om 15:00
Zucht
niks zo veranderlijk als onze zoon. Hij wil toch nog even bij de D's mee gaan trainen, om te kijken of het nou wel of niet wat voor hem is. Ik vind het prima natuurlijk, had de opzegging nog niet gedaan.
Al die sporten als judo enzo, daar had ik al met hem over gesproken, dat vindt hij helemaal niks. Naast het trainingsveld van de voetbal zit de taekwondo club, dat vindt hij ook niks, dus daar hoef ik niet mee aan te komen.
Korfbal, tja, in een ver verleden heb ik het zelf nog gedaan, weet niet of het nu nog zo is, maar in die tijd moest je heel hard "PARTIJ" roepen als je de bal heroverd had! Vreselijk vond ik dat!! En al die flauwe grappen over wel of niet gemengd douchen. Maar goed, als hij dat echt zou willen, waarom niet.
Zwemmen, hij heeft buisjes, dus dat is ook niet echt handig.

Puck
20-11-2011 om 15:37
Atletiek?
Volgens mij is athletiek ook al in dit draadje genoemd, maar ik weet eigenlijk niet of daar reactie op is geweest. Misschien ook nog een optie als het voetballen bij de D's ook niet leuk blijkt te zijn.

thirteen
20-11-2011 om 15:50
Atletiek
ja, die was ook genoemd. Heb ik het nog niet over gehad met hem inderdaad.

thirteen
20-11-2011 om 15:54
Balgevoel ja
en inzien wat er om je heen gebeurt. Maar daarom snap ik dus ook niet waarom zoon in de spits werd gezet. Ja, het is de meest veilige plek, zo noemen ze dat. En de bal moet naar hem toe, ipv hij naar de bal. Maar als hij dan niet naar de bal liep kreeg hij daar weer commentaar op, gevolg: zoon snapt er geen hout meer van wat hij nou moet.
Ik heb kinderen die graag duidelijkheid willen, andere zoon heeft veel meer inzicht en gevoel voor het spelletje, maar wil ook diezelfde duidelijkheid. Ga nou niet teveel gillen naar hem in de wedstrijd, want hij raakt het spoor bijster. Geef hem 1 opdracht, bijv. zorg dat er niemand bij de keeper komt, en hij snapt het volledig. Daarom is hij ook een geweldige verdediger.

thirteen
20-11-2011 om 18:26
Nee ik niet
dat zei de trainer/coach en de coordinator. Ik zou juist eerder voor het middenveld kiezen, omdat dat het meest lijkt op wat je bij de pupillen moet doen, zowel aanvallen als verdedigen, daarbij heb je altijd nog de achterhoede achter je als je toch balverlies lijdt en voor de aanval is er nog de voorhoede. Maar misschien zie ik het wel verkeerd hoor
Nu heb ik net bij jongste zoon op Hyves een klasgenoot toegevoegd en laat die nou op handbal zitten en een aantal youtube filmpjes van een wedstrijd hebben staan. Dus ik zal hem eens laten kijken

Mach
20-11-2011 om 22:47
Nee thirteen
Op het middenveld is voor een beginnende voetballer of hockeyer echt niet de ideale plek. Daar moet je echt de spelers met overzicht hebben. En voldoende techniek.
Het is een hele klus om bij de aanval en verdediging goed aan te sluiten als middenvelder.
Ook bij ons hockeyteam staan de beginners vaak in de spits. IN het begin doen ze vaak niets. De goals worden dan vaak door de goede middenvelders of de ervaren aanvallers gescoord. Maar echt veel fout kunnen ze ook niet doen. Behalve kansen missen. Maar dan is er wel een ander met ervaring die hem erin schiet.

thirteen
20-11-2011 om 22:50
Mach
ok. misschien heb je gelijk hoor. Ik heb zelf altijd op het middenveld gespeeld, maar kennelijk heb ik meer inzicht en overzicht dan zoon
Feit blijft dat als je weet dat zoon niet goed is, inzicht mist, ervaring mist enz dat het ronduit vreemd is dat je juist op DIE dingen aangesproken wordt.
Maar goed, voorlopig houden we het dus op meetrainen bij de D's en ondertussen maak ik hem een beetje warm voor handbal of korfbal.

Mach
20-11-2011 om 22:56
Korfbal
Is in elk geval erg overzichtelijk. Een vaste persoon om de verdedigen en je blijft op de helft van het veld. Aanvals of verdedigingsvak. Misschien past dat beter bij je zoon. En met jongens en meisjes samen in een team lijkt mij ook leuk.

thirteen
21-11-2011 om 10:10
Nou, zou het dan goedkomen?
kreeg net een mail. Ze gaan bij de D's ook wat dingen herschikken vanwege de aantallen en dan zou het kunnen dat ze dispensatie voor zoon kunnen aanvragen. Heb gezegd dat dat mooi zou zijn, en dat er eventueel een medisch iets is wat daarin kan bijdragen.

thirteen
24-11-2011 om 23:10
Heerlijk he, die besluiteloosheid
vandaag gaf zoon dan toch aan te willen stoppen, hij heeft ingezien dat voetbal niet zijn ding is.
Ok, dan wil ik wel dat je dit nu zelf aan de mensen van de vereniging gaat melden. En dat heeft hij gedaan.