Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

naar Paris maar wel alleen


Als de ruzie met de vriendin niet meer bijgelegd kan worden, zou ik haar niet mee laten gaan en vooral ook omdat ze er toch geen zin meer in heeft en ze overal buiten zal vallen. 

Jullie maken je zorgen en zelf wil ze ook niet meer.  Wat is eigenlijk de twijfel dan nog ? Parijs komt nog wel een keer - het is niet zo dat het een eenmalige kans is.  En dan beter een keer in gunstigere omstandigheden.
Als school dit verplicht stelt, zullen ze ook meer hun rol/verantwoordelijkheid moeten nemen.

Christian35

Christian35

05-04-2023 om 11:06 Topicstarter

Moradora schreef op 04-04-2023 om 20:19:

ik zou proberen haar thuis te laten, desnoods ziek melden. Toen ik in mijn eerste jaar hbo studie op studiereis naar Kreta moest was ik ook het buitenbeentje. Ik zat in een groepje (toegewezen sliepen ook in 1 apartement) en op Schiphol bleek dat het groepje iom de docent een kleine apartment has geregeld, waar geen plek was voor mij. Zat ik op Kreta zonder slaapplaats en geen contacten. Ik heb de hele week bij wildvreemde jongens van de opleiding op een stretcher in het appartement moeten slapen (en ik ben geen jongen) en heb de hele week alleen bij het zwembad doorgebracht. Dat was behoorlijk confronterend en traumatisch, en dat was dan hbo.
Ik zou mijn dochter dit niet aandoen en alleen in een grote stad lijkt me niet handig. Hou haar thuis en spaar desnoods om samen met haar naar Parijs/Disneyland te gaan.
tweede optie is kijken of het goed kan komen met haar vriendin.

Ja ze is niet verplicht mee te gaan,vind het wel jammer voor haar maar misschien wel beter om te thuis te blijven.Ik ga na haar examen naar turkeij samen gezellig,dat wil ze ook graag en kijk ze naar uit. 

Tja dan is het wellicht tijd om een beetje uit haar schulp te kruipen en contact te leggen met anderen. 

Het is gewoon niet handig om een eenling te zijn. Ook in het verdere leven niet. En school moet dit zeker wel faciliteren. Maar dochter mag ook zelf wel even wat moeite hierin steken. 

Ik zou haar niet ziek melden of zo. Tijd om op te groeien. 

Christian35

Christian35

05-04-2023 om 11:11 Topicstarter

Moradora schreef op 04-04-2023 om 20:19:

ik zou proberen haar thuis te laten, desnoods ziek melden. Toen ik in mijn eerste jaar hbo studie op studiereis naar Kreta moest was ik ook het buitenbeentje. Ik zat in een groepje (toegewezen sliepen ook in 1 apartement) en op Schiphol bleek dat het groepje iom de docent een kleine apartment has geregeld, waar geen plek was voor mij. Zat ik op Kreta zonder slaapplaats en geen contacten. Ik heb de hele week bij wildvreemde jongens van de opleiding op een stretcher in het appartement moeten slapen (en ik ben geen jongen) en heb de hele week alleen bij het zwembad doorgebracht. Dat was behoorlijk confronterend en traumatisch, en dat was dan hbo.
Ik zou mijn dochter dit niet aandoen en alleen in een grote stad lijkt me niet handig. Hou haar thuis en spaar desnoods om samen met haar naar Parijs/Disneyland te gaan.
tweede optie is kijken of het goed kan komen met haar vriendin.

Ja ze is niet verplicht mee te gaan,vind het wel jammer voor haar maar misschien wel beter om te thuis te blijven.Ik ga na haar examen naar turkeij samen gezellig,dat wil ze ook graag en kijk ze naar uit. 

Montblanc schreef op 04-04-2023 om 20:40:

Staat je dochter op je profielfoto? Besef je dat je heel Nederland je dochter dan herkent en haar verhaal kan lezen?

Bedankt voor de tip,ik haal de foto weg!

MarvelousM schreef op 05-04-2023 om 11:09:

Tja dan is het wellicht tijd om een beetje uit haar schulp te kruipen en contact te leggen met anderen.

Het is gewoon niet handig om een eenling te zijn. Ook in het verdere leven niet. En school moet dit zeker wel faciliteren. Maar dochter mag ook zelf wel even wat moeite hierin steken.

Ik zou haar niet ziek melden of zo. Tijd om op te groeien.

Absoluut niet mee eens en een dooddoener: tijd om op te groeien....

Waarschijnlijk zeg je dit vanuit je eigen referentiekader met in gedachten een leuke reis die je vroeger met je klas hebt gemaakt inclusief vrienden....

Dat refentiekader heb ik gelukkig ook, om op een leuke tijd terug te kijken met leuke herinneringen.

Maar dat is in deze situatie niet aan de orde. Waarbij ik inschat dat deze reis eerder schadelijk is voor dit meisje, dan plezierig. Op deze leeftijd zou ik er eerder voor kiezen om een veilige haven thuis te zijn, waar je kind ook gehoord wordt als er iets niet goed gaat en dit serieus nemen. Al helemaal omdat dit een kwetsbaar meisje is. Ze is een eenling, maar misschien is er sprake van autisme, sociaal ongemak, Hoeft niet, maar kan. En dus totaal niet gewaagd aan die groepjes die al gevormd zijn.

Een opmerking als 'tijd om op te groeien' Vind ik zelf de plank misslaan en totaal geen recht aan deze specifieke situatie en ook nog eens ongevoelig

BritgetJones007 schreef op 05-04-2023 om 11:23:

[..]

Absoluut niet mee eens en een dooddoener: tijd om op te groeien....

Waarschijnlijk zeg je dit vanuit je eigen referentiekader met in gedachten een leuke reis die je vroeger met je klas hebt gemaakt inclusief vrienden....

Dat refentiekader heb ik gelukkig ook, om op een leuke tijd terug te kijken met leuke herinneringen.

Maar dat is in deze situatie niet aan de orde. Waarbij ik inschat dat deze reis eerder schadelijk is voor dit meisje, dan plezierig. Op deze leeftijd zou ik er eerder voor kiezen om een veilige haven thuis te zijn, waar je kind ook gehoord wordt als er iets niet goed gaat en dit serieus nemen. Al helemaal omdat dit een kwetsbaar meisje is. Ze is een eenling, maar misschien is er sprake van autisme, sociaal ongemak, Hoeft niet, maar kan. En dus totaal niet gewaagd aan die groepjes die al gevormd zijn.

Een opmerking als 'tijd om op te groeien' Vind ik zelf de plank misslaan en totaal geen recht aan deze specifieke situatie en ook nog eens ongevoelig

Tja jij haalt er allemaal diagnoses bij die niet gesteld zijn. Zo kan ik ook iedereen wel ongevoelig noemen. Cheap shot. 

Ik vind dat je op je 16e wel echt zelf dingen moet kunnen oplossen. Ik had op mijn 13e al een rottig weekend weg met de klas waarin ik ineens uit de groep werd gegooid om helemaal niks. Dus ik weet heus wel hoe dat is. School had toen geen idee wat er aan de hand was. Maar school heeft dat in dit geval wel. Dus dan zou ik toch samen met school kijken naar een oplossing. Als ze niet meegaat, wordt dat eenling-gebeuren alleen maar erger. 

Wat een lieve reacties hier voor je dochter. Ik snap wel dat je haar daar niet 'alleen' wilt hebben.
Ik was ook zo als je dochter. Week weg met school. Ik voelde mij zo eenzaam.🥲 Ondanks dat mijn leraren mij echt wel goed in de gaten hielden.(ik kan het eenzame gevoel nog zo goed herinneren) 

En to met mij is het helemaal goed gekomen. Op heb mbo gelijk gestemden gevonden. 3 vriendinnen aan over gehouden..waar ik nu op mijn 31e nog steeds goed contact mee heb. 

MarvelousM schreef op 05-04-2023 om 11:29:

Ik vind dat je op je 16e wel echt zelf dingen moet kunnen oplossen. Ik had op mijn 13e al een rottig weekend weg met de klas waarin ik ineens uit de groep werd gegooid om helemaal niks. Dus ik weet heus wel hoe dat is. School had toen geen idee wat er aan de hand was. Maar school heeft dat in dit geval wel. Dus dan zou ik toch samen met school kijken naar een oplossing. Als ze niet meegaat, wordt dat eenling-gebeuren alleen maar erger.

en waarom moet zij dit nú accuut op dit onvoorbereide moment leren? omdat jij het op je 13e al kon?

daarbij leert niet iedereen door zijnhaarhet hoofd te stoten. En is het risico op ellende het waard om het nú te moeten leren?

gr Angela

Angela1967 schreef op 05-04-2023 om 11:51:

[..]

en waarom moet zij dit nú accuut op dit onvoorbereide moment leren? omdat jij het op je 13e al kon?

daarbij leert niet iedereen door zijnhaarhet hoofd te stoten. En is het risico op ellende het waard om het nú te moeten leren?

gr Angela

Eens! 

Ik zou mijn kind hier niet moedwillig aan bloot stellen om "te leren" .

Er komen nog genoeg momenten en situaties in haar leven om van te "leren". 

Wat een kolder!

Bij Dochter heb ik toen bij school aangemeld : of ze gaat met de andere reis mee of ze blijft thuis. Ik liet haar niet naar Istanboel gaan met een groepje waar ze ineens buitengesloten werd. Geen haar op mijn hoofd.Was eerst weerstand vanuit school maar daarna is er geruild met een andere leerling en is het opgelost.
Ik zou haar dus niet mee laten gaan als t niet goed voelt.

School heeft hierin ook een zorgplicht; zij dragen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun minderjarige leerlingen. Dus in je eentje dagenlang ronddolen in een wildvreemde stad in een land waar ze de taal niet spreekt lijkt me een slecht idee.
Als school die zorgplicht en daarmee de veiligheid van hun leerlingen niet kan waarborgen, dan zou ik haar thuis laten. Zeker als ze zelf al geen zin meer heeft. 

Er is niks mis met een eenling zijn en tripjes in je eentje ondernemen. Ik heb dat jaren gedaan, echt heerlijk. Maar toen was ik wel al ouder, met zestien hadden mijn ouders dat nooit goed gevonden en had ik het ook niet gedurfd (nu waren er in die tijd ook geen smartphones en zo). 

Zo'n schoolreis is vooral voor de leuk. Als het voor haar niet leuk is, waarom dan gaan?
Ik ben overigens niet voor ziekmelden. Geef gewoon duidelijk grenzen aan op school t.a.v. zorgplicht en veiligheid. En als ze dan gewoon naar school moet, dan gaat ze daar gewoon heen. 

Leene

Leene

05-04-2023 om 15:56

MarvelousM schreef op 05-04-2023 om 11:09:

Tja dan is het wellicht tijd om een beetje uit haar schulp te kruipen en contact te leggen met anderen.

Het is gewoon niet handig om een eenling te zijn. Ook in het verdere leven niet. En school moet dit zeker wel faciliteren. Maar dochter mag ook zelf wel even wat moeite hierin steken.

Ik zou haar niet ziek melden of zo. Tijd om op te groeien.

wat een reactie.. alsof je dat nog in een week goed 'kan breien"

Dat gaat haar sowieso niet lukken zonder hulp van docenten, niet voor de trip naar Parijs. Soms lukt het gewoon echt niet. Zoon valt ook snel buiten groepen en heeft nogal pestgedrag meegemaakt. Die wil liever ook geen 'nee' mee horen of 'nou ja als het dan moet' Kinderen zijn soms getraumatiseerd door hun verleden, zo lief zijn kinderen niet voor elkaar. Kinderen trekken zich dan terug, het kost heel veel moeite om daar over heen te groeien. 

Jij wil je kind dus tegen haar zin mee laten gaan terwijl docenten geen oplossing bieden en het vrijwel 100 procent zeker is dat dochter alleen door Parijs moet gaan lopen?! Zolang docenten niet meedenken en dit meisje geen zekerheid heeft dat er op haar gelet wordt wil ze niet mee, ik geef haar geen ongelijk.

Natuurlijk zal ze zelf ook moeten veranderen of in ieder geval hulp krijgen maar dat gaat in die ene week niet meer lukken.

MarvelousM schreef op 05-04-2023 om 11:29:

[..]

Tja jij haalt er allemaal diagnoses bij die niet gesteld zijn. Zo kan ik ook iedereen wel ongevoelig noemen. Cheap shot.

Ik vind dat je op je 16e wel echt zelf dingen moet kunnen oplossen. Ik had op mijn 13e al een rottig weekend weg met de klas waarin ik ineens uit de groep werd gegooid om helemaal niks. Dus ik weet heus wel hoe dat is. School had toen geen idee wat er aan de hand was. Maar school heeft dat in dit geval wel. Dus dan zou ik toch samen met school kijken naar een oplossing. Als ze niet meegaat, wordt dat eenling-gebeuren alleen maar erger.

Nee, het gaat niet eens om eventuele diagnoses, nogmaals dat kan, maar alleen al de beschrijving van dit meisje en de situatie geeft mij wel een duidelijk beeld. Op basis daarvan vind ik jou reactie ongevoelig en te kort door de bocht. 

Het klinkt mij als een uitspraak die totaal geen recht doet aan deze situatie. Dat dit meisje wat ondersteuning kan gebruiken en wat handvatten om weerbaarder te worden, dat snap ik. Maar zoiets kost tijd. En soms is het ook heel erg de 'aard van het beestje' en zijn de vooruitgang  met kleine stapjes per keer.

Nu mee laten gaan zou schadelijk zijn voor haar vertrouwen in haar ouders, want dan voelt ze zich niet gezien en gehoord door hen. Dat zou het nog eenzamer maken, dan ze zich al voelt.

ik zou aan school melden dat jullie dochter en jullie zelf er geen vertrouwen in hebben dat zij een leuke week kan hebben, door de dingen die er spelen. En concrete voorbeelden noemen waar dat op gebaseerd is. En dan kan school òf de voorwaarden beter regelen zodat zij (en jullie) er wel vertrouwen in krijgen òf het besluit kan zijn dat ze lekker thuis blijft. Sowiso gaat ze niet mee als ze geen vertrouwen heeft dat het leuk gaat worden lijkt me. 
Ik ben ooit in het examenjaar van de mavo een week (vrijwillig) op reis gegaan naar Polen om daar in een kindertehuis te klussen. Soort reis sprak me zo aan dat ik bij aanmelden voor lief nam dat ik niet echt aansluiting had. Vriendinnen die ik had gingen niet mee, hadden geen zin. Ik heb me er uiteindelijk doorheengeslagen maar het was echt niet leuk. Geen hele dramatische dingen hoor, maar wel ervaren dat eigenlijk niemand op je gezelschap zit te wachten en telkens ‘verplicht’ aangehaakt worden bij een groepje als er activiteiten waren die je niet alleen kon doen. Voelt echt ruk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.