Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus fixus studie

Morgen, of eigenlijk vannacht, is de toewijzing van de numerus fixus. Nog meer pubers die met spanning zitten te wachten?


Volgens mij heeft de numerus fixus meer te maken met de capaciteit van de opleiding en stage/opleidingsplaatsen dan met de behoefte aan (tand)artsen. En misschien is het wel genoeg als al die (tand)artsen fulltime gaan werken, maar dat doen er niet zoveel.

Daarom is er ook advies om het aantal opleidingsplekken voor tandarts uit te breiden: https://knmt.nl/nieuws/nieuw-advies-capaciteitsorgaan-leid-jaarlijks-375-tandartsen-op. Maar zelfs als dat gebeurt zullen er meer afvallers zijn dan studenten die wel worden ingeloot.

Kimdekim

Kimdekim

15-04-2023 om 11:19 Topicstarter

Ik hoorde ook voor bepaalde opleidingen dat mensen op plaats 1600 stonden terwijl er maar 400 plaatsen waren.  Dan kan zoonlief iig nog hoop hebben. 

Schemerlampje schreef op 15-04-2023 om 10:50:

Volgens mij heeft de numerus fixus meer te maken met de capaciteit van de opleiding en stage/opleidingsplaatsen dan met de behoefte aan (tand)artsen. En misschien is het wel genoeg als al die (tand)artsen fulltime gaan werken, maar dat doen er niet zoveel.

Mijn collega vertelde over inderdaad dat zijn zoon direct na de studie al 21 uur ging werken (3x7) en zo nog steeds een dik salaris meebrengt. 

Als tandarts? Goede reden om eens te kijken naar de vergoedingen dan. Tsjor

tsjor schreef op 15-04-2023 om 15:54:

Als tandarts? Goede reden om eens te kijken naar de vergoedingen dan. Tsjor

Ja als tandarts.

Er is een groot gebrek aan tandartsen. Laten we degenen die er nog wel zijn minder gaan betalen, dat lost het tekort vast op! 

AlisonH schreef op 15-04-2023 om 16:45:

Er is een groot gebrek aan tandartsen. Laten we degenen die er nog wel zijn minder gaan betalen, dat lost het tekort vast op!

Als ze dan meer uren gaan werken voor uiteindelijk hetzelfde salaris,lost dat het tekort in ieder geval ten dele op. 😁

Als ik denk aan onderbetaalde mensen in de zorg, denk ik bepaald niet aan de artsen. Dat geldt veel meer voor de directe mensen aan het bed. De verpleegkundigen, verzorgenden, assistentes, laboranten etc.

Schemerlampje schreef op 15-04-2023 om 16:55:

[..]

Als ze dan meer uren gaan werken voor uiteindelijk hetzelfde salaris,lost dat het tekort in ieder geval ten dele op. 😁

Als ik denk aan onderbetaalde mensen in de zorg, denk ik bepaald niet aan de artsen. Dat geldt veel meer voor de directe mensen aan het bed. De verpleegkundigen, verzorgenden, assistentes, laboranten etc.

Natuurlijk zijn artsen niet onderbetaald. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je een tekort niet oplost door het salaris te verlagen. 

tsjor schreef op 15-04-2023 om 15:54:

Als tandarts? Goede reden om eens te kijken naar de vergoedingen dan. Tsjor

Wat een kort door de bocht reactie. Van die vergoeding worden ook de assistenten, secretaresse, de apparatuur, de huur etc. betaald. De vergoeding gaat niet linea recta in de zakken van de tandarts. 

Maar als de tandarts in kwestie aan een halve werkweek al een riant salaris overhoudt is er geen stimulans om meer uren te maken. En dus meer patiënten te helpen. 

Duizendpoot schreef op 15-04-2023 om 17:39:

[..]

Wat een kort door de bocht reactie. Van die vergoeding worden ook de assistenten, secretaresse, de apparatuur, de huur etc. betaald. De vergoeding gaat niet linea recta in de zakken van de tandarts.

Nee maar er blijft na die kosten dus nog genoeg over om als tandarts met 3 korte dagen werken riant rond te komen. 

hier geen kind, maar partner die toch nog een poging gaat wagen zn studie af te maken. Andere uni, dus ook de inmiddels ingestelde numerus fixus. Hier wel opluchting, geplaatst als vierhonderdnogwat (600 plekken), en ruim 1500 aanmeldingen. Was al super vroeg bekend, vond ik, half 9 was er al mail. 

Tess

1500+ aanmeldingen, 410 plekken en zoon heeft nr 500 nog wat 
Waardeloos 😕

Misschien lukt het toch nog. Ik hoorde dat bij politicologie in Leiden vorig jaar ook nr. 1000 nog een plek kreeg, misschien zelfs nr. 1200 (600 plaatsen, 1500 aanmeldingen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.