Leen13
27-11-2013 om 21:13
Nu Debat op 2 over de alcoholgrens naar 18 jaar
Toch wel benieuwd wat deze en gene er over te melden heeft. Is het nou echt lastig voor de huidige pubers die de 16 al gepasseerd zijn en dan toch per 1 januari ineens weer niet zelf alcohol mogen kopen?
Niet vervolgen voor de komende 2 jaar om de 16plussers te laten wennen en de nieuwe generatie de kans te geven?
Stoppen met drinken?
Gaat het verbod werken of hebben pubers ook recht op een biertje?

Mach
27-11-2013 om 21:41
Volgens mij gaat het niet werken
In elk geval niet voor de jongeren die nu 16 of 17 zijn. Wat mij betreft laten we die nu hun gang gaan.
E in de toeomst pas bij 18 gaat pas werken bij extreme controle. En daar zijj wij het land niet naar en hebben we het geld en de mensen niet voor over.
Maar we zulle het over een paar jaar weten

skik
27-11-2013 om 21:42
Uitgaan
Mijn dochter valt een half jaar tussen wal en schip. Zo lang geen alcohol mogen kopen vindt ze niet zo erg, een half jaar niet uitgaan wel. Ze gaat niet zo vaak omdat ze in haar examenjaar maar ze kan straks niet eens haar diploma (als ze het haalt) vieren in een club. Bovendien zijn al haar vrienden en klasgenoten wel al 18, dus ze valt een paar maanden buiten de groep. Da's wel jammer. Verder vi d ik het opschuiven van de leeftijdsgrens prima.
Skik

Leen13
27-11-2013 om 21:58
nou
Net als hier wel eens aan de orde komt zijn de meningen toch gewoon netjes verdeeld. Er zijn deskundigen, zoals de kinderarts in het programma, die ermee schermen dat de pedagogen er nu wel uit zijn. Het helpt als ouders een norm stellen en 'nee' zeggen. Zelfs de Jellinek zou vroeger het introduceren van alcohol thuis goed vinden, maar zelfs die zijn nu om. Verbieden door de ouders helpt.
En verder zijn er natuurlijk ouders, zoals de cafehouder die vind dat het zijn verantwoordelijkheid als ouder is om zijn kinderen geleidelijk te laten wennen aan goed alcoholgebruik. Een glaasje sherry op oudjaar als je 14 bent moet kunnen.
En dan zijn er kinderen die denken dat dat hem niet wordt. Ze drinken nu al en zijn niet van plan om te stoppen.
En er zijn kinderen die zelf nog niet drinken die er wel wat in zien dat de overheid regels stelt.
Ook kwam aan de orde dat er dan meer kinderen de illegaliteit ingaan. Flessen drank laten halen en buiten of in zuipketen drinken zonder toezicht en hulp.
Ook schijnt comazuipen vooral voor te komen onder de 16 jaar en bij illegale inname. In een kroeg is er ook meer controle en ook meer hulp als het fout gaat. Thuis ook natuurlijk.
Jammer van de eindexamenfeesten die nu alcoholvrij worden vanwege de 18minners, tenzij je natuurlijk thuis viert of in Katwijk.
Eigenlijk niets nieuws. Blijft het mooi overzichtelijk.

Kaaskopje
27-11-2013 om 23:49
Overgangsregeling
Ik vind dat de burgemeester van Katwijk wel gelijk heeft door een soort overgangsregeling in te stellen. Ben je jandorie 17 jaar, al een jaar mee mogen doen met de 'groten' en dan wordt je de toegang ontzegt tot een café of iets dergelijks omdat de café-eigenaar geen zin in boetes heeft. Dat op zich is natuurlijk scheef. De praktijk blijkt niet zo scheef te zijn als het nu lijkt, weet ik via mijn dochter. Veel zaken hadden al een 18+ beleid.
Wat betreft dat alcohol vanaf 18 toegestaan is... ik ben er een beetje dubbel in. Aan een kant vind ik het een vorm van betutteling, aan de andere kant weten we nu onderhand wel dat alcohol en jongeren niet zo'n goede combinatie is en is ontmoediging op zijn plaats. Maar een verbod op alcohol tot 18 jaar, zal denk ik maar voor een heel klein beetje tot verstandiger alcoholgebruik onder 18- leiden. Ze vinden wel andere wegen en plaatsen om gezelligheid én drank te vinden.

Dalarna
28-11-2013 om 08:24
kaaskopje en annej
Er is en er komt geen alcoholverbod voor nu onder de 16 en straks onder de 18 maar een verbod om het te kopen, openbaar te bezitten en in de horeca te gebruiken.
Annej: geloof je nu echt dat die 16 jarigen nu wel gewoon hun alcohol in de horeca koopt? Je weet toch ook van goedkoop indrinken en zuipschuren? Die zuipschuren mogen ook gewoon want die staan op privé terrein, alleen wat oudere jongeren moeten nu de alcohol kopen.
Ik vind de overgangstermijn te gek voor woorden, de soep wordt toch zo heet niet opgediend, het wordt niet verboden om te drinken alleen in de horeca mag het niet. Volgens mij zijn ze in Katwijk vooral bang voor de inkomsten in de horeca want verder verandert er helemaal niets.

Heks
28-11-2013 om 17:56
Altijd weer die dooddoener van die zuipschuren
Ik ben wel benieuwd welk percentage van de jongeren nu daadwerkelijk wekelijks naar de zuipschuur gaat! Altijd meteen de excessen en extremen aanvoeren als het om gewoon rustige pubers gaat is discussie vervuiling.
Hier ook een dochter van 17 die de jongste is in haar vriendenkring; gaat lekker de hele groep stappen en kan zij niet mee. En echt niet om zich te laten volgieten met breezers, maar gezellig 's avonds met haar vriendinnen (net wel 18+) een glaasje drinken in de stad. Heeft ze al een keer mogen meemaken dat alle vriendinnen mogen en zij niet, mag ze nog een keer in de herhaling. Ik zie er geen voordeel of pedagogische wijsheid in.

Dalarna
28-11-2013 om 19:18
Heks
Ik weet niet of je het tegen mij hebt maar ik heb geen probleem met de zuipschuren, ik kwam er ook niet mee. Ik geloof alleen niet dat 16 en 17 jarigen nu netjes allemaal in de horeca drinken in plaats van goedkoop thuis of dat nu in iemand schuur is of niet en dat ze dan straks dat wel weer gaan doen. Alcohol in de horeca is gewoon veel te duur.
Ik heb er nooit zo over nagedacht en van mij hadden ze best een overgangssituatie mogen maken. Nu ze dat niet hebben ben ik het er niet mee eens dat sommige gemeentes hier hun eigen regels gaan bepalen. Nogmaals: dat is alleen voor het gewin van de horeca!

Leen13
28-11-2013 om 20:07
zuipen
Gelukkig zijn er dus ook veel pubers die helemaal niet veel drinken of die weleens drinken of helemaal niet.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel een soort nachtmerrie. Zuipketen of, wat je ook nogal eens ziet vanaf 16 jaar, zuipvakanties in Spanje of Polen of op skivakantie.
En veel van die pubers hebben ook echt gewoon redelijke non alcoholische ouders.
Afijn, je doet je best. Blij dat ik hier niet van die zuipschuiten heb. Op deze leeftijd kan ik dat toch echt niet allemaal mezelf aanrekenen denk ik. Gelukkig zijn ze zelf verstandig.

monique
29-11-2013 om 08:04
drinken
Hier zo'n kind dat al 16 is, in de horeca mag drinken en na 1 januari niet meer.
Ze vindt het jammer dat er geen overgangsregeling is. Niet dat ze veel drinkt of zo maar je hebt een bepaalde vrijheid en recht en die worden je weer ontnomen. Ze zegt ook: "Stel, mama, dat de leeftijd voor ik noem maar wat, autorijden wordt verhoogd naar 50 en jij mag nu ineens niet meer autorijden gedurende ruim een jaar, papa mag wel, jij niet ineens mee."
Er zijn hier wel mogelijkheden: over de grens blijft de leeftijd 16, dan gaan ze daar naar toe (en reken maar dat slimme ondernemers daar op inspelen en voor NL jongeren wel wat organiseren). Wij wonene niet heel ver van de grens af. Of bij elkaar komen bij iemnad thuis en dan de ouderen drank mee laten nemen.
Ik snap de gedachte wel achter tot 18 jaar geen alcohol maar als ouder zie ik daar ook nadelen aan kleven. Ik kan nu mijn dochter begeleiden met drinken. Is ze 18 en gaat ze studeren, dan wordt ze geconfronteerd, onbegeleid, met alcohol (ze is jarig aan het einde van de zomer) en kan ze dus losgaan zonder dat ze een beetje weet heeft hoe (meer) alcohol werkt met mogelijke gevolgen (ik denk aan oa misbruik in dronken toestand). En ook gaan autorijden mag rond je 18e: ook geen gelukkige combinatie.
En ik denk dat je zuipketen niet hoeft te zien als een schuur of morsige caravan waar georganiseerd gezopen wordt, dat kan ook bij iemand thuis waarbij iemand een paar flessen (sterke) drank meeneemt.
Wat mij betreft had het gewoon 16 mogen blijven en had er een mooie overgangsregeling mogen komen. Juist voor de groep die er verstandig mee om wil/kan gaan.

Dalarna
29-11-2013 om 10:11
monique
Je kunt het nu wel omdraaien en zeggen dat je je kind niet kan leren drinken als het mag met 18 jaar maar dat vind ik wel een vreemd argument gezien het feit dat je twee jaar lang minder de kans hebt dat je kind eens te veel drinkt met alle gevolgen van dien. Verder is je kind ook weer twee jaar ouder en hopelijk verstandiger, heeft weer minder last van de sociale groepsdruk en is weer verder richting de 21 waar de hersenen minder last hebben van de alcohol.
Verder kun je je kind al met 17 een heel jaar laten rijden en ervaring op laten doen dus ruim voor ze 18 worden en dan nog: er rijden zich nu al genoeg jongeren dood met 18 door de drank, ik geloof niet dat dat er op eens veel meer worden omdat ze pas met 18 beginnen te drinken.
Tenslotte: niemand houdt jou tegen om je kind thuis te leren drinken (wat een rotzin om zo te typen, net alsof je ook je kind thuis moet leren drugs te gebruiken en te roken en te stelen en banken te beroven....)

famoevers
29-11-2013 om 23:40
18+
Ik vind dat je pas alcohol mag drinken als je bent uitgegroeid, of in ieder geval je hersens. Dat is rond je 18e. Daaronder is het schadelijk.

Dalarna
30-11-2013 om 09:32
Famoevers
Voor alcohol is dat toch echt 21:
Hersenen:
Bij jongeren onder de 21 jaar kan veel minder alcohol al grote schade veroorzaken. Tot die leeftijd zijn je hersenen nog niet helemaal af. Alcohol kan grote problemen in de ontwikkeling van je hersenen veroorzaken. Die schade komt nooit meer goed waardoor je later bijvoorbeeld dingen minder goed kunt onthouden. Bij gebruik van meer dan 25 glazen alcohol per week neemt de kans op hersenschade bij volwassen mensen toe. De concentratie, het geheugen en de informatieverwerking worden slechter. Langdurig teveel alcoholgebruik kan vroegtijdige dementie veroorzaken. Deze kan variëren van een verminderd geheugen tot het optreden van het zeer ernstige Korsakov-syndroom. In het begin kan men zich dingen die net gebeurd zijn niet meer zo goed herinneren. Later kan men zich hele stukken niet meer herinneren en fantaseert men verhalen om die stukken op te vullen. Tenslotte herkent men personen niet meer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.