Paultje
28-11-2013 om 18:51
Non-stop op de mobiel en daardoor geen huiswerk maken
Onze dochter van 12 zit in de brugklas. Ze heeft net als iedereen in de klas een mobiel. Het punt is dat ze nonstop bezig is met Whatsapp.
Heel gezellig en de klas is ook heel leuk en ze ligt ook goed in de groep.
Punt is echter dat ze er uuuuuuuuuuren aan spendeert en het huiswerk hier erg onder lijdt.
's avonds als ze gaat slapen mag ze hem niet mee naar boven, dan moet hij op het aanrecht in de keuken aan de lader.
Maar dat vindt ze eigenlijk ook maar stom "want iedereen in de klas mag hem mee naar bed nemen".
Ten eerste geloof ik dat niet en ten tweede zou het dan een nog groter probleem worden omdat het geklets via whatsapp dan helemaal niet meer stopt.
Tijdens het huiswerk heeft ze mobiel zo nu en dan nodig om in te loggen op school om huiswerk te zien. Maar dan heeft ze hem in de hand en ach kijk nou, weer 30 berichtjes. Even lezen. En zo ben je weer een kwartier verder.
Hoe doen anderen dit? Wat voor afspraken gelden er bij jullie thui?
En werkt het ook?
Groeten,
Paultje

mama 5
28-11-2013 om 19:00
huiswerk
Aan het begin van het huiswerk maken, kijken op magister, in de agenda overnemen wat het huiswerk is. En mobiel wegleggen.
Als mijn dochter zich niet aan de regels houdt, ga ik wel even op die mobiel passen. Dus dat doet ze wel.
Ze maakt trouwens huiswerk in de huiskamer. Zo kan ik goed controleren of ze zich aan de regels houdt. Dat doen alle kinderen hier, omdat ze zich slecht concentreren. Op hun kamer is hun aandacht zo vertrokken.
Dat is overigens geen onwil, maar onvermogen.

Jaina
28-11-2013 om 19:07
Inleveren
Hier maken ze het huiswerk beneden en de mobiel mag daar niet bij zijn. Ze kan bijvoorbeeld eerst op de telefoon kijken wat het huiswerk is en dit overschrijven. Dan hoeft ze niet meer tussendoor te kijken. Pas als het huiswerk af is en ik het heb gecontroleerd (want uiteraar moet het niet zo zijn dat ze het afraffelen om weer wat anders te gaan doen) dan mag er weer gechat worden of andere onzin op de telefoon. Huiswerk gaat voor. Telefoon mee naar boven 's avonds mag alleen als ik zeker zou weten dat ze vervolgens niet hier nog de halve nacht nog op zitten te spelen/chatten/weet ik veel.

caton
28-11-2013 om 22:04
telefoon wegleggen
hier moet mijn 12 jarige ook de telefoon beneden laten als ze boven huiswerk gaat maken. In bed mag ze er 5 minuutjes op, waarna ze hem in een andere kamer aan de oplader legt. Buiten deze beperkingen heeft ze de telefoon het liefst de hele tijd in haar hand, dekt ze zelfs de tafel met de telefoon in haar hand (je zal eens wat missen...).

Paultjev
29-11-2013 om 10:11
Gelukkig
Gelukkig dat ik lees dat anderen duidelijke afspraken hebben. En dat ook daar de telefoon niet mee mag 's nachts.
Want onze dochter roept: iedereen in de klas mag hem 's nachts bij zich houden. Ik geloof daar niks van.
Hier gisteren duidelijke afspraken gemaakt en zelfs op papier gezet:
Eerst huiswerk maken en pas daarna mag je op je mobiel.
Ook het videochatten (facetime en dergelijk) is vanaf nu verboden. We hadden afgelopen tijd de hele tijd "vreemden in huis". Oftewel vrienden van dochter waren live in beeld via de mobiel maar wij waren dus ook live in beeld. En ons hele huis was in beeld. Hier waren we ook klaar mee. We hadden geen privacy meer in ons eigen huis.
Er was uiteraard protest bij het instellen van de regels. Maar overtreding is 24 uur je mobiel kwijt en je ipod. En 2e overtreding in 1 week is 3 dagen dat ding kwijt.
We zijn benieuwd................

Dalarna
29-11-2013 om 10:13
Paultje
Dat van die hele klas kun je toch makkelijk testen: je ziet wanneer ze online zijn toch bij dat whatsapp en tot hoe laat er nog gepost wordt?

Wilgenkatje-
29-11-2013 om 11:01
laat de apparatuur niet de regie van je leven overnemen
en breng dat de kinderen bij.
Ongestoord lezen/ werken heeft meer effect dan wanneer je jezelf steeds laat afleiden. Dus inleveren die spullen, zoals de anderen ook al vertellen.
Toen mijn kinderen pubers waren, hadden ze nog geen smartphone en was het enige sociale (zo ongeveer) wat je kon doen sms-sen en MSN-nen. sms-sen kost geld en MSN kon alleen op de computer, en daarvan was er maar ééntje in huis, met internetaansluiting.
Nu heeft iedereen een of meer apparaten waarmee je met de hele wereld in contact kunt zijn, dus reden te meer om dat strak te regisseren. Iemand van 12 kan dat zelf nog niet aan, dus de taak aan ouders om de (ondankbare) taak op zich te nemen een en ander te verbieden!

gruffalo
30-11-2013 om 13:45
mobiel
hier ook een dochter in de brugklas die het whatsappen heeft ontdekt, net als de rest van de klas. Aan het begin van het huiswerk maken kijkt ze wat ze moet doen, daarna gaat mobieltje aan de kant tot het huiswerk klaar is. ze maakt haar huiswerk gedeeltelijk beneden (op de computer), gedeeltelijk boven. haar mobiel gaat sowieso niet meer naar boven, ook 's avonds niet. Dat ding blijft maar doorgaan (ping!ping!) met melden dat er nieuwe berichtjes zijn, om gek van te worden. het houdt pas na een uur of tien op, en 's ochtends om half zeven begint het feest weer. Voor een goede nachtrust dus geen mobiel mee, kan ie mooi beneden opladen.
neemt niet weg dat er dus blijkbaar kinderen tot een uur of tien 's avonds aan het whatsappen zijn...

mamamia
30-11-2013 om 18:48
dat is toch niet zo moeilijk?
gewoon het ding beneden houden en boven huiswerk maken.
je moet haar beschermen, je weet hoe makkelijk het is of hoe verleidelijk om als er een 'bliebje' gaat dat je dan even wilt kijken.
ik ben van mening dat je je absoluut niet kunt concentreren met die constante stoorzenders waar meestal niet veel nuttigs wordt gebezigd.

Jasam
30-11-2013 om 22:55
Heb me nooit gestoord aan "iedereen mag"
Ik heb niets te maken met wat "iedereen" wel of niet mag.
Hier zijn de regels zo.
En ik sta open voor redelijke argumenten.
Pas ook wel eens een regel aan de omstandigheden aan.
Maar zolang ze zichzelf niet onder controle hebben en geen zelfdicipline hebben, daar regel ik het voor.

Puck
04-12-2013 om 08:47
Dalarna
Bij whatsapp zie je volgens mij niet wie er op dat moment online is, alleen wanneer de gebruker voor het laatst online was. Maar als dat op nachttijden is en als er idd gepost wordt dan is dat duidelijk, ja.
En voor de statistieken: hier ook geen mobiel mee naar bed. Heel eenvoudig te controleren als kind naar bed is: je speelt nog een woordje bij wordfeud en als je het belletje hoort dan is de mobiel ergens in de kamer hihi.
Verder hier geen mobiel onder het eten.

Charliefox (vader)
05-12-2013 om 01:03
Duidelijke regels stellen en soms laten vieren ...
Hier van hetzelfde laken een pak. Dochters van 15+ en 12 en beiden 'zwaar aan de smartphone' plus alle social media. Welke produkten wisselt nog wel eens. Van Twitter tot FB, Instagram, Snapchat, Facetime (gaat binnen uit!)en uiteraard Whatsapp enz. Beiden kregen begin brugklas de smartphone met abo. De oudste betaalt € 10,- per maand zelf omdat ze zo nodig een iPhone wilde. Is van gekregen verjaardagsgeld. Al met al, we hebben het zelf ook wel aangezet en eerlijk gezegd vind ik het wel belangrijk dat ze er mee om leren gaan, gelijk als fietsen in A'dam, internetten enz. Maar daar komt het: Wel alles in eerste instantie onder begeleiding en met regels!
Vanaf dag 1 zijn die regels er. Is o.a. telefoon aan de lader beneden en niet mee naar bed. Ook niet tijdens het huiswerk en tijdens het eten. En dat pikken ze moeiteloos. Kwestie van 2 ouders die samen 1 lijn trekken (ja, hierin hebben we voor de verandering eens hetzelfde standpunt, cynische mode). Maar er blijven nog vele uren over en die benutten ze beiden dan ook stevig. Op het toilet, op de bank, effe tussendoor. Ook hebben we de regel als we elkaar aanspreken, dan ook dat apparaat weg, maar ze zijn eigenlijk voortdurend in gesprek via Whatsapp. Dus telkens roep ik: Ik wil even tussendoor en dan komt mijn boodschap of vraag.
Er zijn dus al regels, maar die gaan wij binnenkort wat aanscherpen. Ik wil niet dat mijn kinderen niet meer ervaren wat lekker dagdromen is. Voorbeeld: Was ik onlangs met een van de meiden op stap per tram en trein. Ipv lekker hangen bij de tramhalte, beetje kletsen of niet, zat ze nu telkens op dat ding te tikken. En ja, dan heb ik toch het gevoel dat ze met anderen bezig is en niet met mij of met elkaar. Idem dito in de tram en trein. Heb ik dus wat van gezegd en was ze gelukkig wel met me eens (de jongste).
Idem dito tijdens autoritjes. Zitten ze ook constant achterin de hele weg op die apparaten! Gaan we ook reguleren. Hoe, dat moeten we nog even uitzoeken, maar dat het minderen moet is zeker. Ik zit nu op het punt dat de ergernis komt kijken ...

eefy
12-12-2013 om 12:36
oef hier ook een 16 jarige
Hier ook een 16 jarige bij wie het ding aan haar hand vergroeid lijkt. Ik word er gek van. We hebben ook vanaf het begin geen regels gesteld en daar komen we nu wel echt van terug. Wat zijn jullie regels voor ouders kinderen? Vanaf 15/16 jaar dus zal ik maar zeggen? Ik hoor het graag van jullie.

Charis
16-12-2013 om 16:03
Op stil zetten
Mobiel inleveren tijdens huiswerk maken lijkt mij ook de beste oplossing.
Verder, als je kind het lastig vindt om niet te reageren op pingeltjes van nieuwe berichten op whatsapp kun je een groep ook gedurende een periode op 'Stil' zetten (iPhone) of 'dempen' (Android). Dan ontvang je wel berichten, maar krijg je geen geluidssignaal. Kan soms wel handig zijn voor de concentratie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.