Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Even zo

Even zo

18-04-2018 om 17:41

Naaktfoto's dochter verspreid


Pennestreek

Pennestreek

23-04-2018 om 13:02

Ik zou het omdraaien

en eerste het gesprek op school aangaan, vóór ik naar de ouders en die jongen zou stappen. Maar misschien is mijn reactie daarvoor al te laat...

Naam, wat een ontzettend rare en nare reactie. Jij hebt zeker nooit dingen gedaan waar je van wist dat ze niet handig of verstandig waren, nooit risico's genomen? En jouw kinderen rijden vast ook nooit door het rode licht? En als ze dan aangereden zouden worden, zou je dan ook vinden dat als ze stoer genoeg zijn om door het rode licht te lopen/fietsen, ze ook maar stoer genoeg moeten zijn om zelf naar het ziekenhuis te komen? Want dat is eigenlijk wat je zegt. Je doet iets stoms, neemt een risico, dan moet je de problemen ook allemaal maar accepteren. Had je maar niet zo stom moeten zijn/doen.

Even zo, je doet het goed. En eens met Veer. Je doet wat je doet met de beste intenties en op basis van de informatie die je hebt. Nu weet je wat er aan de hand is en nu mag ze thuis blijven. Zou ik ook doen, totdat je zeker weet dat de sfeer op school veilig is voor haar en ze ook fysiek veilig is voor die jongen.

Heel veel sterkte!

40er

40er

23-04-2018 om 15:49

Zijn

Jullie inmiddels op school geweest? Ben benieuwd hoe ze daar hebben gereageerd.

Het is jammer dat jullie dochter zo'n fout heeft gemaakt, maar goed, pubers moeten van hun fouten leren.

Even zo

Even zo

25-04-2018 om 06:33

Update

We zijn maandag naar de ouders van de jongen geweest. Hij was zelf helaas niet thuis. Zijn moeder belde hem om te zeggen dat de ouders van ... (dochter) er waren. Ja, toen kwam hij natuurlijk helemaal niet naar huis, hij rook onraad.

Zijn moeder wilde in eerste instantie niet geloven dat haar zoon het gedaan gehad. Zo was hij niet, dit zou hij nooit doen. Maar toen ze de screenshots zag waaruit blijkt dat hij het wel degelijk gedaan had, kon ze niet anders dan toegeven. Zijn vader was meteen heel duidelijk, dit kon absoluut niet.

Ze beloofden contact met ons op te nemen, omdat wij de jongen nog persoonlijk wilden spreken. Zijn moeder belde later dat haar zoon de volgende dag bij ons langs zou komen.

Dit is ook gebeurd. Waar ik dacht dat het een grote stoere vent was, kwam een jongen binnen die duidelijk niet wist waar hij het zoeken moest. We hebben een gesprekje met hem gehad. Of hij wel besefte wat hij gedaan had, dat onze dochter zich niet meer op school durft te vertonen. Ja, dat begreep hij wel en hij vond het heel erg. Of hij het echt heel erg vond, of omdat hij onder de indruk was van mijn man laat ik maar in het midden. Hij zat in ieder geval als een kleine, schuldbewuste jongen aan de tafel, durfde ons amper aan te kijken.
Uiteindelijk heeft hij zijn verontschuldigingen aan onze dochter aangeboden, die zij geaccepteerd heeft. Wij hebben gezegd dat hij toegevoegd zou worden in de groepsapp van dochter (uiteraard na overleg met haar) en dat hij daar openlijk zijn excuus aan zou bieden en dat hij daar duidelijk zou maken dat de klas onze dochter met rust moest laten.

Dit heeft hij gedaan. Hij heeft alle schuld op zich genomen. Hij heeft gezegd dat hij de schuldige in dit verhaal is, dat hij dit nooit had mogen doen en dat hij niet wil hebben dat onze dochter er nog op aangesproken wordt. We zullen zien. Het was in ieder geval een genoegdoening voor dochter, dat kon ik merken aan haar.

Verder heb ik met de directrice van de school gesproken. Was nog een heel karwei om haar te pakken te krijgen, maar toen ze uiteindelijk mijn beknopte versie van het verhaal aan gehoord had, was ze duidelijk van mening dat we er over moesten praten. Ze zei dat ze dit echt niet geweten heeft en dat zoiets natuurlijk niet mag gebeuren. Dus, vanmiddag hebben we op school nog een gesprek. Niet perse om de jongen aan de schandpaal te nagelen, maar omdat duidelijk het pestgedrag niet op gemerkt wordt op school. Het was moeilijk om een daadwerkelijke afspraak te maken, want druk, druk, druk. Maar toen ik te kennen gaf dat dochter niet meer op school zou komen zolang ik school een onveilige omgeving vind, lukte het dan toch.
Vanmiddag hebben we een gesprek. Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Vraagje

Wist de jongen dat jullie ook met school in gesprek gingen of hoopte hij dat het zo onder het kleed bleef?

Fijn voor je dochter dat hij die stap heeft gemaakt.

Even zo

Even zo

25-04-2018 om 09:12

Flanagan

Ja, dat weet hij, dat hebben we hem verteld.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-04-2018 om 09:28

Even zo

Volgens mij hebben jullie dat goed aangepakt. Petje af.

Dora

Dora

25-04-2018 om 11:37

fijn dat de ouders aanspreekbaar waren. Dat heeft de zaak opengebroken. Hopelijk doet die jongen nooit meer zoiets en wordt er vanuit school ook beter opgelet. Het mooiste is natuurlijk als je dochter weer veilig naar school kan.

Eline

Eline

25-04-2018 om 14:37

effect

Je schreef eerder dat de jongen het al eerder gedaan heft en sowieso nogal laconiek erover deed wat het voor haar betekende.

Ik denk dat het goed is dat jullie met de ouders en met hem gesproken hebben. Nu heeft hij veel beter een beeld gekregen wat het effect van zijn "grap" of "stoere gedrag" is. Dat is de vorige keer misschien niet gebeurd, waardoor hij daarvan geen besef heeft gekregen.

Hopelijk dat deze excuus app van die jongen voor jullie dochter echt helpt en dat hij dit soort dingen nooit meer doet. Hopelijk realiseren ook andere jongens en meisjes dat dit echt niet kan.

Goed gedaan.

mirreke

mirreke

25-04-2018 om 15:10

Idd, goed gedaan

Ik vind eigenlijk dat alle partijen zich bij de gesprekken goed hebben gedragen. Ook best dapper van die jongen dat hij (alleen!) bij jullie thuis is gekomen.
Ik had er even een hard hoofd in, omdat je vaak totaal niet weet in welke omgeving je terecht komt als je bij ouders langsgaat, maar het is gewoon erg goed gegaan.

Wat idd erg goed werkt is persoonlijk contact, dat hij persoonlijk ziet wat het met iemand doet, dat zij dat zelf heeft kunnen vertellen aan hem. Ineens is het dan geen grap meer, maar keiharde en kwetsende realiteit.
Ook voor je dochter lijkt me dit (binnen de omstandigheden) een goede gang van zaken, omdat nu ook deze jongen als schrikbeeld onderuit is gehaald. Bij jullie thuis was hij immers maar een onhandige knaap.

Ik hoop dat je de directrice op het hart kunt drukken dat educatie in deze erg belangrijk is. Aan de ene kant is er bij vlagen enorme nadruk op 'mobbing' binnen de Duitse media, en aan de andere kant lijkt het land soms wel achterlijk en in ieder geval jaren achterlopen, zeker wat betreft nieuwe media.

Even zo

Even zo

27-04-2018 om 16:52

School

Van de week zijn we op geweest voor een gesprek, dochter was daar ook bij. Ik heb gezegd dat ik beslist de klassenleraar er ook bij wilde hebben (omdat het probleem niet gesignaleerd wordt) en er was een mevrouw bij die de kinderen sociaal ondersteunt (ben de naam even kwijt), zij is overigens ook leerkracht op die school.

Het begon ermee dat die mevrouw mijn dochter er op aan wou spreken dat ze hier toch eigenlijk zelf ook een aandeel in had, omdat ze de foto naar de jongen had gestuurd. Toen ben ik echt heel erg boos geworden en heb haar heel duidelijk te verstaan gegeven dat ik er niet van gediend ben dat ze de schuld bij dochter neer leggen. Daar schrok ze wel van en toen bond ze wel in.
De directrice pakte het heel goed op, vond ik. Ze dacht goed met dochter mee en leefde ook echt met haar mee.
Ze zei dat ze de jongen nog wel aan ging spreken, maar dat het eigenlijk geen zaak van de school was. Maar dat was ook niet de reden dat we naar school gingen. De reden daarvoor was, dat er gepest wordt (of, in geval van dochter, stelselmatig genegeerd) en dat er niets aan gedaan wordt.

Ze stelden voor dat dochter vandaag weer naar school ging. De sociaal mevrouw zou haar dan het eerste uur ophalen, samen met haar drie vriendinnen, om met ze te gaan praten. Dit heeft ze gedaan, een kwartiertje. Maar wat het voor zin heeft gehad... ze heeft de meiden gezegd dat ze dochter moeten steunen, maar dat deden ze al, het zijn haar vriendinnen. En als er toch gepest werd, moeten ze het gedrag vooral negeren, zodat de pesters er geen lol van hebben.....

Dochter vroeg me of ze alsjeblieft het laatste uur naar huis mocht, omdat ze niet langer in de klas wilde zijn, die natuurlijk nog gewoon precies hetzelfde reageerde. Logisch ook, want ze weten verder van niets. Ze zien alleen dat dochter een tijdje niet op school is geweest en als ze er dan weer is, wordt ze meteen het eerste uur uit de les gehaald met haar vriendinnen en daarna moeten ze weer terug. Zonder dat er dus ook maar iets gezegd is. Dus ze voelde zich vreselijk opgelaten. En de klas reageerde net als altijd.

Ik heb het gevoel dat ze de oplossing bij dochter neer wilde leggen. Het vervelende gedrag maar negeren, zodat ze er geen plezier van hebben. De pesters wordt niets mee gedaan....

Eline

Eline

27-04-2018 om 17:18

slecht

Oh, wat een slechte reactie van school. Om verdrietig en boos over te worden.

Heel erg dat die mevrouw je dochter een schuldgevoel probeerde aan te praten. Goed dat je daar meteen bovenop gesprongen bent.

Maar heel slecht dat ze zeggen dat je dochter het gedrag van de klasgenoten moet negeren.

Hebben jullie het erover gehad dat wat de klasgenoten nu doen pestgedrag is?

Wat ik zou doen?

Ik zou vragen of ze op school een pestprotocol hebben.
Volgens mij moeten scholen dat hebben.
Mocht er een pestprotocol zijn, dan zou ik kijken wat daar in staat. Je mag toch hopen dat er iets staat over het aanpakken van de pesters (daarmee bedoel ik in dit geval de klasgenoten die haar nu negeren).

Ik zou verder zelf zoeken naar goede websites met info over pesten en hoe dat aan te pakken en dat naar school sturen met de opmerking: in geval van pesten moet het pestgedrag bij de pesters (of in gesprekken *met* de pesters) worden aangepakt. Het is *niet* de oplossing dat de gepeste het pestgedrag negeert of weerbaarder moet worden.

Zie bijv. https://www.stoppestennu.nl/pesten-aanpakken, maar misschien zijn er nog meer of betere websites.

Heel veel sterkte. School moet er *echt* wat aan doen en wel snel. Je moet ze denk ik echt op hun verantwoordelijkheid in deze wijzen, want kennelijk snappen ze het niet.

Misschien ook hogerop zoeken als er niet snel genoeg goede actie op genomen wordt.

Sterkte voor jullie.

Geef het even tijd

Alles is nog zo vers; de directrice heeft de jongen nog niet gesproken. Ze heeft zijn verhaal nog niet gehoord en zal dit m.i.even afwachten eer ze dit met het schoolteam gaat bespreken. Ondertussen kan een deel van de klas kan haar nog steeds zien als een meisje dat erom vroeg, ook al heef hij in de groepsapp zijn excuus gemaakt. Nu de jongen het niet meer voedt, zal het afzwakken. Alleen is dat niet in één week gebeurd.

Pesten:
Je dochter heeft een paar vriendinnen. School kan niet andere klasgenoten aansturen ook vriendinnen met haar te worden. Daar ligt net het verschil in het woord negeren; je dochter heeft wel degelijk een paar die haar steunen. Ze is niet helemaal eenzaam, zoals sommige leerlingen.
Ik denk dat school er ook niet zoveel mee gaan doen omdat negeren en toch vriendinnen hebben, in hun ogen mogelijk niet ‘erg genoeg’ is.
Pas als haar spullen stuk gemaakt worden, kunnen ze er niet om heen.

Leg je dochter uit dat ze met haar vriendinnen leuke dingen kan afspreken. Als afleiding.
Om die tijd van ‘slijten’ door te komen.

Eenzame leerlingen

Hier had kind heel weinig vrienden. Toen spullen stuk gingen, nam school het serieus.
Ze gaven advies waar de fiets te stallen vanwege de camera’s en spraken de bewuste klasgenoten er op aan. Maar die ontkenden natuurlijk, zoals kind verwachtte.

Kind bleef een tijd op de achtergrond en maakte ondertussen contacten met leerlingen in de andere klassen. Zo loste kind de eenzaamheid ten dele op. Plezier maken met mensen die de moeite waard zijn.

Bennikki

Bennikki

27-04-2018 om 23:10

Compliment

Ik heb verder niet echt iets zinvols bij te dragen, behalve dat ik zeker weet dat dit incident door iedereen (behalve je dochter) binnenkort vergeten gaat worden..
Maar ik heb veel bewondering voor de manier waarop je voor je dochter bent opgekomen. Dat zal ze zich altijd herinneren. Niks teleurstelling, je staat gewoon vierkant achter haar, en terecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2018 om 11:45

Niet meegelezen

maar ik kom een bericht tegen van de politie, wat hierbij past:

https://www.vraaghetdepolitie.nl/chat

Ik lees nog wel eens dat de politie hier nog steeds niet goed mee omgaat, maar als organisatie zijnde zijn de intenties denk ik wel goed, dus is chatten, bellen, langsgaan e.d. áltijd zinvol en belangrijk om te doen.

Wie weet is mijn link mosterd na de maaltijd, maar goed beter te vaak dan te weinig onder de aandacht.

mirreke

mirreke

03-05-2018 om 18:16

Even zo, een Duitse link

Misschien heb je hier nog wat aan... (als je hem al niet gevonden hebt).

Duitsers zijn nogal gevoelig voor regeltjes. Wellicht kun je de directrice van de school deze link ook eens sturen?

https://www.jugend.support/cybermobbing/cybermobbing-was-sagt-das-gesetz

https://www.jugend.support/cybermobbing/cybermobbing-was-jetzt

Een quote:

Was könnte dahinter stecken? Überleg, ob dir die Täterinnen und Täter bekannt sind. Sollten es z. B. Leute aus deiner Klasse sein, ist es wichtig die Situation auch in der Schule zu klären.

Verder zou je wellicht deze info aan de school (directrice plus die andere mevrouw, eventueel de klassenlehrer ed. en de klassenouders) kunnen sturen.

http://www.cyberbullying-germany.de/uploads/dateien/Unterrichtsmaterial%20Cybermobbing%20%20Pr%C3%A4vention%20Dr%20Katzer%20Die%20ZEIT%20ARAG.PDF

Alsnog aangifte gedaan?

@Even zo,

Uit je posts kan ik niet opmaken of er alsnog - ook na de excuses - aangifte is gedaan.
Mag ik namelijk nog wel even aangeven dat hier sprake is van een zedendelict (vooral even richting de voorstanders van 'blaming the victim')? Hiervan moet je hoe dan ook alsnog aangifte doen. Wie weet doet hij dit wel bij meerdere meiden namelijk.

linda75

linda75

11-06-2018 om 13:54

hier helaas ook

Maar dan andersom. Zoonlief ging om met een meisje uit de buurt, de verkering hing een beetje in de lucht, ze draaiden een beetje om elkaar heen. Het meisje stuurde hem een naaktfoto, zonder gezicht, en vroeg er een terug en helaas deed hij dat ( terwijl we zowel thuis als op school uitgebreid aandacht besteed hebben aan dit onderwerp) Het meisje vertelde vervolgens dat haar foto nep was en van internet was geplukt en zijn foto werd vervolgens in een vrienden groepschat gezet.( 4 man) Een andere jongen uitdeze groepsalp kopieerde deze foto en heeft hem klassikaal doorgestuurd. Toen is mijn zoon uit wanhoop naar ons gekomen en heb ik de foto gezien. Zijn gezicht stond er niet op en mijn eerste reactie was.. ontken ook maar gewoon dat jij het bent maar ik heb meteen de school gebeld. We kwamen op gesprek en diezelfde dag zaten wij in de klas samen met de mentor en de hele klas. Het voorval werd uitgelegd en onze zoon gaf toe dat hij een stomme fout had gemaakt en dat dit dus het gevolg was. Een deel vd klas was kwaad op de verspreider en een deel vd klas op mijn zoon ( sukkel etc). Toch is de foto niet meer verspreid en is de rust heel snel wedergekeerd. Op school werd hij nog wel eens aangesproken hierna door een andere klasgenoot uit een andere klas maar zijn reactie was dan, ja ik heb een domme fout gemaakt ik heb ervan geleerd. En meestal ebte het dan meteen weg. Ik heb de ouders van het meisje benaderd dat ik een gesprek wilde maar deze kwamen uit een ander cultuur en stopte het in de doofpot. ze wilden er niet over praten. in hun cultuur was het een schande als een meisje haar lichaam voor de trouwerij al bloot gaf. Ik heb me hier enorm aan geërgerd en ben er enorm verdrietig van geweest. Ze had immers die foto nog evenals de klas. De verspreider van de foto is een paar dagen later bij ons thuis gekomen samen met zijn ouders en heeft zijn excuses aangeboden. De klas was kennelijk onder de indruk van het voorval en de foto is tot op heden niet meer verspreid ( en dat is inmiddels al 2.5 jaar terug)
Als ouder zijnde schrik je je rot en ben je tot alles in staat. zoals ik zei, mijn eerste reactie was, zeg maar dat jij het niet bent. Mijn zoon heeft er van geleerd, heeft nu verkering en ik vroeg hem een tijdje geleden of hij haar wel eens foto s stuurde waarop hij zegt, never nooit meer, we hebben het erover gehad en hij had haar gezegd.. als je me zo graag wilt zien.. kom dan maar naar me toe....
Het is vreselijk als het je overkomt.... ik hoop het nooit meer mee te maken, maar je hebt geen schuld, ze doen het uit naiefiteit, hij was gek vh meisje en had er kennelijk meer voor over, zij maakte misbruik van zijn naiefiteit en de jongen die de foto klassikaal verspeide vond het stoer om dat te doen. wilde wat meer " popie" in de klas zijn, zonder zich te beseffen wat het met mijn zoon zou doen.

sterkte ermee. Ze leren van hun fouten maar sommige hoop je gewoon niet dat ze die mee hoeven te maken

Jolanda

Jolanda

14-09-2018 om 12:02

Snapchat

Hoi ik ben zins kort ok er achter gekomen dat mijn dochtertje van net 11 ok die dingen heeft moeten doen van een jonge via snapchat graag zou ik meer willen weten wie hij zich voor deed bij jullie heb al een aangifte gedaan zou ik u privé kunnen spreken

juf Ank

juf Ank

15-09-2018 om 14:08

Jolanda! ;geen ervaring zelf...11 jaar!!!

Maar contact opnemen met de politie. tenzij je weet wie dat is en er bijv. schoolcontacten zijn, dan eerst contact leggen met ouders!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.