Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Stepat

Stepat

15-01-2015 om 23:10

Onbekend vriendje laten slapen bij dochter of niet?

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag.
Mijn dochter van 14 heeft een jongen via internet leren kennen die niet in de buurt woont.
Zowel ik als mijn vrouw kennen deze jongen niet.
Mijn dochter heeft gevraagd of het mogelijk is dat deze jongen (van 16 jaar) bij haar langs mag komen en vervolgens ook mag blijven slapen omdat hij zo ver weg woont. (hij woont 1 uur en 15 minuten rijden van ons huis, en 1 uur en 45 minuten met de trein van ons huis)
Mijn vrouw heeft geinformeerd naar mijn mening hierover en ik heb gereageerd dat ik het best wel snel vind om deze onbekende jongen meteen bij ons te laten slapen in de kamer van mijn dochter. Mijn vrouw vind mijn reactie ouderwets en reageert dat het toch geen zin heeft om 'het' te proberen tegen te houden omdat onze dochter het toch wel zal doen als ze dat wilt. Mijn vrouw heeft liever dat het dan onder ons eigen dak plaats vind dan ergens anders. Ik ben het hier mee eens maar......Ik vind dat mijn vrouw wel heel snel een aantal stappen overslaat, zoals....de jongen op een andere kamer laten slapen, de jongen eerst maar eens langs te laten komen om kennis te maken met ons en vervolgens na het avondeten weer naar zijn eigen huis te laten gaan. Onze grenzen duidelijk met onze dochter bespreken en het gesprek er over aan gaan.
Als vader ben ik misschien extra (over) bezorgd om mijn dochter echter vind ik dat ik als volwassene mijn kind moet behouden voor bepaalde valkuilen die ze zelf nog niet kan overzien. Ik heb voorgesteld aan mijn vrouw om eens in onze omgeving te gaan vragen wat anderen er van vinden, dit vind ze geen goed idee omdat je dan 100.000 verschillende meningen krijgt. Ik probeer het standpunt van mijn vrouw te respecteren maar voel dat ze geen ruimte wilt geven voor mijn standpunt. Ze kapt ons gesprek hierover af met het geven van haar oordeel dat ze mijn antwoordt nogal oudbollig vind, en wil er niet verder over in discussie...ik blijf hierdor met vragen achter en ik vind haar standpunt naief.
Mijn vraag aan jullie als forumleden is simpel....Ben ik ouderwets of valt dat best mee?
Ik ben tevens erg geintereseerd of jij als persoon die reageert een man of een vrouw is, en of je zelf kinderen hebt ik de leeftijd van mijn dochter of die van de nog onbekende jongen.


Pubermoeder

Pubermoeder

15-01-2015 om 23:17

Echt niet ........

Ik ben moeder van een 17/jarige dochter. Toen ze 14 was, had ze al wel een vriendje. Blijven slapen was nog niet aan de orde, ook niet door haar.

Een vreemde jongen, die zij ook nog nooit gezien heeft, zou hier best mogen blijven slapen, maar niet in haar kamer. Ik denk dat ze dat zelf ook prettiger zou vinden. Eerst maar eens meemaken in real life, die jongen. Het niet mogen slapen in haar kamer geeft haar ook een soort bescherming voor als ze helemaal niet verder wil gaan. Dan kan ze haar ouders de schuld geven.
Dit zou ik op haar 17e nog steeds zo doen. Haar vaste vriendje mag wel op haar kamer slapen.

Stepat

Stepat

15-01-2015 om 23:35

Bedankt Pubermoeder

Beste Pubermoeder,

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het prettig om te lezen dat 'jij' er net zo in staat als ik. Vanzelfsprekend ben ik ook op zoek naar diegene die vind dat ik inderdaad oudbollig ben.

Groetjes.

Barvaux

Barvaux

16-01-2015 om 06:08

nee

Ik ben moeder van twee jongens en ik zou het niet eens willen. Hij kan er gewoon een dagje naar toe en na het avondeten met de bus weer terug. Misschien kunnen wij hem bij jullie brengen en jullie hem weer bij ons en anders dus met de bus.

Suze

Suze

16-01-2015 om 08:00

Eens

Ik heb een dochter van jouw leeftijd en zou de eerste keer dat ze elkaar ontmoeten denk ik de jongen niet eens laten slapen. Hij kan in real Life ook tegenvallen, en dan zit je er nog een dag mee...

Ik zou het overigens wel met mijn dochter bespreken en het haar uitleggen. Oo een andere kamer slapen zou bij een volgende keer (of de eerste keer in bijzondere omstandigheden) wel mogen, maar echt nog niet op haar kamer.

Tegen je vrouw kan je ook zeggen: je moet de kat (de jongen die ouder is) niet op het spek (je dochter) binden.... Dat is pas naïef.

Jouw idee vind ik niet oubollig.

Eens

Eerst maar eens komen kennismaken en dan na het eten weer terug. Inderdaad, straks is iemand in het echt veel minder leuk. Misschien kunnen ze s 'middamgs iets samen doen, naar de film of zo.

sharona

sharona

16-01-2015 om 08:35

waren maar meer oudbollig vaders/moeders zoals jij..

Jou reactie is terecht, nooit een vreemde jongen laten slapen.
Op internet/chat kunnen ze anders voordoen als in reallife..
Dat ze hem in echt wil ontmoeten, is altijd fijn als het in vertrouwde omgeving is. Maar blijven slapen gaat weer te ver/ te snel.

is wel goed van haar dat ze dat vroeg,is ook heel goed jou reactie erover, ze mag trots zijn op zo'n vader.

amk

amk

16-01-2015 om 08:40

blijven slapen prima

als dat logistiek het handigst is, maar niet bij elkaar op 1 kamer. Misschien is de klik er in het echt niet. Niet bij dochter maar ook niet bij de andere partij.

Ik vind het geen oubollig maar vooral een heel gezond standpunt. Als moeder van een 9 jarige heb ik het ook even aan de vader van dezelfde 9 jarige voorgelegd en die is meer voorstander van een kuisheidsgordel tot haar 30 e .

amk

amk

16-01-2015 om 08:43

overigens

zou ik het ook zo doen als het om 2 meisjes ging. Eerst elkaar leren kennen. Al zou ik dan wel sneller in 1 kamer laten slapen denk ik. Toch iets van een dubbele moraal en minder vertrouwen in mijn en andermans kind. Leuke waarneming maar totaal ot.

Nee

Al moest ik hem zelf met de auto terugbrengen. Een jongen laten logeren die ze nog nooit in het echt heeft gezien blijft hier niet logeren. Niet op haar kamer, het kan wel eens sneller gaan dan zij of hij wil. Ook niet op de logeerkamer, stel ze zijn al snel uitgepraat omdat de klik er IRL niet is, dan zit je nog het hele weekend met elkaar opgescheept. Mocht het enorm klikken, dan is er volgende week weer een weekend waarin ze elkaar beter kunnen leren kennen.

skik

Lou

Lou

16-01-2015 om 09:24

Zelfde verhaal

Hier ook. Laat je niet overhalen, je dochter zal het misschien alleen maar prettig vinden dat deze jongen niet mag logeren. En ook al vindt ze het niet prettig, ze is 14 en ze heeft deze jongen nog niet eerder gezien. No way dat hij hier op de kamer van mijn dochter zou mogen slapen. Hij zou helemaal niet mogen blijven slapen.
(Ik ben een vrouw en mijn dochter is 13, ze heeft een vriendje van 16)

Lou

Lou

16-01-2015 om 09:25

En kijk eens

Je krijgt helemaal geen 100.000 verschillende meningen. Niet eens TWEE verschillende meningen tot nu toe

Suze

Suze

16-01-2015 om 09:29

Lezen

Laat je vrouw dit draadje maar lezen.

Pyn

Pyn

16-01-2015 om 09:47

Ik zing mee in het koor

Geen haar op mijn hoofd die dit zou overwegen. Op haar kamer al helemáál niet. Eerlijk gezegd zou ik zelf niet eens iemand in mijn huis willen laten overnachten die ik niet ken, nog los van mijn dochter.
Eerst kennis maken, en ik zou inderdaad best wat willen doen om de terugreis wat te vergemakkelijken (afzetten op handig station of zo), maar ik zou er werkelijk niet over piekeren om een vreemde jongen bij mijn dochter van 14 te laten slapen.
En dan gaat het me niet eens zozeer om de kans op seksueel contact an sich, je vrouw heeft wel een punt als ze zegt dat je dat als ouders niet tegenhoudt, maar dan wel graag met iemand die je kent, die je dochter kent en waarbij ze zich minimaal een beetje vertrouwd voelt. Dat heb je uiteraard niet helemaal in de hand, maar in deze situatie heb je nog de controle: dit kun je gewoon simpelweg verbieden. Het zou me idd niet verbazen als dit voor je dochter (zoals iemand hierboven zegt) stiekem een opluchting is.

Groet,
Pyn
Begin 40, vrouw, 3 opgroeiende kinderen waaronder 1 dochter.

eens met Stepat

Eerst maar eens kennismaken en dan later op een andere kamer slapen.

Jip

Jip

16-01-2015 om 09:57

Hier ook

Ben het met bovenstaande reacties geheel eens en eerlijk gezegd begrijp ik de reactie van je vrouw totaal niet. Je dochter is 14?!? Hoe komt ze op het idee om een vreemde jongen van 16 bij haar op de kamer te laten slapen? Durft ze niet tegen de argumenten van haar dochter in te gaan of is het verhaal wellicht een beetje anders?

Puck

Puck

16-01-2015 om 10:21

ook ik zing mee

Gebeurt echt niet. Eerst maar eens kijken wat voor iemand t is en kennismaken met elkaar. Pas dan zou hij onder mijn dak mogen slapen, maar wel in de logeerkamer. Misschien moet je ook even het draadje "geheime date (13)" verderop in deze rubriek even lezen. Niet helemaal hetzelfde maar ik denk dat je daar ook wel wat dingen uit kunt halen.

Eerst zien

Eerst maar even zien of de jongen wel echt 16 is en geen 36

Barvaux

Barvaux

16-01-2015 om 10:35

grappig

Ik ben de enige die het vanuit de kant van de ouders van de jongen bekijkt. Het lijkt wel of iedereen de jongen van 16 als de grote vieze engerd beschouwd maar wie weet willen de ouders van die jongen het ook helemaal niet? Meiden van 14 kunnen in hun hoofd ook nog wel eens verder zijn dan een jongen van 16 en ik wil niet dat mijn zoon zo'n eind verderop gaat en dat het meisje hem behoorlijk tegenvalt en dat hij daar dan nog een dag moet blijven zitten met vervelende ouders

Half a twin

Half a twin

16-01-2015 om 10:44

bekijken al moeder van een zoon

Als mijn zoon over 7 jaar met het voorstel zou komen om bij zijn vriendinnetje van 13 te gaan logeren op een uur afstand van hier dan zouden wij eens even een stevig gesprek hebben. Als zoon dan nog steeds wil zou ik een veto uitspreken. Dat ga ik als ouder echt niet faciliteren zulke logeerpartijtjes.

moeder van een zoon

Idd, als mijn zoon dat later zou mogen van die moeder van dat 14 jarige meisje dan zou ik ernstig mijn twijfels hebben over bij wat voor soort gezin ik mijn zoon zou laten logeren. Dus.. liever niet, ik haal 'm wel op.

Barvaux

Barvaux

16-01-2015 om 11:04

precies

Ik zou mijn twijfels hebben als moeder van de zoon dat het meisje zomaar zonder ze mijn zoon heeft gezien mijn zoon mag laten slapen (andere kamer.... wat een onzin, zelf nooit jong geweest???). Ik vind dat je dan hele slechte ouders bent als je dit toestaat. Het meisje mag dan eerst hier komen.

Pirata

Pirata

16-01-2015 om 11:22

andere kamer haha

Toen ik op mijn 16e bij mijn vriendje (ook een eind reizen) mocht logeren, in de studeerkamer, gooide ik het beddegoed door elkaar en kroop bij mijn vriend in bed. Het duurde een half jaar voor ze het doorhadden. Ik heb nul keer in die studeerkamer gelegen.
Anyway ik zou mijn zoon ook niet bij vreemde mensen laten logeren. Eerst een tijdje kennismaken en op en neer rijden. Zelf de heenweg laten doen en 's avonds ophalen, kop koffie drinken met de andere ouders.
Mijn zoon gaat volgens zijn zeggen pas aan een relatie beginnen als hij 30+ is dus dan krijgen wij dit probleem niet

Jasmijn

Jasmijn

16-01-2015 om 11:34

internetvriendje

Hier hebben mijn kinderen eens een internetvriendje laten komen in de vakantie. (woonde 100 km verderop) Ik kende het kind niet (ze waren allemaal rond de 14 hoor) zijn moeder en zus kwamen hem persoonlijk afleveren aan de voordeur (zij wilden uiteraard ook even zien waar ze hun kind bij achterlieten) en zij gingen winkelen in een stad in de buurt. Eind van de middag, de jongen was hier al een uur of 5 haalden ze hem weer op en daarna kwamen mijn kinderen naar beneden. Ze hadden hun best gedaan de jongen 5 uur te vermaken, maar vonden er geen barst aan, de klik in het echt was er niet en ze waren blij dat ie weer weg was. Enfin..stel dat ie nog had moeten blijven slapen (had ik trouwens niet goed gevonden bij iemand die ik niet ken) dan hadden ze nog langer met hem opgescheept gezeten.
Dus ik sluit me aan bij de rest, niet laten slapen en eerst maar eens gewoon kennismaken, wat online een heel leuk persoon kan zijn, kan in het echt enorm tegenvallen.

Astrid

Astrid

16-01-2015 om 12:20

Nee niet

Nee, niet ouderwets.
Daar denken mensen niet altijd hetzelfde over
Een kennis van mij heeft een dochter die altijd meteen voor 75% bij de (oudere) jongens intrekt. Van vriendje naar vriendje, van adres naar adres. Dochter vindt dat normaal, pa vliegt tegen het plafond en moeders vindt hem ouderwets.
Ik snap moeder niet, ... ze moeten toch ooit leren zwemmen dus gooi ze maar gelijk zonder bandjes in het kanaal met een lekker sterkte onderstroming...zoiets.
Ze gaat het toch doen, dus dan maar onder eigen dak.
Wat is het voordeel van liever onder eigen dak?
Ze kunnen er net zo zwanger van raken, kunnen er nog steeds geslachtsziektes van krijgen.
Heel veel jongere dames zijn bv alleen al laks in het gebruik van de pil(en/of condoom).
Ze is pas 14, een kind, nog maar net een puber. In die tijd moet je als ouder echt je verantwoording nog wel nemen, ingrijpen daar waar nodig en gedoseerd loslaten over een periode van jaren.
Dus ook mijn steun heb je

Astrid

Astrid

16-01-2015 om 12:23

en nee (ps)

en nee, ook al is de jongen 2 jaar ouder, ik snap de ouders niet, maar....wie weet weten die dat wel niet en komt hij gewoon een keer niet opdagen onder het mom van ik slaap bij een vriend.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-01-2015 om 13:14

voor zover...

Nog nodig een reactie:
ik ben zelf moeder van een zoon van 16 en zou dit beslist niet willen hebben.
Laat staan dat ik dit goed zou kunnen huren voor een dochter van 14 ik vind het zelfs een belachelijk voorstel.
Normaal ben ik niet voor conflicten op de spits drijven maar in dit geval zou ik flink op mijn strepen gaan staan!

Puck

Puck

16-01-2015 om 21:11

Barvaux

Ik zou mijn zoon van 16 daar ook niet zo heen laten gaan zonder dat ik wist wat voor meisje het is. Wij hebben dit een paar maanden geleden gehad en zowel wij als de "schoonouders" van onze zoon vonden het prettig om kennis met elkaar te maken voor we onze kinderen bij elkaar lieten logeren

Marjoleine64

Marjoleine64

16-01-2015 om 22:06

Twee zoons

van 15 en 17. Vooral jongste is wel aan het experimenteren met vriendinnetjes, maar echt nog niet met slapen. Zijn laatste vriendinnetje was 2 jaar ouder en woonde ruim een uur met OV hiervandaan. Hij kende haar van een vakantiekamp. Zij is 2 keer een dag hier geweest, hij 2 keer daar. Gewoon overdag, mee-eten met het gezin (of ouders niet thuis ) en 's avonds weer naar de trein gebracht. Ze lagen wel innig op bed te knuffelen, maar verder echt niet. De afstand was overigens uiteindelijk toch een te grote barriere.
Oudste had een keer 'iets' met een meisje van zijn eigen leeftijd (allebei 16, leren kennen op vakantiekamp) maar zij mocht van haar ouders niet eens een middagje met hem naar het strand/bios/stad of zo, want ze kenden hem niet. Nu woonde zij nog verder weg dus 'even' op een dag heen en weer was nauwelijks een optie, halverwege afspreken was dat wel (of zelfs in de stad waar zij op school zit). Mocht niet... Dat vond ik wel wat erg star van de ouders, als ze op school iemand leert kennen dan weten de ouders ook niet wie het is tenslotte.
Maar slapen? Bij iemand die je nooit IRL ontmoet hebt? Echt niet...

bertje1

bertje1

18-01-2015 om 13:17

never!

eerst leren kennen dan zien we de rest wel.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-01-2015 om 17:07

Nou Stepat....

Willen we natuurlijk wel even weten hoe het afgelopen is he? Heb je het onderspit moeten delven met die twee vrouwen of heb je haar tot redelijkheid weten te krijgen???

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.