Boukje
15-11-2011 om 13:03
Nog steeds niet ongesteld
Mijn dochter is van de zomer 15 jaar geworden en nog nooit ongesteld geweest. Ze heeft een normale ontwikkeling gehad, altijd gezond geweest en normaal gegroeid, borstvorming/schaamhaar begon met een jaar of 10 of 11. Ze heeft nu een volwassen lengte en een normaal BMI. Zelf was ik goed 14 bij mijn eerste menstruatie, ook niet echt vroeg, maar bij mijn dochter vind ik het echt vreemd dat ze haar eerste ongesteldheid nog niet gehad heeft. Moet ik hier iets mee?
Groetjes, Boukje

Isabella
15-11-2011 om 18:26
Inderdaad huisarts
Ik zou inderdaad een afspraak maken bij de huisarts. Heeft ze overigens wel gewone vaginale afscheiding? En klaagt ze weleens over buikpijn?
Verder staat in onderstaande link wat informatie.
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBU14a.htm

Isabella
15-11-2011 om 18:29
Wachten tot ze 16 is.
Lees ik net in de NHG-patiëntenbrief. Maar als je je erg zorgen maakt zou ik gewoon nu gaan.

Kaaskopje
15-11-2011 om 21:12
Welnee
De huisarts is nog niet nodig. Ik werd zelf op mijn 15de ongesteld en mijn oma zelfs op haar 18de. Zij is geen bloedverwante van mij. Wacht het nog even af, is mijn advies.

S
15-11-2011 om 22:59
Ik was net 16 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Daarna weer 4 maanden niks voor de tweede keer kwam. Maar dat was toen. Meisjes nu worden jonger ongesteld geloof ik, dan wij vroeger (ben even in de 40).
Is ze misschien nogal mager? Dat was ik in elk geval wel en het schijnt dat je een minimum percentage lichaamsvet moet hebben om ongesteld te worden

Kaaskopje
16-11-2011 om 01:12
Jonger
Ik denk dat het nog steeds per meisje scheelt wat de leeftijd bij de eerste menstruatie is. Mijn oudste was bijvoorbeeld 14 en een paar maanden, mijn jongste in de maand dat ze 12 werd. In het gezin bij mijn ouders thuis, dus ik met mijn zussen, waren de leeftijden oplopend 11, 13 en 15.

Boukje
16-11-2011 om 09:22
Dank
Ik heb er al het een en ander gelezen over de verschillen in leeftijd bij de eerste menstruatie. Juist omdat mijn dochter op een gemiddelde leeftijd in de puberteit kwam en een gezond gewicht heeft (niet mager) verbaasd het me dat het nog niet zover is. Met haar naar de huisarts gaan lijkt me vervelend voor haar. Ik wil haar niet het idee geven dat er wat mis met haar is. Maar ik ben toch wel benieuwd hoe en wat. Ik zal eens bellen naar het telefonisch spreekuur van de dokter.
Groetjes, Boukje

Minka
16-11-2011 om 10:49
Wel buikpijn?
Hoi Boukje,
op zich is de leeftijd geen reden voor zorgen denk ik. Maar als je dochter wel regelmatig (maandelijks?) buikpijn heeft, zeker als die steeds erger lijkt te worden, zou ik toch even de huisarts bezoeken met je dochter.
Ik weet, het is zeldzaam, maar ik weet van een meisje dat met 16 nog niet ongesteld leek te zijn. Bij onderzoek bleek haar maagdenvlies geheel gesloten waardoor haar baarmoeder vol troep zat: ze was wel regelmatig ongesteld maar het kwam er niet uit :s
Minka

Nikkie
16-11-2011 om 11:21
Maagdenvlies
Hier iemand die ook last had van een nagenoeg gesloten maagdenvlies, het kan, en dat is geen fijne optie. Ik had dus iedere maand buikpijn en wel bloed maar geen troep die eruit kwam (gaatje amper 1 mm) en kreeg na een paar jaar dus een ontsteking door die troep en dat was echt niet fijn. Dat begon met steeds een beetje zeurende buikpijn, af en aan, en ik was geen pieper en dat zijn van die hopeloos vage klachten waar een huisarts weinig mee kan. Tot er dus een flinke koorts bij kwam en mij dat bijna op een baarmoederverwijdering op mijn zestiende kwam te staan.
Nou weet ik ook dat mijn verhaal ontzettend zeldzaam is, maar maandelijks wel buikpijn is verdacht. Kun je anders gewoon zelf met deze dingen naar de huisarts gaan en even overleggen. Misschien heb je een verloskundige in de buurt met echo-apparatuur (is een vrouw en minder ingrijpend dan een speculum). Ik zou er wel iets mee doen.

Marjan Vlaardingerbroek
17-11-2011 om 12:00
Nachtmerries
Jouw mailtje roept bij mij nachtmerries op, ik was zeventien toen er eindelijk eens naar gekeken werd, 21 toen ik een diagnose kreeg: syndroom van Turner.
Terwijl hier al langer aanwijzingen voor waren was er nooit een arts echt wakker, op het moment van diagnose vielen veel puzzelstukjes op hun plaats en kon ik beginnen met een leven.
Mijn dringende advies, toch naar de huisarts.

Boukje
17-11-2011 om 12:44
Geen buikpijn
Mijn dochter klaagt niet over buikpijn, dus zo'n dicht maagdenvlies zal het wel niet zijn. Marjan, ik heb even op Wikipedia gekeken naar Turner syndroom, maar mijn dochter heeft geen enkel symptoom. Ze is 175 cm en heeft alle secondaire geslachtskenmerken. Turner zal het ook wel niet zijn. Ik hou het er maar op dat ze gewoon laat is.
Groetjes, Boukje

Annet
17-11-2011 om 22:07
Toch naar huisarts
Waarom zou een groot kind van 15 het idee hebben dat er iets mis is met haar? Zij weet toch ook dat haar leeftijdsgenoten al wel menstrueren. Ik denk dat de kans groter is dat ze opgelucht is dat er iemand gaat meedenken.
Heb je hier met haar over gesproken? Ik zou haar laten meepraten over wel/niet naar de huisarts gaan.

Boukje
18-11-2011 om 09:36
Huisarts
Natuurlijk heb ik er met mijn dochter over gepraat. Ze vind het niet vervelend dat ze nog niet ongesteld is. Op internetsites over de eerste menstruatie staat dat je pas naar de huisarts hoeft als het er met 16 jaar nog niet is. En het is wel duidelijk dat mijn dochter geen Turnersyndroom heeft. En ze heeft geen buikpijn. Ik vind het alleen raar dat ze zo laat is terwijl ze verder wel een gemiddelde ontwikkeling heeft gehad en lang en zwaar genoeg is volgens de theorie van een bepaald vetpercentage. Ik heb zonet de dokter gebeld voor advies, maar die is er vandaag niet.
Groetjes, Boukje

Nowee
18-11-2011 om 21:10
Marjan (over turner)
Marjan, ik las dat jij Turner hebt. Mijn dochter (okt 2008) heeft ook Turner en ik heb nog nooit iemand 'ontmoet' die dat ook heeft. Ik zou jou graag eens wat dingen vragen, jij hebt ervaring...

Vic
19-11-2011 om 22:11
Huisarts
Ik zou wel naar de huisarts gaan. Je dochter is nu al 1,75 m. en blijft nog minimaal doorgroeien totdat ze gaat menstrueren. Na de eerste menstruatie groeien meisjes nog 5-10 cm. door. Ze kan dus erg lang worden.

ozzieozzie
21-11-2011 om 10:11
Van een huisarts - naar de huisarts!
een meisje wordt in principe ongeveer een jaar na het verschijnen van de eerste borst en haar ontwikkeling ongesteld. Als dat niet gebeurt, kan er wat aan de hand zijn. dus verder onderzoek doen! succes

elsje78
23-11-2011 om 21:47
Vic heeft gelijk
Mijn zusje is altijd lang geweest, als kleuter al. De kinderarts zei altijd dat groeiremmers pas een optie werd als ze bij een lengte van geloof ik 1.77 nog niet menstrueerde. Dat was wel het geval, dus geen groeiremmers. Maar ze is 1.90 geworden en dat is toch wel erg lang voor een vrouw vindt zij. Dus in dat opzicht zou je kunnen overwegen hierover toch eens met een arts te praten.
Succes

Boukje
01-12-2011 om 19:09
Met de huisarts gesproken
De huisarts zei dat er geen reden tot zorg is als mijn dochter verder nergens last van heeft.
Elsje78, mijn dochter is altijd gemiddeld van lengte geweest. Zelf werd ik met 14,5 ongesteld, toen was ik 1 meter 75, daarna ben ik niet meer zoveel gegroeid. Ik ben niet bang dat ze te lang gaat worden.
Ik wacht nog wel even af tot ze 16 is als ze dan nog niet ongesteld is kunnen we altijd nog verder kijken.
Groetjes, Boukje

Marjan Vlaardingerbroek
02-12-2011 om 13:56
Vragen staat vrij savon!
Mocht je privé dingen willen vragen [email protected]
Als er dingen zijn waar ik geen antwoord op wil geven hoor je mij vanzelf dus roep maar!
Groetjes marjan

Pneumi
07-12-2011 om 18:56
Syndroom van turner
Er is ook een stichting en een hyvespagina. Check het even op internet. Vooral de hyvespagina is fijn voor jonge meisjes. Ben er ook veel mee bezig geweest. Dochter van vriendin heeft TS. Ze kwamen er tijdens de zwangerschap al achter. Schat van een kibd. Ben gek op haar
Pneumi

Isabella
08-12-2011 om 13:16
Hersenschudding
Onlangs hoorde ik een verhaal van iemand die op haar 18 nog niet menstrueerde. Hormoonkuren e.d. gehad, niets hielp. Na uitgebreid onderzoek bleek dat haar hypofyse niet goed werkte, waarschijnlijk veroorzaakt door een hersenschudding in het verleden. Dus Boukje heeft je dochter misschien ooit een hersenschudding gehad?

Boukje
09-12-2011 om 10:23
Geen hersenschudding
Mijn dochter heeft nog nooit een hersenschudding gehad. Maar bedankt voor je hulp Isabella.
Groetjes, Boukje