Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tijdelijk Nickje

Tijdelijk Nickje

29-01-2015 om 19:01

Ongelijke borstgroei

Ik weet niet zeker of dit de juiste rubriek is (twijfelde tussen deze en gezondheid), maar wilde deze vraag voorleggen: mijn dochter van net 12 heeft beginnende borstgroei. Een half jaar geleden is het aan een kant begonnen en je ziet nu ook echt een miniheuveltje. Maar aan de andere kant is er nog helemaal niks gaande! Ik weet dat het niet altijd helemaal gelijk gaat, maar ik vind het verschil zo opmerkelijk. En komt dit nog goed? Moet ik ermee naar de dokter of valt dit nog onder 'normaal'?

Tine Winkel

Tine Winkel

29-01-2015 om 19:10

klinkt mij

als heel normaal
in de meeste gevallen komt dit 'goed', waarmee bedoeld wordt dat de borsten uiteindelijk wel ongeveer even groot worden.
maar volgens mij is het ook vrij normaal dat de ene borst uiteindelijk wat groter is dan de andere.

normaal ja

Ook bij dochter groeide het wat ongelijk. En was soms ook pijnlijk. Het gaat voorbij.

bloemetje

bloemetje

29-01-2015 om 19:36

heel normaal

Lijkt mij volstrekt normaal. Ik vind het verschil tussen een mini-heuveltje (zoals jij dat beschrijft) en nog niets dan ook helemaal niet opmerkelijk. Het is feitelijk het verschil tussen niets en bijna niets. Je schrijft dat je weet dat het vaak niet gelijk oploopt. Wat maakt dat je dit minimale verschil bij je dochter dan toch heel opmerkelijk vindt?

Tijdelijk nickje

Tijdelijk nickje

29-01-2015 om 20:05

ok en bloemetje

Bedankt voor geruststelling. Bij mij zijn ze ook wat ongelijk geëindigd trouwens. Bloemetje, ik weet dat het niet gelijk hoeft op te lopen, maar wist niet dat het ook eerst bij eentje kan beginnen en de andere kant niks. Ik ging ervan uit dat beide kanten tegelijk zouden beginnen en dan evt ongelijk snel groeien. Een miniheuveltje is natuurlijk inderdaad ook heel weinig, maar is toch al ruim een half jaar aan het ontwikkelen. Ik was bezorgd dat het misschien helemaal niet meer zou komen

Jip

Jip

02-02-2015 om 18:52

Blijvend ongelijk

Bij dochter zijn haar borsten altijd wel gelijk gegroeid maar uiteindelijk is een borst langer doorgegroeid zodat ze nu alsnog een behoorlijk verschil heeft. Dus dat kan ook nog. Overigens vindt ze het zelf geen enkel probleem.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 18:54

Altijd

Van de dame van de lingeriewinkel hoorde ik dat bij de meeste vrouwen de linkerborst groter is, bij linkshandigen meestal andersom. Dat kun je meestal opvangen door de bandjes verschillend te stellen, maar soms blijft het zichtbaar.

Ongelijk

Dat schijnt inderdaad zo te zijn, dat de meeste vrouwen ongelijke borsten hebben. Maar ik heb nog nooit gehoord van een vrouw bij wie maar één borst ontwikkeld is en de andere kant zo plat als een dubbeltje is gebleven, dus daar hoeft TO zich geen zorgen over te maken. Geduld, die tweede borst komt er vanzelf bij je dochter.

skik

Margret

Margret

03-02-2015 om 08:59

1 tel google en:

http://www.zoenenenzo.nl/veranderingmeisje.html
http://www.girlscene.nl/p/10563/help_ik_heb_ongelijke_borsten._ (borsten groeien nog tot je 20/21 bent)
http://forum.viva.nl/forum/kinderen/borstjes/list_messages/191994 (moeder stuurde vroeger haar dochter met haar vader naar een mannelijke huisarts hiermee....).

Tijdelijk nickje

Tijdelijk nickje

04-02-2015 om 12:11

reactie

Bedankt voor de geruststellende woorden. Ik las via die laatste link over die huisarts. Ik ben ook als kind naar de huisarts geweest met een knobbel in mijn "borst", gelukkig wel met mijn moeder . Suf dat mijn moeder dat niet wist?? Maar in mijn herinnering kwam de andere al na een paar weken opzetten. Maar goed, ik ga mij dus geen zorgen meer maken voorlopig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.