Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

naar Paris maar wel alleen


Zelfredzaamheid is zeker iets wat kinderen/jongeren moeten leren. Maar zelfredzaamheid is niet iemand van zestien in zijn eentje naar een wereldstad sturen waar alle medeleerlingen hem/haar laten zitten en de begeleiders ook hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik ben heel erg voor zelfredzaamheid en de verantwoordelijkheid neerleggen waar die hoort, maar de verantwoordelijkheid ligt in dit geval bij school.
Verplicht optrekken met mensen die overduidelijk geen trek in je hebben is heel kut. Want dat voel je zelf ook wel. Je niet gewenst voelen is heel naar. En volwassenen die je niet in bescherming nemen als je dat expliciet vraagt is heel pijnlijk.

Mijn zus heeft ooit categorisch geweigerd om tijdens een verenigingsuitje naar een pretpark met mij in de groep te gaan. Dat werd vooraf thuis al gemeld. Er waren weinig mensen van onze leeftijd, maar ik mocht pertinent niet met haar groep mee en als ik alleen moest lopen boeide haar dat niet. Toen ik bij mijn moeder aangaf dat heel vervelend te vinden (ik had er nota bene een sportwedstrijd voor laten schieten) zei ze alleen maar 'ik kan haar niet dwingen'. Met andere woorden 'als ze daar zin in heeft, mag ze mensen buitensluiten'. Uiteindelijk mocht ik als 17-jarige met een groepje 12/13-jarigen mee en was het alsnog best gezellig, maar toch...ik ben het niet vergeten.

Opgroeien is niet dat je jezelf dagenlang geweld aan doet door op een nutteloze reis te gaan met mensen die jou helemaal niet moeten. 

Opgroeien is dat je als 16-jarige je eigen grenzen aangeeft. 

ik ben wel benieuwd wat TO nu besloten heeft om te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.