Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
puberellaloos

puberellaloos

14-07-2011 om 14:07

Normaal puberellagedrag?

Ik heb geen dochter van die leeftijd dus wil hier eens vragen of moeders van puberella's dit "normaal" vinden.
Situatie: mijn zoon van 13 had een "vriendinnetje" van 14. Na een aantal weken had ze het uitgemaakt en wilde niet tegen mijn zoon zeggen waarom want dat was privé. Na een aantal weken kwam ik er toevallig via de hyves van mijn zoon achter dat de puberella er spijt van had en dat ze nog steeds wel stiekem verkering wilde en dat niemand het mocht weten. Prima, moeten ze helemaal zelf weten. Mijn zoon heeft er niet zoveel aandacht aan besteed geloof ik en kreeg nu gisteren een mail die hij mij liet lezen: hij had zijn laatste kans "verkloot". Toen mijn zoon daarop antwoordde dat ZIJ degene was die hem terug wilde kreeg hij een mailtje met letterlijk "jij mag dood vieze l*l"
Toen ben ik er tussen gesprongen en heb teruggemaild dat die reactie beneden alle peil was en dat er zo niet met elkaar omgegaan wordt en dat haar moeder dit soort gedrag vast niet tolereert. In die bewoordingen. Krijg ik weer een mailtje terug dat haar dat niet kan boeien en dat wij zeikerds zijn en dat mijn andere kind ook waardeloos is.

Mijn vraag: is dit nu normaal voor een puber van 14? Ik vind van niet en eigenlijk heb ik zoiets van: negeren en geen aandacht aan besteden, zijn niet mijn zaken. Of zouden jullie toch met haar in gesprek gaan. Zouden jullie haar ouders inlichten over deze mailwisseling?
Kortom: wat zouden jullie doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Internet en sociaal contact.

Ik vind het vaak ook schrikbarend hoe sommige jongeren reageren op internet. Ik lees op hyves berichten met de meest vreselijke ziektes en handicaps. Het lijkt wel of mensen niet in de gaten hebben dat berichtjes gelezen worden, echt aankomen bij een ander en vaak pijnlijk zijn.
Ik heb hier gesprekken over met mijn 12 jarige. Hoe vreselijk ik dat vindt en dat je in email en bij overig internet verkeer net zo moet reageren of de persoon voor je staat. En dat vaak negeren beter is dan reageren.
Ik zou het in dit geval negeren. Bij iedere reactie loopt het waarschijnlijk steeds verder uit de hand. Ik zou erg blij zijn dat de verkering over is. Toch vrij asociaal dit gedrag van de jongedame.
Ik heb èèn keer wel een ouder ingelicht. Dat was om haar kind te beschermen.

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 15:25

Nee

Ik vind dit geen normaal pubergedrag, alhoewel het wel heel erg past bij de onschendbaarheid én de anonimiteit van internet die ze in staat stelt dit gedrag te laten zien. Ik zou er niet meer op ingaan tenzij ik de ouders echt zou kennen en zou weten dat ze dit niet pikken. In dat laatste geval zou ik het wellicht uitprinten en even langs brengen
Vlak ook de mogelijkheid niet uit dat een ander uit haar naam heeft zitten typen/msn-en. Dat is namelijk ook pubermeisjes eigen; elkaars accounts gebruiken.

Tirza

bibi63

bibi63

14-07-2011 om 15:54

Toch een puntje

Sinds we email en hyves hebben kunnen wij ouders berichten lezen...... (alhoewel ik toch vind dat dit in principe prive van je kind is). Hoe dan ook, vroeguh.. konden we dat niet en wisten we veel minder wat er tussen de kids speelt c.q. gezegd wordt.
M.a.w. Ik zou gewoon maar stoppen met lezen van de hyves van je zoon. Je kunt er eigenlijk niets mee, is vaak veel beladener om te lezen, dan waar het werkelijk over gaat (want dat weet je niet). Je leest ook z'n dagboek niet, neem ik aan.
Gr. Bibi

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 16:14

Niet mee eens bibi

Met de komst van internet is er een wereld bijgekomen die wij als ouders in onze jeugd niet hadden. Die wereld is geweldig, maar zoals alles in het leven, biedt het ook mogelijkheden tot negatieve dingen. Je Hyves ís je dagboek niet - en dat je ouders het meelezen is eigenlijk het minst erge. Die mensen (mag je toch effe van uit gaan) hebben het beste met je voor. Heel de wereld kan lezen wat jij daar schrijft. Cyber-pesten neemt hand over hand toe, accounts worden gehackt en uit naam-van jouw onschuldige kind worden docenten bedreigd, klasgenoten afgezeken en verkeringen verbroken.
Dat gaat wel even wat verder dan briefjes rondgeven in de klas (heb jij de briefjes nog van je middelbare schooltijd? Heeft heeeeeel jouw middelbare school die briefjes indertijd gelezen? Kunnen al jouw ex-medeleerlingen als ze dat willen die briefjes nog steeds lezen? Ik denk het niet) of een gesprek op een schoolplein.
Weet je nog, dat je ouders vroeger zeiden: schelden doet geen zeer? Dat was tot op zekere hoogte zo, als je langs een groepje meisjes fietste waar je ruzie mee had en ze riepen dingen. Tegenwoordig wordt er gescholden via Hyves, MSN, email en Facebook. En dat blijft je tot in de eeuwigheid-amen achtervolgen als je pech hebt.

Tirza

Helaas redelijk normaal

Hier een dochter van 13 die me af en toe in aan paniek grenzende verbijstering roept om te komen lezen wat meisje A op de hyves van meisje B heeft gezet. Enge ziektes, doodsbedreigingen en het totaal afbranden van iemands uiterlijk en persoonlijkheid zijn aan de orde van de dag. Eén keer ging het over dochter en dat hebben we met copy/paste in een worddocument gezet en naar de mentor gemaild (was van een meisje uit de klas) en naar de moeder van het meisje uit dochters basisschoolklas met wie ze dat zat uit te wisselen. Helaas leverde dat uiteindelijk alleen maar vervelende situaties op, dus nu copy/pasten we nog wel, maar alleen om zelf een archiefje bij te houden voor je weet maar nooit.
Als je die moeder al inlicht, dan alleen met het bewijs erbij. Anders heb jij het straks gedaan, of je zoon, of de hond, maar in ieder geval NIET puberella. Het interesseert veel ouders geen bal wat hun dochters uitvoeren op Hyves, zolang - zoals een moeder mij eens toebeet - hun dochters maar populair zijn (en de jouwe dus niet, is de boodschap).
We wonen hier in een vrij klein dorp en ik zie die monsterlijke puberella's door de winkelstraat lopen, terwijl ze geen idee hebben dat letterlijk iedereen kan meegenieten van wat ze op internet uitvoeren. Ik heb een zaak, mocht zo'n grietje hier ooit willen komen solliciteren naar een stage of baan, dan komt ze er hier niet in en zal ik haar ook vertellen waarom.

Merel

Merel

14-07-2011 om 16:52

Ander verhaal

Hier een dochter van 15 maar gelukkig nog zelden zulke toestanden meegemaakt. Een keer heb ik gelezen van een vriendin van haar dat ze het had uitgemaakt met haar vriendje en waarom (in niet al te nette bewoordingen) en dat stond dan pontificaal op hyves, tot grote verbazing van dochter, dat DOE je toch niet zei ze. Maar goed, het meisje kennende (een beetje de aso van het dorp) verbaasde het me niet. Maar verdervalt het hier enorm mee, ik geloof dat ik dat alleen nog wel eens las toen dochter 10 jaar was ofzo, net in de begintijd van msn en hyves. Maar op deze leeftijd (15 dus) gaat het er heel leuk en gezellig aan toe, (ik kan gewoon meelezen op hyves en facebook inmiddels ook)

puberellaloos

puberellaloos

14-07-2011 om 20:20

Vervolg

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik een heleboel mee.
Puberella heeft vandaag zowel naar mijn zoon als naar mij een soort van excuus gestuurd. Sorry dat ze zo naar deed, maar ze had veel dingen aan haar hoofd en daar kan ze niet tegen en of ik het niet tegen haar moeder wilde vertellen. Als niet ervaren puber-moeder klinkt me dat als volkomen normale puber. Het ligt altijd aan een ander, nooit aan jezelf. Dat herken ik bij mijn nog net niet echt puberzoon ook wel. En kennelijk accepteert haar moeder zulk gedrag ook niet echt maak ik uit haar verzoek op. Ze heeft zoon weer "verkering" gevraagd zei zoon en hij "geeft haar nog een laatste kans". Zou voor mij niet hoeven, maar dat moet ie maar helemaal zelf lekker uitzoeken.
Wel raar om van diverse mensen hier te lezen dat het op zich wel aso-gedrag is, maar dat dat toch heel veel voorkomt. Dat had ik niet verwacht.
Pelle: mijn reaktie naar Puberella was misschien wat impulsief. Het kwam ook wel hard binnen: jij mag dood. En met mijn zoon heb ik daar natuurlijk wel over gepraat en hij heeft ook gezien dat ik de mail aan puberella stuurde. Binnenkort is zeker dat ik puberella weer zie en ik wacht even de berichten van mijn zoon af hoe het de komende weken gaat en dan kan ik dan altijd nog bekijken of ik erop terug kom bij haar.
En Bibi, het is echt niet dat ik standaard alle mails van hem lees, maar hier riep mijn zoon mij zelf bij.
Pjoeh, ik moet nog een hoop leren over pubers vrees ik.

tonny

tonny

14-07-2011 om 20:52

Puberellaloos

Poe, lijkt me niet makkelijk om iemand die eerst je zoon dood wenst weer 'gezellig' over de vloer te krijgen als verkering. Bij zo iemand zou ik toch echt een heel dubbel gevoel houden.
Ik weet dat de virtuele ruimte uitnodigt tot zomaar van alles roepen wat je in iemand gezicht niet zou doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het getuigt van kwaliteit.

Ik hoop dat de laatste kans die je zoon haar gunt snel voorbij is, zo'n verkering kan hij missen.
Maarja inderdaad, er is nog een lange weg te gaan.

Puberellaloos

Hmzzz, ik vind het niet zo gek dat je gereageerd hebt uit impuls. Onlangs werd mijn zoon met de dood bedreigd via hyves en ik heb het betreffende puberjong zelf gebeld. Het ging al een poos en nu ging dat joch over mijn grens.

Dat was maar goed ook want dat boefje had zijn moeder iets heel anders wijs gemaakt en het beste mens wist niet eens dat haar zoon hyves had. Daar gaat overigens wel een heel verhaal aan vooraf waarin ook onze pube rniet vrij te pleiten is. Het resultaat is dat de beste mensen hier zijn geweest en er helder is geworden wat er speelde en is het bij beide heren helder geworden dat ze grenzen hadden overtreden.

Puberellaloos

Puberellaloos

20-07-2011 om 08:51

Andere situatie nikus

Dat is wel een heel andere situatie die jij schetst. Als ik hoor waar deze puberella haar moeder allemaal voor uitmaakt zonder dat moeder hier actie op onderneemt, dan vermoed ik dat er ook geen actie op zal volgen als ik moeder verteld wat ze mijn kind allemaal mailt.
Ik verwacht dat de bui snel zal overwaaien en dat puberella dan voltooid verleden tijd is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.