Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Heleen

Heleen

19-11-2011 om 09:54

Niet naar zin op middelbare school

Sinds dit schooljaar zit mijn 12-jarige dochter op de middelbare school..Ze is de enige van haar basisschool die naar die school is gegaan en zit nu in een groep met 15 jongens en 9 meiden...

In het begin was ze erg enthousiast over de school en de klas waarin ze zat, maar nu de vriendschappen zich beginnen te vormen, valt ze steeds meer buiten de groep en vindt ze geen aansluiting.

Nu is mijn dochter sociaal gezien niet de handigste (ze is iemand die je de tijd moet gunnen om haar te leren kennen, gesloten, niet altijd even tactisch)en zitten er volgens de mentor een paar "stevige"persoonlijkheden in haar klas. Ook is ze nog klein vergeleken de rest en vertoont ze nog jong gedrag. Op de lagere school is dit nooit een probleem geweest en werd ze volop geaccepteerd om wie ze was, maar in deze nieuwe klas lijkt het reden te zijn haar als pispaal te behandelen en vinden kleine pesterijtjes plaats..("ze behandelen me alsof ik vies ben")..En in plaats van dat ze haar plekje op gaat eisen in de klas (wat ze heus wel kan, ze is pittig genoeg), trekt ze zich terug en doet de pesterijtjes af als "nou en"en "kan me niet schelen"..Op mijn vraag hoe ze erop reageert antwoordt ze met "lach er maar een beetje om"..

Na een gesprek met de mentor is vanuit school besloten haar wat sova- en kanjertraining te geven..Daar is ze het zelf uiteraard helemaal niet mee eens..Maar als ik zie met hoeveel tegenzin ze naar school gaat, breekt dat mijn hart..De middelbare schoolperiode zou juist leuk moeten zijn!

Onlangs vond ik een papiertje thuis waarop ze dingen had geschreven als "Waarom ben ik nou niet populair, ik doe toch aardig" en "ik had per ongeluk de verkeerde trui aangedaan, weer werd ik gepest"..Aan kleren is natuurlijk wat te doen, maar wat kan ik nou doen zodat ze wel een beetje de aansluiting kan vinden? Ze wil zelf naar een andere school, maar dat is iets waar ik niet al te snel gehoor aan wil geven..De school waar ze zich nu blind op staart is de school waar veel van haar lagere schoolvriendinnetjes op zitten, maar dit is voor haar helaas niet haalbaar..

Graag advies!

Ilona

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

19-11-2011 om 11:05

Heleen

Waarom kan ze niet naar de school van haar vriendinnetjes?
Dat is wel erg jammer want voor een kind die niet zo stevig in haar schoenen staat is het misschien wel erg fijn om met haar oude klasgenootjes te zijn.

Of je nu van school moet wisselen weet ik niet. Dat hangt af van de school waar ze nu op zit. Is het over het algemeen een fijne school? Heerst er een goede sfeer? Is er misschien een school in de buurt die wat dat betreft beter bij haar aansluit?

Ik snap wel dat je dochter geen zin in sova training heeft. Nu wordt het probleem bij haar gelegd. Natuurlijk kan wat weerbaarder worden geen kwaad maar aan de andere kant ze is wie ze is en zoveel kan je daar niet aan veranderen. Dat moet ook helemaal niet want ze is goed zoals ze is. Die anderen hebben een probleem. In hoeverre maakt de mentor dat bespreekbaar in de klas? Welke acties neemt de mentor allemaal?

Vriendschappen kan je niet dwingen dus als het niet klikt dan klikt het niet maar pesten is gewoon een no go area en dat zou de mentor heel duidelijk moeten maken.

Misschien is het een idee om met je dochter af te spreken dat ze die sova training volgt en dat je het dan nog een paar maanden aanziet en mocht het dan nog niet gaan dat jullie op zoek gaan naar een andere school.

Hier vorig jaar

Mijn hart brak toen ik je bericht las. Hier hadden we vorig jaar precies hetzelfde. Dochter naar een andere school dan haar vriendinnen vanwege ander niveau. Nou had ik mijn dochter in groep 7 al naar een andere school gedaan vanwege pesten, dus we waren bekend met het probleem. Dochter is een rustig meisje met een voorliefde voor jurken/rokjes, klassieke muziek en ballet. Ook in haar eerste klas zaten volgens de mentor 'pittige karaktertjes' en al rond de herfstvakantie werd dochter gepest. Nu, dit jaar, zit ze zielsgelukkig in een andere klas en heeft ze vier goede vriendinnen (echt leuke meiden).
Toen ik je bericht las heb ik dochter gevraagd hoe ik de jouwe het beste kon adviseren. Ze kwam met de volgende punten:
- niet teveel hoop op de mentor vestigen. De pestkoppen uit haar klas draaiden de boel om en gingen klagen dat dochter hen pestte (in haar eentje tegen 5, vast wel);
- een sovatraining geeft je het gevoel dat je niet goed genoeg bent zoals je bent. Probeer dat gevoel los te laten en kijk wat je eruit kunt oppikken, zelfs al is dat maar een zin of een manier om je beter te kunnen afsluiten. Dochter leerde van haar coach dat je een mooie diamant om je heen moet denken, waartegen alle nare pijlen van gepest afketsen. Die gebruikt ze nog wel eens;
- kijk of de school een leesclub of zoiets heeft, en sluit je aan. Grote kans dat je daar meer gelijkgestemden vindt. Dochter ontmoette haar huidige vriendinnen bij de Jonge Jury en een dansworkshop;
- Je kleren hebben er niks mee te maken. Dochter moest ook ineens een spijkerbroek, maar dat hielp niet.
- Als er meerdere klassen tegelijk gym hebben, ga dan ook eens in een andere kleedkamer zitten. Je ontmoet andere kinderen en hoeft niet bij 'die trutten' te zitten.
Aldus dochter! Dochter heeft de vriendschap met de meiden die ze zo heeft ontmoet rustig uitgebouwd en is na de zomer naar de andere klas overgestapt, met een meisje uit weer een andere klas, die hetzelfde meemaakte. Nu vormen ze een groepje van 5 in die klas en dat is groot genoeg om met rust gelaten te worden.
Ik wens je dochter veel sterkte. Ze is echt prima zoals ze is!

Wel kijken naar andere school

Mijn zoon heeft ook niet echt goede aansluiting in de klas. Het pesten valt mee, zegt hij, maar hij wordt wel wat buitengesloten. Gelukkig heeft hij wel leuke contacten buiten de klas en heeft hij het wel naar zijn zin op school.
Toen mijn zoon voor deze school koos ( heeft je dochter zelf de school uitgekozen?) heb ik tegen hem gezegd dat als hij het niet naar zijn zin zou hebben we gaan kijken naar een andere school.
Mijn zoon is sociaal gezien ook wat onhandig en niet altijd tactisch, past zich niet zo makkelijk aan in een groep. Dit was op de basisschool ook al zo en zelf kan hij er prima mee leven dat hij niet erg populair is.
Ik zou kijken of je dochter buiten haar klas wel leuke contacten kan opbouwen zodat ze wat beter in haar vel komt te zitten, minder afhankelijk is van contacten binnen de klas. Maar als het pesten niet snel stopt en je dochter zelf graag van school wil wisselen zou ik dat zeker proberen.
Hier worden volgend jaar de klassen weer door elkaar gegooid, is dat bij je dochter ook zo of zit ze de komende jaren met dezelfde kinderen "opgezadeld"?

Heleen

Heleen

19-11-2011 om 19:58

Reactie

Dank voor de reacties en de tips..Eventuele clubjes op school is idd iets wat ik eens zal aankaarten bij mijn dochter..

Mijn dochter is nooit de populairste van de klas geweest met grote vriendinnenclubs..Wel had ze er altijd 2 of 3..Daar is ze te eigenzinnig voor..Een karaktereigenschap die ik altijd enorm waardeer..Ze weet wat ze wil en als haar iets niet zint zegt ze dat ook en blijft dan ook daarbij..Maar hier zie ik helemaal niks meer van terug sinds ze op deze school zit..Ze durft niets te zeggen tegen de "sterke" meisjes en lacht maar een beetje, bang dat de hele klas zich tegen haar keert..Ze mist een "achterban"..

De school waar ze nu zit is onze en haar 2e keuze..Op de school van haar keuze werd ze niet aangenomen..Overstappen naar de school waar haar vriendinnetjes zitten is niet mogelijk..Daarvoor is ze te licht bevonden en de scholen waar ze wel heen kon, zijn beperkt hier..Dit vonden wij allemaal de leukste school en nog steeds denk ik dat het ook een leuke school is..

Het probleem is dat er maar weinig meisjes in de klas zitten, waarvan de "groepjes" elkaar al kennen van de basisschool..Dochter is de enige zonder iemand van de basisschool..Zij moet dus helemaal opnieuw beginnen..Een ander ding is dat er maar 1 klas op haar niveau is..Met deze klas moet ze het gewoon de komende jaren doen..
Er is 1 meisje in de klas die ze wel aardig vindt, maar daar voelt ze nog niet echt een klik mee..

Buiten school heeft ze wel een paar vriendinnetjes, maar deze zijn - logisch - momenteel druk met hun eigen plek te vinden op hun eigen school..

Ze noemt zichzelf momenteel "vriendloos"en dat breekt mijn hart..

Minkje

Minkje

20-11-2011 om 01:22

Omslag

Hoi Heleen,

Mijn jongste dochter is 11 en zit in groep 8. In groep 4 zijn we van school verandert, omdat er een nieuwe school kwam, bijna in onze achtertuin, die ook nog eens heel goed was. Na het eerste jaar kwamen er een aantal nieuwe meiden in de klas die elkaar al kenden en dus een hechte groep vormden en de 'oude' meiden, daar had ze geen klik mee. De leerkracht benoemde uit zichzelf het feit, dat ze geen vriendinnetjes had. Meestal voor haar geen probleem, maar wel als ze bv. jarig was. Zij nodigde er 6 uit, maar werd nooit terug gevraagd. Wij hadden ons er al bij neergelegd en hoopten op betere tijden op de middelbare school. Maar ineens, zomaar, is daar sinds dit jaar verandering in gekomen en heeft ze 3 echte, serieuze vriendinnen???? Wat er verandert is? Geen idee.

Ik denk dat ze zoveel mogelijk zichzelf moet proberen te blijven. Er zullen vast wel meisjes in haar klas zitten die haar wel waarderen, maar nu met de meute meelopen. Begin volgend schooljaar gaan ze op kamp (ik neem aan dat dat overal hetzelfde is) en dan zul je zien, dat de kaarten na zo'n kamp ineens heel anders geschud zijn.

In ieder geval sterkte, want het breekt je moederhart!

Nog wat

Is er misschien iets wat ze graag doet en goed kan, zoals toneelspelen, dansen, decorbouwen? Mijn dochter had zich aangesloten bij het schooltoneel en was daar die schattige ballerina die zo sierlijk kon dansen in plaats van die duffe slome in haar jurkjes in de klas. Dat deed veel voor haar zelfvertrouwen EN ze leerde veel hogerejaars kennen die haar enthousiast gedag zeiden in de gangen - dus ook die blonde stoot uit de vierde waar alle jongens uit dochters klas kwijlend naar keken en die 'hunk' met zijn Zac Efron glimlach.

Heleen

Heleen

21-11-2011 om 10:30

Reactie

Hoi,

Ik ga zeker mijn dochter eens vragen of er geen mogelijkheden zijn zich bij een clubje op school aan te sluiten..1 van de redenen waarom ze zich blindstaart op een andere school is dat ze daar toneelklassen hebben en ze dat graag zou willen doen..Wellicht dat er ook zoiets op deze school bestaat..Al denk ik dat ze momenteel niet zo stevig in haar schoenen staat dat ze dat alleen durft..

Maar ze baart me wel zorgen momenteel hoor..Ze zei gisteren nog dat ze maar expres slechte punten ging halen zodat ze een niveau lager kon gaan doen en zo in een andere klas zou komen..

Hoe krijg ik haar nou zover dat ze eens van zich af gaat bijten, want geloof me..Dat kan ze heel goed!

Nou

Dochter weet ook precies de pijnpunten van de pesters aan te wijzen, hier thuis zou ze ze hebben gefileerd. Maar helaas durft ze dat op school niet. En ik snap het ook wel, want vorig jaar zat ze in haar eentje zich groot te houden tegenover een groep van zo'n 8 pestmeiden. Ik heb vaak genoeg gezegd dat ze van zich af moet bijten of met haar vuist op tafel slaan zodat de leraar het merkt, maar ze is dan bang dat ze haar in de pauze pakken (en dat gebeurde inderdaad ook). Door haar op te jutten was ik eigenlijk ook bezig haar niet goed te vinden zoals ze was, dus daar ben ik mee opgehouden.
Trouwens, als je dochter bij vriendinnen in de klas zou komen is het nog helemaal niet zeker dat dat goed zou gaan. Mijn dochter had een beste vriendin van groep 1 tot groep 7 (dochter ging daarna naar een andere school) en die zegt haar niet eens meer gedag als ze haar tegenkomt. Waarom niet is me een raadsel, ze draait gewoon haar kop om. Op deze leeftijd verandert er enorm veel.

Maylise

Maylise

21-11-2011 om 22:35

Heleen

Ze wil dus expres slechte cijfers gaan halen om in een andere klas terecht te komen? En wat als je het om zou draaien? Voor de school waar ze graag heen wilde werd ze te licht bevonden. Ik neem dus aan deze een hoger niveau heeft? Zou het niet mogelijk zijn dat als ze dit jaar hele goede cijfers haalt ze alsnog naar die school zou kunnen of is daar helemaal geen mogelijkheid toe? Anders kan je haar misschien dat voorhouden. Heel hard werken dit jaar en volgend jaar naar haar geliefde school.

Als dat niet mogelijk is en er ook geen andere school naar gading in de buurt is wordt het moeilijker...

Ik hoop dat de mentor wat harder in kan grijpen ipv alleen je dochter wat cursussen aan te bieden. Tenslotte is je dochter niet het probleem maar dat zijn die pesters.

Heleen

Heleen

24-11-2011 om 12:55

Maylise

Ben het helemaal met je eens dat door het aanbieden van een cursus het probleem bij de dochter wordt weggelegd en niet bij de pesters..Ze heeft op de lagere school ook een sovatraining gehad en daarbij heeft ze - als ik haar thuis en met oude vriendinnetjes zie - pit genoeg om van zich af te bijten..Alleen hier op school doet ze dat niet en betwijfel of een training daarbij gaat helpen..

Ik heb haar idd ook gezegd juist goeie punten te gaan halen zodat ze de overstap naar de door haar zo begeerde school kan gaan maken..Probleem is echter dat ze op rekengebied zo zwak is, dat dat een moeizame excercitie gaat worden..Dat weet ze zelf ook..

Wel wil ik er bovenop gaan zitten..Ze is doodongelukkig hier..Haar een deadline stellen heeft geen zin..Dan geeft ze t nu al op..

Heleen

Ik las net je reactie-berichtje in een ander draadje.
Wat akelig dat je dochter zich zo ongelukkig voelt dat ze je zulke briefjes schrijft.Ik zou helemaal van slag zijn denk ik.
Mijn zoon vond het eerste halve jaar van de brugklas niet leuk omdat hij ook als enige naar een andere school was gegaan, maar zo erg als bij jouw dochter was het niet. en ik had hem al bijna weer van die school afgehaald...
Is er echt geen andere school in de buurt waar ze naar toe kan? Het kan best dat deze 9 meisjes waarmee ze in de klas zit geen meiden zijn waarmee zo ooit zou kunnen opschieten, misschien dat een andere school leukere klasgenoten heeft?

Sova

Wat een verdrietig verhaal van je geweldige dochter. Lastig hoor, zou niet goed weten wat je zou moeten doen.

Was wel getriggerd door je formulering `pit genoeg om van zich af te bijten`.... Volgens mij is het nadrukkelijk niet de bedoeling om van je af te bijten (agressief), maar juist om steviger in je schoenen te staan, zodat je op een vriendelijke manier (met tact) voor jezelf kunt opkomen en om kunt gaan met de gevoelens die je hebt als anderen je op een negatieve manier benaderen.

groetjes en liefs,
moeder met kind uit dezelfde maand...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.