Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

16-01-2021 om 20:25

Normaal Pubergedrag

Onze middelste puber, een 14-jarige zoon is ongenietbaar.
Hij scheldt ons uit voor kl#%*zak, f#^* you etc
Hij heeft weinig vrienden en met de ene vriend die hij heeft haalt hij eigenlijk alleen streken uit, zo zijn ze al uit de appgroep van de tienerclub gegooid waar ze bij waren wegens rotgedrag. Als 17- jarige zus een sneeuwpop maakt sloopt hij die en jongste broer wordt voortdurend uitgescholden voor baby en sukkel.
Een knuffel of een vriendelijk woord is er nooit meer bij, op school staat hij er slecht voor en hij is er in 4 maanden 6x uitgestuurd.
Hij moet om 22.00 door de week zijn telefoon inleveren omdat hij anders de hele nacht gaat gamen, daarover is hij woedend en hij komt dan ook elke avond scheldend zijn telefoon inleveren. Ook als er bezoek is doet hij lomp. Hij zegt gerust ‘ wat doen zij hier ‘ ... Pas moest hij naar boven omdat hij begon te schelden en toen heeft hij met een boeken lopen gooien in zijn kamer..
Valt dit onder normaal pubergedrag denken jullie? Zijn zus was ook een heftige puber, maar die maakte soms toch nog verbinding. Moeten we ons zorgen maken en hulp inschakelen of is dit normaal??

Wendelmoed

Wendelmoed

16-01-2021 om 21:05

Misschien normaal, niet acceptabel

Ik vind het niet heel extreem klinken, aangezien pubers rond de 14 jaar best heel negatief kunnen zijn, zeer egocentrisch en met een nogal kort lontje.
Maar dat wil niet zeggen dat je alles hoeft te accepteren.

Hij is veertien, geen twee, dus hij kan begrijpen dat je je tegen een ander hoort te gedragen zoals hij dat zelf ook van een ander verwacht. Dus niet schelden, niet schreeuwen, van spullen afblijven etc.

Poms

Poms

17-01-2021 om 09:12

Nou

Ik vind het geen normaal pubergedrag hoor. Hij klinkt bovengemiddeld boos, en zijn gedrag is dat naar mijn smaak ook.

Lukt een gesprek nog denk je? Zijn er momenten dat hij wat rustiger is en het lukt contact te maken? Om eens te vragen hoe het met hem is? Je kunt natuurlijk benoemen wat je ziet, zonder verwijtend te worden en direct in een ruzie te belanden. Maar aangeven dat je je zorgen om hem maakt?

Pubermoeder

Pubermoeder

17-01-2021 om 14:46

Boos

Hij is inderdaad veel boos
Er zijn ook momenten dat hij wat meer ontspannen is
Dan is hij bijvoorbeeld wel in voor samen een grappige film kijken of stoeien met zijn broertje.
Maar een gesprek lukt eigenlijk niet.
Onze eerste puber is een meisje dus ik heb geen idee of dit non- communicatieve, boze gedrag normaal is bij jongens

Valeria

Valeria

17-01-2021 om 15:24

lijkt me niet?

Ik heb een zoon van 14 en die zou het niet in zijn hoofd halen om ook maar één van die dingen te doen die jij noemt, en tegelijkertijd zouden wij als ouders het ook niet in ons hoofd halen om ook maar één van die dingen niet aan te pakken. Je beschrijft wel wat ergers dan alleen maar boos zijn namelijk!

Uitschelden, rotgedrag, slopen, slechte schoolresultaten, 6x eruit gestuurd in 4 maanden, onbeschoft tegen bezoek, gooien met boeken. - Vind jij dat een normale opsomming dan? accepteren jullie zulk gedrag? Denk je echt dat andere 14-jarigen dit ook doen?

Mijn 14-jarige komt niet verder dan mopperen hoor!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2021 om 15:35

Nukkig en afstandelijk

Mijn puber is wel nukkig en afstandelijk, en tijdens gesprekken met leeftijdsgenoten gebruikt ze soms taal die ik in principe niet vind kunnen, maar schelden tegen mij zou echt over de grens zijn. Dat heb ik gelukkig in het verleden dermate duidelijk gemaakt dat ze dat niet (meer) doet.
Ik zou er in jullie geval wel een bezoekje aan de huisarts en eventuele doorverwijzing aan wagen.

Pubermoeder

Pubermoeder

17-01-2021 om 16:16

Accepteren

Nee natuurlijk accepteren wij het niet. Bij elk scheldwoord gaat hij naar boven. Hij mag pas beneden komen als hij zijn excuses aanbied.
De laatste keer was mijn man er zo klaar mee die heeft zijn telefoon afgepakt.
We zitten met de handen in het haar, mijn man had het over strafwerk oid als laatste redmiddel, omdat ze dat op school soms toepassen. We accepteren het zeker niet, maar het gedrag verandert gewoon niet. We hebben vriendelijk met hem gepraat, we hebben hem naar boven gestuurd, we hebben hem extra aandacht gegeven we hebben hem in z’n boze buien genegeerd..
Als hij iemand uitscheldt komt daar direct een reactie op, maar het gedrag veranderd niet. Morgen idd maar eens om een verwijskaart naar de huisarts...

Pubermoeder

Pubermoeder

17-01-2021 om 16:24

Andere 14- jarigen

Ik weet natuurlijk niet hoe andere 14-jarige jongens zijn, anders had ik deze vraag hier niet gesteld.
De buurjongens, 14 en 17 jaar, zijn soms ook zo. Één van hen heeft vorig jaar een houtblok door het raam van de achterdeur gegooid. Ja daar kreeg hij straf voor maar een half jaar later gaf hij z’n moeder een klap. Ook hoor ik daar wel eens een scheldwoord langskomen.
En die ouders zijn tamelijk streng en accepteren ook echt niet van alles er volgen altijd sancties op.
Ik vind het ook niet normaal, maar pas gaf ik aan bij iemand dat ik me zorgen maakte en die gaf aan: joh heel normaa puber gedrag, hij drinkt niet en blowt niet en komt altijd op tijd thuis dus komt wel goed, dat zette me aan het twijfelen: is het normaal of niet??

Ebra

Ebra

17-01-2021 om 18:23

niet normaal

Ik vind het geen normaal gedrag. Maar ik snap ook wel dat het niet makkelijk is om het af te leren. Ik heb gelukkig vijf heel meegaande kinderen. Zijn ze zo omdat wij redelijk streng zijn of is het hun aard? We zullen het nooit weten, maar ik denk dat de aard van de beestjes de grootste factor is.
Een vriendin van me heeft ook een zoon die zo onhebbelijk doet, al heeft hij nooit iets kapotgemaakt en was hij uiterst beleefd tegen bezoek. Maar zijn ouders uitschelden en dat soort dingen wel. Haar andere drie kinderen deden het niet. Dus dan denk je toch dat het in het joch zelf zit. Toen hij ging studeren hoopten ze dat hij het huis uitging, maar hij bleef thuis.

Wat ik niet snapte: vader en moeder uitschelden voor klere-ouders, teringouders et cetera. Twee uur later: ma, ik moet naar Dorp Verderop en mijn band is lek. Moeder springt op en brengt hem met de auto.
Dat zou ik dus nooit doen.

Inmiddels is hij 24, woont nog thuis en het gaat prima. Heeft een baan en studie en vriendin.

Niet normaal

Nee, ik vind dit ook geen normaal pubergedrag. Sommige dingen wel, zoals eruit gestuurd worden in de les (al is zes keer wel vaak, dat is echt wel problematisch), slechte cijfers halen, mopperen en nukkig zijn. Ik zeg niet dat het wenselijk is, maar echt grensoverschrijdend is het nou ook weer niet vind ik.
Maar ouders uitschelden, dingen slopen, uit een groep gegooid worden, bezoek onhebbelijk bejegenen, dat vind ik wel over een grens gaan eerlijk gezegd. Met boeken gooien op zijn kamer omdat hij boos is, ja, dat hoor ik vaker. 14 jaar is natuurlijk de top van de hormonenstorm, dus dat hij zijn emoties niet altijd onder controle heeft en moeite heeft met gevolgen van zijn acties en met impulsbeheersing: ja, dat is normaal. Maar dat geeft hem geen vrijbrief om een soort schrikbewind te voeren in het gezin.
Niks wat jullie hebben gedaan helpt blijkbaar. Ik zou wel proberen erachter te komen wat er achter het gedrag zit, want iets is er aan de hand. De huisarts lijkt me inderdaad de aangewezen persoon om mee te overleggen welke hulp er mogelijk en haalbaar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.